Originally posted by vikalle
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 523iA 2006 kylmäkö??
Collapse
X
-
Ei ilmeisesti mitään uutta tällä rintamalla? N53 ja lämmöt kasikympin vauhdissa 68..70c, motarilla enemmän. Vaihdoin behr termarin niin ei sen kummemmaksi muuttunut.. Vakkarilla 65 vauhtia niin lämmöt vakiintuu n. 62c viiden asteen pakkasella :(
Termari varmaankin ehjä kuten oli alkuperäinenkin koska termarilta lähtevä alavesiletku on kylmä ollut joka kerta kun ajon jälkeen koittanut sitä.
En ymmärrä mihin se lämpö sitten katoaa. Manuaali peli eli tuo on ainut termari ja manuaalista puuttuu myös tuo letku nro 12 haara syylärin alas, minkä tukkimalla apua on saatu.
Ainut mikä tulee mieleen niin tuo alumöhkäle edessä ylhäällä, onko tuo nyt sitten moottoriöljyn lämmönvaihdin. Mutta eipä siinäkään mitään termaria ole:thinkTyökalut M47 dampperin vaihtoon
INPA ISTA
Comment
-
-
Kuluneen talven aikana huomasin että koneen lämmöt oli alhaiset. Lämmöt nousi max 65c ja motarille kun lähti niin lämmöt vaan tippui. Plus keleilläkään ei oikeen noussut yli 70c.
Auto on E60 525 N52 2.5
Nyt kevään tullessa pääsin vaihtamaan päätermarin ulkosalla
Lämmöt nousi nopeasti sinne 90-100c eli oli se termari rikki.
Wahlerin termarin laitoin sinne.
Onko muuten kellään tietoo milloin flektin pitäisi lähtee pyörimään?
Olis kiva tietää et sekin toimis nyt kun kesä tulee-e60 525 LCI - Honda X11
ex. -e36 323 -e46 316 -e46 325
Comment
-
-
Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Itsellä e90 n53 koneella. Termostaatti vaihdettu kahteen kertaan. Wahler/behr, ei vaikutusta. Lämmöt nousee max 70c tienoille ajossa. Keulan tukkimisellakaan ei merkitystä. Vaihdelaatikon lämmönvaihtimen letkut puristettu eikä tälläkään vaikutusta.
huomasin inpalla että vesipumpun nopeus 76,1% ihan sama mitenpäin tuolla ajelee. Ei varmaan kuuluis olla näin? Nopeutta pystyy hetkellisesti kyllä inpalla säätään mutta palaa sitten taas dme kontrollin alaiseksi. Ja lämmöt toki alkaa nousemaan heti kun nopeutta lasketaan.
Onkos kokemuksia tälläisestä?
Comment
-
-
Originally posted by MäkkiE90 View PostNostetaas vanhaa ketjua ylös. Itsellä e90 n53 koneella. Termostaatti vaihdettu kahteen kertaan. Wahler/behr, ei vaikutusta. Lämmöt nousee max 70c tienoille ajossa. Keulan tukkimisellakaan ei merkitystä. Vaihdelaatikon lämmönvaihtimen letkut puristettu eikä tälläkään vaikutusta.
huomasin inpalla että vesipumpun nopeus 76,1% ihan sama mitenpäin tuolla ajelee. Ei varmaan kuuluis olla näin? Nopeutta pystyy hetkellisesti kyllä inpalla säätään mutta palaa sitten taas dme kontrollin alaiseksi. Ja lämmöt toki alkaa nousemaan heti kun nopeutta lasketaan.
Onkos kokemuksia tälläisestä?
Mulla lämmöt nousi 70, termarin vaihdolla lämmöt nousi normaaliin,n52.
Pumpun nopeus hommaa en tainnut enempää ihmetellä.Last edited by jony; 09-12-2021, 20:02.
Comment
-
-
Pieni tarkennus itselleni:
Onko porukat huolissaan kun auto oikeasti ei lämpene sisältä, eikä siinä tarkene koska siinä voi olla joku vika.
Vai onko kyse vaan siitä, että on opittu lukemaan koneen lämpö salavalikosta ja ollaan pettyneitä kun lukemat ei ole ihannetasolla?
Koska jos kyse on jälkimäinen, kyseessä voi olla anturin näyttämän kalibroinnista.
Jos auto alhaisista lukemista huolimatta on lämmin pakkasellakin, sivuuttaisin asian ja keskittyisin nauttimaan 2,- / litra E10 polttoaineen kuluttamisesta, vielä kun se on laillista.
Kun ostin omani, alkuun harmittelin kun moottorin lämpöä ei nähnyt kojelaudan mittaristosta.
Mutta kun tämä kuitenkin on tosi lämmin jopa alle -20 keleillä ja ikkunat pysyy huurteettomina, en ole katsonut aiheelliseksi alkaa kyseistä lukemaa seuraamaan.
Katsotaan sitten uudestaan jos asia tuleekin ajankohtaiseksi.
Mielestäni Suomessa autossa kyllä sais näkyä moottorin lämpötila jatkuvasti, siitä olen samaa mieltäLast edited by Havis; 11-12-2021, 06:09."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostPieni tarkennus itselleni:
Onko porukat huolissaan kun auto oikeasti ei lämpene sisältä, eikä siinä tarkene koska siinä voi olla joku vika.
Vai onko kyse vaan siitä, että on opittu lukemaan koneen lämpö salavalikosta ja ollaan pettyneitä kun lukemat ei ole ihannetasolla?
Koska jos kyse on jälkimäinen, kyseessä voi olla anturin näyttämän kalibroinnista.
Jos auto alhaisista lukemista huolimatta on lämmin pakkasellakin, sivuuttaisin asian ja keskittyisin nauttimaan 2,- / litra E10 polttoaineen kuluttamisesta, vielä kun se on laillista.
Kun ostin omani, alkuun harmittelin kun moottorin lämpöä ei nähnyt kojelaudan mittaristosta.
Mutta kun tämä kuitenkin on tosi lämmin jopa alle -20 keleillä ja ikkunat pysyy huurteettomina, en ole katsonut aiheelliseksi alkaa kyseistä lukemaa seuraamaan.
Katsotaan sitten uudestaan jos asia tuleekin ajankohtaiseksi.
Mielestäni Suomessa autossa kyllä sais näkyä moottorin lämpötila jatkuvasti, siitä olen samaa mieltäLast edited by mmie; 11-12-2021, 07:50.ex e36 325
ex e46 328
e92 335i FBO
Ducati 900S ie
KTM 640
Suzuki GT550
Honda CBR600
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostOnko porukat huolissaan kun auto oikeasti ei lämpene sisältä, eikä siinä tarkene koska siinä voi olla joku vika.
Mutta siinä olikin kunnollisen kokoinen kuparikenno, johon tuli lyhyt letku kannen kuumimmasta paikasta, eikä muuta. Sai sitä kyllä sitten säätääkin jatkuvasti, eli kyllä nykyautomatiikka on parannus.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Originally posted by mmie View PostEsim. N53 ei mene laihaseosmoodiin jos ei lämmöt nouse riittävän ylös. Tämä ei välttämättä edes tunnu sisätiloissa, mutta kulutuksessa kyllä näkyy. Ja jotain vikaahan siellä silloin on. Kaveri painiskelee tämän mystiikan kanssa oman N53:n kera.
Onnekkaasti hankin joku aika sitten Android laitteen autooni, ja ELM 327 on jo ennestään. Nyt vaan asennettava Torque Lite laitteeseen ja seurattava tarvittaessa auton arvoja.
Oma kulkine ainakin hetkellisen kulutusmittarin mukaan liikkuu maantiellä 100km/h nopeudella tasamalla n. 5l / 100 näytön alueella, joten taidan olla niitä onnellisia N53 ajajia joilla ongelmat on vasta edessäpäin.
Sekalaisessa ajossa keskikulutus näyttäis olevan
8.5 kun keskinopeus 50 (aikaa ennen koronaa)
9 - 9,5 kun keskinopeus 45 (nykyään)
mitä en pidä pahana 192 hv automaatille"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Tuossa mun tapauksessa autossa on oikeasti kylmä kun oli alle -15c pakkasta. Laihaseosmoodia käyttää inpan mukaan ihan oikein. Mulla tuntuu että lämmöt seilaa näillä yli 0-10c pakkasilla kokoajan 70-60c väliä. Pikkuhiljaa nousee sinne 70c tienoille lämmöt, sitten putoaa lämmöt 60c kohtuu nopeeta ja sama rumba jatkuu.
Comment
-
-
Oma autoni on N53 moottorilla 523Lci. Näihin päiviin asti on ollut kabiini riittävän lämmin, ajettukin on jo yli 330tkm. Nyt viime vuoden viimeisenä päivänä vaihdoin vuotavan jäähdyttimen uuteen. Bemari osilta jäähdyttimen ostin. Alkuperäisiä Behrin valmistamia ei enää saanut. Eroa alkuperäiseen jäähdyttimeen oli että ei ole enää tyhjäys reikää ja se ero, että auto ei enää puhalla lämpöistä kunnolla. Jäähdytin nesteet on samat, kuin autossa on aina ollut, ilmattu on kunnolla, eikä ilmaa järjestelmässä ole. Kysymys kuuluukin voiko noissa syyläreissä olla jokin ero? Ajattelin sillä lähteä matkaan, että tukin syylärin edustan näin kylmällä kelillä. Vanhan syylärin ja ilmastoinnin kennon väli oli aikalailla täynnä kaiken karvaista kärpäistä ja ötökkää, että siitä tuskin pääsi mitään ilmaa läpi. Mutta mitään muuta selitystä, kuin syylärin läpivirtauksen ero, en tuohon voi kyllä käsittää. Koska lämiävä auto muuttui sillä kylmäksi. Jos olisi erilliset jäähdytin nesteet mennyt sisään, voisi kuvitella jonkin paikan jumivan tai tukkeutuvan, mutta kun samat aineet on tuvassa, kuin tähänkin asti.E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.
Comment
-
-
Originally posted by Maili View PostOma autoni on N53 moottorilla 523Lci. Näihin päiviin asti on ollut kabiini riittävän lämmin, ajettukin on jo yli 330tkm. Nyt viime vuoden viimeisenä päivänä vaihdoin vuotavan jäähdyttimen uuteen. Bemari osilta jäähdyttimen ostin. Alkuperäisiä Behrin valmistamia ei enää saanut. Eroa alkuperäiseen jäähdyttimeen oli että ei ole enää tyhjäys reikää ja se ero, että auto ei enää puhalla lämpöistä kunnolla. Jäähdytin nesteet on samat, kuin autossa on aina ollut, ilmattu on kunnolla, eikä ilmaa järjestelmässä ole. Kysymys kuuluukin voiko noissa syyläreissä olla jokin ero? Ajattelin sillä lähteä matkaan, että tukin syylärin edustan näin kylmällä kelillä. Vanhan syylärin ja ilmastoinnin kennon väli oli aikalailla täynnä kaiken karvaista kärpäistä ja ötökkää, että siitä tuskin pääsi mitään ilmaa läpi. Mutta mitään muuta selitystä, kuin syylärin läpivirtauksen ero, en tuohon voi kyllä käsittää. Koska lämiävä auto muuttui sillä kylmäksi. Jos olisi erilliset jäähdytin nesteet mennyt sisään, voisi kuvitella jonkin paikan jumivan tai tukkeutuvan, mutta kun samat aineet on tuvassa, kuin tähänkin asti.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostPaljonko moottorinlämmit on ajossa? Jos ne on kunnossa niin ilmaa kierrossa, termari hajosi, kenno meni tukkoon tms.Last edited by Maili; 11-01-2022, 20:23.E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.
Comment
-
-
Tässä ketjussahan oli kirjotettu:
Originally posted by DDD View PostPäivitystä tähän topic:kiin omalta osalta... Lämmöt saatu takaisin N52B25:een. Ratkaisu oli letku nro. 12:n tukkiminen ennen kuin menee jäähdyttäjään. Viimeisimmässä jäädyttäjämallissa tämä liitäntä poistunut kokonaan.
Autoon vaihdettu Nissens jäähdytin, joka jostain syystä jäähdyttää tehokkaammin osan 12 läpi kiertävän nesteen ja pitää koneen lämmöt max- 75C:ssä. Tällä kertaa syy ei ollut termostaateissa, koska niillä ei ole mitään tekemistä, jos nesteet pääsee koko ajan kiertämään termareiden bypasseista koneelle ja sieltä jäähdyttäjään.
Originally posted by Maili View PostJoo, näistä vaihtoehdoista se joku varmaan on. Tänään tsekkasin moottorin lämmöt ja ihan normaalissa tuntuvat olevan 95 asteen kummankin puolen. Vesiventtiililtä lähtevät putket tuntuu myös olevan ihan normi kuumat. Täytyy vielä koettaa ottaa alavesiletku irti ja ja päästää vettä pois, lisätä uudet ja koettaa ilmata uudelleen. Olen sen kyllä Delphillä pariin kertaan ilmannut. Mistään ei vikakoodia anna. Tuntuu vain ihmeelliseltä , että tähän asti lämmin talviauto katosi uuden syylärin siivittämänä. Vaihdoin vuosia sitten vesipumpun ja termostaatin, eikä silloin vastaavia ongelmia ilmennyt. Voisihan tuolta vesiventtililtä ottaa putkia auki ja koettaa kuinka kennolla vesi kiertää. Ei tähän järjestelmään viitsi mitään putsaus liemiäkään laittaa, kuitenkin se pidemmän päälle taitaa olla o renkaille ym. huonoksi. Miksi muuten tämä mun teksti näyttää tältä?Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!
Comment
-
Comment