Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60: Hehkujen + Hehkuyksikön vaihto-opas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makeclick
    BTCF Member
    • Mar 2005
    • 268
    • Turku

    Originally posted by hihnala View Post
    Mistä tietää mikä hehku on rikki? Ja mistä erottaa onko vikaa hehkuissa vai boksissa vai molemmissa?

    Reilu vuosi sitten laitoin uudet hehkut ja tuoreemman boksin, mut taas on kuulemma vikakoodia hehkuista. Ei raaskisi aina uusia kaikkia hehkuja, kun ovat N47-koneeseen vielä kalliimpia kuin muihin.
    Inpa ainaki kertoo ihan rikkinäisen hehkun, jos purkki on ehjä... JOS. Jos purkki hajoo, se voi näyttää yhtäkkiä, että lähes kaikki tai kaikki hehkut on rikki. Hyvällä tuurilla autokin joskus huomaa hehkupurkin olevan rikki ja siitä tulee herja.

    Jos hehkukätösissä/näkyvillä niin edellisen ohjeen mukaan
    Harrastepaholainen 335d:
    Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
    Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

    Comment

    • vene67
      Bimmer Rookie
      • Jan 2011
      • 29
      • Seinäjoki

      Kiitokset myös ohjeista.
      hehkujen vaihto suoritettu. 1 ja2 pytyn hehkut narskumalla irti pienellä 1/4 räikällä ja ajan kanssa jääsumua ym. liuotinta ruiskien. 1-pytyn hehku pyöri lopussa tyhjää muttei irronnut. 10 tupakkia ja reilu tunti nitkutusta ja yhtä-äkkiä sai nostaa pois. Pituudet jo mittasin ja totesin ettei kierteillä enään pitäis olla, mut ei vaan nousut. Olisko ollut venttiilit niin kiinni ja hehkun ympärillä myös ilmatiivis umpeen mennyt reikä et sen takia ei irronnut...
      Hankala oli ohj.yksikön isomman liittimen irrotus/yksikön poisto, mutta onnistui.
      BMW 525dA E60 M57/TU -05
      BMW 525i E39 M54 Touring -01

      Comment

      • e46touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1327
        • Tornio

        hehkukanavan kalvaus karstasta

        Originally posted by vene67 View Post
        Olisko ollut venttiilit niin kiinni ja hehkun ympärillä myös ilmatiivis umpeen mennyt reikä et sen takia ei irronnut...
        Hankala oli ohj.yksikön isomman liittimen irrotus/yksikön poisto, mutta onnistui.
        Ei se ilmatiiveys sitä hehku jumittanut, vaan hekun ympärille kanteen kertyy karsta kerros joka jumittaa hehkun kiinni. Hehkuja vaihdettaessa PITÄÄ AINA hehkukanavan kalvaimella puhdistaa hehkukanava karstasta, ettei ne uudet hehkut kuumene liikaa pistemäisesti ja pala hetken päästä rikki uudelleen. Kuka muistaa AINA tehdä hehkukanavan kalvauksen karstasta?

        tässä malli josta VOI tehdä kärkeä hiomalla BMW:hen sopivan työkalun
        __________________________________________________ ____________
        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

        Comment

        • vene67
          Bimmer Rookie
          • Jan 2011
          • 29
          • Seinäjoki

          No tuo jäi tekemättä. Imurilla ja pienellä suulakkeella imin reikää, mut varmaan tuo kalvaus pitää vielä tehdä ja irtoava karstakin varmaan koittaa imurilla poistaa. No kerran on jo harjoteltu niin eiköhän tuo imusarjan ym. poisto taas onnistu hieman nopeammin.
          Eli siis vanhaa hehkun kärkeä työstämällä tehdä kalvain ja riittääkö sen pituus vai pitääkö vielä vanhan kierrettä muokata et saa tarpeeksi syvältä/reunoja kalvattua ?
          Edit.
          Eli tuohon kalvausterään laitetaan rasvaa, johon irtoava karsta tarttuu.
          Last edited by vene67; 02-05-2016, 22:45.
          BMW 525dA E60 M57/TU -05
          BMW 525i E39 M54 Touring -01

          Comment

          • arben
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2011
            • 1121
            • suomi

            1,5v ja 35tkm, hehkusta vikakoodia.. On ne pitkäikäisiä

            Hehkuina berut uudella releellä.
            Last edited by arben; 02-05-2016, 20:59.

            Comment

            • vene67
              Bimmer Rookie
              • Jan 2011
              • 29
              • Seinäjoki

              Teitkö tuon kalvauksen vaihdon yhteydessä ?
              Saattaa tuo karstojen poistamattomuus lyhentää uusien hehkujen ikää kun pinta "makaa" karstaa vasten ja ylikuumenee kuten yllä mainittu ?
              BMW 525dA E60 M57/TU -05
              BMW 525i E39 M54 Touring -01

              Comment

              • arben
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1121
                • suomi

                Originally posted by vene67 View Post
                Teitkö tuon kalvauksen vaihdon yhteydessä ?
                Saattaa tuo karstojen poistamattomuus lyhentää uusien hehkujen ikää kun pinta "makaa" karstaa vasten ja ylikuumenee kuten yllä mainittu ?
                En ollut kalvannut,hehkut liikkuu ihan sutjakkaasti,ainoastaan 4cyl tuntui pientä tahmeutta.

                Nyt on uudet laitettu,pistetään ensi öljynvaihdossa uudet

                Comment

                • vene67
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2011
                  • 29
                  • Seinäjoki

                  Tuli tuo kalvauskin sitten tehtyä ja olihan sittiä seinämissä.
                  Aikaakin kului kalvauksessa 1,5 - 2 tuntia.
                  Tais kannattaa ja hehkut kiinni Berun asennusrasvalla.
                  BMW 525dA E60 M57/TU -05
                  BMW 525i E39 M54 Touring -01

                  Comment

                  • Tuukka90
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2016
                    • 68
                    • Finland

                    Miten tuo kalvaus tehdään? Mihin se karsta tippuu ja kuinka sen saa sieltä pois, jotakin hyväksi todettua konstia?

                    Olisi itsellä myös tuo releen ja hehkujen vaihto pian edessä ennen talven pakkasia.
                    ------------------------------------------------------
                    E36 316i coupe -98
                    E30 316i touring -91
                    Forester 2.0 XT -04
                    Corolla 1,4 EcoTronic -96
                    Corolla Verso 1.6 -03

                    Ex. E46 330xda touring -02,
                    Ex. E46 320ia touring -01

                    Myynnissä E46 kamaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=364949

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9156
                      • Oulu

                      Kalvaimen kärki rasvataan, niin mujut tarttuu rasvaan ja työstöuraan. Berulta löytyy tuohon työkalu tuotenumerolla RA003.

                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        5-sylinterin hehku antaa vikakoodin tai on antanut jo pitkän aikaa.
                        Pitääkö vaihdon ajaksi irroittaa imusarja vai pääseekö vaihtamaan ilman irroitusta ?.

                        Comment

                        • Juspa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1225
                          • Pori

                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          5-sylinterin hehku antaa vikakoodin tai on antanut jo pitkän aikaa.
                          Pitääkö vaihdon ajaksi irroittaa imusarja vai pääseekö vaihtamaan ilman irroitusta ?.
                          Pitää irroittaa imusarja.
                          E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                          Ex.
                          F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                          E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                          E90 320d -05 Schwartz 2
                          E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                          E36 352i -91 Diamantschwartz

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Originally posted by Juspa View Post
                            Pitää irroittaa imusarja.

                            Kiitos tiedosta.

                            Onneksi on ollut mitättömän vähän korjaustarvetta tässä autossa, ei ole kovin diy-ystävälliseksi tehty näitä bemareita, pieneenkin korjaukseen saa purkaa puoli konehuonetta.

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10031
                              • KVLA

                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Kiitos tiedosta.

                              Onneksi on ollut mitättömän vähän korjaustarvetta tässä autossa, ei ole kovin diy-ystävälliseksi tehty näitä bemareita, pieneenkin korjaukseen saa purkaa puoli konehuonetta.
                              Jos olen yhtään "vaihto-ohjeita" ymmärtänyt ja tuikinnut,niin samalla kannattaa vaihtaa kaikki hehkut juurikin tuon imusarjan irroittamisen takia. Sekä hehkun boksi.

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Jos olen yhtään "vaihto-ohjeita" ymmärtänyt ja tuikinnut,niin samalla kannattaa vaihtaa kaikki hehkut juurikin tuon imusarjan irroittamisen takia. Sekä hehkun boksi.
                                Täytyy miettiä. Noista hehkuboxeista lueskellut ja vaihtelevaa on hajoaminen. Mielellään en ehjiin osiin koskisi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎