Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 535D tehonlisäys ohjelmointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matson^
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2008
    • 2113
    • Seinäjoki

    Sinneppä sinne, samassa paikassa käytin vanhankin 35d:n ahtimet. Ei mitään tietoa mitä sinne työnnetään, lupasi protoilla jotain .. joten luotan hänen ammattitaitoon .. mutta jotain aikaisemmin kuvatun kaltaista niihin alustavasti suunniteltiin.

    Eipä kai tuo pienemmän ahtimen muutokset paljon ota jos ei annakkaan. Kuten kirjoitit, että tukkoon menee isoilla tehoilla/kierroksilla niin eipä paremmin virtaava pakosiipi siellä silloin mitään haittaa.. ja sitten kun pakosiipi kerran jaksaa pyörittää isompaa kompuraa niin miksipä ei hyödynnettäisi käytössä olevaa "turhaa" energiaa .. Hyödyllisyydestä en tiedä, kokeillaan!
    Last edited by Matson^; 27-10-2014, 19:08.
    | BMW G30 X-Drive M-Sport |
    | Nissan Navara TREK-1 |
    ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

    Comment

    • AiM
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 247
      • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

      Originally posted by Matson^ View Post
      Eipä kai tuo pienemmän ahtimen muutokset paljon ota jos ei annakkaan. Kuten kirjoitit, että tukkoon menee isoilla tehoilla/kierroksilla niin eipä paremmin virtaava pakosiipi siellä silloin mitään haittaa.. ja sitten kun pakosiipi kerran jaksaa pyörittää isompaa kompuraa niin miksipä ei hyödynnettäisi käytössä olevaa "turhaa" energiaa .. Hyödyllisyydestä en tiedä, kokeillaan!
      Isoilla kierroksilla (yli 3000rpm) nuo pikkuahtimen turbiinin läpi mahdollisesti virtaavat pakokaasut päätyvät isolle turbiinille joka siellä onkin sitten se joka määrää kokonaisvirtauksen. Yli 3000rpm kun pakosarjan läppä auki ja pakokaasut ohjataan isolle turbiinille, niin pikkuturbiinin sisääntulossa ja poistossa vallitsee sama paine, joten virtausta voipi olla aika hintsusti eli pakosarjan läpän ollessa auki en jaksa uskoa että pikkuahdin tuottaa yhtikäs mitään -jos tuottaisi, niin korkeintaan lämpöä kun kuitenkin ollaan rajusti kompurakartalta ulkona... :think

      Tuossa pikkuahtimen toiminta-alueen yläpäässä eli 1800-3000rpm tuo paremmin virtaava pikkuahtimen turbiini voi jotain lisäarvoa tuodakkin voiman muodossa, mutta itse näkisin että tuolla 3000-5000rpm välillä ja etenkin tuon alueen yläpäässä siitä voimasta olisi eniten hyötyä, jos tavoitteena parempi kulku eikä vain paperilla 1000Nm rajapyykin rikkominen tai kärryn veto. Tuonne yläpäähän pikkuahtimen muutokset eivät vaikuta mitenkään.

      Ja tietysti jos isompaa kompuraa sovitellaan, niin jostain senkin on se voimansa saatava eli pienen turbiinin voima ei välttämättä riitäkkään enään pyörittämään isoa kompuraa...
      Last edited by AiM; 27-10-2014, 19:48.
      BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
      454hp/850Nm
      100-200kmh@9,98s
      0-200kmh@15,35s
      1/4 mile 12,82s@185,8kmh
      1 mile 259kmh

      BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
      Project target;
      +500hp/+1000Nm
      100-200kmh@<9s
      0-200kmh@<14s
      1/4 mile <12s@19xkmh
      1 mile +270kmh

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        .
        No joo, edellisellä sivulla lähettämässäsi kuvassa on ooppelin systeemi.
        Selvyytenä nyt tähän, että ahtimien ohjaus tapahtuu ali- ja ylipaineiden avulla, ei kierrosluvun perusteella.
        Riippuu kaasupolkimen asennosta ja toteutuneista paineista, miten kaasut kiertää.

        Kun ahtopainetta on riittävästi, alkaa pakosarjan läppä aueta, painekello.
        Kun ison ahtimen paineentuottokyky ylittää pikkuahtimen, niin ahtopuolen läppä aukeaa, painekello.
        Ecu säätelee vaan hukkaporttia (ja samalla ahtopainetta), alipaineella.

        Säätö eri ahtimien välillä on siis "itseohjautuva".
        Riippuu moottorin rasitustilasta, miten kaasut ohjautuu. (ja läppien toiminnasta/toimimattomuudesta)
        Kun suorituskykyä (=ahtopainetta) pyydetään, ohjautuu järjestelmä niin, että pikkuahdin jää rinnalla pyörimään "mukana", ei tee työtä.
        Kaasupohjassa ahtopyyntö on 535,ssä jo kahdessa tonnissa lähes 1,8bar, pikkuahdin ei enää silloin ole muutakuin paskana rattaissa.
        Ohjelmassa on vaan max/min ahtopaineen valvonta, läppiä ja niiden asentoja ei suoranaisesti vahdi mikään, muuten kuin vaan "lopputuloksen" kautta.
        Oikeastaan paska systeemi, mersussa samanlainen.

        Pikkuahtimen hommana on vaan ison herättäminen ja riittävän pakopaineen muodostaminen kierrätyksen tarpeita varten.
        Olen tässä päivän mittaan puolella korvalla koettanut miettiä pikkuahtimen kohtaloa, mutta edelleenkään en siihen koskisi, sen tilanteen tai työn kuvan ei tarvi muuttua, "liian hyvin" toimiva pikkuahdin tässä ohjauksessa vaan mielestäni syö isommalta toimintaedellytystä, tai sitten järjestelmää pitäisi muutenkin muuttaa. Pakokaasuja on rajallinen määrä ja jos pikkuahdin käyttää niitä entistä tehokkaammin, niin se väkisellä painaa isomman ahtimen toimintaikkunaa ylemmille paineille ja kierroksille. Tämä perustuu vaan pähkäilyyn, ei tietoon, tai kokemukseen, ihan hyvin joku voi hoksata tähän jotain sellaista, joka taas kääntää kaiken päälaelleen.
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          .
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • rami
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2002
            • 707
            • Raahe

            Alkanut kovasti kiinnostamaan lisähevosien irtinottaminen omasta e60 530da ;sta vm-03.
            Auto ollut jo 8 vuotta itsellä joten auton vaihdon korvikkeena tämä ajatus pahinpaan kuumeeseen. Millaisia lukuja on mahdollista ottaa irti kyseistä laitteesta pelkästään ohjelmoinnilla? Ja
            Ilmeisesti +300hv -> pitää jo ahdinta suurentaa ja putkistoon kajota? Jos saisi tietoa tähän tiedon nälkään..

            Pohjois-pohjanmaalta firmaa joka olisi paras?
            bmw kuskit nyt vain ovat vähän parempia ihmisiä...

            Comment

            • exautisti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 1267
              • oulu

              Eihän tuosta ouluun ole pitkälti...
              Noin 300hp voi ottaa kevyesti jos auto ja eritoten laatikko on kunnossa. Tuosta tuikun topikissa on käsitelty asiaa laajemmaltikin
              -99 punane passatti

              https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

              Tuikun softat
              Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
              BMW Maahantuonti ammattitaidolla
              Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
              Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

              www.mcars.fi

              Kysy 041-5056506

              https://www.facebook.com/MCarsOulu/

              INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

              Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

              Comment

              • Kimmolc4
                Newbiemmer
                • Oct 2013
                • 27
                • Siuntio

                Originally posted by rami View Post
                Alkanut kovasti kiinnostamaan lisähevosien irtinottaminen omasta e60 530da ;sta vm-03.
                Auto ollut jo 8 vuotta itsellä joten auton vaihdon korvikkeena tämä ajatus pahinpaan kuumeeseen. Millaisia lukuja on mahdollista ottaa irti kyseistä laitteesta pelkästään ohjelmoinnilla? Ja
                Ilmeisesti +300hv -> pitää jo ahdinta suurentaa ja putkistoon kajota? Jos saisi tietoa tähän tiedon nälkään..

                Pohjois-pohjanmaalta firmaa joka olisi paras?
                Moe! Minä kävin aj techillä ja sieltä sain apua vaivaan. Dpf tyhjennys ja uusi ohjelma 305hp/680nm. Nyt on ihan kiva perheauto..
                Timanttiporauksia ja muita timanttitöitä.

                Pöyryntimantti.fi

                Comment

                • rami
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2002
                  • 707
                  • Raahe

                  Nämähän kuullostavat ihan hyviltä uutisilta. Täytyy se sitten itsekin käyttää kampetta päivityksessä.
                  bmw kuskit nyt vain ovat vähän parempia ihmisiä...

                  Comment

                  • #BaierWaier#
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 212
                    • Kempele



                    Tuolla on kuulemma omaan autoon softa päivitetty, dpf deletoitu ja penkitetty.
                    340/700 pitäisi löytyä (535d). Hyvin on pelannu ja kyllähän tuolla pärjää muun liikenteen mukana. Noillahan on toimipiste Pohjois-Pohjanmaalla.

                    Comment

                    • jumbo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 6603
                      • Lappeenranta

                      Originally posted by Kimmolc4 View Post
                      Moe! Minä kävin aj techillä ja sieltä sain apua vaivaan. Dpf tyhjennys ja uusi ohjelma 305hp/680nm. Nyt on ihan kiva perheauto..
                      Siulla on tuo 530d Lci malli, joten ainakin suuttimet ovat erilasiet vrt. kysyjän autoon. Joten aivan noihin samoihin lukemiin ei -03 mallin 530d:ssä päästä noilla toimenpiteillä.
                      M550d

                      Comment

                      • rizzo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2007
                        • 5418
                        • Oulu

                        Originally posted by jumbo View Post
                        Siulla on tuo 530d Lci malli, joten ainakin suuttimet ovat erilasiet vrt. kysyjän autoon. Joten aivan noihin samoihin lukemiin ei -03 mallin 530d:ssä päästä noilla toimenpiteillä.
                        Kyllä minun mielestä pääsee :think tuikku ainakin.

                        Omaani jätettiin pelivaraa vielä n. 20hp tehonlisäykseen. Originaaliosilla.

                        Comment

                        • jumbo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 6603
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by rizzo View Post
                          Kyllä minun mielestä pääsee :think tuikku ainakin.

                          Omaani jätettiin pelivaraa vielä n. 20hp tehonlisäykseen. Originaaliosilla.
                          No sitten olen väärässä

                          Edit. Miksi jättää 20hp nostamatta kun olisi päässyt kivasti yli 300hp?
                          M550d

                          Comment

                          • rizzo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2007
                            • 5418
                            • Oulu

                            Originally posted by jumbo View Post
                            No sitten olen väärässä

                            Edit. Miksi jättää 20hp nostamatta kun olisi päässyt kivasti yli 300hp?
                            Se vaati jonkun muutoksen (railpaine tms? en mene takuuseen kun en muista) joka softaajan mielestä vaikuttaa kestävyyteen pitkässä juoksussa... joten nynnyilin ja tyydyin noihin Hyvin on kerinny tuollakin. 310/700 olisi sitten seuraava steppi, voi olla että pitää keväällä hakemassa ne pois jos en vaihda autoa.

                            EDIT: Sanottakoon vielä että onhan tälläkin foorumilla monta 300+ 530d:tä ja niissä on paikat kestäneet jo vuosia, joten ei muutakun kaikki irti vaan mitä saa

                            Comment

                            • rami
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2002
                              • 707
                              • Raahe

                              Eli revittäköön sitten kaikki irti mitä saa..
                              bmw kuskit nyt vain ovat vähän parempia ihmisiä...

                              Comment

                              • Matuh
                                BTCF Member
                                • Apr 2013
                                • 3702
                                • Kouvola

                                Mitäs tuollasesta, -04 530d mahdollista saada irti, billet ahtimella ja tyhjällä dpf. Jokin 350hv?
                                E36 328i M50B30 turbo
                                Skoda vRS
                                Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                                Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                                EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎