Announcement

Collapse
No announcement yet.

535d Lastutus..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6327
    • P-Pohjanmaa

    #76
    Originally posted by JKK View Post
    Nyt on varattu Karalalle aika ensiviikon keskiviikolle. Se on vielä kysymysmerkki, vienkö auton DPF:n vai korvausputkien kera. Ehkä jätän kuitenkin tuon DPF:n paikalleen? Eipä ainakaan pukkaa mustaa usvaa kiihdytyksessä.

    Yksi mielenkiintoinen juttu, joka kannattaa kaikkien 535d-lastuttajien, (ja muidenkin) huomioida: Ahtoputkessa, ennen imusarjaa on ahtoilman lämpötila-anturi. Sijainti on keskellä sitä coolerilta imusarjaan nousevaa putkea. Töröttää suoraan auton takaosaa kohti (kts. osa nr.10). Tällä anturilla on taipumus olla luvattoman lyhytikäinen. Ja oleellisinta on se, että ko. anturi ei vikaantuessaan jätä muistiin minkäänlaista vikakoodia. Ja vikaantuessaan anturi tarjoaa eculle tasaisen +120 asteen lämpötilatiedon. Jokainen varmaan tietää, mitä se tarkoittaa ruiskutustapahtuman suhteen. Huomasin tämän aivan sattumalta omasta autostani, kun tutkailin anturien livedatatietoja. Ja ylläys; tänään soittaessani Mikalle ohjelmointiaikaa, kehoitti hänkin tarkastamaan ko. anturin kunnon ennen Leppävedelle menoa, koska on kuulemma poikkeuksetta viallinen joka toisessa 535d:ssä. Tässä tapauksessa olin sen sattumalta itsekin huomannut, ja juuri eilen vaihdoin uuden anturin (=n.10 euroa). Nyt saa ecu oikeita lukemia, ja tulipa samalla koko vetoalueelle selvä lisäpotku. Sillä oli selvästi jonkinlainen vaikutus auton terävyyteen.

    Samalla tuli puhetta myös MAF:in merkityksestä. Kyselin jo aiemmin täällä, kun autoni pyynti on täydellä kiihdytyksellä tasan 850, mutta toteutuma 1300-1400. Se on kuulemma normaalia, eikä 535d:ssä MAF-tiedolla ohjata muuta kuin EGR:n toimintaa. Täydellisen toiminnan kannalta kuulemma riittää, jos MAF pelaa normaalisti 200-600mg/s lukemien välillä.
    Auto menossa huomenna ohjelmointiin,tilasin tuon osan nro 10 mutta ei kerennyt tähän hommaan kun huomenna klo 8 pitää olla Oulussa.
    Toivottavasti suupielet ei repee tuon keikan jälkeen
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • Mlatvala
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 3553
      • Kuopio

      #77
      Originally posted by veku View Post
      Auto menossa huomenna ohjelmointiin,tilasin tuon osan nro 10 mutta ei kerennyt tähän hommaan kun huomenna klo 8 pitää olla Oulussa.
      Toivottavasti suupielet ei repee tuon keikan jälkeen
      Yläkautta saa vaihdettua ja menee 4 minuuttia vaihtoon.

      Okei, eturengas takas maahan.. 19 minuuttia...
      E61 535d alkuunsa viritetty.

      Comment

      • veku
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6327
        • P-Pohjanmaa

        #78
        Originally posted by Mlatvala View Post
        Yläkautta saa vaihdettua ja menee 4 minuuttia vaihtoon.

        Okei, eturengas takas maahan.. 19 minuuttia...
        Jees,vaihtoivat osan Powerflashilla..osa tuli tänään postissa mutta ei kerennyt matkaan.
        Ko osa oli tosiaan rikki lämmöt vanhalla oli 100c ja uudella 35c..
        Uusi softakin on koneessa joten matka taittuu..
        F11 M550D
        E39 M5
        F26 3.0 Da M-Sport
        E61 535D M-Sport

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7544
          • Jyväshyvä

          #79
          Originally posted by veku View Post
          Jees,vaihtoivat osan Powerflashilla..osa tuli tänään postissa mutta ei kerennyt matkaan.
          Ko osa oli tosiaan rikki lämmöt vanhalla oli 100c ja uudella 35c..
          Uusi softakin on koneessa joten matka taittuu..
          Näkeekö inpalla mistä kohti tuon lämpötilan?
          Varmaan jostain moottorin alta, muistelisin omassa kyllä lukeman olleen varsin järkevä eli hivenen ulkolämpötilaa isomman maantieajossa.
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6327
            • P-Pohjanmaa

            #80
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Näkeekö inpalla mistä kohti tuon lämpötilan?
            Varmaan jostain moottorin alta, muistelisin omassa kyllä lukeman olleen varsin järkevä eli hivenen ulkolämpötilaa isomman maantieajossa.
            Näkee varmaan jostain ,itsellä ei kokemuksia inpasta tms.
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #81
              Mä en ole inpalla tuota lämpötilaa löytänyt, DISsillä löytää mutta sekin piti aika syvältä kaivaa..
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                #82
                .
                Vaikuttavina lämpötiloina varmaan on ulkoilman lämpö, imuilman lämpö, joka on pikkuisen ulkoilmaa läpimämpää, sekä ahtoilman lämpö, joka vakiossakin autossa kipuaa aivan helposti ++70 asteisiin, siksi pienet on bemarissakin vakiot coolerit.

                Lämpötilan mittaus ja vertaaminen suhteessa moottoriin menevään ilman määrään on se seoksen säätämisen kannalta tärkeää.
                Siis, ilma ja polttoaine ei "täydellisesti" reagoi keskenään.
                Ne aineet, jotka palamisreaktion oikeasti saa aikaiseksi, on kummassakin sekoittuneena sinne "muun aineen sekaan".
                Näiden tosiasillisesti reagoivien aineiden todellista määrää peilataan esim niillä lämpötilatiedoilla.
                Jotta se palamistapahtuma saataisiin pysymään mahdollisimman halutunlaisena.
                Lamdaohjaus on tämänhetkisellä tekniikalla kait nytten se paras tähän toimeen, ainakin liikuttavalla tavalla kaikki valmistajat sitä suosii.

                Huomioitavaa on se, että lamdaohjaus perustuu laskentaan. !!
                Siis, se toimii täydellisesti vaikka itse lamda-anturia ei olisikkaan, sitä anturia ei siis varsinaiseen seoksen laskentaan tarvita.
                Anturi on vaan "vahtimassa", että viat, tai moottorissa olevat tekniset rajoitteet ei "pilaa" laskennallista tulosta, eikä aiheuta liikapäästöjä, tai ylimääräistä rasitetta hiukkaspöntölle.


                Lamdaohjaus on siis hyvä, erittäin hyvä.
                Muttamutta, sitä on myös tavattoman helppo huijata, tai väännellä siten, että laskenta menee aivan poskelleen.
                No, maailma on vaan nyt sellainen, ettei savuttelut ketään oikeastaan kiinnosta, kunhan tehoja vaan tulee ja hiukkaspöntöstä pääsee eroon.
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • Juuhan
                  Newbiemmer
                  • Nov 2005
                  • 14
                  • Espoo

                  #83
                  Löytyikös joltain noita mittaustuloksia kiihtyvyydestä tai 1/4 mailista ? Oma on tänään lastuksessa..
                  535d e61 2007 LCI & 335d e90 2010


                  Exät:
                  530d e61 2004
                  530d e39 2003
                  320d e36 1999

                  Comment

                  • Matson^
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2008
                    • 2113
                    • Seinäjoki

                    #84
                    ~13,4s & ~172kmh .. noilla sigun tehoilla, riippuu niin miten sattuu kumi pitämään.. silloin piti huonosti
                    | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                    | Nissan Navara TREK-1 |
                    ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                    Comment

                    • -KK-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 265

                      #85
                      Onko tuo kuvan INPAn air intake temperature nyt eri juttu ja eri anturista kenties sitten? Tuo pitäisi olla M57TU2, eli 535d :stä otettuna INPA :lla. Omia livemittauksia kaverin autosta. Kaikki täällä foorumilla mainitut "ominaisuudet" pitää tarkistaa
                      Attached Files

                      Comment

                      • Dunky
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 4927
                        • Kotka

                        #86
                        Originally posted by -KK- View Post
                        Onko tuo kuvan INPAn air intake temperature nyt eri juttu ja eri anturista kenties sitten? Tuo pitäisi olla M57TU2, eli 535d :stä otettuna INPA :lla. Omia livemittauksia kaverin autosta. Kaikki täällä foorumilla mainitut "ominaisuudet" pitää tarkistaa
                        Nappaa anturista pistoke irti niin n'et onko se se
                        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                        Comment

                        • Rahu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 6464
                          • Tuusula

                          #87
                          Originally posted by -KK- View Post
                          Onko tuo kuvan INPAn air intake temperature nyt eri juttu ja eri anturista kenties sitten? Tuo pitäisi olla M57TU2, eli 535d :stä otettuna INPA :lla. Omia livemittauksia kaverin autosta. Kaikki täällä foorumilla mainitut "ominaisuudet" pitää tarkistaa
                          Tuo anturi on MAFfissa eli ei ole sama kuin ahtopaineen lämpötila. Heittää muistaakseni -40:iin jos anturin piuha on irti.
                          BMW Service
                          P.o4oo925441
                          [email protected]
                          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                          Comment

                          • Pete--
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2011
                            • 65
                            • JKL

                            #88
                            Tänään katottiin korjaamolla omasta noita tietoja:
                            - Imuilma ~30
                            - Ahtoilma 1 ~30
                            - Ahtoilma 2 ~110

                            Tuon anturin otti irti, niin 1 muuttui 100 ja 2 muuttui -35. Vaihettiin anturi uuteen (alkup. ~24eur) niin ei vaikuttanut lukemiin. Olisiko toinenkin uusi anturi viallinen, vai onko näitä antureita 2?

                            Turbotecille menossa oma auto kesän aikana, pitäisi ennen sitä kattoa nää kuntoon. Alkuperäinen anturi tallella jos sattuisi vielä tarvimaan.
                            E61 535d M-Sport Touring

                            Comment

                            • Käryperse
                              Newbiemmer
                              • Oct 2010
                              • 15
                              • kemicity

                              #89
                              Näin se vain on bemu katsastettu tyhjällä putkella ja karalan karulla ohjelmalla,savutus arvo oli vain 0,97/3000rpm Tenkua lähti 381hp/855nm

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5448
                                • S:t Karins

                                #90
                                Originally posted by Käryperse View Post
                                Näin se vain on bemu katsastettu tyhjällä putkella ja karalan karulla ohjelmalla,savutus arvo oli vain 0,97/3000rpm
                                Näin se on, mikään kiisseli joka on vähänkin säädöissä ei ilman kuormaa savuta.

                                Originally posted by Käryperse View Post
                                Tenkua lähti 381hp/855nm
                                Onko tuo vikatilaongelma saatu korjattua softasta jo?

                                Onko dynolappua?
                                Kiinnostaa tuo vääntökäyrä => lue: askin kesto
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎