Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 etupään kolinat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2328
    • Uusimaa

    #76
    Eilen kävin tuuttaamassa uudet vakio-Sachsit ja Eibachin -30mm etujouset. Samalla vaihdoin kallistuksenvakaajan tangot ja puslat. Kaikki kolinat katosi taivaan tuullin Todennäköisesti syyllinen kolinoihin oli iskarit, koska muut vaihdetut osat vaikuttivat ihan kunnossa olevilta.

    Etupää putosi n.28mm. Alkutilanne oli navan keskiöstä mitattuna tasan 380mm. Lopputilanne vasemmalla puolella 350mm ja oikealla puolella 355mm. Takapään säädin 355mm tasolle. En tiedä kuuluuko se olla täsmälleen samalla tasolla etupään kanssa vai aavistuksen korkeammalla, jos oikeaoppisesti säädetään?

    Ajettavuuden puolesta ensituntuma 50km matkalta vaikuttaa napakympiltä. Juuri sopivan pintamukava mutta silti jämäkkä mutkissa ja töyssyissä. Tässä pikkukoneisessa E61:ssä nuo vakio-Sachsit tuntuisi olevan juuri oikea valinta, koska keula on jonkinverran kevyempi kuin kuutosdieseleissä. Samaa vaimentajan osanumeroa käytetään myös isompien koneiden yhteydessä, joten niiden tapauksessa saattaisi olla vastaava sportti-versio parempi, koska keula on raskaampi.

    Palikoita kasatessa huomasin, että poikittaisten alatukivarsien puslissa oli havaittavissa jo halkeamia, joten ne menevät vielä uusittaviksi.
    Last edited by JKK; 16-03-2015, 09:15.
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • sjobbe
      Newbiemmer
      • Nov 2007
      • 25
      • Espoo

      #77
      Kuunnelkaapas tätä:
      https://www.youtube.com/watch?v=qKIud1XNK04 (nosta volyymia)

      Pienehkö kumahdus "lonksahdus" kuuluu aina kun vaihtaa ratin suuntaa. Saattaa myös tulla hitaassa vauhdissa esim. kuopasta. Tuo video on kuvattu kun auto seisoo parkkiruudussa.

      Mistä mahtaa olla kyse? Tuntuu kun ääni tulisi aivan ratin takaa mutta mistäs minä tiedän... niin ja autossa ON servotronic.
      Last edited by sjobbe; 16-03-2015, 16:54.
      BMW e60 525iA
      BMW e34 518i

      Comment

      • yrd3
        Bimmer Rookie
        • Feb 2013
        • 163
        • Ylistaro

        #78
        ihan mututuntumalta tuli ihan ensimmäisenä mieleen jousen yläpään laakerit, ne kyllä pitäisi paukkua ja narista jos rikki mut se tuli nyt vain yhtäkkiä ensimmäisenä mieleen.

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #79
          Originally posted by sjobbe View Post
          Kuunnelkaapas tätä:
          https://www.youtube.com/watch?v=qKIud1XNK04 (nosta volyymia)

          Pienehkö kumahdus "lonksahdus" kuuluu aina kun vaihtaa ratin suuntaa. Saattaa myös tulla hitaassa vauhdissa esim. kuopasta. Tuo video on kuvattu kun auto seisoo parkkiruudussa.

          Mistä mahtaa olla kyse? Tuntuu kun ääni tulisi aivan ratin takaa mutta mistäs minä tiedän... niin ja autossa ON servotronic.
          Tarkastappa ratin korkeus/pituussäädön lukituskahvan kireys. Purat muovit ratin alapuolelta ja kiristät mutteria, joka on kiristyskahvan vastakkaisella puolella.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • sjobbe
            Newbiemmer
            • Nov 2007
            • 25
            • Espoo

            #80
            Originally posted by markok View Post
            Tarkastappa ratin korkeus/pituussäädön lukituskahvan kireys. Purat muovit ratin alapuolelta ja kiristät mutteria, joka on kiristyskahvan vastakkaisella puolella.
            Mites nuo muovit puretaankaan? Pitääkö ratti ottaa irti?
            BMW e60 525iA
            BMW e34 518i

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #81
              Originally posted by sjobbe View Post
              Mites nuo muovit puretaankaan? Pitääkö ratti ottaa irti?
              Ei tarvitse rattia irrottaa. Muovit oli muistaakseni keskeltä ruuveilla kiinni ja reunat muovi klipsuilla jotka aukeaa kun vähän painaa ylä- ja alaosaa erilleen.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                #82
                Konehuoneen poikittaistuki

                Sitten kun näitä etupään kolinoita ihmettelette ja tutkitte, niin kannattaa ehdottomasti tarkastaa konehuoneesta löytyvän poikittaistuen kiinnityspulttien kireys! Meillä vaihdettiin raidetangon pää, mutta lonkse ei hävinnyt mihinkään ja seuraavaksi olin aloittamassa iskareiden ja niiden yläpään laakereiden vaihdon. Mutta ajattelin kuitenkin kokeilla tuon poikittaistuen kiristämisen ja kuinka ollakaan, rintapeltiin tulevat pultit olivat aavistuksen löysällä. Vedin ne niin tiukalle kuin normaali räikällä uskalsin, ja kuinka ollakkaan, ylimääräiset äänet hävisivät täysin! Oireet siis olivat sellaista "pehmeää" lonksetta hitaassa ajossa töyssyihin ja lonksauksia eteen tai taaksepäin lähtiessä kun samalla käänsi pyöriä. Tuolla simppelillä poikittaistuen kiinnityksen tiukkauksella koitti ihana hiljaisuus!

                Comment

                • Tume
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2005
                  • 250
                  • Helsinki

                  #83
                  Itse olin tilaamassa jo eteen tukivarsipakettia kolinoiden takia, mutta madallusjousien asennuksen yhteydessä vaihdoin myös iskareiden yläpäänlaakerit ja siihen loppui kolinat. Hämäävää on se, että ainakin omaan korvaan ihan samanlaista kolinaa on aiheuttaneet edellisissä autoissa myös reaktiotangon ja tukivarren puslat. :think
                  F11 530xd M-sport -16, E39 530i M-sport -01, Manta A 2.4 -74

                  Ex: 5x F1X, 10× E6X, 8× E39, 2× E36, 2× E34

                  Comment

                  • Juggie
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2007
                    • 199
                    • Pohjois-Pohjanmaa

                    #84
                    Pistetään saman topikkiin, kun etupään äänistä kysymys.

                    Kuskin puoleisesta etunurkasta siis kuuluu motarivauhdeissa ulinaa/jyrinää, kun rattia kääntää hiemankin oikealle. Ennen kuin tuo alkoi, niin kuului vain korkeaa ulinaa, nykyinen ääni siis matalampi ja tuntuu hieman ratissakin.
                    Tuo korkea ulina ei kyllä ollut sidoksissa ratin asentoon...

                    Vaihdoin syksyllä tuonne uuden Maylen laakerin, olisiko se ollut niin huono laatuinen, että ei kestänyt kuin reippaat 10tkm :think Ei rengasta käsin pyörittäen ainakaan huomaa mitään epämääräistä.
                    Voisiko vika johtua jostain muusta?
                    Ohjausvaihde, iskarin yläpää?
                    Kävin illalla läpi kaikki pultit, että ovat kiinni ja katsoin konehuoneen poikittaistuenkin.

                    Comment

                    • oinas
                      Bimmer Rookie
                      • May 2003
                      • 102
                      • Oulu

                      #85
                      Hammastangon vaihtotyö

                      Täällä kolinoiden syyksi paljastui tänään hammastanko.
                      Parani hieman kun kiristi sitä "taikamutteria" mutta hammastangon
                      vaihto taitaa olla edessä.

                      Aikanaan vaihdoin E39 (528i) hammastangon konetta hieman nostamalla.
                      Meneekö samalla periaatteella tässäkin (525i)? Tila näyttää kyllä ahtaammalta tässä.
                      Kukaan vaihtanut itse?

                      Comment

                      • Juggie
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2007
                        • 199
                        • Pohjois-Pohjanmaa

                        #86
                        Originally posted by oinas View Post
                        Täällä kolinoiden syyksi paljastui tänään hammastanko.
                        Parani hieman kun kiristi sitä "taikamutteria" mutta hammastangon
                        vaihto taitaa olla edessä.

                        Aikanaan vaihdoin E39 (528i) hammastangon konetta hieman nostamalla.
                        Meneekö samalla periaatteella tässäkin (525i)? Tila näyttää kyllä ahtaammalta tässä.
                        Kukaan vaihtanut itse?
                        Minkälaista ääntä tuo sinulla piti?

                        Comment

                        • oinas
                          Bimmer Rookie
                          • May 2003
                          • 102
                          • Oulu

                          #87
                          Originally posted by Juggie View Post
                          Minkälaista ääntä tuo sinulla piti?
                          Vaikea kuvailla tarkasti.. Terävissä kuopissa vasemmalta edestä kuului sellainen
                          hieman metallinen kolahdus. Myös ratissa hienoinen tärähdys.

                          Olen jo aiemmin vaihtanut iskarit, yläpään laakerit, reaktiotangot ja alatukivarret,
                          joten oletin vian olevan sisemmässä raidetangon päässä, muttei ollutkaan...

                          Comment

                          • Juggie
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2007
                            • 199
                            • Pohjois-Pohjanmaa

                            #88
                            Originally posted by oinas View Post
                            Vaikea kuvailla tarkasti.. Terävissä kuopissa vasemmalta edestä kuului sellainen
                            hieman metallinen kolahdus. Myös ratissa hienoinen tärähdys.

                            Olen jo aiemmin vaihtanut iskarit, yläpään laakerit, reaktiotangot ja alatukivarret,
                            joten oletin vian olevan sisemmässä raidetangon päässä, muttei ollutkaan...
                            Ok, minulla tuo ääni on jatkuva ulinaa/jurinaa ja tuntuu pahentuvan pikkuhiljaa, nyt havaittavissa hitaissakin nopeuksissa ja myös toiseen suuntaan käännettäessä, joskaan ei niin voimakkaana.
                            Ääni on hyvin selvästi kuskin puoleisessa nurkassa.

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2328
                              • Uusimaa

                              #89
                              Originally posted by Juggie View Post
                              Ok, minulla tuo ääni on jatkuva ulinaa/jurinaa ja tuntuu pahentuvan pikkuhiljaa, nyt havaittavissa hitaissakin nopeuksissa ja myös toiseen suuntaan käännettäessä, joskaan ei niin voimakkaana.
                              Ääni on hyvin selvästi kuskin puoleisessa nurkassa.
                              No eikö tuo sitten ole pyörän laakeri ilmiselvästi? Ei siellä mikään muu pysty jatkuvasti ulisemaan ja jurisemaan. Paitsi tietysti huono rengas...
                              BMW G30 545e M-Sport

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • Juggie
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2007
                                • 199
                                • Pohjois-Pohjanmaa

                                #90
                                Originally posted by JKK View Post
                                No eikö tuo sitten ole pyörän laakeri ilmiselvästi? Ei siellä mikään muu pysty jatkuvasti ulisemaan ja jurisemaan. Paitsi tietysti huono rengas...
                                Niin kai se tuntuisi, mietin vain muita vaihtoehtoja kun tosiaan vasta laakeri vaihdettu ja ei haluais turhaan uudestaan vaihtaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎