Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Indigoah
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 103
    • Oulu

    Kävin omasta yksiturboisesta (about 400hp) ahtolämpöjä loggaamassa, ulkona 16 °C, kolme vetoa putkeen paikoiltaan kolmosvaihteen loppuun saakka ja ahtolämpö lopuksi huipussaan noin 50 °C. Konekin lämpeni jo 105 °C lukemiin.

    Keulalla kiinalainen 460x300x85 cooleri.
    Mielestäni tuo lämpö on ihan ok (tai sitten ei ).
    F11 530d M-Sport

    ex.
    E91, E61, E39, E46, E36

    Comment

    • Juspa
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1225
      • Pori

      Joo mielestäni sen pitäisi alle 50 mennä, eikös syöttöä alettu rajoittamaan ahtoilman noustessa yli 50 asteen..

      Edit. Tuossa nopeasti katselin keskusteluja, niin pitäisihän ahtolämpöjen olla huomattavasti alhaisemmat. Hyvällä coolerilla ei pitäisi suuremmillakaan paineilla nousta paljoa imuilmaa korkeammaksi. Hyvän coolerin ominaisuudethan ovat jäähdytyskyvyn lisäksi mahdollisimman vähäinen ilman vastustaminen.
      Last edited by Juspa; 26-05-2016, 20:57.
      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

      Ex.
      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
      E90 320d -05 Schwartz 2
      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
      E36 352i -91 Diamantschwartz

      Comment

      • Indigoah
        Bimmer Rookie
        • Jan 2004
        • 103
        • Oulu

        Onkohan mullakin tuo anturi sitten vainaa...
        Kävin vielä katsomassa, niin oli 45°C viileässä autotallissa tyhjäkäynnillä.
        Pitää melkein tilata uusi.
        F11 530d M-Sport

        ex.
        E91, E61, E39, E46, E36

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          Originally posted by Juspa View Post
          Joo mielestäni sen pitäisi alle 50 mennä, eikös syöttöä alettu rajoittamaan ahtoilman noustessa yli 50 asteen..

          Edit. Tuossa nopeasti katselin keskusteluja, niin pitäisihän ahtolämpöjen olla huomattavasti alhaisemmat. Hyvällä coolerilla ei pitäisi suuremmillakaan paineilla nousta paljoa imuilmaa korkeammaksi. Hyvän coolerin ominaisuudethan ovat jäähdytyskyvyn lisäksi mahdollisimman vähäinen ilman vastustaminen.
          Mersun paineohjatussa järjestelmässä yleensä tuo 50 astetta on raja-arvona.
          Painetiedolla, sekä lämpötilatiedolla arvioidaan muutokset happimäärässä.
          Näissä ilmamassaohjatuissa järjestelmissä massamittari mittaa todellisen happimäärän arvoa koko ajan ja syöttömäärää korjataan koko ajan oikeaksi, ei ole mitään yksittäistä lämpötilan raja-arvoa.

          Jos Wagnerin avulla tehon saa nousemaan viidensadan luokkaan, niin silloin ei vielä cooleri ahdista, rajoite löytyy polttoainepuolelta, vakio-osista.

          Tiedon jakaminen on yksi asia, mutta toisten työn kopioiminen ja myyminen sitten omana tuotoksena, on sitten tämän "tiedonjaon" toinen puoli. Se ei oikein tee minua mitenkään iloiseksi. Itse ei haluta nähdä vaivaa, vaan kopioidaan toisen työtä, vaikkei edes ymmärretä, miksi jotain on muutettu, kuten KOS56OLAVI aavistelikin.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5416
            • S:t Karins

            Originally posted by Juspa View Post
            Hyvällä coolerilla ei pitäisi suuremmillakaan paineilla nousta paljoa imuilmaa korkeammaksi.
            Lämpötilaeron olessa alle 10 C coolerin sisä- ja ulkopuolella tähän pääsemiseksi vaaditaan saatanan iso cooleri...
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              Originally posted by Tommix View Post
              Lämpötilaeron olessa alle 10 C coolerin sisä- ja ulkopuolella tähän pääsemiseksi vaaditaan saatanan iso cooleri...
              Ratkaisevaa on sen elementin rakenne ja raaka-aine.
              Parhaimman laatuiset maksaa jo useamman satasen pelkkä elementti.
              Siihen teko päälle.
              Minulla on ollut yhdessä autossa sellainen, Proturbon tekemä.
              Ulkoilman ja ahtoilman lämpötilaero kahdella baarilla jäi muutamaan asteeseen.
              Käpykaartin puolelle laittelin silloin kuviakin.
              Moonta vuotta sitten.
              On se mahdolista.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • tommi_n
                Bimmer Rookie
                • Sep 2014
                • 65
                • Tampere



                Ehkä hyvä, ehkä ei, kukapa sen tietäisi kun jokaisella omat kriteerit arvioida.

                500-550hv dieselin välijäähdyttimen tilavuus sais mun hataran arvion mukaan olla noin 20 litraa ja putkien yhteenlaskettu poikkipinta-ala noin 110-120cm^2. Ja sellainen sinne puskuripalkin taakse mahtuu hienosti (jossei oo aktiivivakkaria) ja huomaamattomasti. On super-helppo tehdä.
                Attached Files
                BMW e61 535d M-sport
                Lancia Delta HF integrale

                Comment

                • Juspa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1225
                  • Pori

                  Originally posted by tommi_n View Post
                  http://www.bimmerboost.com/showthrea...F-vs-Mosselman

                  Ehkä hyvä, ehkä ei, kukapa sen tietäisi kun jokaisella omat kriteerit arvioida.

                  500-550hv dieselin välijäähdyttimen tilavuus sais mun hataran arvion mukaan olla noin 20 litraa ja putkien yhteenlaskettu poikkipinta-ala noin 110-120cm^2. Ja sellainen sinne puskuripalkin taakse mahtuu hienosti (jossei oo aktiivivakkaria) ja huomaamattomasti. On super-helppo tehdä.
                  Mainoslauseet on aina mainoslauseita, mutta tuon linkin perusteella vaikuttaisi että tuo Wagner on kasa kallista paskaa..

                  Edit. Ahtoilman lämpötila-anturi tosiaan paskana, aamulla 11,5 astetta ulkona ja näytti lukemaa 57C..
                  Last edited by Juspa; 27-05-2016, 10:53.
                  E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                  Ex.
                  F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                  E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                  E90 320d -05 Schwartz 2
                  E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                  E36 352i -91 Diamantschwartz

                  Comment

                  • makeclick
                    BTCF Member
                    • Mar 2005
                    • 268
                    • Turku

                    Originally posted by Juspa View Post
                    Mainoslauseet on aina mainoslauseita, mutta tuon linkin perusteella vaikuttaisi että tuo Wagner on kasa kallista paskaa..

                    Edit. Ahtoilman lämpötila-anturi tosiaan paskana, aamulla 11,5 astetta ulkona ja näytti lukemaa 57C..
                    Pitää vaan muistaa, että Wagnerista on evo 2 bensoihin ja dieseleihin on ihan eri... mutta..

                    Vartilla rääkätty nyt Tuikun ja Proturbon turbolla - lämmöt nousi ~90 asteeseen :think
                    edellisvuonna meni yli sadan asteen orginellilla, mutta ulkona oli sillon ~30 astetta, täysi arska ja nyt vaan 15 astetta ja pilvistä. Tietty autokin on reippaasti ahdettu lisää kun 3.0-3.2 bar lopussa, verrattuna entiseen 2.1 bar :think Metanoli/vesi tietty aina paras, mutta ei jaksasis solkata.

                    Edit: Jaanii ja Lambda ilmeisesti sökö kun jää näyttämään välillä jotain hassua arvoa pitkäksi aikaa ja sit taas herää. Jos joku viitsisi kokeilla mitä lambda näyttä ku on sammuksissa virta päällä? mulla se näyttää aina jotain 23.xxx, vaikka luulisi sen näyttävän max ~32.xxx?
                    Last edited by makeclick; 30-05-2016, 06:43. Reason: lisäys
                    Harrastepaholainen 335d:
                    Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                    Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                    Comment

                    • tommi_n
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2014
                      • 65
                      • Tampere

                      Mikä välijäähdytin sulla on?
                      BMW e61 535d M-sport
                      Lancia Delta HF integrale

                      Comment

                      • makeclick
                        BTCF Member
                        • Mar 2005
                        • 268
                        • Turku

                        Originally posted by tommi_n View Post
                        Mikä välijäähdytin sulla on?
                        x35d wagner
                        Harrastepaholainen 335d:
                        Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                        Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                        Comment

                        • tommi_n
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2014
                          • 65
                          • Tampere

                          Kyl kyl. Aika hurja on lämpötila... Mullon loppuun rääkätyillä vakiomutkilla ja omavalmiste-coolerilla alle 60 @ 2.7bar.

                          Ehkei tuo ameriikan testi ihan väähässä ole. Jos siä on ~0.35bar painehäviöö kilolla ni vois olettaa et kolmella olis 1bar. Kompuralta vaaditaan sillon painesuhdetta 5.0->. Se on ~55/71 kompuralle kyllä aivan liikaa.... Se on ilman lämmitin.

                          Juuri tän takia siittä ahtimesta oltais haluttu speksejä ennen ostoa, ei sen takia että se voitas kopioida.

                          Toki vitosen painesuhteelle ei oo mitään kompuraa, joten muut osat täytyy saada niin ettei ahtimelta tartte paljon yli neljää.
                          BMW e61 535d M-sport
                          Lancia Delta HF integrale

                          Comment

                          • makeclick
                            BTCF Member
                            • Mar 2005
                            • 268
                            • Turku

                            Originally posted by tommi_n View Post
                            Kyl kyl. Aika hurja on lämpötila... Mullon loppuun rääkätyillä vakiomutkilla ja omavalmiste-coolerilla alle 60 @ 2.7bar.

                            Ehkei tuo ameriikan testi ihan väähässä ole. Jos siä on ~0.35bar painehäviöö kilolla ni vois olettaa et kolmella olis 1bar. Kompuralta vaaditaan sillon painesuhdetta 5.0->. Se on ~55/71 kompuralle kyllä aivan liikaa.... Se on ilman lämmitin.

                            Juuri tän takia siittä ahtimesta oltais haluttu speksejä ennen ostoa, ei sen takia että se voitas kopioida.

                            Toki vitosen painesuhteelle ei oo mitään kompuraa, joten muut osat täytyy saada niin ettei ahtimelta tartte paljon yli neljää.
                            Pitää kyl sen verran sanoo et Wagnerilla en oo saanu tiekäytössä melkee koskaan yli 50 astetta... eli tuo vartilla saatu lämpö on ihan eri ku "normaali" tilanteessa. Toki puhut myös paljon asiaa.
                            Harrastepaholainen 335d:
                            Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                            Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                            Comment

                            • KOS56OLAVI
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2013
                              • 316
                              • Salo

                              Originally posted by tuikku View Post
                              Mersun paineohjatussa järjestelmässä yleensä tuo 50 astetta on raja-arvona.
                              Painetiedolla, sekä lämpötilatiedolla arvioidaan muutokset happimäärässä.
                              Näissä ilmamassaohjatuissa järjestelmissä massamittari mittaa todellisen happimäärän arvoa koko ajan ja syöttömäärää korjataan koko ajan oikeaksi, ei ole mitään yksittäistä lämpötilan raja-arvoa.

                              Jos Wagnerin avulla tehon saa nousemaan viidensadan luokkaan, niin silloin ei vielä cooleri ahdista, rajoite löytyy polttoainepuolelta, vakio-osista.

                              Tiedon jakaminen on yksi asia, mutta toisten työn kopioiminen ja myyminen sitten omana tuotoksena, on sitten tämän "tiedonjaon" toinen puoli. Se ei oikein tee minua mitenkään iloiseksi. Itse ei haluta nähdä vaivaa, vaan kopioidaan toisen työtä, vaikkei edes ymmärretä, miksi jotain on muutettu, kuten KOS56OLAVI aavistelikin.
                              Kun viestiketjua lukee niin siellä on paljon kysymyksiä joihin vastailet,no onko ne sitten vain mielenkiinnosta keskusteluun osallistuvia vai sellaisia jotka haluaa ilmaset neuvot kopioitavaksi onkin vaikeempi juttu. Tuota sinun kokemusta ei voi kukaan kopioida,eli siitä voi tulla sulle lisää töitä jos ja kun joku rikkoo autonsa kun ei hallitse kokonaisuutta, tai ei saa sitä toimimaan haluamallaan tavalla ja kuitenkin haluaa sitä tehoo lisää,tai sitten saat lisää asiakkaita vaan sun avoimen ystävällisen asenteen vuoksi.
                              En tällä mielipiteelläni kuitenkaan tarkoita että minä osaisin tai tietäisin miten sun kuuluu jakaa tai olla jakamatta tietoa ,sen päätöksen teet itse.
                              Last edited by KOS56OLAVI; 30-05-2016, 09:58.
                              -E46 330 D Touring
                              -INPA, NCS EXPERT

                              Comment

                              • tommi_n
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2014
                                • 65
                                • Tampere

                                Originally posted by makeclick View Post
                                Pitää kyl sen verran sanoo et Wagnerilla en oo saanu tiekäytössä melkee koskaan yli 50 astetta... eli tuo vartilla saatu lämpö on ihan eri ku "normaali" tilanteessa. Toki puhut myös paljon asiaa.
                                Korjaan myös omaa lämpötilaa sen verran että se on katsottu dyno-olosuhteissa.
                                BMW e61 535d M-sport
                                Lancia Delta HF integrale

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎