Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 i-drive näyttö sammuilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teppo_h
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 337
    • Finland

    #46
    Originally posted by Burre View Post
    saikos teppoh korjattua ccc:n?
    Edelleen on työn alla tämä projekti...oon tässä viimeisen viikon aikana iltaisin mittaillu tuon palikan power levyä ja jotain pientä on alkanu löytymään.

    Vaihdoin isot ELKOt tuohon ensimmäiseksi vaikka ehyet ne tais vanhatkin olla.

    On hieman työlästä, ku ei oo mitään kuvia kytkennöistä olemassa, niin joutuu hakuammuntana kokeilemaan/etsimään. Maanantain tulos mittauksissa oli, että 1 sähkönjakopiiri ei anna sähköä eteenpäin. Sitten selvis, että siinä on sen verran älyä, että kun "logic high" -signaali uupuu, niin lähtö on alhaalla. Piti jatkaa linjaa eteenpäin....
    -> Nyt sitten eilen löytyi yks vastus mikä on ainakin palanut. Katsotaan mitä tapahtuu, kun saan tänään siihen uuden vastuksen.

    Eli oma elektroniikkapaja on perustettu keittiön pöydälle. Jos tuota vielä hetken aikaa mittailee / korjailee ja sitten jos ei tuu kuntoon, niin pakkohan se on laittaa uus tilaukseen.

    Pidän palstaa ajantasalla, kunhan saan taas jotain "näkyvää" aikaseksi (vaikkapa savut ulos).
    Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
    Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
    EX:
    Chevy Suburban K2500 4x4 -97
    Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
    E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
    E36 320i Coupe, E21 318i
    MB W115 240D

    Comment

    • teppo_h
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 337
      • Finland

      #47
      Laitetaanpas nyt päivitystä...

      Olin hyvinkin optimistinen, että saisin tuolta CCC-moduulista jonkun selkeän vian kaivettua esille (kuitenkin tullu työssä värkättyä tuon kokoisen elektroniikan parissa ~4v)... :think
      No ei siinä, vika ehkä jopa löytyi, mutta kun ei oo mitään skemoja eikä mitään muutakaan dokumenttia tuohon vehkeeseen, niin melkoista hakuammuntaa on hakea, että mihin sähkön matka katkeaa.

      Eli, "viaksi" sain kaivettua CCC-yksikön power-piirilevylle, että siellä ei yhdelle regulaattorille tule Vcc jännitettä. Toiselle vastaavalle siinä vieressä semmonen kyllä tulee. Regua syöttävä toinen 'piiri' on sen verran älyllinen, että sille pitää tulla looginen 'high', että jännitettä annetaan eteenpäin. Se mistä/miksi tuo looginen high tulee (tai nyt siis ei tule) jäi epäselväksi. Piiri itsessään on kunnossa, kun sitä mittailin. Sama 'älyllinen' piiri antaa myös "Fault" signaalin jos on jotain vikaa....no tässä tapauksessa fault oli 'alhaalla' eli vika on päällä. Datasheettejä luettuani pääsin siihen tulokseen, että fault on alhaalla koska se looginen 'high' puuttuu....eli vika pitäis löytää jostain sen loogisen signaalin tulopäästä.

      Mittailin tuota varmaan 5-6 iltaa töiden jälkeen ja syötin käyttöjännitettä piirilevyn liittimeen, mutta ei siitä vaan saanu tällä kertaa selvää, että mistä johtuu se, että tuo 1 piiri ei saa sitä loogista 'high'ta... mitään selvää vikaa en löytänyt.
      Periaattessahan tuo ei mikään kovin iso vika edes välttämättä ole. Saattaa olla vaan joku piene komponentti palanu tai juotos irronnut.

      Juottelin kaikkien liittimen kaikki nastat uusiksi, vaihdoin kondensaattoritkin uusiin, tsekkailin piirien juotokset ja tein niitäkin uusiksi. Ei mitään apua!!

      Se, että ois olemassa skemat ja muut tarpeelliset dokut auttais paljon. Nyt jos vastaan tuli joku 'piiri', niin piti alkaa googlella etsimään, että mikähän pirun vekotin se tämä mahtaa tällä kertaa olla ja miten sen pitäs toimia => älytöntä hakuammuntaa ja aikaa kuluu enemmän kuin laki sallii.

      Seuraava etappi tässä hommassa on mulla se, että otan Wetterin kanssa pienehkön kehityskeskustelun ja maksan siitä varmaan sitten sen 1200€, että laittavat uuden CCC-modulin ja softaavat tuon koko paskan.

      Ei naurata, ei!

      EDIT:
      Laitetaanpas tuohon vielä mukaan kuva tuosta piirilevystä ja niistä kahdesta regulaattorista joista toiseen (oikean puoleinen) tulee virtaa ja toiseen ei... Kyseinen komponentti siis: LTC1735IS - High Efficiency Synchronous Step-Down Switching Regulator
      Attached Files
      Last edited by teppo_h; 28-02-2011, 12:15. Reason: kuva mukaan
      Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
      Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
      EX:
      Chevy Suburban K2500 4x4 -97
      Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
      E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
      E36 320i Coupe, E21 318i
      MB W115 240D

      Comment

      • Burre
        Bimmer Rookie
        • Dec 2010
        • 40
        • Salo

        #48
        nyt olis sitten uusi ccc paikassa 950€ asennettuna.

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #49
          Originally posted by teppo_h View Post
          Laitetaanpas nyt päivitystä...

          Olin hyvinkin optimistinen, että saisin tuolta CCC-moduulista jonkun selkeän vian kaivettua esille (kuitenkin tullu työssä värkättyä tuon kokoisen elektroniikan parissa ~4v)... :think
          No ei siinä, vika ehkä jopa löytyi, mutta kun ei oo mitään skemoja eikä mitään muutakaan dokumenttia tuohon vehkeeseen, niin melkoista hakuammuntaa on hakea, että mihin sähkön matka katkeaa.

          Eli, "viaksi" sain kaivettua CCC-yksikön power-piirilevylle, että siellä ei yhdelle regulaattorille tule Vcc jännitettä. Toiselle vastaavalle siinä vieressä semmonen kyllä tulee. Regua syöttävä toinen 'piiri' on sen verran älyllinen, että sille pitää tulla looginen 'high', että jännitettä annetaan eteenpäin. Se mistä/miksi tuo looginen high tulee (tai nyt siis ei tule) jäi epäselväksi. Piiri itsessään on kunnossa, kun sitä mittailin. Sama 'älyllinen' piiri antaa myös "Fault" signaalin jos on jotain vikaa....no tässä tapauksessa fault oli 'alhaalla' eli vika on päällä. Datasheettejä luettuani pääsin siihen tulokseen, että fault on alhaalla koska se looginen 'high' puuttuu....eli vika pitäis löytää jostain sen loogisen signaalin tulopäästä.

          Mittailin tuota varmaan 5-6 iltaa töiden jälkeen ja syötin käyttöjännitettä piirilevyn liittimeen, mutta ei siitä vaan saanu tällä kertaa selvää, että mistä johtuu se, että tuo 1 piiri ei saa sitä loogista 'high'ta... mitään selvää vikaa en löytänyt.
          Periaattessahan tuo ei mikään kovin iso vika edes välttämättä ole. Saattaa olla vaan joku piene komponentti palanu tai juotos irronnut.

          Juottelin kaikkien liittimen kaikki nastat uusiksi, vaihdoin kondensaattoritkin uusiin, tsekkailin piirien juotokset ja tein niitäkin uusiksi. Ei mitään apua!!

          Se, että ois olemassa skemat ja muut tarpeelliset dokut auttais paljon. Nyt jos vastaan tuli joku 'piiri', niin piti alkaa googlella etsimään, että mikähän pirun vekotin se tämä mahtaa tällä kertaa olla ja miten sen pitäs toimia => älytöntä hakuammuntaa ja aikaa kuluu enemmän kuin laki sallii.

          Seuraava etappi tässä hommassa on mulla se, että otan Wetterin kanssa pienehkön kehityskeskustelun ja maksan siitä varmaan sitten sen 1200€, että laittavat uuden CCC-modulin ja softaavat tuon koko paskan.

          Ei naurata, ei!

          EDIT:
          Laitetaanpas tuohon vielä mukaan kuva tuosta piirilevystä ja niistä kahdesta regulaattorista joista toiseen (oikean puoleinen) tulee virtaa ja toiseen ei... Kyseinen komponentti siis: LTC1735IS - High Efficiency Synchronous Step-Down Switching Regulator
          Pelkkä jännitteen syöttö ei sitten herätä tuota laitetta, jos siis "pöydällä" olet sitä yrittänyt mittailla...
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • teppo_h
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 337
            • Finland

            #50
            Originally posted by Dunky View Post
            Pelkkä jännitteen syöttö ei sitten herätä tuota laitetta, jos siis "pöydällä" olet sitä yrittänyt mittailla...
            Mjoo...voip olla. Toimimattomaksi se edelleenkin jäi.

            Tänään sitten vein auton Wetterille tuossa aamusta ja odotellaanpas infoa millon on työ valmiina. Eli vaihtoon meni mullakin se CCC yksikkö.

            Rahan menoa ei voi estää - se täytyy vaan kestää.
            No ehkä viikonlopun pienimuotoinen auttaa asiaan...onhan tuo toisaalta mukava saada radio vihdoinkin taas kuulumaan, ku pitää kohta lähteä tekemään semmonen ~1500 km reissu.
            Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
            Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
            EX:
            Chevy Suburban K2500 4x4 -97
            Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
            E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
            E36 320i Coupe, E21 318i
            MB W115 240D

            Comment

            • MakeH
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1170
              • Vantaa

              #51
              Otappa se uusi CCC sitten pöydälle ja mittaile rinnakkain jännitteet, noin voisi saada wanhan kuntoon mikäli vaikka virtapuolen vika!

              Comment

              • teppo_h
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 337
                • Finland

                #52
                Originally posted by MakeH View Post
                Otappa se uusi CCC sitten pöydälle ja mittaile rinnakkain jännitteet, noin voisi saada wanhan kuntoon mikäli vaikka virtapuolen vika!
                Eipä sitä oikeen pysty, ku sitä vanhaa ei saa mukaan ilman rahallista korvausta, ku on "vaihto-osa" nimikkeellä tuo uus moduuli.

                Muuten kyllä ois voinu jotain tuolle rikkinäiselle vielä tehdäkin...
                Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                EX:
                Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                E36 320i Coupe, E21 318i
                MB W115 240D

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2323
                  • Uusimaa

                  #53
                  Ccc

                  Tuossa jo erillistä threadia herätellä aiheesta ennekuin löysin tämän....

                  Eli autoni on E61, valmistettu 12/2004, varustettu ProNavilla. iDrive näyttö herää joskus ensimmäisellä henkiin, useimmiten buuttailee itseään useen kertaan ennenkuin nousee henkiin. Eli käynnistyy siihen "BMW"-tekstiin saakka, ja sitten sammuu ja aloittaa käynnistymisen uudelleen. Tänään teki sitä parhaimmillaan melkein 30min ennenkuin näyttö ja toiminnot heräsivät henkiin.

                  Tässä threadissa näyttää muutamalla olleen samanlaisia ongelmia, ja kiinnostaisi kommentit, jotta miten saitte ne korjattua, ja ovatko toimineet sen jälkeen moitteetta? Eli onko kaikkiin ongelmatapauksiin vaihdettu CCC. Ja millaisilla kustannuksilla? RealOEM näyttää hinnaksi jotain 2500 euroa, mutta se ei ilmeisesti taida pitää paikkaansa?

                  Pistäkääpäs kommenttia ennenkuin varailen aikaa pajalle... Tietäisi vähän mihin varautua
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • teppo_h
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 337
                    • Finland

                    #54
                    Originally posted by JKK View Post
                    Tuossa jo erillistä threadia herätellä aiheesta ennekuin löysin tämän....

                    Eli autoni on E61, valmistettu 12/2004, varustettu ProNavilla. iDrive näyttö herää joskus ensimmäisellä henkiin, useimmiten buuttailee itseään useen kertaan ennenkuin nousee henkiin. Eli käynnistyy siihen "BMW"-tekstiin saakka, ja sitten sammuu ja aloittaa käynnistymisen uudelleen. Tänään teki sitä parhaimmillaan melkein 30min ennenkuin näyttö ja toiminnot heräsivät henkiin.

                    Tässä threadissa näyttää muutamalla olleen samanlaisia ongelmia, ja kiinnostaisi kommentit, jotta miten saitte ne korjattua, ja ovatko toimineet sen jälkeen moitteetta? Eli onko kaikkiin ongelmatapauksiin vaihdettu CCC. Ja millaisilla kustannuksilla? RealOEM näyttää hinnaksi jotain 2500 euroa, mutta se ei ilmeisesti taida pitää paikkaansa?

                    Pistäkääpäs kommenttia ennenkuin varailen aikaa pajalle... Tietäisi vähän mihin varautua
                    Itellähän teki tuo iDriven näyttö resettiä kans ennenkuin sammui kokonaan. Yleensä se resetti tuli kun ajoin jonkun terävämmän montun yli....

                    Veikataan vahvasti, että sullakin menee tuo CCC moduuli vaihtoon. Ite en löytäny vikaa vaikka kävin yleismittarin kans tuota moduulia läpi. Joku siellä vaan hajoaa/irtoaa/jne.
                    Oon lueskellu britti-, saksa- ja jenkkifoorumeita asiaan liittyen ja mistään en oo löytäny ohjeita miten tuon sais korjattua.

                    Hinta tuommosen vaihtamiselle, Oulu Wetteri: 1050€ (sisältäen: vaihtomoduli, softaus, asennus).
                    Kannattaa tingata sitten varmaksi se hinta siellä tiskillä ja mielellään paperille. Mun piti vähän aikaa vääntää tiskillä ku meinasivat ottaa ~200€ ylimääräistä vaikka oli hinta sovittu huoltopäällikön kans.
                    Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                    Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                    EX:
                    Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                    Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                    E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                    E36 320i Coupe, E21 318i
                    MB W115 240D

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2323
                      • Uusimaa

                      #55
                      Asia vaikuttaisi olevan ok. Pientä neuvottelua on jo suuntaan ja toiseen, lähinnä marmorikorjaamojen kanssa CCC:n vaihdosta. INPA antaa vikakoodin lähteeksi "MOST-GW im CCC". Ja tämä tulee heti kun laite tekee ylimääräisen boottauksen. Sitten kun lähtee toimimaan, ei tuota vikakoodia enää tule.

                      Tämä tapaus on siitä omituinen, että mitä kuumempi auto on sisätiloiltaan, sitä epävarmemmin lähtee käyntiin. Tänään aamulla oli kabiini suht. viileä, ja pamahti käymään ensimmäisestä laakista. Vai liekö sattumaa vain? Joka tapauksessa viikonloppuna kun aurinko porotti autoon, ja sisällä oli kuuma, ei laitetta meinannut saada heräämään alle 20minuutin ajon.

                      Erään foorumilaisen kautta uuden takuu-CCC:n saisi 650 eurolla. Pitää vielä selvittää koodauksen hinta.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • BeQ
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2004
                        • 31
                        • Pyhtää

                        #56
                        Oma CCC on reistaillut jo pidemmän aikaa ja nyt mielessä hankkia uusi. Tuli vaan mieleen onko kukaan laittanut LCI:n CCC:tä prefaceliftiin?
                        f10 523i & e60 M5

                        Comment

                        • teppo_h
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 337
                          • Finland

                          #57
                          Originally posted by JKK View Post
                          Asia vaikuttaisi olevan ok. Pientä neuvottelua on jo suuntaan ja toiseen, lähinnä marmorikorjaamojen kanssa CCC:n vaihdosta. INPA antaa vikakoodin lähteeksi "MOST-GW im CCC". Ja tämä tulee heti kun laite tekee ylimääräisen boottauksen. Sitten kun lähtee toimimaan, ei tuota vikakoodia enää tule.

                          Erään foorumilaisen kautta uuden takuu-CCC:n saisi 650 eurolla. Pitää vielä selvittää koodauksen hinta.
                          Mää käytin tuon oman auton sillon Wetterillä väylien, jne tarkistuksessa ennen kuin vaihdettiin tuo CCC moduuli.
                          Sain mää siitä semmosen raportinkin jossa kerrottiin mikä siinä oli vikana...

                          Voin tsekata siitä lapusta mitä se kertoi...oon vaan nyt reissussa niin menee perjantain iltaan ennen ku pääsen sen katsomaan.

                          Koodaus oli muistaakseni eritelty ~250€ Oulun Wetterillä - jostain taisin lukea että etelä-suomessa sai jossain halvemmakin tuon koko auton ohjelmoinnin. Eli kannattaa tarkistaa lähialueen bmw liikkeistä.
                          Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                          Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                          EX:
                          Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                          Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                          E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                          E36 320i Coupe, E21 318i
                          MB W115 240D

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #58
                            Teillä on noissa todennäköisesti virtalähdettä ohjaavan prosessorin jalkojen juotoksissa ongelmaa. Sen takiahan merkkiliike haluaa vanhat vaihdossa kun ne menevät korjattavaksi ja siten uudelleen käyttöön.

                            Comment

                            • teppo_h
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 337
                              • Finland

                              #59
                              Originally posted by WSE1 View Post
                              Teillä on noissa todennäköisesti virtalähdettä ohjaavan prosessorin jalkojen juotoksissa ongelmaa. Sen takiahan merkkiliike haluaa vanhat vaihdossa kun ne menevät korjattavaksi ja siten uudelleen käyttöön.
                              Onko tuo prossu millä niistä piirilevyistä?
                              Perskeles ku ite juotin vaikka ja mitä sieltä paremmin kiinni ja mittailin, mutta mitään ei löytyny / mikään ei auttanu.

                              Kuva ois kiva - vaikka mullehan tämä on jo myöhäistä. :think
                              Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                              Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                              EX:
                              Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                              Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                              E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                              E36 320i Coupe, E21 318i
                              MB W115 240D

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2323
                                • Uusimaa

                                #60
                                Nonniin, mulle vaihdettiin tänään uusi CCC Kuopion Autotalo Hartikaisella. Alle tonnilla selvittiin koodauksineen. Nyt lähtee vermeet käyntiin kuten pitääkin, mutta pieni uusi ongelma varjostaa onnea; Radion ääni menee mykäksi epäsäännöllisin väliajoin n. viideksi sekunniksi kerrallaan? Välillä tekee sitä minuutin välein, välillä saattaa kestää tunninkin pätkimättä. Ensimmäisenä tuli mieleen, että pimeneekö ääni aina kun RDS-radio vaihtaa taajuutta? Todella omituinen ilmiö. Laitteeseen piti vieläpä tulla uusin softaversio. Tuohan on selvästi takuujuttu? Eikös?

                                Ja samaa tekee myös BT-puhelin. Yhteys/soittajan ääni katkeilee koko ajan. Näitä ilmiöitä ei edellisessä laitteessa ollut, silloin kun nyt sattui käynnistymään...
                                BMW G30 530e X-Drive

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎