E60/e61 ostamassa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • H3nu
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 252
    • Hämeenlinna

    #1036
    Originally posted by Cunttory View Post
    Pitää sanoa että melko outo ratkaisu vaihtaa 18tkm kohdalla puolet moottoriöljyistä
    Joo ihmettelin ite ihan samaa
    BMW F82 M4 -16
    BMW F20 116d M-sport -14
    Aprilia Dorsoduro 900 -20
    Sea-Doo RXP300RS -16

    Comment

    • Geijjo
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 406
      • Hell Sinki

      #1037
      Jaahas,täällähän on budjetti ratkaisuja jaossa pitäsköhän hommata pumppu että saa puolet vaihettua kerrallaan kun muuten menee läträämiseksi
      Vaihdetaanko budjetissa pysymiseksi sit suodatin joka neljäs vai kuudes "öljyn vaihto".

      Entäpä jarruneste?tarviiko vaihtaa taakse ollenkaan?
      Tarviiko raitisilmasuodinta vaihtaa vänkärin puolelle jos ajelee yksin?
      Forssalainen housutpoiskänni official fan klubben
      e39 ///M5 ZzZ
      e34 ///M5 Facelift Touring ZzZ
      F11 530da M-Sport
      Hurley-Durley x2
      Koliseva connection
      Itä-helsingin koiraverkko connection

      Comment

      • ProOil
        Bimmer Rookie
        • Nov 2015
        • 35
        • Turku

        #1038
        Originally posted by Cunttory View Post
        Pitää sanoa että melko outo ratkaisu vaihtaa 18tkm kohdalla puolet moottoriöljyistä

        Öljystä oli lisäaineistus (TBN) käynyt vähän vähin katsoin testiliuskalla. Autotallissa oli tota surullisen laatuista öljyä vielä nelisen litraa, imurilla muutama litra pois, uuta tilalle, tällä sain taas lisäaineistus pitoisuuden nousemaan ja öljy alkoi taas voitelemaan. Mitä järkeä olisi ollut olla käyttämättä olemassa olevaa öljyä, kun tällä tapaa tiesin asian korjaantuvan.


        No joo, ymmärrän auto puolen ajattelulla ihmetystä, itsellä laivakone taustaa, sielä öljyt vaihdetaan harvakseltaan, öljyn kuntoa seurataan ja tehdään tarvittaessa korjaavia toimen piteitä. Hyvä perus öljy kestää käyttökunnossa todella pitkiä aikoja, kyse on lisäaineistuksesta ja suodatuksesta.

        Tietysti tulevana öljy myyjänä toivon kaikkien vaihtavan öljynsä mahdollisimman usein vaikka 10 000km, mutta perusteltua syytä tähän ei ole, jos käytössä laadukas öljy tehtaalta, joka tekee sitä tasalatuisesti ensimmäisestä kanisterista viimeisen, erästä erään, vuodesta vuoteen.
        Paremman luokan öljy, ensi vuonna Suomessa...

        http://www.penriteoil.com.au/

        Comment

        • ProOil
          Bimmer Rookie
          • Nov 2015
          • 35
          • Turku

          #1039
          Originally posted by Geijjo View Post
          Jaahas,täällähän on budjetti ratkaisuja jaossa pitäsköhän hommata pumppu että saa puolet vaihettua kerrallaan kun muuten menee läträämiseksi
          Vaihdetaanko budjetissa pysymiseksi sit suodatin joka neljäs vai kuudes "öljyn vaihto".

          Entäpä jarruneste?tarviiko vaihtaa taakse ollenkaan?
          Tarviiko raitisilmasuodinta vaihtaa vänkärin puolelle jos ajelee yksin?

          kivaa sarkasmia öljyn suodatin kannattaisi itse asiassa vaihtaa puolessa väliä LL öljyn vaihto ohjelmaa noudattaessa. On olemassa tutkimus tuloksia jossa öljy kyllä kestää komeasti tuon 30000 km ja suodattimen vaihto parantaa öljyn laatua joten eipä kannata säästää tässä ja kukaan ei estä vaihtamasta öljyjä vaikka 5000km välein kuten GM 6,2l tdi koneissa suositus.

          Toisaalta ihmettelen BMW:n huolto ohjelman mukaista ilmansuodattimen vaihtoa joka kolmas öljyn vaihto eli ensimmäisen kerran n. 100000km. Vaikka se onkin kohtuullisen kokoinen. Öljyn laadun kannalta ilmansuodatin on erittäin merkittävä, sillä jos ohi/läpi vuotoa, niin aivan sama onko pao/esterit koneessa öljyn suodatinkaan ei kaikkea voi puhdistaa

          jarru nesteet kannatta vaihtaa joko huolto ohjelman mukaan tai jos ajotyylisi sporttisempi niin useammin ja katso että laitat laadultaan korkeatasoista öljyä, ettet polje lattian läpi.

          Milloin vaihdoit jäähdytysnesteesi? Itse joka toinen vuosi, en halua syövyttää konettani sisältä päin, tiesit varmaan sen, että jäähdytysneste muuttuu vanhetessaan hapoksi. Onneksi löytyy myös nesteitä jotka toimivat 500000km / 7v jolloin säästää vaihdoissa, ensikerralla sitä

          En ymmärrä myöskään turhaa huoltoa vaikka pidänkin jo kolmannesta BMW:stäni ja tarkoitus ajaa sillä vielä pitkään ja nauttien
          Paremman luokan öljy, ensi vuonna Suomessa...

          http://www.penriteoil.com.au/

          Comment

          • protoni
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2008
            • 1373
            • Tampere

            #1040
            E6X:n termostaattien vaihtovälihän on 1-2krt/vuosi, niin samalla ne jäähdytysnesteetkin tulee vaihdeltua.

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2979
              • Uusimaa

              #1041
              Originally posted by Geijjo View Post
              Tarviiko raitisilmasuodinta vaihtaa vänkärin puolelle jos ajelee yksin?

              Päivän parhaat naurut.
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • ProOil
                Bimmer Rookie
                • Nov 2015
                • 35
                • Turku

                #1042
                Originally posted by protoni View Post
                E6X:n termostaattien vaihtovälihän on 1-2krt/vuosi, niin samalla ne jäähdytysnesteetkin tulee vaihdeltua.
                tä? Mitä tarkoitat, tipahdin täysin kartalta...
                Paremman luokan öljy, ensi vuonna Suomessa...

                http://www.penriteoil.com.au/

                Comment

                • H3nu
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 252
                  • Hämeenlinna

                  #1043
                  Originally posted by ProOil View Post
                  tä? Mitä tarkoitat, tipahdin täysin kartalta...
                  Tarkoittaa varmaankin sitä, että näitten kanssa saa harrastaa termarijumppaa, kun eivät kestä..
                  BMW F82 M4 -16
                  BMW F20 116d M-sport -14
                  Aprilia Dorsoduro 900 -20
                  Sea-Doo RXP300RS -16

                  Comment

                  • ProOil
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2015
                    • 35
                    • Turku

                    #1044
                    Originally posted by H3nu View Post
                    Tarkoittaa varmaankin sitä, että näitten kanssa saa harrastaa termarijumppaa, kun eivät kestä..
                    kiitos, selvennyksestä.

                    Tässä muuten linkki öljyanalyysiin niille jotka eivät ole nähneet tai ymmärrä analyysin tuomaa apua arvioida moottorin sisäistä kuntoa ja öljyn toimivuutta. :think



                    Tällainen testi on siitä hyvä, että vaikka koneeseen olisi vaihdettu öljyt juuri, niin koneen kulumat, näkyvät öljyssä metallipitoisuuksien nousuna. Eri metallit indikoivat missä kulumaa on poikkeavaa.

                    Klikatkaa pikkukuva suuremmaksi, niin näette analyysin. Tummennetut luvut ovat poikkeamia. Kohonneiden aineiden mahdollisia selityksiä.

                    Alumiini=mäntä
                    Rauta=sylinteri ryhmä, kampiakseli, yms
                    Kupari=laakerit
                    Potasium(kalium)=tulee jäähdytysneste vuodosta, ongelmia tiivisteissä, sähkökemiallinen koroosi, kavitaatio koroosi, kannentiiviste, halkeama sylinteri kannessa.
                    TBN lisäaineistu= 1,2 on todella matala ja pääsyynä koneen poikkeuksellisen suurin metalli pitoisuuksia=koneen kuluminen. Öljyn lähtö TBN 7 joka on aika matala luku diesel öljylle usein luokkaa 10 ja max n.15 henkilö autoille tarkoitetuissa öljyissä.

                    Mielestäni autoa ostaessa tällaisesta analyysistä voi kyllä päätellä jotain mitä päällepäin ei voi nähdä. Usein auto fiksataan ja puunataan kone tilastaan ja tulee mielikuva, ompa hyvin pidetty, varmasti kaikki kunnossa.

                    Samoin näillä testeillä jyvät erottuvat akanoista öljyjen laatuja arvioitaessa vs autolehtien pilipali testit...
                    Paremman luokan öljy, ensi vuonna Suomessa...

                    http://www.penriteoil.com.au/

                    Comment

                    • mr81
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2010
                      • 300
                      • PK-seutu

                      #1045
                      E6x ei ole ihan noin pieniä koneita mitä vagin perusmalleissa. Öljyä laitetaan enemmän moottoriin mitä 1.4tsi.
                      E65 730d '08 Monaco blue
                      Ex: E60 523iA '08

                      Comment

                      • ProOil
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2015
                        • 35
                        • Turku

                        #1046
                        Originally posted by mr81 View Post
                        E6x ei ole ihan noin pieniä koneita mitä vagin perusmalleissa. Öljyä laitetaan enemmän moottoriin mitä 1.4tsi.
                        kaikki on suhteellista, e60 173kw koneessa öljy tilavuus 7,5 litraa suodattimella, meinaatko, että 1,4tsi:ssä 3,6l suodattimella ajellaan puolet vähemmän LL öljyillä, kun on puolet vähemmän litroja öljyä ja iskutilavuutta?

                        Konetta suunnitellessa otetaan kyllä tällaiset huomioon ja öljy tilavuus mitoitetaan huoltoväleille.

                        Ja vielä kommentti öljy määrästä 3l dieselmoottorissa 7,5l, vastaavassa merimoottorissa tilavuus/teho öljyä 11l-20l max öljyn vaihto 200t/kausi vastaa keskiverto autoilijalla 10 000km.

                        Lisäksi analyysilinkin tarkoitus oli havainnollistaa, että siitä näkee jos koneessa jotain vikaa, mitä ei voi havaita ulkopuolisesti. Auton merkistä, mallista, öljyn merkistä, öljyn määrästä mistä ikinä riippumatta.
                        Paremman luokan öljy, ensi vuonna Suomessa...

                        http://www.penriteoil.com.au/

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10169
                          • KVLA

                          #1047
                          Otetaan kirjoitus pois,kun kerran herättää närää siinä määrin,että oikein privaa pukkaa.Pahoitteluni asiasta loukkantuneille...
                          Last edited by Heguli 31; 07-12-2015, 16:05.

                          Comment

                          • ProOil
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2015
                            • 35
                            • Turku

                            #1048
                            Originally posted by mr81 View Post
                            E6x ei ole ihan noin pieniä koneita mitä vagin perusmalleissa. Öljyä laitetaan enemmän moottoriin mitä 1.4tsi.


                            Tässä sitten malli esimerkki, jossa kaikki kunnossa castrol öljyillä, autona BMW M5 öljynvaihto n.11200km.

                            Tällaisella öljyanalyysillä uskaltaisi kaupat tehdä vs aikaisempi volkkarin analyysi. Koneen päältä ei voi varmasti päätellä, missä kunnossa se on, ei edes kunnon koe ajolla selviä sisäiset kulumat ja mahdolliset remontit, esim laakerit...
                            Paremman luokan öljy, ensi vuonna Suomessa...

                            http://www.penriteoil.com.au/

                            Comment

                            • protoni
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2008
                              • 1373
                              • Tampere

                              #1049
                              Tuskinpa nämä demarin kiukaat niin paljon muista merkeistä eroavat etteikö voisi vertailla myös muihin merkkeihin. Toisaalta eipä nämä nykyautot taida huonoista öljyistä tai liian pitkistä vaihtoväleistä johtuvaan kulumiseen hajota. Ketjut, hihnat ja pumput leviävät ja tekevät täystuhoja.

                              Lähipiirissä on monta paljon ajettua tuorehkoa menopeliä, joihin öljyt ja suodattimet vaihdetaan hyvin satunnaisesti ja kylmänä starttailaan aina ilman esilämmityksiä. Kaikenlaista muuta vikaa autoissa kyllä on kun niitä huolletaan ainoastaan siinä vaiheessa kun jättävät tielle tai katsastuksesta tulee hylsy, mutta ei mitään öljyistä johtuvaa.

                              Comment

                              • jaki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2979
                                • Uusimaa

                                #1050
                                Originally posted by protoni View Post
                                Tuskinpa nämä demarin kiukaat niin paljon muista merkeistä eroavat etteikö voisi vertailla myös muihin merkkeihin. Toisaalta eipä nämä nykyautot taida huonoista öljyistä tai liian pitkistä vaihtoväleistä johtuvaan kulumiseen hajota. Ketjut, hihnat ja pumput leviävät ja tekevät täystuhoja.

                                Lähipiirissä on monta paljon ajettua tuorehkoa menopeliä, joihin öljyt ja suodattimet vaihdetaan hyvin satunnaisesti ja kylmänä starttailaan aina ilman esilämmityksiä. Kaikenlaista muuta vikaa autoissa kyllä on kun niitä huolletaan ainoastaan siinä vaiheessa kun jättävät tielle tai katsastuksesta tulee hylsy, mutta ei mitään öljyistä johtuvaa.
                                Juuri näin. Keskustelu alkaa muistuttaa sitä "jakoketjut porsii M57 koneista", keskustelua = aletaan yhtäkkiä vääntämään onglemaa jostakin, mitä ei ole todellisuudessa olemassakaan...
                                Välillä aina kauhea poru kuinka töhnäisiä on nykymoottorit sisältä. Niin varmaan ovatkin, mutta silti ne toimii ihan riittävän kauaan = yli 500 tkm.
                                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                                Comment

                                Working...
                                X