Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 etupään kolinat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AnttiMH
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 146
    • Esbo

    Originally posted by markok View Post
    Oletko varma, että narina tulee etupäästä? Takapäässä narinahela on aika tyypillinen narinan aiheuttaja ja kuuluu hyvin hidastetöyssyjen yli ajaessa.
    Moro, kyllä olen 99% varma, eli sen kuulee selvästi kun etupää menee töyssystä yli, ja sen kuulee sekä silloin kun iskarin jouset menee kasaan etupyörien ollessa töyssyn päällä, että kun ne taas palautuvat jne. Vasen etu.

    Takapään oletan olevan melko liikkumatta kun takapyörät ovat tuolloin vielä jonkun metrin päässä tuosta korokkeesta.

    Samaa ääntä kuului jo silloin ennen kuin ao. osia vaihdeltiin. Pohdinpa vaan että mitäköhän muuta pitäisi vaihdella, vai kaipaako joku siellä kiristelyä tms.

    Yksi vaihtoehtohan on että mekaanikko ei vaihtanutkaan iskarin yläpäitä.... osat kyllä vein sinne... muut helpommin näkyvät osat oli kyllä vaihdeltu mielestäni.

    Comment

    • GuGi_
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 700
      • Vantaa city

      Originally posted by AnttiMH View Post
      Moro, kyllä olen 99% varma, eli sen kuulee selvästi kun etupää menee töyssystä yli, ja sen kuulee sekä silloin kun iskarin jouset menee kasaan etupyörien ollessa töyssyn päällä, että kun ne taas palautuvat jne. Vasen etu.

      Takapään oletan olevan melko liikkumatta kun takapyörät ovat tuolloin vielä jonkun metrin päässä tuosta korokkeesta.

      Samaa ääntä kuului jo silloin ennen kuin ao. osia vaihdeltiin. Pohdinpa vaan että mitäköhän muuta pitäisi vaihdella, vai kaipaako joku siellä kiristelyä tms.

      Yksi vaihtoehtohan on että mekaanikko ei vaihtanutkaan iskarin yläpäitä.... osat kyllä vein sinne... muut helpommin näkyvät osat oli kyllä vaihdeltu mielestäni.
      Voi se olla se narinahela sieltä takaa. Kun keula nousee -> perä painuu. Jos oikeen äänekkääks äityy nii se narisee ihan tasasella hiljasessa vauhdissa käännellessä.
      "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

      F11 525d -11
      E60 M5 -05
      E12 530i -75
      E32 730i - 91
      Chevy Silverado 3500 -93
      R33 Skyline GTS-T -93

      Comment

      • plerp
        Newbiemmer
        • Jun 2015
        • 2
        • Espoo

        Kolina E61:ssa vaikka kaikki ripustuksen osat vaihdettu

        Täällä hermot palaa kohta tuohon koslaan. Vasemmasta etunurkasta kuuluu kolina kun ajaa alle 30km/h mukulakivillä tai töyssyyn. Parin kuukauden sisällä vaihdettu iskarit, ylätukilaakerit, koiranluut, ulommat raidetangonpäät, vakaajatangon kumipuslat, reaktiotangot ja taka-alatukivarret sekä vielä vasemman pyörän laakeri ja jarrupalat . Moottorin kiinnikkeet näyttävät olevan kunnossa, pohjapanssarin altakaan ei löytynyt mitään. Ei kolise jos jarruttaa ja painaa kaasua samalla töyssyn yli (jos siis pitää siis nopeuden vakiona jarrutuksesta huolimatta). Ei kuulosta siltä kuin ajaisi viemärikannen yli, kolina ei niin metallinen. Renkaatkin vaihdettu päittäin edessä, ei auttanut.

        Olisiko ehdottaa lisää vaihdettavia/tarkistettavia osia etupäästä? Varmuuden vuoksi konehuonekin käyty läpi koputtamalla/repimällä/hakkaamalla, ei irrallisia osia siellä.

        Auto on 2009 E61 520dA, ajettu 179k, jos nyt joku sattuisi heti keksimään mistä voisi olla kyse.
        nyk.: BMW E61 LCI 520da 2009
        aik: ei mainitsemisen arvoisia autoja

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          Originally posted by plerp View Post
          Täällä hermot palaa kohta tuohon koslaan. Vasemmasta etunurkasta kuuluu kolina kun ajaa alle 30km/h mukulakivillä tai töyssyyn. Parin kuukauden sisällä vaihdettu iskarit, ylätukilaakerit, koiranluut, ulommat raidetangonpäät, vakaajatangon kumipuslat, reaktiotangot ja taka-alatukivarret sekä vielä vasemman pyörän laakeri ja jarrupalat . Moottorin kiinnikkeet näyttävät olevan kunnossa, pohjapanssarin altakaan ei löytynyt mitään. Ei kolise jos jarruttaa ja painaa kaasua samalla töyssyn yli (jos siis pitää siis nopeuden vakiona jarrutuksesta huolimatta). Ei kuulosta siltä kuin ajaisi viemärikannen yli, kolina ei niin metallinen. Renkaatkin vaihdettu päittäin edessä, ei auttanut.

          Olisiko ehdottaa lisää vaihdettavia/tarkistettavia osia etupäästä? Varmuuden vuoksi konehuonekin käyty läpi koputtamalla/repimällä/hakkaamalla, ei irrallisia osia siellä.

          Auto on 2009 E61 520dA, ajettu 179k, jos nyt joku sattuisi heti keksimään mistä voisi olla kyse.
          Onko moottoritilassa olevien poikkitukien kiinnitykset tarkastettu? Pitää olla riittävän kireällä tai muuten saattaa aiheuttaa kolinaa.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • Vesa
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 363
            • Oulu

            Originally posted by GuGi_ View Post
            Voi se olla se narinahela sieltä takaa. Kun keula nousee -> perä painuu. Jos oikeen äänekkääks äityy nii se narisee ihan tasasella hiljasessa vauhdissa käännellessä.
            Tai edessä kallistuksenvakaajan kumipuslat, onko tsekattu?
            Nykyiset:
            BMW F11 535DA xDrive -15
            Toyota Yaris Hybrid -20

            Exiä noin 60 kpl...

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2328
              • Uusimaa

              Originally posted by AnttiMH View Post
              Moro, kyllä olen 99% varma, eli sen kuulee selvästi kun etupää menee töyssystä yli, ja sen kuulee sekä silloin kun iskarin jouset menee kasaan etupyörien ollessa töyssyn päällä, että kun ne taas palautuvat jne. Vasen etu.
              Otappa ne kallistuksenvakaajan kumipuslat irti ja tuuppaa sinne väliin vaikka kuparirasvaa. Mulla oli juuri sama ongelma kun pari kuukautta sitten vaihdoin uudet kumipulat vakaajiin. Pyyivät hiljaisena kuukauden kunnes alkoi töyssyissä narisemaan. Laitoin väliin kuparirasvaa ja sinne katosi narinat....
              BMW G30 545e M-Sport

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • AnttiMH
                Bimmer Rookie
                • Oct 2013
                • 146
                • Esbo

                Originally posted by JKK View Post
                Otappa ne kallistuksenvakaajan kumipuslat irti ja tuuppaa sinne väliin vaikka kuparirasvaa. Mulla oli juuri sama ongelma kun pari kuukautta sitten vaihdoin uudet kumipulat vakaajiin. Pyyivät hiljaisena kuukauden kunnes alkoi töyssyissä narisemaan. Laitoin väliin kuparirasvaa ja sinne katosi narinat....
                Kiitos vinkistä, joo, kyllä ne etupään kallistuksen vakaajan puslat piti olla myös vaihdettu (unohtui listalta), narisi nimittäin ennen osien vaihtoa, ja nyt taas, täytyy laittaa työlistalle.

                Comment

                • plerp
                  Newbiemmer
                  • Jun 2015
                  • 2
                  • Espoo

                  Originally posted by markok View Post
                  Onko moottoritilassa olevien poikkitukien kiinnitykset tarkastettu? Pitää olla riittävän kireällä tai muuten saattaa aiheuttaa kolinaa.
                  Kiitos vinkistä, tarkistin nekin tänään. Olivat kireät. Edelleen vahvasti epäilen, että tuo tulisi jarruista. Nopeasti pumppaamalla jarrupoljinta voi ryömintävauhdilla toistaa tuon äänen (näin ainakin luulen, etupäästä kuuluu jotain kolinaa muistuttavaa). Jos peruuttaa ja nopeasti pumppaa jarruja, ei tule ääntä. Tuo ei kolise jos kääntyy jyrkemmin oikealle tai vasemmalle epätasaisella alustalla, ainoastaan jos ajaa suoraan tai kääntyy hyvin loivasti. Mihinköhän se jarrusatulan ulkoreunalla oleva metallijousisysteemi vaikuttaa? Jossain oli maininta että voisi sitä vaihtaa 3-4 vuoden välein.
                  nyk.: BMW E61 LCI 520da 2009
                  aik: ei mainitsemisen arvoisia autoja

                  Comment

                  • Petsku333
                    BTCF Member
                    • Jun 2014
                    • 349
                    • Kerava

                    Auto kolisee pahiten kun montusta/epätasaisuudesta ajaa mutkassa tai kääntäessä jyrkästi.
                    Kallistuksenvakaajan päässä olevat tikut vaihdettu, ja ajettavuus parani esim. mukulakivillä, mutta kolina on vieläkin kuultavissa. Kallistuksenvakaajan kummeissakaan ei ole liikkumavaraa ja poikkikiinnityskin tarkistettu. Autolla ajettu 125000.



                    Kumpaa luulisitte ongelman lähteeksi? 11 vai 16? 11 vaatii iskarin irrotusta, että sen saa pujoteltua sieltä irti, 16 olisi helpompi vaihtaa.
                    Seat Cupra 290

                    Ex. F20 118i MHD Stage 2
                    E60 2006 525i

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2328
                      • Uusimaa

                      Jos ei alapalloista tai raidetangoista löydy väljyyttä, tulee kolinat iskareista tai iskarin yläpäistä.

                      Ja tietysti kallistuksenvakaajan kumihelat kannattaa tarkistaa.

                      Originally posted by Petsku333 View Post
                      Auto kolisee pahiten kun montusta/epätasaisuudesta ajaa mutkassa tai kääntäessä jyrkästi.
                      Kallistuksenvakaajan päässä olevat tikut vaihdettu, ja ajettavuus parani esim. mukulakivillä, mutta kolina on vieläkin kuultavissa. Kallistuksenvakaajan kummeissakaan ei ole liikkumavaraa ja poikkikiinnityskin tarkistettu. Autolla ajettu 125000.



                      Kumpaa luulisitte ongelman lähteeksi? 11 vai 16? 11 vaatii iskarin irrotusta, että sen saa pujoteltua sieltä irti, 16 olisi helpompi vaihtaa.
                      Last edited by JKK; 09-07-2015, 23:13.
                      BMW G30 545e M-Sport

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • tinkemaster
                        BTCF Member
                        • Jul 2008
                        • 35

                        Taas oli foorumista apua, itselle uudet iskarit, jousien laakerit, tukivarret jne. ja sama naksunta / kitinä vaan jatkui, syy oli juurikin konehuoneen poikittaistuet. Nyt on auto pitkästä aikaa hiljainen
                        -11 F11 525D

                        Comment

                        • Petsku333
                          BTCF Member
                          • Jun 2014
                          • 349
                          • Kerava

                          Vaikka kallistuksenvakaajan kumit näyttivät helvetin hyviltä, oli ne silti näköjään vähän väsähtäneet. Uudet sisään ja paransi etupään ominaisuuksia huomattavasti. Keula ei enään "sorru" alle epätasaisuuksilla vaan pysyy vahvana ja vähintään puolet kolinoista katosi. 24 eurolla nopein ja helpoin keino kyllä parantaa keulan toimintaa. Tämä siis 2006 130tkm ajetulla laitteella muillekkin vinkiksi.
                          Seat Cupra 290

                          Ex. F20 118i MHD Stage 2
                          E60 2006 525i

                          Comment

                          • JJtalo
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2011
                            • 350
                            • Kokkola

                            Tuossa vaihdoin omaan alatukivarret, reaktiotankojen ja kallistuksenvakaajan puslat.
                            Reaktiotangon puslia irrottaessa tukivarresta sieltä puslan sisältä tirras mustaa nestettä. Suolestin sitte toisen puslan, ja se oli ontto sisältä ja täynnä mustaa "vettä". Mikäköhän tässä on idea ? Onko ollut alunperin ilmaa täynnä ja kondensoinu vettä vai tarkotuksella täytetty jollain nesteellä että kun puslaan tulee halkeema -> nesteet pihalle ja menee sen verran veltoks että pakko vaihtaa ?

                            Comment

                            • Doni666
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2009
                              • 168
                              • Kotka

                              Originally posted by JJtalo View Post
                              Tuossa vaihdoin omaan alatukivarret, reaktiotankojen ja kallistuksenvakaajan puslat.
                              Reaktiotangon puslia irrottaessa tukivarresta sieltä puslan sisältä tirras mustaa nestettä. Suolestin sitte toisen puslan, ja se oli ontto sisältä ja täynnä mustaa "vettä". Mikäköhän tässä on idea ? Onko ollut alunperin ilmaa täynnä ja kondensoinu vettä vai tarkotuksella täytetty jollain nesteellä että kun puslaan tulee halkeema -> nesteet pihalle ja menee sen verran veltoks että pakko vaihtaa ?
                              Olisiko jotain nestemäistä silikonia?
                              1995 E38 740iAL
                              1994 E38 740iA
                              2004 E61 530d touring
                              1989 Nissan 200SX S13
                              1981 Datsun Sunny B310

                              Comment

                              • MNi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2008
                                • 3144
                                • Tampere

                                Osaluettelossa esimerkiksi osa 12 täältä: KLIK mainitaan "hydrobearing" eli kyseessä nestetäyteinen pusla (hydraulic bushing). Pusla viritetään vaimentamaan haluttuja värähtelytaajuuksia - vähentämään alustasta runkoo välittyviä tärinöitä siis.

                                Samoin moottorin tukikumit tyypillisesti ovat nestetäyteiset.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎