Harmittaa, kun asiakas pääsi livahtamaan vaihtolaittensa kanssa. laitteen valmistumispäovämääräksi oli laitettu 2014, mutta se toki voi olla, kuten kirjoitit, vanha korjattuna. Tarkoitus nimittäin oli katsoa, onko laite itseasiassa LCI vai vanha, hidas. Tuntuis oudolta, jos vielä alkaisivat noita vanhoja elvyttämään. Äitikortti siihen ainakin pitää vaihtaa.
Seuraava laite juuri tulossa, silloin katsotaan tarkkaan, onko laite itse asiassa LCI laite, jossa vain wanhan etulevy. Sekin olisi edistystä vanhaan.
Pieni plussa CCC:n laittamisessa on se, että diagnostiikka näkee koko auton "oikeana". Mutta eihän se näin vanhoissa välttämättä enää niin kovin oleellista ole.
Nyt kerkisimme hieman kokeilla laitetta ennen kuin asiakas livisti pihasta.
Tuollainen uusi laite on kyllä paljon nopeampi kuin alkuperäinen. Eli, vaikka etulevy on pre LCI, laite on sisältä mitä ilmeisimmin LCI mallin, eli jo riittävän nopea. Ja, koska laite on uusi, sillä on toki 2 vuoden takuu
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Maskiin tarttee myös uuden näytön sekä näytön johdon eli ei ole niin halpa. Mulla on tuossa yks hieman epäselvä pre-lci CCC, se ehkä boottailee joskus harvakseltaan. Voin kokeilla penkissä että miten se toimii.
-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Jos on iso näyttö niin silloin on CCC, jos taas pikkunäyttö niin M-ASK. M-ASK voi olla business-navilla tai ilman. Uudemmissa pikkunäytön kanssa on CIC MID, alkaen ehkä 9/2008 eli samaan aikaan kun CIC tuli.
Ei ole tullut kokeiltua M-ASK:n koodausta isolle näytölle, parametri kyllä löytyy. CIC:n voi koodata pikkunäytölle, tämä on kokeiltu. Tässä tapauksessa navin kartta ei näy, muuten kaikki toimii.
Itsellä e61 7/2004. CCC alkaa boottailemaan itseään tai menee muuten jumiin, jos lämpimänä (50-100 km ajon jälkeen) alkaa navigoimaan. Jos navigointia ei käynnistä, ei ole mitään ongelmia eikä ongelmia ole jos navigoinnin aloittaa heti startissa. Ongelmat alkavat myös jos pysähtyy ja jatkaa navigointia tuon hieman pidemmän ajon jälkeen.
Veikkaan (ja toivon) että vika on joko navi-DVD:ssä, joka on poltettu n. 3 vuotta sitten tai sitten DVD-asemassa. Täytyy nyt ekaks hommata uus tyhjä levy ja polttaa se uusiks ja jos ei korjaudu, pitäs laittaa DVD-hankintaan.
Sopivaa DVD-asemaa saa tarjota!
Mutta tosiaan suosittelen muitakin tästä ongelmasta kärsiviä poistamaan levyt molemmista asemista ja katsomaan, onko sillä merkitystä toimintaan.
Yritän muistaa raportoida tänne, miten kävi kun saan noita toimenpiteitä tehtyä.
Muistinpas vielä raportoida tänne. Mitä siis tämän osalta tapahtui:
1. Ongelmat kasvoivat ja CCC jäi ikuiseen boottiloppiin
2. Irrotin DVD-aseman, eikä sillä ollut merkitystä, joten tuskin oli DVD-aseman syytä
3. Käytin yhden viikonlopun tinailuun. Ensin tinasin virtalähdekortista kaikki isommat - ei apua
4. Netistä löytyi tietoa että emolla on pari isompaa piiriä todennäköisenä ongelmakohtana
5. Emon suojaus alumiiniteipillä niitä paria piiriä lukuunottamatta ja perään kuumailmapuhallinta, indikaattoriks päälle tinapätkä - ei apua
6. Emon uunitus viiteen kertaan aina kuumempana ja pidempään. Viimeisellä kerralla aivan varmasti oli tinat sulaneet myös piirien alta - ei apua
7. En halunnut lähteä elehuollon 380e takuukorjaukseen, koska kuulin elektroniikkaharrastajilta, että kyseisenlainen korjaus ei välttämättä paljoa vuotta pidempään kestä
Tästä seurauksena sitten tapahtui CiC+combox-retrofit. Sain asennukset ja koodaukset onnistumaan suhteellisen aktiivisella googletuksella. Vielä täytyy tilata CAN-emulaattori karttoja varten. Eli jos jollain on jotain pientä kysyttävää CiC+combox-koodauksesta, saatan pystyä auttamaan
Comment