Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Breyton
    Bimmer Rookie
    • Dec 2002
    • 59

    En nyt epäilekkään ettei autossa olisi vääntöä ja tehoa. Lähinnä kiinnostaa mistä johtuu dynossa ja tiellä ajettujen teho ja vääntö käyrien eroavuus.

    Tässä kävi minulla 530d dpf tyhjennyksessä. Sitä ajettiin samalla dynossa ja saatiin kahdenlaisia penkki tuloksia. Yhdessä vedossa laatikko tai turbiini luisti noin 3000:sti ja moottorin todellinen kierrosluku oli huomattavasti suurempi kuin laskennallisesti dynosoftaan saatu kierrosluku. Teho ja vääntö käyrät olivat insoricin lapun mukaiset tuhdilla alaväännöillä, mutta tietenkin teho ja vääntö oli huomattavasti pienemmät mitä noissa lapuissa. Muissa vedoissa teho ja vääntökäyrät olivat VRT motorsportin lapun mukaiset missä moottorin kierrosluku oli oikein dynosoftassa.

    Pystytkö vertaamaan todellista moottorinkierroslukua ja insoric näyttämää kierroslukua vedoista?
    BMW E30 2JZ-GTE | BMW 323TI

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      .
      Jos turbiini luistaa, se ei lisää tehoa, eikä vääntöä.
      Näissä turbiini lukittuu kaasupohjassakin huomattavasti aikaisemmin, kuin 3000rpm.
      Väärä vaihde ?

      Nappi on ollut mulla kaksivetoisissa aina siinä renkaassa, joka ei vedä.
      Ohjelmalle kerrotaan moottorin max kierrosluku, sekä renkaan halkaisija, siitä se laskee moottorin kierrosluvun, muuta yhteyttä ei ole. Mutta rengastieto ei ole pakollinen, silloin moottorin kierrosluvun sijaan tuloksessa on nopeus.
      Mutta puhut kyllä asiaa, ennen turbiinin lukittumista moottorin kierrosluku ei ole tarkalleen oikein, se on totta. Alavääntö ennen turbiinin lukittumista on pikemminkin ajo-olosuhdetta kuvaava tieto automaatissa - sanoisko vaikka noin (todellisuudessa takarenkaalle siirtyvä voima). Oikeastaan hyvä pointti.

      Se, miksi kierrosluku ei mene nyt oikein, johtuu siitä, että takarengas luisti (talvirengas). Nappi, eli mittaus oli eturenkaassa, joka ei luistanut ja jonka pyörimisnopeuden perusteella "moottorin" pyörimisnopeus määräytyy. Niin tämä "vääntää" kierrosnopeudet todellista pienemmiksi tulosteessa. Parhaan väännön kohta on siis noin 500 kierrosta ylempänä, samoin teho. Kesällä tätä ilmiötä ei tule, kun ei (vielä) ole tullut vastaan autoa joka vaikkapa nelosella jaksaisi koko ajan asvaltilla suttia pyörittää.

      Tehonmittauksen kannalta tässä systeemissä näyttäisi olevan kaksi tärkeää tekijää, nimittäin painon kertominen oikein, sekä mittauspaikka mahdollisimman tasainen, tai tasaisesti nouseva ja riittävän pitkä kunnollisen rullauksen saamiseksi. Se rullaus on yhtä tärkeä lopputuloksen kannalta, kuin kiihdytyskin, siinä määräytyy kaikki vastukset.

      Penkkituloksessa penkittäjä ensin "lirutteli" kierrokset kahteen ja puoleen tonniin ja sitten painoi kaasun pohjaan, no ei siinä mitään, suuremman ahtimen toiminta tuli selväksi ja oikeastaan sitähän tässä hainkin. En osannut tieten kertoa asiaani ymmärrettävällä tavalla, eikä se ole ensimmäinen eikä varmaan viimeinenkään kerta. Ihmetystä tässä vaan aiheutti se että aikaisemmin luulin että vetävän pyörän luisto merkitsisi aina "väärää" tulosta, mutta olen ollut näköjään itse väärässä, sopiva luisto vääristää kierroslukua, mutta kertoo ilmeisesti tehon kuitenkin melko lailla oikein, eli toisin sanoen pikkuluisto ei vaikuta kiihtyvyyteen ainakaan mitenkään merkittävästi.

      Huh, tulipas sitä ...
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • Nettipepe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1341
        • Kajaani

        Eikö se mene niin,että turbiinin luistaessa tavallaan välityssuhde on eri. Väännöt on oikeaa tulosta suuremmat. Mutta aika matalilla kierroksilla turbiini lukittuu.
        Minun mielestä tuossa käyrässä näkyy tuo Luistoneston sallimaan 10% luisto.
        Nopeuden kasvaessa esiintyy enemmän luistoakin joten oikea rengasteho jää "jälkeen".
        Kokeile tuikku vähentää nopeutta 10% jos vedetty Luistonestoa vasten.
        (esim. 100km/h = 90km/h)
        Meneekö käyrä lähemmäksi.
        Mutta pääasia lienee,että on keino nähdä selkeästi onko optimointi vaikuttanut mihin suuntaan.
        Tuo varmaan jo ajaa asiansa
        Ehkä otan tuikkuun yhteyttä kelien salliessa
        F30 320xia
        Ex E90 325da
        Ex E90 320da
        Ex E46 330D

        Comment

        • ///THe
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 841
          • Espoo

          Originally posted by ///THe View Post
          Omassa on havaittavissa toisinaan vastaavan tuntuista ongelmaa, että ilma ei ohjautuisi pienemmälle ahtimelle kaikissa tilanteissa halutulla tavalla. Useimmiten juurikin, jos heti alhaalta kiskasee suurella kaasunavauksella...

          Ihmetellyt tässä pari viikkoa muutenkin, kun kulutus lukemat olleet normiajossa nousussa. Eilen sitten lävähti vikavalot päälle ja tuo tasan 2 vuotta vanha ilmamassamittari näyttää tulleen tiensä päähän. Actual value reilusti yli halutun/seilasi rankasti jo tyhjäkäynnillä pikaiseen INPAlla katsottuna. Kaasuun aavistuksen hipaisee normi liikkeellelähdössä, niin kulutusmittari heti tapissa. Polttoainesuodatimesta oli kanssa tullut vikakoodi joten vaihdetaan sekin samalla. Sekin muuten ollut vajaa 2vuotta/45tkm paikoillaan.

          Toivottavasti tässä saisi itsekkin pikaiseen nuo muut vaivat selätettyä ja ahtimet työn alle... Nythän siellä näyttää muuten tulevan vääntöä/tehoja ylärekisteriin asti jo mukavasti. Katsotaanhan vielä pumppumodin anti ja kuinka se vielä parantaa käyriä kierroksilla.
          Vikakin löytyi. Kiinacoolerin pääty oli antaunut (halki hitsaussauman vierestä)... kai se on sama purkaa ahtimet huoltoon/päivitykseen samantien, kun puolikeulaa muutenkin purettuna. Egr tuli tulpattua ihan fyysisesti ja samalla blokattua egr-vesikiertokin pois (saapahan yhden vikaantuvan termostaatin vähemmäs). rolleyes:
          X5 F15 ///Msport
          CRX 2gen +25psi

          Comment

          • ///THe
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2009
            • 841
            • Espoo

            Ahdit olisi matkalla topicissa mainittuun paikkaan. Kuuleman mukaan kaksi muutakin odottavat "tuikku"-modia. Tunnustaako kukaan?
            Last edited by ///THe; 22-12-2015, 12:47.
            X5 F15 ///Msport
            CRX 2gen +25psi

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              .
              Likainen ja ruosteinen pumppu purettuna paskaiselle pöydälle.



              ... Ja tästä sitä puhutaan.
              Tämä on se pumpun nokka tuolla "kolmion" sisällä, siihen pitäisi saada nostoa lisää.
              Teknisesti sen täytyy varmaan tapahtua niin, että kun toiselta puolen hiotaan ainetta pois, niin vastakkaiselle puolelle sitä täytyy saada sitten lisää täyttöä, jotta täysi ympyrä edelleen säilyy.
              Olisko se jonkinlaista "ruiskuvalu" tyyppistä tekniikkaa.
              Jos joku tietää konepajan, jolla olisi mahdollisuus, tai vaikkapa kokemusta tämän tapaisesta askartelusta, niin vois vaikka pienen vinkin antaa.


              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • hetfield
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2013
                • 330
                • pirkkala

                Melko kovan näköinen akseli. Kyllähän sitä varmasti täyttämään pystyy, ja muottitaloista yleensä vehkeet löytyy, mutta saattaa lämpiäminen muodostua ongelmaksi tässä yhteydessä.
                Tuo on kyllä senverran yksinkertainen akseli, että teettäisin suoraan uuden ja kympän nitraus pintaan sekä hiomakoneella pinta puhtaaksi. Juhatuomainen.fi ainakin täällä päin harrastaa hiontaa tarvittavalla osaamisella.
                Kysäse tuolta mielipidettä http://www.telatek.fi/terminen-ruiskutus
                Last edited by hetfield; 30-12-2015, 16:51.
                - E65 730d 2003

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1367
                  • Lempäälä

                  Näyttääpä jännältä tommoisen sisuskalut.

                  http://www.stardiesel.com/en/shaft-p...-fiat-psa.html sivulla on tuota samannäköistä akselia missä mun nopean silmäilyn perusteella ois erilaisella offsetillä tuo pyörivä osa.

                  Eli oisko helpoin löytää valmis osa ? :think
                  Vaatis varmaankin jonkun kellä käytössä bosch varaosakatalogi ja halu auttaa.

                  Onko tässä siis tarkoitus saada korkeampi paine ? Lähinnä että en tajua että mitenkä iskunpituus tekee muutakuin tuon kovemman paineen, eikait se tuottoa varsinaisesti lisää suhteessa paineen nousuun vaikka sekin vähän kasvaa ?
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • suppari
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4049
                    • Turku

                    GT- Motor ainakin nokkiakin hioo, eiköhän tuollaisenkin saa tehtyä.
                    sigpic
                    P:0409699000

                    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                    huollot/korjaukset!

                    BMW E&F sarjaan.
                    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      Originally posted by suppari View Post
                      GT- Motor ainakin nokkiakin hioo, eiköhän tuollaisenkin saa tehtyä.
                      Siis täyttävätkö myös?


                      Mites paljon nuo cummins/duramax CP3-pumppujen akselit eroaa näistä?
                      Last edited by Supra^; 30-12-2015, 22:44.
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • AiM
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2007
                        • 247
                        • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                        Originally posted by Supra^ View Post
                        Mites paljon nuo cummins/duramax CP3-pumppujen akselit eroaa näistä?
                        Mitä itse taannoin aihetta selvitin, niin R110 pumppujen akselit (mitä itse löysin) ovat lyhyempiä siitä päästä mihin käyttöpyörä tulee.
                        BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                        454hp/850Nm
                        100-200kmh@9,98s
                        0-200kmh@15,35s
                        1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                        1 mile 259kmh

                        BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                        Project target;
                        +500hp/+1000Nm
                        100-200kmh@<9s
                        0-200kmh@<14s
                        1/4 mile <12s@19xkmh
                        1 mile +270kmh

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7531
                          • Jyväshyvä

                          Paljos tuossa nokassa on "nosto" tällä hetkellä? Joku 5 mm?
                          Paljonko noissa männissä on ylimääräistä liikevaraa?

                          Meni hetki ennen kuin hiffasin että tuo "nokka" pyörii tuon keskellä :think

                          Lähteekö tuo akseli irti sujuvasti "kolmiosta"?
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • AiM
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2007
                            • 247
                            • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                            Originally posted by repsa View Post
                            Näyttääpä jännältä tommoisen sisuskalut.

                            http://www.stardiesel.com/en/shaft-p...-fiat-psa.html sivulla on tuota samannäköistä akselia missä mun nopean silmäilyn perusteella ois erilaisella offsetillä tuo pyörivä osa.

                            Eli oisko helpoin löytää valmis osa ? :think
                            Vaatis varmaankin jonkun kellä käytössä bosch varaosakatalogi ja halu auttaa.
                            CP1 pumpun akseli ja nyt hakusessa CP3 osia. Paikallinen dieselhuolto auttoi avuliaasti, mutta itse en ainakaan löytänyt mitään järkevää koska kuten todettu, niin järjestäen R110 pumppujen akselit lyhyitä.

                            Löytyy noita osanumeroita joka malin pumppuun ja ilmeisesti saa joka nippeliä varaosana -tai ainakin niille löytyy osanumerot.

                            Originally posted by repsa View Post
                            Onko tässä siis tarkoitus saada korkeampi paine ? Lähinnä että en tajua että mitenkä iskunpituus tekee muutakuin tuon kovemman paineen, eikait se tuottoa varsinaisesti lisää suhteessa paineen nousuun vaikka sekin vähän kasvaa ?
                            Lisää litroja kaivataan eli lisää iskutilavuutta pumppuun.

                            Noilla pidempi iskuisille akseleille löytynee enempikin tarvitsijoita lähitulevaisuudessa joten tuossa olisi markkinarako jollekkin koneistajalle...
                            BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                            454hp/850Nm
                            100-200kmh@9,98s
                            0-200kmh@15,35s
                            1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                            1 mile 259kmh

                            BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                            Project target;
                            +500hp/+1000Nm
                            100-200kmh@<9s
                            0-200kmh@<14s
                            1/4 mile <12s@19xkmh
                            1 mile +270kmh

                            Comment

                            • AiM
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 247
                              • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Paljos tuossa nokassa on "nosto" tällä hetkellä? Joku 5 mm?
                              Paljonko noissa männissä on ylimääräistä liikevaraa?

                              Meni hetki ennen kuin hiffasin että tuo "nokka" pyörii tuon keskellä :think

                              Lähteekö tuo akseli irti sujuvasti "kolmiosta"?
                              Toimintaperiaate;
                              https://www.youtube.com/watch?v=H-CNXDs9208

                              Pumpun purkaminen/huolto;
                              http://www.boschdieselcenter.fi/4369...iesEntry.shtml

                              Akseli lähtee irti suht sujuvasti, mutta asennus hankalampaa ilman sopivia työkaluja.
                              BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                              454hp/850Nm
                              100-200kmh@9,98s
                              0-200kmh@15,35s
                              1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                              1 mile 259kmh

                              BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                              Project target;
                              +500hp/+1000Nm
                              100-200kmh@<9s
                              0-200kmh@<14s
                              1/4 mile <12s@19xkmh
                              1 mile +270kmh

                              Comment

                              • AiM
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2007
                                • 247
                                • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                                Ja tuosta vielä perusasioita pumpun tuotosta;
                                https://www.youtube.com/watch?v=xmAb7FrcVzU

                                Muistaakseni tuo pumppu ei M57 koneessa pyöri 1:1 välityksellä kampiakseliin nähden -voin laskea rattaista hampaat ja välityksen kun pääsen kotiin.
                                BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                                454hp/850Nm
                                100-200kmh@9,98s
                                0-200kmh@15,35s
                                1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                                1 mile 259kmh

                                BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                                Project target;
                                +500hp/+1000Nm
                                100-200kmh@<9s
                                0-200kmh@<14s
                                1/4 mile <12s@19xkmh
                                1 mile +270kmh

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎