Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    .
    E minua häiritse.
    Mukava on hyvistä tuloksista lueskella.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • AiM
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 247
      • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

      Originally posted by tuikku View Post
      .
      E minua häiritse.
      Mukava on hyvistä tuloksista lueskella.
      Tarkempia detaljeja naputtelen kun joudan ja avoin sekä kriittinen keskusteluhan on aina rakentavaa. Kokemuksia saa ja pitää jakaa.

      Tuollainen tuli raapusteltua äkkiseltään kasaan.
      BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
      454hp/850Nm
      100-200kmh@9,98s
      0-200kmh@15,35s
      1/4 mile 12,82s@185,8kmh
      1 mile 259kmh

      BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
      Project target;
      +500hp/+1000Nm
      100-200kmh@<9s
      0-200kmh@<14s
      1/4 mile <12s@19xkmh
      1 mile +270kmh

      Comment

      • veku
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6325
        • P-Pohjanmaa

        Antin oma autohan taitaa olla melko menijä 565\1300..jututin heppua tänään kun luki vikakoodit mun kotterosta
        F11 M550D
        E39 M5
        F26 3.0 Da M-Sport
        E61 535D M-Sport

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          .
          Kyllähän se varmaan on, minulle, vanhalle riihitontulle riittää ihan se 500 sivistynyttä hevosta.

          Hiukan on ollut alkuvaikeuksiakin.
          Jarrut ja alusta pitää saada ennen ahdinmuutosta kuntoon, siinä on hiukka vaikeuksia, etupään vapina jarrutuksessa ei vaan ota loppuakseen. Toinen takapään ilmapusseista vuotaa.

          Pitkään piti kynsiä purra, ennen kuin hoksasin, että autoon on vaihdettu 530,sen suuttimet, nekin pitää siis päivittää. Eikä "vian" hoksaaminenkaan ihan helppo synnytys ollut, tehoa kuitenkin ihan ok.
          No, nyt pelaa paremmin, kun suutinkartta on pienempien suuttimien 530,stä.
          Koska maailma on turhaa tietoa jo täynnä, päätin sitten itsekkin laittaa korteni kekoon ja vaihteeksi mitata tehot.
          390 lähti kitkarenkailla ja kolmosvaihteella, ilman lukkoa.
          Arvioisin, että pikkuisella panostuksella olosuhteisiin, olisi nelisatanen näillä pienemmilläkin suuttimilla rikkoontunut. En kehdannut, kun sillä ei sen suurempaa merkitystä ole, ainoastaan että "hauska on tietää"....

          Tuossapa turhakkeen lappu.


          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • casino
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 663
            • Keski-Suomi

            Originally posted by veku View Post
            Antin oma autohan taitaa olla melko menijä 565\1300..jututin heppua tänään kun luki vikakoodit mun kotterosta

            Olisi pirun mielenkiintoista tietää mitä siihen autoon on noihin tehoihin pitänyt muutella?
            Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
            Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
            http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

            e39 -530d touring 11/1999
            ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

            Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6325
              • P-Pohjanmaa

              Originally posted by casino View Post
              Olisi pirun mielenkiintoista tietää mitä siihen autoon on noihin tehoihin pitänyt muutella?
              Muutokset turboihin(isoon vähän isompikin) ja 90 pumppu..
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • JarnoE36
                BTCF Member
                • Jun 2009
                • 253
                • Uusimaa

                Originally posted by veku View Post
                Muutokset turboihin(isoon vähän isompikin) ja 90 pumppu..
                Ja Ilokaasuilla..Antti olisi varmaan paras vastaamaan itse mutta kun käytin oman auton kesällä niin kertoi yli 500hp tuloksista kaasuilla. Valitteli että pitää säätää auto erikseen aina kaasuille.

                Sorry offtopic mutta en voi voinut olla nauramatta kesällä kun ajoin Ajtechille ja tuumin että nyt löyty oikea tie kun tien pinnassa oli enemmän kumia kuin renkaissa. Koko katu aivan burniksia täynnä
                Jarppa

                Toyota GT86
                (330d Sport F31 N57 2014)
                ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                ( 530da E60 M57N2 2006)
                ( 520da E60 2006)
                ( 520 E39x3)
                (E46x2)
                (Z3)

                Comment

                • JarnoE36
                  BTCF Member
                  • Jun 2009
                  • 253
                  • Uusimaa

                  Originally posted by JarnoE36 View Post
                  Ja Ilokaasuilla..Antti olisi varmaan paras vastaamaan itse mutta kun käytin oman auton kesällä niin kertoi yli 500hp tuloksista kaasuilla. Valitteli että pitää säätää auto erikseen aina kaasuille.

                  Sorry offtopic mutta en voi voinut olla nauramatta kesällä kun ajoin Ajtechille ja tuumin että nyt löyty oikea tie kun tien pinnassa oli enemmän kumia kuin renkaissa. Koko katu aivan burniksia täynnä
                  ..ja vakio cooleri!
                  Jarppa

                  Toyota GT86
                  (330d Sport F31 N57 2014)
                  ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                  (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                  ( 530da E60 M57N2 2006)
                  ( 520da E60 2006)
                  ( 520 E39x3)
                  (E46x2)
                  (Z3)

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6325
                    • P-Pohjanmaa

                    Originally posted by JarnoE36 View Post
                    Ja Ilokaasuilla..Antti olisi varmaan paras vastaamaan itse mutta kun käytin oman auton kesällä niin kertoi yli 500hp tuloksista kaasuilla. Valitteli että pitää säätää auto erikseen aina kaasuille.

                    Sorry offtopic mutta en voi voinut olla nauramatta kesällä kun ajoin Ajtechille ja tuumin että nyt löyty oikea tie kun tien pinnassa oli enemmän kumia kuin renkaissa. Koko katu aivan burniksia täynnä
                    Ilman ilokaasuja oli tulos 565\1300 (ja vakio coolerilla)..juttelin Antin kanssa 5h sitten naamatusten..
                    Kesällä varmasti oli 500hp + kaasuilla ja vakioturboilla.

                    On kyllä melkoisia velhoja nämä pohjamaan pojat
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      .
                      "pohjanmaan poijjaat" taitaa olla vaan yksi aikamies...

                      Tehonlisäykseen ei varsinaisesti liity mitään kummallista, tai edes hienoutta.
                      Riittää kun tuntee moottorin toimintaperiaatteen ja osaa valita sen mukaiset osat, joilla riittävä ilman- ja polttoaineen määrä saavutetaan, ei sen kummallisempaa.

                      Ohjelmalla, tai ohjelmoimalla ei saa oikeastaan yhtään tehoa lisää, ei yhtään.
                      Sillä saa vaan otettua käyttöön sen, mitä kulloisessakin kokoonpanossa osat pystyvät tuottamaan ja vain sen.

                      Reilumman tehonlisäyksen mahdollistavat asiat on täällä tulleet esille jo monta monituista kertaa.
                      Ja ne ovat käytännössä sopivan kokoinen, -set ahtimet, riittävä ahtoilman jäähdytys ja polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, jolla saadaan aikaiseksi tarpeellinen polttoaineen ruiskutusmäärä laadukkaasti.
                      Aina ja joka kerta näissä pyöritään ihan tiiviisti sen toimintaperiaatteen ympärillä.
                      Kunhan moottori on kasattu edes jollain tavoin järjellisen kokoisilla komponenteilla, jotka ovat ehjiä, saa sen kyllä ohjelmankin puolesta pelaamaan.
                      Varsinainen toiminnallinen hyvyys tai huonous muodostuu sitten siitä, miten hyvin muutetut osat pelaavat suhteessa toisiinsa.
                      Ahdin on viritetyssä dieselissä melkeinpä tärkein komponentti miellyttävän toiminnan hakemisessa, viridieseli toimii juuri niin hyvin, kuin miten ahtimen saa pelaamaan.
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6325
                        • P-Pohjanmaa

                        Originally posted by tuikku View Post
                        .
                        "pohjanmaan poijjaat" taitaa olla vaan yksi aikamies...
                        Juuri näin .

                        Mukava tosiaan seurata kun tosiharrastajat hakee ns pullonkaulat autoista.

                        Omakin auto kaipaisi toisaalta lisää tehoa mutta kun tuolla pysyy nykyselläänkin muiden autojen imussa niin taitaa mun virittelyt olla tässä.
                        Seuraavat 50 -70 hp kun maksaa sen 3000e..
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • AiM
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2007
                          • 247
                          • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                          Originally posted by tuikku View Post
                          .
                          "pohjanmaan poijjaat" taitaa olla vaan yksi aikamies...

                          Tehonlisäykseen ei varsinaisesti liity mitään kummallista, tai edes hienoutta.
                          Riittää kun tuntee moottorin toimintaperiaatteen ja osaa valita sen mukaiset osat, joilla riittävä ilman- ja polttoaineen määrä saavutetaan, ei sen kummallisempaa.

                          Ohjelmalla, tai ohjelmoimalla ei saa oikeastaan yhtään tehoa lisää, ei yhtään.
                          Sillä saa vaan otettua käyttöön sen, mitä kulloisessakin kokoonpanossa osat pystyvät tuottamaan ja vain sen.

                          Reilumman tehonlisäyksen mahdollistavat asiat on täällä tulleet esille jo monta monituista kertaa.
                          Ja ne ovat käytännössä sopivan kokoinen, -set ahtimet, riittävä ahtoilman jäähdytys ja polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, jolla saadaan aikaiseksi tarpeellinen polttoaineen ruiskutusmäärä laadukkaasti.
                          Aina ja joka kerta näissä pyöritään ihan tiiviisti sen toimintaperiaatteen ympärillä.
                          Kunhan moottori on kasattu edes jollain tavoin järjellisen kokoisilla komponenteilla, jotka ovat ehjiä, saa sen kyllä ohjelmankin puolesta pelaamaan.
                          Varsinainen toiminnallinen hyvyys tai huonous muodostuu sitten siitä, miten hyvin muutetut osat pelaavat suhteessa toisiinsa.
                          Ahdin on viritetyssä dieselissä melkeinpä tärkein komponentti miellyttävän toiminnan hakemisessa, viridieseli toimii juuri niin hyvin, kuin miten ahtimen saa pelaamaan.
                          Vaikka tässä on tuikun kanssa tullut oltua asioista monet kerrat eri mieltä ja saatu hyvää sekä rakentavaa keskustelua, niin edellä olevasta tekstistä olen kyllä harvinaisen samaa mieltä!

                          Tuon "järkevän" 500hp ahtimen kanssa saa vielä hetken raapia päätään. Jottei menisi ihan joojoiluksi ja jeesusteluksi, niin pitäisikö alkaa miettimään millainen tuon 500hp ahtimen tulisi olla?
                          BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                          454hp/850Nm
                          100-200kmh@9,98s
                          0-200kmh@15,35s
                          1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                          1 mile 259kmh

                          BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                          Project target;
                          +500hp/+1000Nm
                          100-200kmh@<9s
                          0-200kmh@<14s
                          1/4 mile <12s@19xkmh
                          1 mile +270kmh

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            .
                            Tilasin coolerin tuolta Wagner tuuningilta.
                            Vähän oli mielestäni tyyriin oloinen, mutta jospa se olisi sitten hyvä.
                            Eniten tässä painoi päälle tuo syksy ja asennuksen helppous ja nopeus.
                            Jospa kohta saisi tuon lukkoperänkin jo pois kuljeksimasta paikoilleen myös ja saisi ahtimen päivitykseen.

                            Noin viiden sadan ahtimessa pakosiiven jättöpää on luokkaa 60mm.
                            Voi olla suurempikin, mutaman millin suurennus ei vielä haittaa.
                            Kompura billettinä, otto noin 55mm, jättö 71-76mm.
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • AiM
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 247
                              • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                              Originally posted by tuikku View Post
                              .
                              Tilasin coolerin tuolta Wagner tuuningilta.
                              Vähän oli mielestäni tyyriin oloinen, mutta jospa se olisi sitten hyvä.
                              Eniten tässä painoi päälle tuo syksy ja asennuksen helppous ja nopeus.
                              Jospa kohta saisi tuon lukkoperänkin jo pois kuljeksimasta paikoilleen myös ja saisi ahtimen päivitykseen.
                              Tuolla mittauksia mm. Wagnerin coolerista N54 koneen perässä. Painehäviötä tuntuisi olevan reilusti ja jäähdytystehokin liki vakion luokkaa. Bolt-on ja paikalleen toki menee ilman ylimääräistä jumppaa. Todellinen jäähdytysteho ei välttämättä vastaa hintaa, mutta todellinen suorituskykyhän ei selviä kuin kokeilemalla ja mittaamalla.

                              Lukkoperä tulee ilmeisesti edellisestä 530D:stä? Mites sen Markon kairaaman kannen kanssa -oliko se nyt sitten lopulta niin paljon parempi 530D:ssä että sen myös 535D:hen laitat?

                              Originally posted by tuikku View Post
                              Noin viiden sadan ahtimessa pakosiiven jättöpää on luokkaa 60mm.
                              Voi olla suurempikin, mutaman millin suurennus ei vielä haittaa.
                              Kompura billettinä, otto noin 55mm, jättö 71-76mm.
                              Mulla nyt 54,5/76,2 11-lapainen GTX-tyylinen kompura, vakio 54,5/65 turbiini. Kompura on mielestäni kooltaan oikeassa kokoluokassa tavoitteeseen ja turbiiniksi kaavaillut juurikin tuollaista 60mm +-2mm jätöllä ja noin 70mm otolla olevaa turbiinia -mitä nyt sattuu saamaan järkevästi. Tuollainen turbiinihan tässä ahtimessa jo olisi, jos sen saattaminen vakiopesän kuoriin ei olisi ahdistanut... Vakiopesään nuo isommat turbiinit eivät mene kun loppuu seinämä kesken, joten pakopesää tarvitsee tutkia ja sovitella.

                              Jos ja kun vara-ahtimen joutuu turbiinipäivitykseen laittamaan, niin kiinnostaisi toki kokeilla vastaavankokoista kompuraa kuin nyt, mutta 7+7-lapaisella EFR-tyylisellä kompuralla joka oletettavasti toimii paremmin korkealla painesuhteella ja karttakin saattaisi jatkua alapäässä alemmas.

                              Kompura saisi minun mielestä olla jotain noiden puolestavälistä;
                              EFR7064
                              EFR7670
                              BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                              454hp/850Nm
                              100-200kmh@9,98s
                              0-200kmh@15,35s
                              1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                              1 mile 259kmh

                              BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                              Project target;
                              +500hp/+1000Nm
                              100-200kmh@<9s
                              0-200kmh@<14s
                              1/4 mile <12s@19xkmh
                              1 mile +270kmh

                              Comment

                              • Jacques
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2008
                                • 573
                                • pk

                                Mosselman yllättäen huomasi testeissä oman tuotteensa parhaimmaksi, ja olipahan Wagnerin painosta kadonnut melkein puolet pois.
                                Wagnerin omistajana kiinnostaa Tuikun tulevat kokemukset tuosta IC:stä, onko oikeasti noin huono kuin väitetään.

                                Dieselin osalta voi vain todeta että penkissä ahtolämmöt OEM jäähyllä kipusivat yli 90c kun Wagnerilla pysyi alle 50c. Tämä rauhallisemmalla 84mg softalla.
                                G30 540i
                                F32 435d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎