Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rale
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 1482
    • Porvoo

    Originally posted by vikalle View Post
    Tässä suora linkki realoem tuolle sivulle:



    Kuvassahan tuo pumppu näkyy, mutta harmaana ja ei ole tuossa alla olevassa osalistassakaan mainittu. Mulla tuo letku 5 tulee suoraan syylärille menevän letkun haarasta.
    Ok. Sitten en itse osaa neuvoa.

    Comment

    • Ccccc
      Bimmer Rookie
      • Nov 2015
      • 112
      • Valkeakoski

      Ei ilmeisesti mitään uutta tällä rintamalla? N53 ja lämmöt kasikympin vauhdissa 68..70c, motarilla enemmän. Vaihdoin behr termarin niin ei sen kummemmaksi muuttunut.. Vakkarilla 65 vauhtia niin lämmöt vakiintuu n. 62c viiden asteen pakkasella :(

      Termari varmaankin ehjä kuten oli alkuperäinenkin koska termarilta lähtevä alavesiletku on kylmä ollut joka kerta kun ajon jälkeen koittanut sitä.

      En ymmärrä mihin se lämpö sitten katoaa. Manuaali peli eli tuo on ainut termari ja manuaalista puuttuu myös tuo letku nro 12 haara syylärin alas, minkä tukkimalla apua on saatu.

      Ainut mikä tulee mieleen niin tuo alumöhkäle edessä ylhäällä, onko tuo nyt sitten moottoriöljyn lämmönvaihdin. Mutta eipä siinäkään mitään termaria ole:think
      Työkalut M47 dampperin vaihtoon
      INPA ISTA

      Comment

      • ripaxp86
        Bimmer Rookie
        • Jan 2020
        • 43
        • jkl

        Kuluneen talven aikana huomasin että koneen lämmöt oli alhaiset. Lämmöt nousi max 65c ja motarille kun lähti niin lämmöt vaan tippui. Plus keleilläkään ei oikeen noussut yli 70c.
        Auto on E60 525 N52 2.5


        Nyt kevään tullessa pääsin vaihtamaan päätermarin ulkosalla



        Lämmöt nousi nopeasti sinne 90-100c eli oli se termari rikki.
        Wahlerin termarin laitoin sinne.


        Onko muuten kellään tietoo milloin flektin pitäisi lähtee pyörimään?
        Olis kiva tietää et sekin toimis nyt kun kesä tulee
        -e60 525 LCI - Honda X11

        ex. -e36 323 -e46 316 -e46 325

        Comment

        • MäkkiE90
          Newbiemmer
          • Nov 2021
          • 6
          • Suomi

          Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Itsellä e90 n53 koneella. Termostaatti vaihdettu kahteen kertaan. Wahler/behr, ei vaikutusta. Lämmöt nousee max 70c tienoille ajossa. Keulan tukkimisellakaan ei merkitystä. Vaihdelaatikon lämmönvaihtimen letkut puristettu eikä tälläkään vaikutusta.

          huomasin inpalla että vesipumpun nopeus 76,1% ihan sama mitenpäin tuolla ajelee. Ei varmaan kuuluis olla näin? Nopeutta pystyy hetkellisesti kyllä inpalla säätään mutta palaa sitten taas dme kontrollin alaiseksi. Ja lämmöt toki alkaa nousemaan heti kun nopeutta lasketaan.

          Onkos kokemuksia tälläisestä?

          Comment

          • jony
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 104
            • valkeala

            Originally posted by MäkkiE90 View Post
            Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Itsellä e90 n53 koneella. Termostaatti vaihdettu kahteen kertaan. Wahler/behr, ei vaikutusta. Lämmöt nousee max 70c tienoille ajossa. Keulan tukkimisellakaan ei merkitystä. Vaihdelaatikon lämmönvaihtimen letkut puristettu eikä tälläkään vaikutusta.

            huomasin inpalla että vesipumpun nopeus 76,1% ihan sama mitenpäin tuolla ajelee. Ei varmaan kuuluis olla näin? Nopeutta pystyy hetkellisesti kyllä inpalla säätään mutta palaa sitten taas dme kontrollin alaiseksi. Ja lämmöt toki alkaa nousemaan heti kun nopeutta lasketaan.

            Onkos kokemuksia tälläisestä?
            Ihmettelin itse viime talvena samaa. Jos oikein muistan niin ilmastointi päällä pumppu pyöri kokoajan 75% ja ilmastointi pois päältä nopeus tippui.
            Mulla lämmöt nousi 70, termarin vaihdolla lämmöt nousi normaaliin,n52.
            Pumpun nopeus hommaa en tainnut enempää ihmetellä.
            Last edited by jony; 09-12-2021, 20:02.

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1838
              • Kotona/Poissa

              Pieni tarkennus itselleni:

              Onko porukat huolissaan kun auto oikeasti ei lämpene sisältä, eikä siinä tarkene koska siinä voi olla joku vika.
              Vai onko kyse vaan siitä, että on opittu lukemaan koneen lämpö salavalikosta ja ollaan pettyneitä kun lukemat ei ole ihannetasolla?

              Koska jos kyse on jälkimäinen, kyseessä voi olla anturin näyttämän kalibroinnista.

              Jos auto alhaisista lukemista huolimatta on lämmin pakkasellakin, sivuuttaisin asian ja keskittyisin nauttimaan 2,- / litra E10 polttoaineen kuluttamisesta, vielä kun se on laillista.

              Kun ostin omani, alkuun harmittelin kun moottorin lämpöä ei nähnyt kojelaudan mittaristosta.
              Mutta kun tämä kuitenkin on tosi lämmin jopa alle -20 keleillä ja ikkunat pysyy huurteettomina, en ole katsonut aiheelliseksi alkaa kyseistä lukemaa seuraamaan.

              Katsotaan sitten uudestaan jos asia tuleekin ajankohtaiseksi.

              Mielestäni Suomessa autossa kyllä sais näkyä moottorin lämpötila jatkuvasti, siitä olen samaa mieltä
              Last edited by Havis; 11-12-2021, 06:09.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • mmie
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 505
                • Kouvola

                Originally posted by Havis View Post
                Pieni tarkennus itselleni:

                Onko porukat huolissaan kun auto oikeasti ei lämpene sisältä, eikä siinä tarkene koska siinä voi olla joku vika.
                Vai onko kyse vaan siitä, että on opittu lukemaan koneen lämpö salavalikosta ja ollaan pettyneitä kun lukemat ei ole ihannetasolla?

                Koska jos kyse on jälkimäinen, kyseessä voi olla anturin näyttämän kalibroinnista.

                Jos auto alhaisista lukemista huolimatta on lämmin pakkasellakin, sivuuttaisin asian ja keskittyisin nauttimaan 2,- / litra E10 polttoaineen kuluttamisesta, vielä kun se on laillista.

                Kun ostin omani, alkuun harmittelin kun moottorin lämpöä ei nähnyt kojelaudan mittaristosta.
                Mutta kun tämä kuitenkin on tosi lämmin jopa alle -20 keleillä ja ikkunat pysyy huurteettomina, en ole katsonut aiheelliseksi alkaa kyseistä lukemaa seuraamaan.

                Katsotaan sitten uudestaan jos asia tuleekin ajankohtaiseksi.

                Mielestäni Suomessa autossa kyllä sais näkyä moottorin lämpötila jatkuvasti, siitä olen samaa mieltä
                Esim. N53 ei mene laihaseosmoodiin jos ei lämmöt nouse riittävän ylös. Tämä ei välttämättä edes tunnu sisätiloissa, mutta kulutuksessa kyllä näkyy. Ja jotain vikaahan siellä silloin on. Kaveri painiskelee tämän mystiikan kanssa oman N53:n kera.
                Last edited by mmie; 11-12-2021, 07:50.
                ex e36 325
                ex e46 328
                e92 335i FBO
                Ducati 900S ie
                KTM 640
                Suzuki GT550
                Honda CBR600

                Comment

                • kalevik
                  BTCF Member
                  • Apr 2009
                  • 957
                  • Salo

                  Originally posted by Havis View Post
                  Onko porukat huolissaan kun auto oikeasti ei lämpene sisältä, eikä siinä tarkene koska siinä voi olla joku vika.
                  No en minä huolissani ole, mutta kaiholla muistelen aikoja kun autoissa oli oikea lämmityslaite. Esim 1970-luvulla kaverin cortina lykkäsi pakkasellakin muutamassa minuutissa niin kuumaa että "kättä poltti".

                  Mutta siinä olikin kunnollisen kokoinen kuparikenno, johon tuli lyhyt letku kannen kuumimmasta paikasta, eikä muuta. Sai sitä kyllä sitten säätääkin jatkuvasti, eli kyllä nykyautomatiikka on parannus.
                  E61 525i, Suzuki VS1400
                  Exät: Jaana, Susanna, Maija

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    Originally posted by mmie View Post
                    Esim. N53 ei mene laihaseosmoodiin jos ei lämmöt nouse riittävän ylös. Tämä ei välttämättä edes tunnu sisätiloissa, mutta kulutuksessa kyllä näkyy. Ja jotain vikaahan siellä silloin on. Kaveri painiskelee tämän mystiikan kanssa oman N53:n kera.
                    Oleellinen asia ilman muuta.

                    Onnekkaasti hankin joku aika sitten Android laitteen autooni, ja ELM 327 on jo ennestään. Nyt vaan asennettava Torque Lite laitteeseen ja seurattava tarvittaessa auton arvoja.
                    Oma kulkine ainakin hetkellisen kulutusmittarin mukaan liikkuu maantiellä 100km/h nopeudella tasamalla n. 5l / 100 näytön alueella, joten taidan olla niitä onnellisia N53 ajajia joilla ongelmat on vasta edessäpäin.

                    Sekalaisessa ajossa keskikulutus näyttäis olevan
                    8.5 kun keskinopeus 50 (aikaa ennen koronaa)
                    9 - 9,5 kun keskinopeus 45 (nykyään)

                    mitä en pidä pahana 192 hv automaatille
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Vanquish
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1961
                      • Hki

                      Talvella laihaseos alkaa 60 asteen jälkeen ja kesällä 50 asteen kohdilta. Laihaseos hidastaa lämpenemistä, mutta lämmöt nousee 90-95 kovallakin pakkasella.

                      Comment

                      • MäkkiE90
                        Newbiemmer
                        • Nov 2021
                        • 6
                        • Suomi

                        Tuossa mun tapauksessa autossa on oikeasti kylmä kun oli alle -15c pakkasta. Laihaseosmoodia käyttää inpan mukaan ihan oikein. Mulla tuntuu että lämmöt seilaa näillä yli 0-10c pakkasilla kokoajan 70-60c väliä. Pikkuhiljaa nousee sinne 70c tienoille lämmöt, sitten putoaa lämmöt 60c kohtuu nopeeta ja sama rumba jatkuu.

                        Comment

                        • Maili
                          BTCF Member
                          • Aug 2011
                          • 446
                          • E-pohjanmaa

                          Oma autoni on N53 moottorilla 523Lci. Näihin päiviin asti on ollut kabiini riittävän lämmin, ajettukin on jo yli 330tkm. Nyt viime vuoden viimeisenä päivänä vaihdoin vuotavan jäähdyttimen uuteen. Bemari osilta jäähdyttimen ostin. Alkuperäisiä Behrin valmistamia ei enää saanut. Eroa alkuperäiseen jäähdyttimeen oli että ei ole enää tyhjäys reikää ja se ero, että auto ei enää puhalla lämpöistä kunnolla. Jäähdytin nesteet on samat, kuin autossa on aina ollut, ilmattu on kunnolla, eikä ilmaa järjestelmässä ole. Kysymys kuuluukin voiko noissa syyläreissä olla jokin ero? Ajattelin sillä lähteä matkaan, että tukin syylärin edustan näin kylmällä kelillä. Vanhan syylärin ja ilmastoinnin kennon väli oli aikalailla täynnä kaiken karvaista kärpäistä ja ötökkää, että siitä tuskin pääsi mitään ilmaa läpi. Mutta mitään muuta selitystä, kuin syylärin läpivirtauksen ero, en tuohon voi kyllä käsittää. Koska lämiävä auto muuttui sillä kylmäksi. Jos olisi erilliset jäähdytin nesteet mennyt sisään, voisi kuvitella jonkin paikan jumivan tai tukkeutuvan, mutta kun samat aineet on tuvassa, kuin tähänkin asti.
                          E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                          Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            Originally posted by Maili View Post
                            Oma autoni on N53 moottorilla 523Lci. Näihin päiviin asti on ollut kabiini riittävän lämmin, ajettukin on jo yli 330tkm. Nyt viime vuoden viimeisenä päivänä vaihdoin vuotavan jäähdyttimen uuteen. Bemari osilta jäähdyttimen ostin. Alkuperäisiä Behrin valmistamia ei enää saanut. Eroa alkuperäiseen jäähdyttimeen oli että ei ole enää tyhjäys reikää ja se ero, että auto ei enää puhalla lämpöistä kunnolla. Jäähdytin nesteet on samat, kuin autossa on aina ollut, ilmattu on kunnolla, eikä ilmaa järjestelmässä ole. Kysymys kuuluukin voiko noissa syyläreissä olla jokin ero? Ajattelin sillä lähteä matkaan, että tukin syylärin edustan näin kylmällä kelillä. Vanhan syylärin ja ilmastoinnin kennon väli oli aikalailla täynnä kaiken karvaista kärpäistä ja ötökkää, että siitä tuskin pääsi mitään ilmaa läpi. Mutta mitään muuta selitystä, kuin syylärin läpivirtauksen ero, en tuohon voi kyllä käsittää. Koska lämiävä auto muuttui sillä kylmäksi. Jos olisi erilliset jäähdytin nesteet mennyt sisään, voisi kuvitella jonkin paikan jumivan tai tukkeutuvan, mutta kun samat aineet on tuvassa, kuin tähänkin asti.
                            Paljonko moottorinlämmit on ajossa? Jos ne on kunnossa niin ilmaa kierrossa, termari hajosi, kenno meni tukkoon tms.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Maili
                              BTCF Member
                              • Aug 2011
                              • 446
                              • E-pohjanmaa

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Paljonko moottorinlämmit on ajossa? Jos ne on kunnossa niin ilmaa kierrossa, termari hajosi, kenno meni tukkoon tms.
                              Joo, näistä vaihtoehdoista se joku varmaan on. Tänään tsekkasin moottorin lämmöt ja ihan normaalissa tuntuvat olevan 95 asteen kummankin puolen. Vesiventtiililtä lähtevät putket tuntuu myös olevan ihan normi kuumat. Täytyy vielä koettaa ottaa alavesiletku irti ja ja päästää vettä pois, lisätä uudet ja koettaa ilmata uudelleen. Olen sen kyllä Delphillä pariin kertaan ilmannut. Mistään ei vikakoodia anna. Tuntuu vain ihmeelliseltä , että tähän asti lämmin talviauto katosi uuden syylärin siivittämänä. Vaihdoin vuosia sitten vesipumpun ja termostaatin, eikä silloin vastaavia ongelmia ilmennyt. Voisihan tuolta vesiventtililtä ottaa putkia auki ja koettaa kuinka kennolla vesi kiertää. Ei tähän järjestelmään viitsi mitään putsaus liemiäkään laittaa, kuitenkin se pidemmän päälle taitaa olla o renkaille ym. huonoksi. Miksi muuten tämä mun teksti näyttää tältä?
                              Last edited by Maili; 11-01-2022, 20:23.
                              E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                              Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                              Comment

                              • Cunttory
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2004
                                • 1772
                                • Kuopio

                                Tässä ketjussahan oli kirjotettu:

                                Originally posted by DDD View Post
                                Päivitystä tähän topic:kiin omalta osalta... Lämmöt saatu takaisin N52B25:een. Ratkaisu oli letku nro. 12:n tukkiminen ennen kuin menee jäähdyttäjään. Viimeisimmässä jäädyttäjämallissa tämä liitäntä poistunut kokonaan.



                                Autoon vaihdettu Nissens jäähdytin, joka jostain syystä jäähdyttää tehokkaammin osan 12 läpi kiertävän nesteen ja pitää koneen lämmöt max- 75C:ssä. Tällä kertaa syy ei ollut termostaateissa, koska niillä ei ole mitään tekemistä, jos nesteet pääsee koko ajan kiertämään termareiden bypasseista koneelle ja sieltä jäähdyttäjään.

                                Originally posted by Maili View Post
                                Joo, näistä vaihtoehdoista se joku varmaan on. Tänään tsekkasin moottorin lämmöt ja ihan normaalissa tuntuvat olevan 95 asteen kummankin puolen. Vesiventtiililtä lähtevät putket tuntuu myös olevan ihan normi kuumat. Täytyy vielä koettaa ottaa alavesiletku irti ja ja päästää vettä pois, lisätä uudet ja koettaa ilmata uudelleen. Olen sen kyllä Delphillä pariin kertaan ilmannut. Mistään ei vikakoodia anna. Tuntuu vain ihmeelliseltä , että tähän asti lämmin talviauto katosi uuden syylärin siivittämänä. Vaihdoin vuosia sitten vesipumpun ja termostaatin, eikä silloin vastaavia ongelmia ilmennyt. Voisihan tuolta vesiventtililtä ottaa putkia auki ja koettaa kuinka kennolla vesi kiertää. Ei tähän järjestelmään viitsi mitään putsaus liemiäkään laittaa, kuitenkin se pidemmän päälle taitaa olla o renkaille ym. huonoksi. Miksi muuten tämä mun teksti näyttää tältä?
                                Tuskin se letkun irrotus ja nestejumppa ratkaisee mitään. Sinun auto osaa ilmata itsensä kun laitat virrat II-asentoon, puhallin yköselle ja lämmönsäätö täysille,kaasupoljinta kun pitää pohjassa noin 10 sec aktivoituu ilmaus. Kestää noin 8-10 minuuttia.
                                Last edited by Cunttory; 11-01-2022, 21:52. Reason: suomennosta
                                Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎