.
E minua häiritse.
Mukava on hyvistä tuloksista lueskella.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia. Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
.
Kyllähän se varmaan on, minulle, vanhalle riihitontulle riittää ihan se 500 sivistynyttä hevosta.
Hiukan on ollut alkuvaikeuksiakin.
Jarrut ja alusta pitää saada ennen ahdinmuutosta kuntoon, siinä on hiukka vaikeuksia, etupään vapina jarrutuksessa ei vaan ota loppuakseen. Toinen takapään ilmapusseista vuotaa.
Pitkään piti kynsiä purra, ennen kuin hoksasin, että autoon on vaihdettu 530,sen suuttimet, nekin pitää siis päivittää. Eikä "vian" hoksaaminenkaan ihan helppo synnytys ollut, tehoa kuitenkin ihan ok.
No, nyt pelaa paremmin, kun suutinkartta on pienempien suuttimien 530,stä.
Koska maailma on turhaa tietoa jo täynnä, päätin sitten itsekkin laittaa korteni kekoon ja vaihteeksi mitata tehot.
390 lähti kitkarenkailla ja kolmosvaihteella, ilman lukkoa.
Arvioisin, että pikkuisella panostuksella olosuhteisiin, olisi nelisatanen näillä pienemmilläkin suuttimilla rikkoontunut. En kehdannut, kun sillä ei sen suurempaa merkitystä ole, ainoastaan että "hauska on tietää"....
Tuossapa turhakkeen lappu.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia. Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Muutokset turboihin(isoon vähän isompikin) ja 90 pumppu..
Ja Ilokaasuilla..Antti olisi varmaan paras vastaamaan itse mutta kun käytin oman auton kesällä niin kertoi yli 500hp tuloksista kaasuilla. Valitteli että pitää säätää auto erikseen aina kaasuille.
Sorry offtopic mutta en voi voinut olla nauramatta kesällä kun ajoin Ajtechille ja tuumin että nyt löyty oikea tie kun tien pinnassa oli enemmän kumia kuin renkaissa. Koko katu aivan burniksia täynnä
Ja Ilokaasuilla..Antti olisi varmaan paras vastaamaan itse mutta kun käytin oman auton kesällä niin kertoi yli 500hp tuloksista kaasuilla. Valitteli että pitää säätää auto erikseen aina kaasuille.
Sorry offtopic mutta en voi voinut olla nauramatta kesällä kun ajoin Ajtechille ja tuumin että nyt löyty oikea tie kun tien pinnassa oli enemmän kumia kuin renkaissa. Koko katu aivan burniksia täynnä
Ja Ilokaasuilla..Antti olisi varmaan paras vastaamaan itse mutta kun käytin oman auton kesällä niin kertoi yli 500hp tuloksista kaasuilla. Valitteli että pitää säätää auto erikseen aina kaasuille.
Sorry offtopic mutta en voi voinut olla nauramatta kesällä kun ajoin Ajtechille ja tuumin että nyt löyty oikea tie kun tien pinnassa oli enemmän kumia kuin renkaissa. Koko katu aivan burniksia täynnä
Ilman ilokaasuja oli tulos 565\1300 (ja vakio coolerilla)..juttelin Antin kanssa 5h sitten naamatusten..
Kesällä varmasti oli 500hp + kaasuilla ja vakioturboilla.
.
"pohjanmaan poijjaat" taitaa olla vaan yksi aikamies...
Tehonlisäykseen ei varsinaisesti liity mitään kummallista, tai edes hienoutta.
Riittää kun tuntee moottorin toimintaperiaatteen ja osaa valita sen mukaiset osat, joilla riittävä ilman- ja polttoaineen määrä saavutetaan, ei sen kummallisempaa.
Ohjelmalla, tai ohjelmoimalla ei saa oikeastaan yhtään tehoa lisää, ei yhtään.
Sillä saa vaan otettua käyttöön sen, mitä kulloisessakin kokoonpanossa osat pystyvät tuottamaan ja vain sen.
Reilumman tehonlisäyksen mahdollistavat asiat on täällä tulleet esille jo monta monituista kertaa.
Ja ne ovat käytännössä sopivan kokoinen, -set ahtimet, riittävä ahtoilman jäähdytys ja polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, jolla saadaan aikaiseksi tarpeellinen polttoaineen ruiskutusmäärä laadukkaasti.
Aina ja joka kerta näissä pyöritään ihan tiiviisti sen toimintaperiaatteen ympärillä.
Kunhan moottori on kasattu edes jollain tavoin järjellisen kokoisilla komponenteilla, jotka ovat ehjiä, saa sen kyllä ohjelmankin puolesta pelaamaan.
Varsinainen toiminnallinen hyvyys tai huonous muodostuu sitten siitä, miten hyvin muutetut osat pelaavat suhteessa toisiinsa.
Ahdin on viritetyssä dieselissä melkeinpä tärkein komponentti miellyttävän toiminnan hakemisessa, viridieseli toimii juuri niin hyvin, kuin miten ahtimen saa pelaamaan.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia. Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
.
"pohjanmaan poijjaat" taitaa olla vaan yksi aikamies...
Juuri näin .
Mukava tosiaan seurata kun tosiharrastajat hakee ns pullonkaulat autoista.
Omakin auto kaipaisi toisaalta lisää tehoa mutta kun tuolla pysyy nykyselläänkin muiden autojen imussa niin taitaa mun virittelyt olla tässä.
Seuraavat 50 -70 hp kun maksaa sen 3000e..
.
"pohjanmaan poijjaat" taitaa olla vaan yksi aikamies...
Tehonlisäykseen ei varsinaisesti liity mitään kummallista, tai edes hienoutta.
Riittää kun tuntee moottorin toimintaperiaatteen ja osaa valita sen mukaiset osat, joilla riittävä ilman- ja polttoaineen määrä saavutetaan, ei sen kummallisempaa.
Ohjelmalla, tai ohjelmoimalla ei saa oikeastaan yhtään tehoa lisää, ei yhtään.
Sillä saa vaan otettua käyttöön sen, mitä kulloisessakin kokoonpanossa osat pystyvät tuottamaan ja vain sen.
Reilumman tehonlisäyksen mahdollistavat asiat on täällä tulleet esille jo monta monituista kertaa.
Ja ne ovat käytännössä sopivan kokoinen, -set ahtimet, riittävä ahtoilman jäähdytys ja polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, jolla saadaan aikaiseksi tarpeellinen polttoaineen ruiskutusmäärä laadukkaasti.
Aina ja joka kerta näissä pyöritään ihan tiiviisti sen toimintaperiaatteen ympärillä.
Kunhan moottori on kasattu edes jollain tavoin järjellisen kokoisilla komponenteilla, jotka ovat ehjiä, saa sen kyllä ohjelmankin puolesta pelaamaan.
Varsinainen toiminnallinen hyvyys tai huonous muodostuu sitten siitä, miten hyvin muutetut osat pelaavat suhteessa toisiinsa.
Ahdin on viritetyssä dieselissä melkeinpä tärkein komponentti miellyttävän toiminnan hakemisessa, viridieseli toimii juuri niin hyvin, kuin miten ahtimen saa pelaamaan.
Vaikka tässä on tuikun kanssa tullut oltua asioista monet kerrat eri mieltä ja saatu hyvää sekä rakentavaa keskustelua, niin edellä olevasta tekstistä olen kyllä harvinaisen samaa mieltä!
Tuon "järkevän" 500hp ahtimen kanssa saa vielä hetken raapia päätään. Jottei menisi ihan joojoiluksi ja jeesusteluksi, niin pitäisikö alkaa miettimään millainen tuon 500hp ahtimen tulisi olla?
.
Tilasin coolerin tuolta Wagner tuuningilta.
Vähän oli mielestäni tyyriin oloinen, mutta jospa se olisi sitten hyvä.
Eniten tässä painoi päälle tuo syksy ja asennuksen helppous ja nopeus.
Jospa kohta saisi tuon lukkoperänkin jo pois kuljeksimasta paikoilleen myös ja saisi ahtimen päivitykseen.
Noin viiden sadan ahtimessa pakosiiven jättöpää on luokkaa 60mm.
Voi olla suurempikin, mutaman millin suurennus ei vielä haittaa.
Kompura billettinä, otto noin 55mm, jättö 71-76mm.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia. Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
.
Tilasin coolerin tuolta Wagner tuuningilta.
Vähän oli mielestäni tyyriin oloinen, mutta jospa se olisi sitten hyvä.
Eniten tässä painoi päälle tuo syksy ja asennuksen helppous ja nopeus.
Jospa kohta saisi tuon lukkoperänkin jo pois kuljeksimasta paikoilleen myös ja saisi ahtimen päivitykseen.
Tuolla mittauksia mm. Wagnerin coolerista N54 koneen perässä. Painehäviötä tuntuisi olevan reilusti ja jäähdytystehokin liki vakion luokkaa. Bolt-on ja paikalleen toki menee ilman ylimääräistä jumppaa. Todellinen jäähdytysteho ei välttämättä vastaa hintaa, mutta todellinen suorituskykyhän ei selviä kuin kokeilemalla ja mittaamalla.
Lukkoperä tulee ilmeisesti edellisestä 530D:stä? Mites sen Markon kairaaman kannen kanssa -oliko se nyt sitten lopulta niin paljon parempi 530D:ssä että sen myös 535D:hen laitat?
Noin viiden sadan ahtimessa pakosiiven jättöpää on luokkaa 60mm.
Voi olla suurempikin, mutaman millin suurennus ei vielä haittaa.
Kompura billettinä, otto noin 55mm, jättö 71-76mm.
Mulla nyt 54,5/76,2 11-lapainen GTX-tyylinen kompura, vakio 54,5/65 turbiini. Kompura on mielestäni kooltaan oikeassa kokoluokassa tavoitteeseen ja turbiiniksi kaavaillut juurikin tuollaista 60mm +-2mm jätöllä ja noin 70mm otolla olevaa turbiinia -mitä nyt sattuu saamaan järkevästi. Tuollainen turbiinihan tässä ahtimessa jo olisi, jos sen saattaminen vakiopesän kuoriin ei olisi ahdistanut... Vakiopesään nuo isommat turbiinit eivät mene kun loppuu seinämä kesken, joten pakopesää tarvitsee tutkia ja sovitella.
Jos ja kun vara-ahtimen joutuu turbiinipäivitykseen laittamaan, niin kiinnostaisi toki kokeilla vastaavankokoista kompuraa kuin nyt, mutta 7+7-lapaisella EFR-tyylisellä kompuralla joka oletettavasti toimii paremmin korkealla painesuhteella ja karttakin saattaisi jatkua alapäässä alemmas.
Kompura saisi minun mielestä olla jotain noiden puolestavälistä; EFR7064 EFR7670
Mosselman yllättäen huomasi testeissä oman tuotteensa parhaimmaksi, ja olipahan Wagnerin painosta kadonnut melkein puolet pois.
Wagnerin omistajana kiinnostaa Tuikun tulevat kokemukset tuosta IC:stä, onko oikeasti noin huono kuin väitetään.
Dieselin osalta voi vain todeta että penkissä ahtolämmöt OEM jäähyllä kipusivat yli 90c kun Wagnerilla pysyi alle 50c. Tämä rauhallisemmalla 84mg softalla.
Comment