Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 etupään kolinat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • AnttiMH
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Oletko varma, että narina tulee etupäästä? Takapäässä narinahela on aika tyypillinen narinan aiheuttaja ja kuuluu hyvin hidastetöyssyjen yli ajaessa.
    Moro, kyllä olen 99% varma, eli sen kuulee selvästi kun etupää menee töyssystä yli, ja sen kuulee sekä silloin kun iskarin jouset menee kasaan etupyörien ollessa töyssyn päällä, että kun ne taas palautuvat jne. Vasen etu.

    Takapään oletan olevan melko liikkumatta kun takapyörät ovat tuolloin vielä jonkun metrin päässä tuosta korokkeesta.

    Samaa ääntä kuului jo silloin ennen kuin ao. osia vaihdeltiin. Pohdinpa vaan että mitäköhän muuta pitäisi vaihdella, vai kaipaako joku siellä kiristelyä tms.

    Yksi vaihtoehtohan on että mekaanikko ei vaihtanutkaan iskarin yläpäitä.... osat kyllä vein sinne... muut helpommin näkyvät osat oli kyllä vaihdeltu mielestäni.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by AnttiMH View Post
    Missäköhän voisi vika olla, kun kuskin puoli narisee/kitisee töyssyissä, esim. nopeuden hidasteissa?

    Hiljattain vaihdettu: iskarit (Bilstein), jouset (HR), iskarien yläpäänlaakerit (BMW), reaktiotangon puslat (Lemförder muistaakseni tms OEM), raidetangon päät (uloimmat), koiranluut.
    Oletko varma, että narina tulee etupäästä? Takapäässä narinahela on aika tyypillinen narinan aiheuttaja ja kuuluu hyvin hidastetöyssyjen yli ajaessa.

    Leave a comment:


  • AnttiMH
    replied
    Missäköhän voisi vika olla, kun kuskin puoli narisee/kitisee töyssyissä, esim. nopeuden hidasteissa?

    Hiljattain vaihdettu: iskarit (Bilstein), jouset (HR), iskarien yläpäänlaakerit (BMW), reaktiotangon puslat (Lemförder muistaakseni tms OEM), raidetangon päät (uloimmat), koiranluut.

    Leave a comment:


  • Juspa
    replied
    Originally posted by Juggie View Post
    Niinköhän tuo pitää vielä vaihtaa toistamiseen se toinenkin laakeri...
    Mietiskelin myös, että tilaisko tällaisen setin iskarin yläpäiden ja kallistuksenvakaajan kumien kanssa:
    http://www.ebay.de/itm/MEYLE-HD-QUER...item4d2956df51
    Tilaa Lemförderiä (tai muun valmistajan orggislaatuista osaa..) mieluummin, säästö tossa kohtaa alkaa vituttaa kun joutuu tekemään uusiksi kun kolinat alkaa uudelleen.

    Kysymys: Joskus kolahtelee etupäässä epätasaisuuksilla ja jarrua pumppaillessa tuntuu, että jokin hiukan antaa periksi ja tuntee ratissa. Olisko tuo oire reaktiotankojen tai tukivarsien nivelten löysyydestä? Vaihdettuna tuohon on jo kallistuksenvakaajan kiinnityskumit, raidetangonpäät, koiranluut ja iskarin yläpäät.

    Millä lailla oireilee hammastanko, jos siellä väljää?

    Leave a comment:


  • Juggie
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Minulla oli vähän vastaavaa ulinaa ex.E39 M5:ssa.Keula ylös ja pyöränlaakereita testailemaan.Toinen puoli "pykälti" jo aivan selvästi,toinen vaikutti ehjälle.Tuo selvästi viallinen vaihdettiin,mutta ääni ei paljoa hiljentynytkään.Vaidettiin vielä tuo ehjän tuntuinen laakeri,niin sitten hiljeni laakerijurinat.
    Niinköhän tuo pitää vielä vaihtaa toistamiseen se toinenkin laakeri...
    Mietiskelin myös, että tilaisko tällaisen setin iskarin yläpäiden ja kallistuksenvakaajan kumien kanssa:

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Juggie View Post
    Se ääni ei kyllä enää yhtään selvemmin voisi kuulua kuskin puolelta, eli epäilen ettei ole pelkääjän puolen laakeri.
    Minulla oli vähän vastaavaa ulinaa ex.E39 M5:ssa.Keula ylös ja pyöränlaakereita testailemaan.Toinen puoli "pykälti" jo aivan selvästi,toinen vaikutti ehjälle.Tuo selvästi viallinen vaihdettiin,mutta ääni ei paljoa hiljentynytkään.Vaidettiin vielä tuo ehjän tuntuinen laakeri,niin sitten hiljeni laakerijurinat.

    Leave a comment:


  • Juggie
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Toisen puolen laakeri? Rengas/renkaat kuluneet hampaille?
    Se ääni ei kyllä enää yhtään selvemmin voisi kuulua kuskin puolelta, eli epäilen ettei ole pelkääjän puolen laakeri.
    Rengasko voisi myös tehdä tuollaisen äänen :think
    On nuo kyllä kohta kolme vuotta vanhat renkaat...
    Edit: eipä taida kuulua renkaista, koska sekä kesä- ja talvirenkailla kuuluu

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Juggie View Post
    Vaihdoin äsken FAGin laakerin tuonne ja eipä kaikki äänet lähteneet.
    Nuo hiljaisessa vauhdissa kuuluvat äänet hävisi, mutta motarilla edelleenkin kuuluu vähänkin oikealla käännettäessä tympeä jurina.

    Voisiko tuo olla jotenkin ohjausvaihteeseen liittyvä juttu?
    Toisen puolen laakeri? Rengas/renkaat kuluneet hampaille?
    Last edited by Heguli 31; 25-04-2015, 17:09.

    Leave a comment:


  • Juggie
    replied
    Originally posted by Juggie View Post
    Kyllä minä sitä jo ilmassa pyörittelin, mutta en siinä kovin isoa ääntä huomannut.
    Pitääpä koettaa uudestaan noin tunnustelemalla
    Vaihdoin äsken FAGin laakerin tuonne ja eipä kaikki äänet lähteneet.
    Nuo hiljaisessa vauhdissa kuuluvat äänet hävisi, mutta motarilla edelleenkin kuuluu vähänkin oikealla käännettäessä tympeä jurina.

    Voisiko tuo olla jotenkin ohjausvaihteeseen liittyvä juttu?
    Tässä ei ole mitään active stearingia, mutta onko noissa normaalisti jotenkin vauhdin mukaan säätyvä tehostus?
    Jos siellä on jonkin verran klappia, tai jotenkin muuten vikaa systeemissä, että aiheuttaa vain oikealle käännettäessä jurinaa.
    Esim. jos ratin keskiasennossa tehostus menee kokonaan pois päältä ja kun rattia hiemankin kääntää, niin alkaa tehostamaan ja kun ollaan tuon rajamailla, niin aiheuttaisi äänen?
    Tämä ihan vaan ajatuksen tasolla, kun en tosiaan yhtään tiedä minkälainen tuo tehostinsysteemi on.
    En ole missään päässyt niin kanttailemaan >100km/h vauhdeissa, että pääsisi kuulemaan kuuluuko tuota ääntä jyrkemmin kääntäessä.

    Leave a comment:


  • Kössi745
    replied
    Originally posted by GuGi_ View Post
    Nyt on kyllä pakko sanoa hieman eriävä mielipide. Tällä hetkellä itsellä alla 61:nen xd todella tikissä olevalla vakioalustalla. Ja se kyllä pesee suuntavakauden ja ajettavuuden kannalta nuo edellämainitsemasi.

    Viimesen puolenvuoden aikana on tullu koettua toisiks uusin V70(lähes uusi), Uusin SuperB, Uusin Octavia, Uusin Mondeo sekä erinäinen määrä uusia Nissaneita, Pösöjä ja ikäväkyllä jopa pari Kiaa (näitä viimesiä nyt ei voi edes verrata millään tavalla). Kaikkia noita V70, SuperB, Octavia, Mondeo, on joutunu "ajamaan" ihan eri tavalla kun tätä 61:stä.

    En tiedä onko mun perse vaan tehty takavetoselle (ei homolla tavalla) vai mikä on, mutta yksikään etuvetonen ei mun käsiin tunnu niin suuntavakaalta ja vähemmän "ajoa" tarvitsevalta kun about -04< isot BMW:t. Kunhan alustat on kunnossa, eikä teini madallettu.

    Tähän kun lisätään BMW:n "kiksikerroin", ni mun päätä on todella hankala tällä hetkellä saada käännettyä minkään muun merkin tuotteisiin...
    Just ton takia -14 Insignia myynnissä.
    Last edited by Kössi745; 20-04-2015, 07:23.

    Leave a comment:


  • oinas
    replied
    Originally posted by marsep View Post
    Mistäs seuraavaksi lähtisi kolinaa etsimään. Autoon vaihdettiin iskarin yläpäät, iskarit, jouset, koiranluut, alatukivarret, reaktiotangot ja ulompi/sisempi raidetangonpää.

    Kallistuksenvakaajan kumit on vaihdettu noin puoli vuotta sitten. Olisiko ne voinut mennä jo entiseksi tuossa ajassa? Kun oli toinen koiranluu poikki ja toinen iskari ihan loppu?

    Mites itse raidetanko?

    Kasaus kämmi? Rikat iskareihin meni oikeinpäin.

    Jotain muuta?

    Ja kaikki osat on lemförder/Sachs

    Ja auto menee nyt tasasella pinnalla kun juna. Hiekkatie tai mukulakatu niin kuskin puolelta kuuluu.
    Tuohonhan on kaikki vaihdettu.. Ei jää jäljelle kuin hammastanko (ohjausvaihde)..
    Kun vaihdettiin raidetangonpäät niin tsekattiinko mahdollinen hammastangon väljyys?

    Leave a comment:


  • marsep
    replied
    Mistäs seuraavaksi lähtisi kolinaa etsimään. Autoon vaihdettiin iskarin yläpäät, iskarit, jouset, koiranluut, alatukivarret, reaktiotangot ja ulompi/sisempi raidetangonpää.

    Kallistuksenvakaajan kumit on vaihdettu noin puoli vuotta sitten. Olisiko ne voinut mennä jo entiseksi tuossa ajassa? Kun oli toinen koiranluu poikki ja toinen iskari ihan loppu?

    Mites itse raidetanko?

    Kasaus kämmi? Rikat iskareihin meni oikeinpäin.

    Jotain muuta?

    Ja kaikki osat on lemförder/Sachs

    Ja auto menee nyt tasasella pinnalla kun juna. Hiekkatie tai mukulakatu niin kuskin puolelta kuuluu.
    Last edited by marsep; 15-04-2015, 19:07.

    Leave a comment:


  • oinas
    replied
    Originally posted by Weuli View Post
    E61 rattia käännellessä kuuluu vinkuna, melkein kun kuivalla kumilastalla pyyhkis ikkunaa. Mikähän tämän aiheuttaa?

    ÄÄNINÄYTE VIDEOLLA



    https://youtu.be/li2S4n-MOHQ
    Tutulta kuulostaa. Minulla oli sama ääni alkuperäisillä öljyillä (tuontiauto, atf).
    Vaihdoin redlinen tehostinnesteet huuhtelemalla niin äänet loppui.

    Leave a comment:


  • Weuli
    replied
    E61 rattia käännellessä kuuluu vinkuna, melkein kun kuivalla kumilastalla pyyhkis ikkunaa. Mikähän tämän aiheuttaa?

    ÄÄNINÄYTE VIDEOLLA



    Leave a comment:


  • Juggie
    replied
    Originally posted by HV530XD View Post
    Tunkkaa rengas ilmaan, laita sormi kierrejouselle ja pyöritä rengasta reippaasti. Jos laakeri on pahasti kulunut, niin jousessa tuntuu selvää tärinää. Vertaa ehjään puoleen ja huomaat eron.
    Kyllä minä sitä jo ilmassa pyörittelin, mutta en siinä kovin isoa ääntä huomannut.
    Pitääpä koettaa uudestaan noin tunnustelemalla

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎