Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webasto vai lohkolämmitin E61?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kramer77
    Bimmer Rookie
    • May 2013
    • 77
    • Kokkola

    Onhan tuo säteilylämmitin onneton, mutta akku on tärkeimmässä roolissa. Itellä oli kuukauden verran kaks hehkua sökönä ja ykkösellä lähti käyntiin kovallaki pakkasella.

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1964
      • Seinäjoki

      Jälkiasennettu webasto joka lämmittää koneen ja sisätilat, letkulämmitin ja ylläpitolaturi. Ei ole jäänyt kertaakaan käynnistymättä melkein 6 vuoden omistusajalta. Kunhan akku on ehjä niin ei ole mitään huolta. Tsekkasin tuossa kylmillä keleillä salavalikosta niin 3h piuhan päässä, moottorin lämmöt ennen starttia n. 25 astetta ja akkujännite 14.7v ja kuten arvata saattaa niin lähtee käymään aina kuin palmun alta. Webastoa tulee käytettyä vain silloin kun mahdollisuutta sähkönsaannille ei ole. Jos tarvetta niin Etelä-pohjanmaan alueella voin korvausta vastaan myös laittaa tuollaisia laitteita e6x sarjan dieseleihin. Muista ei kokemusta niin niihin en myöskään sekaannu.
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7527
        • Jyväshyvä

        Minulla on 535d jäänyt vuosien saatossa pari kertaa käynnistymättä,
        molemmat oli webastollisia ja oli myös lämmitetty -> akku ei riitä starttiin.
        Ei oltu webastoja modattu lämmittämään moottoria.

        Kun taas kaikki ei-webastolliset ovat käynnistyneet ilman lohkolämmittimä tai muitakaan lämmittimä. 34 astetta taitaa olla kovin pakkanen mistä on pistetty käyntiin ilman apuvermeitä...

        Ja tuohan vaatii että hehkut on kunnossa, samoin akku OK ja ajoa sen verta että pysyykin latingissa.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1964
          • Seinäjoki

          Joo webasto ottaa aika paljon virtaa, mutta se ei tarvitse kuin 15 min lämmitystä niin moottorinlämmöt on jo selvästi nousseet mittarinkin mukaan. Itse en ehkä enää seuraavaan autoon webastoa laita, ellei nyt satu ylimääräisiä tonneja pyörimään tuhkakupissa juuri sillähetkellä...
          Mutta kertaakaan ei ole käynnistymättä jäänyt tosiaan kun tuo ylläpitolaturikin löytyy jolla saa aina kotona katoksessa sitten akun täyteen (ja samalla moottorin lämpimäksi).
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • Mikiis
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2013
            • 906
            • Oulu

            No nämähän on vähän makuasioita, mutta kyllä minä arvostan webaston aika korkealle. Toki weba vaatii vähän enempi huolehtimista, mutta onhan se mukava ajaa lämpimällä autolla. Kymmenen vuotta ollut meidän taloudessa pa-lämmittimellä olevia autoja, enkä kyllä halua luopua webasta. Ja edellisissä merkeissä en ladannu akkua kuin syksyllä, jos silloinkaan. Nyt on tullut nykyistä ladailtua silloin tällöin, ihan varmuudeksi, kun ollut muita murheita. Kilometrejä tulee vaihtelevasti. Viikolla voi hyvinkin olla ihan pätkäajoa, ja webaa lämmitän 2x päivässä.
            F11 530d -11
            E91 -06 320d
            x2 Tuikut
            Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1964
              • Seinäjoki

              Niin ja senverran vielä että jos auto ei meinaa jaksa startata hieman vajaalla akulla niin lähtisin hakemaan vikaa kyllä starttimoottorin puolelta. Tarkemmin sanottuna 3kpl startin kasassa pitäviä pultteja on yleensä ollut löyhällä, jolloin startti yrittää hirttää kiinni eli pyörii kankeasti ja nappaa tällöin paljon virtaa. Nämä pultit on helppo tarkistaa/kiristää yläkautta. Melko monta starttia on vaihdettu tavallaan turhaa koska vika on ollut noissa pulteissa.
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • Mikiis
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2013
                • 906
                • Oulu

                Originally posted by joko View Post
                Niin ja senverran vielä että jos auto ei meinaa jaksa startata hieman vajaalla akulla niin lähtisin hakemaan vikaa kyllä starttimoottorin puolelta. Tarkemmin sanottuna 3kpl startin kasassa pitäviä pultteja on yleensä ollut löyhällä, jolloin startti yrittää hirttää kiinni eli pyörii kankeasti ja nappaa tällöin paljon virtaa. Nämä pultit on helppo tarkistaa/kiristää yläkautta. Melko monta starttia on vaihdettu tavallaan turhaa koska vika on ollut noissa pulteissa.
                Vähän offtopiccina, ei mulla ollut kuin 2 pulttia, vanhassa, ja uudessa:think

                Onko 530deessä eri startti, kuin 535d? Niin ja mullahan ei ole edes sitten pre-lci...
                F11 530d -11
                E91 -06 320d
                x2 Tuikut
                Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                Comment

                • joko
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1964
                  • Seinäjoki

                  Originally posted by Mikiis View Post
                  Vähän offtopiccina, ei mulla ollut kuin 2 pulttia, vanhassa, ja uudessa:think

                  Onko 530deessä eri startti, kuin 535d? Niin ja mullahan ei ole edes sitten pre-lci...
                  Muistelisin että kolme mutta voin olla väärässä. purkukuvista sen kait näkee montako niitä missäkin mallissa on.
                  F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                  W906 319 sprinter - 14

                  Comment

                  • GuGi_
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 700
                    • Vantaa city

                    Originally posted by Mikiis View Post
                    No nämähän on vähän makuasioita, mutta kyllä minä arvostan webaston aika korkealle. Toki weba vaatii vähän enempi huolehtimista, mutta onhan se mukava ajaa lämpimällä autolla. Kymmenen vuotta ollut meidän taloudessa pa-lämmittimellä olevia autoja, enkä kyllä halua luopua webasta. Ja edellisissä merkeissä en ladannu akkua kuin syksyllä, jos silloinkaan. Nyt on tullut nykyistä ladailtua silloin tällöin, ihan varmuudeksi, kun ollut muita murheita. Kilometrejä tulee vaihtelevasti. Viikolla voi hyvinkin olla ihan pätkäajoa, ja webaa lämmitän 2x päivässä.
                    Ei se mun mielesetä kyllä enempää huolehtimista vaadi, päinvastoin. Säteilijät ja letkulämppärit tarvii aina piuhan toimiakseen. Eli aamuin illoin ja työpäivän alussa ja lopussa saa olla johtojen kanssa leikkimässä. Kun taas weban kanssa riittää kun vaikka viikonloppusin kun on vähemmän kiirettä ja vitutusta latailee akun täyteen. Vehkeet lähtee kahvipöydästä kaukkarilla tulille ilman jäisien johtojen hypistelyä pakkasessa. Oonko ihan yksin ajatuksineni?
                    "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                    F11 525d -11
                    E60 M5 -05
                    E12 530i -75
                    E32 730i - 91
                    Chevy Silverado 3500 -93
                    R33 Skyline GTS-T -93

                    Comment

                    • Mikiis
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2013
                      • 906
                      • Oulu

                      Originally posted by GuGi_ View Post
                      Ei se mun mielesetä kyllä enempää huolehtimista vaadi, päinvastoin. Säteilijät ja letkulämppärit tarvii aina piuhan toimiakseen. Eli aamuin illoin ja työpäivän alussa ja lopussa saa olla johtojen kanssa leikkimässä. Kun taas weban kanssa riittää kun vaikka viikonloppusin kun on vähemmän kiirettä ja vitutusta latailee akun täyteen. Vehkeet lähtee kahvipöydästä kaukkarilla tulille ilman jäisien johtojen hypistelyä pakkasessa. Oonko ihan yksin ajatuksineni?
                      No et

                      Tarkoitinkin tuolla huolehtimisella, että jos ajaa lyhyttä ajoa. Tuntuu että monella juonitellu nuo pa-lämmittimet, mutta itsellä kyllä 10 vuotta mennyt hyvin (koputtaa puuta). Tuo weba mikä meidän talouteen ekana tullut, on pelannut ilman mitään huoltoa tuon 10v. Muutaman kerran weban pääsulakkeen käyttäny pois käyntihäröjen takia, siinä kaikki. Niin ja akkukin on 8 vuotta vanha agm
                      F11 530d -11
                      E91 -06 320d
                      x2 Tuikut
                      Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17522
                        • Turku

                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Ei oltu webastoja modattu lämmittämään moottoria.
                        Onko jossain ohjetta tähän operaatioon?
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10037
                          • KVLA

                          Originally posted by Laku View Post
                          Onko jossain ohjetta tähän operaatioon?
                          Vastuspatentti vesiventtiilin "korvaajaksi": http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=154453

                          Ja vastusmodin lisäksi letkujumppaa.(Tosin tätä ei sitten ilmeisesti E6X sarjalaiseen tarvi tehdäkkään):

                          Last edited by Heguli 31; 13-02-2014, 16:55.

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2857
                            • Tampere

                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Vastuspatentti vesiventtiilin "korvaajaksi": http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=154453

                            Ja vastusmodin lisäksi letkujumppaa:

                            http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=168
                            Ja tuota letkujumppaa ei tarvita jos webasto on kytketty sarjaan muun systeemin kanssa niin kuin esim e6x- ja f1x-malleissa. Ilmeisesti f30 ja f20 tuo webasto on rinnan moottorin kanssa -> vaihtoventtiilin disabloinnilla pumppu puskee umpikujaan -> letkujumppa tarvitaan.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10037
                              • KVLA

                              Minä olen E6X sarjalaisen kohdalla ymmärtänyt,että tuon 3-tieventtiilin ja sen letkujen takia systeemi ei ole vpelkän vastusmodin jälkeenkään vielä ns.sarjassa.Eli tuon vesiventtiilin ja yhden T-haaran ja letkun heivaamisella letkutus muuttuu oikeanlaiseksi "sarjaan".

                              Ilman letkujen modausta Weba kierrättää vettä samaan aikaan moottorissa ja sisäkennolla.Eikä: moottori->Webasto->lämmityslaite->moottori.Olenko ymmärtänyt jotenkin väärin?

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Minä olen E6X sarjalaisen kohdalla ymmärtänyt,että tuon 3-tieventtiilin ja sen letkujen takia systeemi ei ole vpelkän vastusmodin jälkeenkään vielä ns.sarjassa.Eli tuon vesiventtiilin ja yhden T-haaran ja letkun heivaamisella letkutus muuttuu oikeanlaiseksi "sarjaan".

                                Ilman letkujen modausta Weba kierrättää vettä samaan aikaan moottorissa ja sisäkennolla.Eikä: moottori->Webasto->lämmityslaite->moottori.Olenko ymmärtänyt jotenkin väärin?
                                Väärinymmärrys. Vastusmodilla systeemi on sarjassa, kuten moottorin käydessä. Mitään letkujumppaa E60/61 ei tarvita, mutta toki turhaksi jäävät komponentit voi halutessaan poistaa.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎