Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 etupään kolinat

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• HV530XD
    replied
    Originally posted by Juggie View Post
    Niin kai se tuntuisi, mietin vain muita vaihtoehtoja kun tosiaan vasta laakeri vaihdettu ja ei haluais turhaan uudestaan vaihtaa.
    Tunkkaa rengas ilmaan, laita sormi kierrejouselle ja pyöritä rengasta reippaasti. Jos laakeri on pahasti kulunut, niin jousessa tuntuu selvää tärinää. Vertaa ehjään puoleen ja huomaat eron.

Leave a comment:

• Juggie
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    No eikö tuo sitten ole pyörän laakeri ilmiselvästi? Ei siellä mikään muu pysty jatkuvasti ulisemaan ja jurisemaan. Paitsi tietysti huono rengas...
    Niin kai se tuntuisi, mietin vain muita vaihtoehtoja kun tosiaan vasta laakeri vaihdettu ja ei haluais turhaan uudestaan vaihtaa.

Leave a comment:

• JKK
    replied
    Ok, minulla tuo ääni on jatkuva ulinaa/jurinaa ja tuntuu pahentuvan pikkuhiljaa, nyt havaittavissa hitaissakin nopeuksissa ja myös toiseen suuntaan käännettäessä, joskaan ei niin voimakkaana.
    Ääni on hyvin selvästi kuskin puoleisessa nurkassa.
    No eikö tuo sitten ole pyörän laakeri ilmiselvästi? Ei siellä mikään muu pysty jatkuvasti ulisemaan ja jurisemaan. Paitsi tietysti huono rengas...

Leave a comment:

• Juggie
    replied
    Originally posted by oinas View Post
    Vaikea kuvailla tarkasti.. Terävissä kuopissa vasemmalta edestä kuului sellainen
    hieman metallinen kolahdus. Myös ratissa hienoinen tärähdys.

Olen jo aiemmin vaihtanut iskarit, yläpään laakerit, reaktiotangot ja alatukivarret,
    joten oletin vian olevan sisemmässä raidetangon päässä, muttei ollutkaan...
    Ok, minulla tuo ääni on jatkuva ulinaa/jurinaa ja tuntuu pahentuvan pikkuhiljaa, nyt havaittavissa hitaissakin nopeuksissa ja myös toiseen suuntaan käännettäessä, joskaan ei niin voimakkaana.
    Ääni on hyvin selvästi kuskin puoleisessa nurkassa.

Leave a comment:

• oinas
    replied
    Minkälaista ääntä tuo sinulla piti?
    Vaikea kuvailla tarkasti.. Terävissä kuopissa vasemmalta edestä kuului sellainen
    hieman metallinen kolahdus. Myös ratissa hienoinen tärähdys.

Olen jo aiemmin vaihtanut iskarit, yläpään laakerit, reaktiotangot ja alatukivarret,
    joten oletin vian olevan sisemmässä raidetangon päässä, muttei ollutkaan...

Leave a comment:

• Juggie
    replied
    Originally posted by oinas View Post
    Täällä kolinoiden syyksi paljastui tänään hammastanko.
    Parani hieman kun kiristi sitä "taikamutteria" mutta hammastangon
    vaihto taitaa olla edessä.

Aikanaan vaihdoin E39 (528i) hammastangon konetta hieman nostamalla.
    Meneekö samalla periaatteella tässäkin (525i)? Tila näyttää kyllä ahtaammalta tässä.
    Kukaan vaihtanut itse?
    Minkälaista ääntä tuo sinulla piti?

Leave a comment:

• oinas
    replied
    Hammastangon vaihtotyö

Täällä kolinoiden syyksi paljastui tänään hammastanko.
    Parani hieman kun kiristi sitä "taikamutteria" mutta hammastangon
    vaihto taitaa olla edessä.

Aikanaan vaihdoin E39 (528i) hammastangon konetta hieman nostamalla.
    Meneekö samalla periaatteella tässäkin (525i)? Tila näyttää kyllä ahtaammalta tässä.
    Kukaan vaihtanut itse?

Leave a comment:

• Juggie
    replied
    Pistetään saman topikkiin, kun etupään äänistä kysymys.

Kuskin puoleisesta etunurkasta siis kuuluu motarivauhdeissa ulinaa/jyrinää, kun rattia kääntää hiemankin oikealle. Ennen kuin tuo alkoi, niin kuului vain korkeaa ulinaa, nykyinen ääni siis matalampi ja tuntuu hieman ratissakin.
    Tuo korkea ulina ei kyllä ollut sidoksissa ratin asentoon...

Vaihdoin syksyllä tuonne uuden Maylen laakerin, olisiko se ollut niin huono laatuinen, että ei kestänyt kuin reippaat 10tkm :think Ei rengasta käsin pyörittäen ainakaan huomaa mitään epämääräistä.
    Voisiko vika johtua jostain muusta?
    Ohjausvaihde, iskarin yläpää?
    Kävin illalla läpi kaikki pultit, että ovat kiinni ja katsoin konehuoneen poikittaistuenkin.

Leave a comment:

• Tume
    replied
    Itse olin tilaamassa jo eteen tukivarsipakettia kolinoiden takia, mutta madallusjousien asennuksen yhteydessä vaihdoin myös iskareiden yläpäänlaakerit ja siihen loppui kolinat. Hämäävää on se, että ainakin omaan korvaan ihan samanlaista kolinaa on aiheuttaneet edellisissä autoissa myös reaktiotangon ja tukivarren puslat. :think

Leave a comment:

• HV530XD
    replied
    Konehuoneen poikittaistuki

Sitten kun näitä etupään kolinoita ihmettelette ja tutkitte, niin kannattaa ehdottomasti tarkastaa konehuoneesta löytyvän poikittaistuen kiinnityspulttien kireys! Meillä vaihdettiin raidetangon pää, mutta lonkse ei hävinnyt mihinkään ja seuraavaksi olin aloittamassa iskareiden ja niiden yläpään laakereiden vaihdon. Mutta ajattelin kuitenkin kokeilla tuon poikittaistuen kiristämisen ja kuinka ollakaan, rintapeltiin tulevat pultit olivat aavistuksen löysällä. Vedin ne niin tiukalle kuin normaali räikällä uskalsin, ja kuinka ollakkaan, ylimääräiset äänet hävisivät täysin! Oireet siis olivat sellaista "pehmeää" lonksetta hitaassa ajossa töyssyihin ja lonksauksia eteen tai taaksepäin lähtiessä kun samalla käänsi pyöriä. Tuolla simppelillä poikittaistuen kiinnityksen tiukkauksella koitti ihana hiljaisuus!

Leave a comment:

• markok
    replied
    Originally posted by sjobbe View Post
    Mites nuo muovit puretaankaan? Pitääkö ratti ottaa irti?
    Ei tarvitse rattia irrottaa. Muovit oli muistaakseni keskeltä ruuveilla kiinni ja reunat muovi klipsuilla jotka aukeaa kun vähän painaa ylä- ja alaosaa erilleen.

Leave a comment:

• sjobbe
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Tarkastappa ratin korkeus/pituussäädön lukituskahvan kireys. Purat muovit ratin alapuolelta ja kiristät mutteria, joka on kiristyskahvan vastakkaisella puolella.
    Mites nuo muovit puretaankaan? Pitääkö ratti ottaa irti?

Leave a comment:

• markok
    replied
    Originally posted by sjobbe View Post
    Kuunnelkaapas tätä:
    https://www.youtube.com/watch?v=qKIud1XNK04 (nosta volyymia)

Pienehkö kumahdus "lonksahdus" kuuluu aina kun vaihtaa ratin suuntaa. Saattaa myös tulla hitaassa vauhdissa esim. kuopasta. Tuo video on kuvattu kun auto seisoo parkkiruudussa.

Mistä mahtaa olla kyse? Tuntuu kun ääni tulisi aivan ratin takaa mutta mistäs minä tiedän... niin ja autossa ON servotronic.
    Tarkastappa ratin korkeus/pituussäädön lukituskahvan kireys. Purat muovit ratin alapuolelta ja kiristät mutteria, joka on kiristyskahvan vastakkaisella puolella.

Leave a comment:

• yrd3
    replied
    ihan mututuntumalta tuli ihan ensimmäisenä mieleen jousen yläpään laakerit, ne kyllä pitäisi paukkua ja narista jos rikki mut se tuli nyt vain yhtäkkiä ensimmäisenä mieleen.

Leave a comment:

• sjobbe
    replied
    Kuunnelkaapas tätä:
    https://www.youtube.com/watch?v=qKIud1XNK04 (nosta volyymia)

Pienehkö kumahdus "lonksahdus" kuuluu aina kun vaihtaa ratin suuntaa. Saattaa myös tulla hitaassa vauhdissa esim. kuopasta. Tuo video on kuvattu kun auto seisoo parkkiruudussa.

Mistä mahtaa olla kyse? Tuntuu kun ääni tulisi aivan ratin takaa mutta mistäs minä tiedän... niin ja autossa ON servotronic.
    Last edited by sjobbe; 16-03-2015, 16:54.

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎