Originally posted by Cunttory
View Post
E60/e61 ostamassa II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Jaahas,täällähän on budjetti ratkaisuja jaossapitäsköhän hommata pumppu että saa puolet vaihettua kerrallaan kun muuten menee läträämiseksi
Vaihdetaanko budjetissa pysymiseksi sit suodatin joka neljäs vai kuudes "öljyn vaihto".
Entäpä jarruneste?tarviiko vaihtaa taakse ollenkaan?
Tarviiko raitisilmasuodinta vaihtaa vänkärin puolelle jos ajelee yksin?Forssalainen housutpoiskänni official fan klubben
e39 ///M5 ZzZ
e34 ///M5 Facelift Touring ZzZ
F11 530da M-Sport
Hurley-Durley x2
Koliseva connection
Itä-helsingin koiraverkko connection
Comment
-
Originally posted by Cunttory View PostPitää sanoa että melko outo ratkaisu vaihtaa 18tkm kohdalla puolet moottoriöljyistä
Öljystä oli lisäaineistus (TBN) käynyt vähän vähin katsoin testiliuskalla. Autotallissa oli tota surullisen laatuista öljyä vielä nelisen litraa, imurilla muutama litra pois, uuta tilalle, tällä sain taas lisäaineistus pitoisuuden nousemaan ja öljy alkoi taas voitelemaan. Mitä järkeä olisi ollut olla käyttämättä olemassa olevaa öljyä, kun tällä tapaa tiesin asian korjaantuvan.
No joo, ymmärrän auto puolen ajattelulla ihmetystä, itsellä laivakone taustaa, sielä öljyt vaihdetaan harvakseltaan, öljyn kuntoa seurataan ja tehdään tarvittaessa korjaavia toimen piteitä. Hyvä perus öljy kestää käyttökunnossa todella pitkiä aikoja, kyse on lisäaineistuksesta ja suodatuksesta.
Tietysti tulevana öljy myyjänä toivon kaikkien vaihtavan öljynsä mahdollisimman usein vaikka 10 000km, mutta perusteltua syytä tähän ei ole, jos käytössä laadukas öljy tehtaalta, joka tekee sitä tasalatuisesti ensimmäisestä kanisterista viimeisen, erästä erään, vuodesta vuoteen.
Comment
-
Originally posted by Geijjo View PostJaahas,täällähän on budjetti ratkaisuja jaossapitäsköhän hommata pumppu että saa puolet vaihettua kerrallaan kun muuten menee läträämiseksi
Vaihdetaanko budjetissa pysymiseksi sit suodatin joka neljäs vai kuudes "öljyn vaihto".
Entäpä jarruneste?tarviiko vaihtaa taakse ollenkaan?
Tarviiko raitisilmasuodinta vaihtaa vänkärin puolelle jos ajelee yksin?
kivaa sarkasmiaöljyn suodatin kannattaisi itse asiassa vaihtaa puolessa väliä LL öljyn vaihto ohjelmaa noudattaessa. On olemassa tutkimus tuloksia jossa öljy kyllä kestää komeasti tuon 30000 km ja suodattimen vaihto parantaa öljyn laatua joten eipä kannata säästää tässä ja kukaan ei estä vaihtamasta öljyjä vaikka 5000km välein kuten GM 6,2l tdi koneissa suositus.
Toisaalta ihmettelen BMW:n huolto ohjelman mukaista ilmansuodattimen vaihtoa joka kolmas öljyn vaihto eli ensimmäisen kerran n. 100000km. Vaikka se onkin kohtuullisen kokoinen. Öljyn laadun kannalta ilmansuodatin on erittäin merkittävä, sillä jos ohi/läpi vuotoa, niin aivan sama onko pao/esterit koneessa öljyn suodatinkaan ei kaikkea voi puhdistaa
jarru nesteet kannatta vaihtaa joko huolto ohjelman mukaan tai jos ajotyylisi sporttisempi niin useammin ja katso että laitat laadultaan korkeatasoista öljyä, ettet polje lattian läpi.
Milloin vaihdoit jäähdytysnesteesi? Itse joka toinen vuosi, en halua syövyttää konettani sisältä päin, tiesit varmaan sen, että jäähdytysneste muuttuu vanhetessaan hapoksi. Onneksi löytyy myös nesteitä jotka toimivat 500000km / 7v jolloin säästää vaihdoissa, ensikerralla sitä
En ymmärrä myöskään turhaa huoltoa vaikka pidänkin jo kolmannesta BMW:stäni ja tarkoitus ajaa sillä vielä pitkään ja nauttien
Comment
-
Originally posted by Geijjo View PostTarviiko raitisilmasuodinta vaihtaa vänkärin puolelle jos ajelee yksin?
Päivän parhaat naurut.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
Originally posted by protoni View PostE6X:n termostaattien vaihtovälihän on 1-2krt/vuosi, niin samalla ne jäähdytysnesteetkin tulee vaihdeltua.
Comment
-
-
Originally posted by H3nu View PostTarkoittaa varmaankin sitä, että näitten kanssa saa harrastaa termarijumppaa, kun eivät kestä..
Tässä muuten linkki öljyanalyysiin niille jotka eivät ole nähneet tai ymmärrä analyysin tuomaa apua arvioida moottorin sisäistä kuntoa ja öljyn toimivuutta. :think
Tällainen testi on siitä hyvä, että vaikka koneeseen olisi vaihdettu öljyt juuri, niin koneen kulumat, näkyvät öljyssä metallipitoisuuksien nousuna. Eri metallit indikoivat missä kulumaa on poikkeavaa.
Klikatkaa pikkukuva suuremmaksi, niin näette analyysin. Tummennetut luvut ovat poikkeamia. Kohonneiden aineiden mahdollisia selityksiä.
Alumiini=mäntä
Rauta=sylinteri ryhmä, kampiakseli, yms
Kupari=laakerit
Potasium(kalium)=tulee jäähdytysneste vuodosta, ongelmia tiivisteissä, sähkökemiallinen koroosi, kavitaatio koroosi, kannentiiviste, halkeama sylinteri kannessa.
TBN lisäaineistu= 1,2 on todella matala ja pääsyynä koneen poikkeuksellisen suurin metalli pitoisuuksia=koneen kuluminen. Öljyn lähtö TBN 7 joka on aika matala luku diesel öljylle usein luokkaa 10 ja max n.15 henkilö autoille tarkoitetuissa öljyissä.
Mielestäni autoa ostaessa tällaisesta analyysistä voi kyllä päätellä jotain mitä päällepäin ei voi nähdä. Usein auto fiksataan ja puunataan kone tilastaan ja tulee mielikuva, ompa hyvin pidetty, varmasti kaikki kunnossa.
Samoin näillä testeillä jyvät erottuvat akanoista öljyjen laatuja arvioitaessa vs autolehtien pilipali testit...
Comment
-
E6x ei ole ihan noin pieniä koneita mitä vagin perusmalleissa. Öljyä laitetaan enemmän moottoriin mitä 1.4tsi.E65 730d '08 Monaco blue
Ex: E60 523iA '08
Comment
-
Originally posted by mr81 View PostE6x ei ole ihan noin pieniä koneita mitä vagin perusmalleissa. Öljyä laitetaan enemmän moottoriin mitä 1.4tsi.?
Konetta suunnitellessa otetaan kyllä tällaiset huomioon ja öljy tilavuus mitoitetaan huoltoväleille.
Ja vielä kommentti öljy määrästä 3l dieselmoottorissa 7,5l, vastaavassa merimoottorissa tilavuus/teho öljyä 11l-20l max öljyn vaihto 200t/kausi vastaa keskiverto autoilijalla 10 000km.
Lisäksi analyysilinkin tarkoitus oli havainnollistaa, että siitä näkee jos koneessa jotain vikaa, mitä ei voi havaita ulkopuolisesti. Auton merkistä, mallista, öljyn merkistä, öljyn määrästä mistä ikinä riippumatta.
Comment
-
Originally posted by mr81 View PostE6x ei ole ihan noin pieniä koneita mitä vagin perusmalleissa. Öljyä laitetaan enemmän moottoriin mitä 1.4tsi.
Tässä sitten malli esimerkki, jossa kaikki kunnossa castrol öljyillä, autona BMW M5 öljynvaihto n.11200km.
Tällaisella öljyanalyysillä uskaltaisi kaupat tehdä vs aikaisempi volkkarin analyysi. Koneen päältä ei voi varmasti päätellä, missä kunnossa se on, ei edes kunnon koe ajolla selviä sisäiset kulumat ja mahdolliset remontit, esim laakerit...
Comment
-
Tuskinpa nämä demarin kiukaat niin paljon muista merkeistä eroavat etteikö voisi vertailla myös muihin merkkeihin. Toisaalta eipä nämä nykyautot taida huonoista öljyistä tai liian pitkistä vaihtoväleistä johtuvaan kulumiseen hajota. Ketjut, hihnat ja pumput leviävät ja tekevät täystuhoja.
Lähipiirissä on monta paljon ajettua tuorehkoa menopeliä, joihin öljyt ja suodattimet vaihdetaan hyvin satunnaisesti ja kylmänä starttailaan aina ilman esilämmityksiä. Kaikenlaista muuta vikaa autoissa kyllä on kun niitä huolletaan ainoastaan siinä vaiheessa kun jättävät tielle tai katsastuksesta tulee hylsy, mutta ei mitään öljyistä johtuvaa.
Comment
-
Originally posted by protoni View PostTuskinpa nämä demarin kiukaat niin paljon muista merkeistä eroavat etteikö voisi vertailla myös muihin merkkeihin. Toisaalta eipä nämä nykyautot taida huonoista öljyistä tai liian pitkistä vaihtoväleistä johtuvaan kulumiseen hajota. Ketjut, hihnat ja pumput leviävät ja tekevät täystuhoja.
Lähipiirissä on monta paljon ajettua tuorehkoa menopeliä, joihin öljyt ja suodattimet vaihdetaan hyvin satunnaisesti ja kylmänä starttailaan aina ilman esilämmityksiä. Kaikenlaista muuta vikaa autoissa kyllä on kun niitä huolletaan ainoastaan siinä vaiheessa kun jättävät tielle tai katsastuksesta tulee hylsy, mutta ei mitään öljyistä johtuvaa.
Välillä aina kauhea poru kuinka töhnäisiä on nykymoottorit sisältä. Niin varmaan ovatkin, mutta silti ne toimii ihan riittävän kauaan = yli 500 tkm.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
Comment