Itselläkin edessä jossain vaiheessa kahteen m57t2:een hehkujen vaihto (tuplailo, jippii). Käykö tuo Berun ra003 vai onko se väärän mittainen? Jos ei hyvä, niin mikä olisi hyvä kalvain?
E
Itse itselleni vastaten. RA003 kalvain taitaa olla tehty Mersun CDI-koneiden hehkuille (Beru GN003) ja se on tosiaan muutaman sentin pidempi hehku kuin Bemarin. Inhottavasti suurin osa tuon kierteen kalvaimista näyttää olevan tehty Mersun hehkuille. Eli parhaiten taitaa toimia nuo säädettävät kalvaimet.
Pk-seudulla http://www.autohuoltojmw.fi/ teki E61 hehkujen vaihdon loistavalla asiakaspalvelulla ja hyvään hintaan tänään. Aiemminkin käyttänyt tuolla E83:sta ja E61:sta onnistuneesti korjauksissa.
Onko kellään kokemuksia, jotta missäpäin Oulussa onnistuu hehkujen ja hehkureleen vaihto 520d(M47) ? lähinnä kohtuuhintaisia korjaamoita, joten wetteri ei mahda kuulua tähän kastiin.
Itselleni vastaten ->JR Autocenter... hommat onnistuivat ilman mitään ongelmia ja kohtuu hintaan
Kävin tuossa vaihdattaas hehkut paikallisella "korjaamolla" emännän E91 320D:hen ja jäi vikakoodit kaikista hehkuista. Korjaamolla tätä ei tarkastettu hehkujen vaihdon jälkeen vaan ite kattelin Inpalla. Noh, vein auton takas, että saa tarkastaa, missä vika. Hehkun relehän sieltä oli sit mennyt ja se on nyt vaihdettu. Korjaaja sano, että yksi hehku oli mennyt taas poikki, mikä oli aikasemminkin ollu poikki. Meinas, että kierteissä vois kannessa olla häikkää, mikä hajottaa hehkun. Epäilen tätä aika vahvasti.
Hehkut on kuulemma kiristetty 22-23 Nm, mutta eikös näissä oo ohjearvona 18Nm. Kone on siis M47D20 vai mikä se ny oli..
Onkohan tän "korjaajan" hommat mennyt ny ihan putkeen?
Tiedän, että tää on E60/61 topicci, mutta hehkuista kuitenkin puhutaan ja samaa mottia molemmissa mallisarjoissa.
Kävin tuossa vaihdattaas hehkut paikallisella "korjaamolla" emännän E91 320D:hen ja jäi vikakoodit kaikista hehkuista. Korjaamolla tätä ei tarkastettu hehkujen vaihdon jälkeen vaan ite kattelin Inpalla. Noh, vein auton takas, että saa tarkastaa, missä vika. Hehkun relehän sieltä oli sit mennyt ja se on nyt vaihdettu. Korjaaja sano, että yksi hehku oli mennyt taas poikki, mikä oli aikasemminkin ollu poikki. Meinas, että kierteissä vois kannessa olla häikkää, mikä hajottaa hehkun. Epäilen tätä aika vahvasti.
Hehkut on kuulemma kiristetty 22-23 Nm, mutta eikös näissä oo ohjearvona 18Nm. Kone on siis M47D20 vai mikä se ny oli..
Onkohan tän "korjaajan" hommat mennyt ny ihan putkeen?
Tiedän, että tää on E60/61 topicci, mutta hehkuista kuitenkin puhutaan ja samaa mottia molemmissa mallisarjoissa.
kiristysohjearvo on nykyään 15Nm
Tärkein homma tuossa on hehkutulpan irrotuksen jälkeen hehkukanavan puhdistus kalvaimella. Tahtoo jäädä "ammattimiehiltä" tekemättä.
Lisäksi hehkun kierre/kartio osa voidellaan BERU GKF 01 rasvalla.
__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
kiristysohjearvo on nykyään 15Nm
Tärkein homma tuossa on hehkutulpan irrotuksen jälkeen hehkukanavan puhdistus kalvaimella. Tahtoo jäädä "ammattimiehiltä" tekemättä.
Lisäksi hehkun kierre/kartio osa voidellaan BERU GKF 01 rasvalla.
Luulen, että on jäänyt puhdistukset oikeeoppisesti tekemättä.
Ens viikolla saa autoa lähempään tarkasteluun ja selvitetään, miten on hehku katkennu ja onko tehty oikeestaan mitään siin hommas oikein.
Epäilen vahvasti, että on hehku katkennu jo kiristäessä sitä kiinni ja paskat jääny kanaviin. Ja tällä toisella yrittämällä, kun se rele vaihdettiin, niin on "korjaajalla" ollu hyvä syy mainita tosta katkenneesta hehkusta.
Tulipas vaihdetta hehkut 525 dieseliin. Siinä samassa rytässä murtui imusarjan läpille menevä letkun kiinnike. Eli en nyt saa sitä enään paikoilleen, vaan eipä tuota mihinkään tarvitsekaan kun läpät on poistettu aikaa sitten.
Kannattaako tuo letku nyt vain tulpata? Vai antaako vikakoodia?
Tulipas vaihdetta hehkut 525 dieseliin. Siinä samassa rytässä murtui imusarjan läpille menevä letkun kiinnike. Eli en nyt saa sitä enään paikoilleen, vaan eipä tuota mihinkään tarvitsekaan kun läpät on poistettu aikaa sitten.
Kannattaako tuo letku nyt vain tulpata? Vai antaako vikakoodia?
Tulppaa letku.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Minulla kävi auto eilen ohjelmistopäivityksessä. Päivitys meni ok ja se on nyt tällä erää selvä.
Kuitenkin kun hain autoa huollosta, niin asiakaspalvelija kertoi että autossa oli ollut vikakoodi kaikille kuudelle hehkulle. En ollut uskoa korviani ja sanoin ettei voi olla totta sillä kaikki hehkut oli vaihdettu noin kuukausi takaperin aivan korjaamolla ja vieläpä ammattilaisen toimesta. Tämä hehkujen ohjainboksi/rele on nyt siis ilmeisesti mennyt rikki.
Olin vielä itse katsonut (uteliaisuuttani) töistä lainaamallani vikakoodinlukulaitteella ettei autossa ole mitään vikakoodeja, ennenkuin vein sen tuonne päivitykseen. Laite jolla katsoin nuo koodit oli joku satasen yleislukulaite jolla voi katsoa vikakoodit ja käsittääkseni nollatakin ne. Tämä lukija kyllä tunnisti auton eikä herjannut mistään koodeista yhtään mitään. Päivää myöhemmin huollossa kuitenkin koodeja löytyi peräti kaikista hehkuista.
Tästä päästään varsinaiseen kysymykseeni eli minun kannattaa nyt ilmeisesti satsata muutama satanen ja hankkia itselleni jokin kunnollinen vikakoodinlukija joka toimii bemarin kanssa. Tätä foorumia ja nettiä selaillessani olen törmännyt useimpiin nimiin (Inpa, Carly, ELM, CS, ISTA jne.). Tarve olisi siis päästä lukemaan, kuittaamaan ja tarkistamaan (huoltojen jäljiltä) mahdolliset vikakoodit. Tuollaiset yleislukulaitteet eivät näemmä ole kovin päteviä.
Mikä näistä olisi nyt sellainen mihin minun kannattaisi rahani pistää? Läppäri löytyy joten sen puolesta kyseeseen tulee vaikka tietokoneeseen liitettävä lukija, mutta saahan se olla erillinen laitekin.
BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
ex: BMW 530D E39 touring, vm -01
Minulla kävi auto eilen ohjelmistopäivityksessä. Päivitys meni ok ja se on nyt tällä erää selvä.
Kuitenkin kun hain autoa huollosta, niin asiakaspalvelija kertoi että autossa oli ollut vikakoodi kaikille kuudelle hehkulle. En ollut uskoa korviani ja sanoin ettei voi olla totta sillä kaikki hehkut oli vaihdettu noin kuukausi takaperin aivan korjaamolla ja vieläpä ammattilaisen toimesta. Tämä hehkujen ohjainboksi/rele on nyt siis ilmeisesti mennyt rikki.
Olin vielä itse katsonut (uteliaisuuttani) töistä lainaamallani vikakoodinlukulaitteella ettei autossa ole mitään vikakoodeja, ennenkuin vein sen tuonne päivitykseen. Laite jolla katsoin nuo koodit oli joku satasen yleislukulaite jolla voi katsoa vikakoodit ja käsittääkseni nollatakin ne. Tämä lukija kyllä tunnisti auton eikä herjannut mistään koodeista yhtään mitään. Päivää myöhemmin huollossa kuitenkin koodeja löytyi peräti kaikista hehkuista.
Tästä päästään varsinaiseen kysymykseeni eli minun kannattaa nyt ilmeisesti satsata muutama satanen ja hankkia itselleni jokin kunnollinen vikakoodinlukija joka toimii bemarin kanssa. Tätä foorumia ja nettiä selaillessani olen törmännyt useimpiin nimiin (Inpa, Carly, ELM, CS, ISTA jne.). Tarve olisi siis päästä lukemaan, kuittaamaan ja tarkistamaan (huoltojen jäljiltä) mahdolliset vikakoodit. Tuollaiset yleislukulaitteet eivät näemmä ole kovin päteviä.
Mikä näistä olisi nyt sellainen mihin minun kannattaisi rahani pistää? Läppäri löytyy joten sen puolesta kyseeseen tulee vaikka tietokoneeseen liitettävä lukija, mutta saahan se olla erillinen laitekin.
No noista INPA(ehkä helpoin), ISTA/d ja Carly(kulkee helposti mukana).
Noista joku taia vaikkka kaikki. INPA:n ja ISTA:n saat varmaan foorumin kautta helpoiten (esim. ota yt nic HTK12) ja Carly+pulikka Carlyn omasta kaupasta.
No noista INPA(ehkä helpoin), ISTA/d ja Carly(kulkee helposti mukana).
Noista joku taia vaikkka kaikki. INPA:n ja ISTA:n saat varmaan foorumin kautta helpoiten (esim. ota yt nic HTK12) ja Carly+pulikka Carlyn omasta kaupasta.
Korjaten tähän vielä carlyn omaan palikkaan että gen 2. Vaatii android puhelimen. Muuten kaikesta samaa mieltä.
Comment