Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jkela
    BTCF Member
    • Mar 2013
    • 17
    • Suomi

    Originally posted by Hakkapeliitta View Post
    Uuh. Mitä tälle modille tulee hintaa kokonaisuutena jollei ite tee mitään muuta kuin maksaa?
    turbomodi tonnin. Mishimoton välijäähy (~300e + liitäntöjen muokkaus ja kiinnikkeet) ja sen asennus noin viidelläsataa. AJ:lta ohjelmointi ja dyno viisisataa. Häneltä onnistuu myös asennustyöt ja pakoputken tyhjennys sekä imuputkimodi järkevillä tuntihinnoilla. Kannattaa kysyä puhelimitse.
    Vakiota jos lähtee muokkaamaan (272hv->~500hv), niin kokonaisuudessaan tulee hintaa noin 10e/hv ;-)

    -j

    Comment

    • Krister
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 227
      • PK-seutu

      Mikä tuo imuputkimodi on?

      Onko kokemuksia kauanko vakio laatikko kestää vajaata 500hv:ta?

      Pienellä satsauksella saa kyllä hyvät tehot.
      Supra MKIV 6spd lhd
      W212 E350CDI

      Ex: E39 530d

      Comment

      • Jusu^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 1442
        • Seinäjoki

        Originally posted by Krister View Post
        Mikä tuo imuputkimodi on?

        Onko kokemuksia kauanko vakio laatikko kestää vajaata 500hv:ta?

        Pienellä satsauksella saa kyllä hyvät tehot.
        Tuo varmasti riippuu monesta asiasta mutta maltillisella käytöllä ja kevyellä kaasujalalla ainakin oma on nipussa pysynyt
        Pientä kuovittelua ja leikkimistä joskus vähän koitettu

        F11 M550d -13
        F15 X5 30d -14 M-Sport
        E46 M3 Cabrio -03
        E92 Drifter
        ex: E91 ///M3D -07
        ex: E90 M335D -08
        ex: E46 M3 Cabrio -01
        ex: E38 L7 -98

        Comment

        • lemi
          Bimmer Rookie
          • Nov 2008
          • 72
          • vaasa

          Originally posted by Krister View Post
          Mikä tuo imuputkimodi on?

          Onko kokemuksia kauanko vakio laatikko kestää vajaata 500hv:ta?

          Pienellä satsauksella saa kyllä hyvät tehot.
          Tuo sama imuputkimodi kiinnostais täälläkin.

          Comment

          • jkela
            BTCF Member
            • Mar 2013
            • 17
            • Suomi

            Originally posted by lemi View Post
            Tuo sama imuputkimodi kiinnostais täälläkin.
            Kyseessä on siis Tuikun aiemmin huomaama pullonkaula ilmansuodattimelta turboille tulevassa imulinjassa. Linja supistuu mahtuakseen kytkeytymään ison turbon kompressorin imuaukon sisäpuolelle rajoittaen näin imuilman määrää erityisesti modatuissa, isommalla kompressorisiivellä olevissa autoissa. Modissa putki poikkastaan ennen supistusta ja jatketaan suuremmalla halkaisijalla asettumaan turbon komoressorin imuaukon kauluksen päälle mahdollistaen näin suuremman virtauspinta-alan. Tarinat tähän liittyen löytyvät tästä ketjusta kuvien kera.

            Pre-LCI laitteiden vaihdelaatikkohan on vanhempaa, matalammalla väännönkestolla olevaa sarjaa (6hp26) verrattuna esim Jusun 335d:hen jossa on 6hp28 laatikko. Ei tämä oma 6hp26 vielä osoita antautumisen merkkejä näillä väännöillä (840Nm), mutta varmasti tämänkin rikki saa jos haluaa...

            -j

            Comment

            • AiM
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2007
              • 247
              • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

              Originally posted by jkela View Post
              Nojuu. Pari yritystä tuli käytyä tekemässä viikonlopun kosteassa kelissä. Lukkoperästä huolimatta meinaa luistoneston valo vilkkasta vielä toisellakin sadalla... Taitolaji tämäkin kai.

              Kahdesta vedosta sain Performance boxin logeista poimittua seuraavat vaatimattomat ajat:
              80-120: 2,9s
              100-160: 5,79s
              100-200: 11,82s

              Täytyy palata asiaan, jahka oppia karttuu ja kelit lämpenee.

              Kiitos Pasille boxin lainasta.

              -j
              Nyt kun kelitkin on suosinut ja pitojakin pitäisi olla, niin... Oletkos kerennyt aikoja ottamaan?
              BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
              454hp/850Nm
              100-200kmh@9,98s
              0-200kmh@15,35s
              1/4 mile 12,82s@185,8kmh
              1 mile 259kmh

              BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
              Project target;
              +500hp/+1000Nm
              100-200kmh@<9s
              0-200kmh@<14s
              1/4 mile <12s@19xkmh
              1 mile +270kmh

              Comment

              • Solmurauta
                Newbiemmer
                • Nov 2008
                • 28

                Offtopiccina, taitaa olla luetuin juttu forumilla kun kohta menee 310000 rikki.

                Comment

                • jkela
                  BTCF Member
                  • Mar 2013
                  • 17
                  • Suomi

                  Racelogic:in boxi on taas lainassa, mutta ei ole kerinnyt vielä Saksassa pyörähtämään...

                  Lähipäivinä olis tarkoitus kyllä koittaa kuivalla asfaltilla menohaluja.

                  -j

                  Comment

                  • Mada
                    Newbiemmer
                    • Nov 2013
                    • 5
                    • lohja

                    Originally posted by Hakkapeliitta View Post
                    Paljonko x35d:hen joutuu sijoittamaan jos haluaa n. 400hv irti autosta, siten että voimansiirto sen kestää?

                    Turbot joutuu vaihtamaan, laatikon vahvistamaan, välijäähyn suurentamaan ja moottorin ohjelmoimaan?

                    Selviääkö 4000€:lla jollei ite tee?
                    Itellä vaihdettu vain cooleri ja 90:n pumppu ja 402hv ja 898nm...

                    Comment

                    • JP-76
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 1060
                      • Kanta-Häme

                      Originally posted by Mada View Post
                      Itellä vaihdettu vain cooleri ja 90:n pumppu ja 402hv ja 898nm...
                      Niin paljon yksilöstäkin kiinni että ei voi nyrkkisääntönä sanoa oikein mitään.

                      Ite aloittasin ihan siitä että viedään auto jollekin asiansa osaavalle ohjelmoijalle esim. Tuikku tai Aj-Tech, ja katsotaan mitä autosta täysin vakiona saadaan ulos.

                      Samassa yhteydessä yleensä selviää onko autossa jotain vikoja jotka vaikuttaa/ olisi syytä korjata ennen kuin voidaan odottaa järkeviä tuloksia.

                      Mutta, kuten sanoin, yksilöissä on eroja: kaverin pre lci 535d säädettiin Aj-Techillä täysin vakiolla tekniikalla dpf:n poistoa lukuunottamatta ja vuotavalla välijäähyn letkulla 406hv/8xxNm...

                      Toisaalta oma ex 335d samassa penkissä 368hv/719Nm vääntöä.

                      Tosin väätöä taidettiin rajoittaa hiukan matalilla kierroksilla.
                      Last edited by JP-76; 08-05-2016, 11:35.
                      Kalusto:
                      BMW 550i xDrive -14
                      BMW S1000R -17
                      Toyota Proace -15

                      Comment

                      • makeclick
                        BTCF Member
                        • Mar 2005
                        • 268
                        • Turku

                        Originally posted by tuikku View Post


                        Ahtimen muutoksesta ja ohjelmasta sen verran, että saattaapi käydä niinkin että sitä pakosarjan läpän ohjautumista pitää hiukan justeerata ohjelmasta, ennen kuin toimii, mutta katsotaan, kun kokemusta karttuu.

                        Sen mahdollisen muutoksen aiheuttaa muuttunut "tasapaino" ison ja pienen välillä. Isompi virtaa nyt koko ajan paremmin ja pakopaine sille pienelle ahtimelle muodostuu myös nopeammin ja voimakkaampana, eikä läpän ohjaus ota pakopainetta huomioon ohjauksessa, vaan ainoastaan syötön ja kierrokset, joten pikkuisella voi joissain vaihtohetki tilanteissa olla tukalat oltavat, kun molemmat jo "vetää", jollei sitä pikkuisen korjata mahdollistamalla aikaisempikin/nopeampi vaihto.
                        Muttamutta, liian vähän kokemusta vielä, mielipide voi muuttuakkin.
                        Tämmöistä tällä kertaa ...
                        Onko kokemus jo karttunut? kolmosessa ainakin on ongelmia saada tuota isoa heräämään, mutta kun herää

                        Tästä muutoksesta kokemukset vielä tällä hetkellä.. alapää kuoli yläpää heräsi, eli 2000-3000 dead zone häiritsee täällä ja ilmeisesti omassa taitaa olla liikaa ainakin tuolle heräämiselle syöttöjä jolloin lambda alkaa rajaa ennen kun turbo herää. Se ei vaan tunnu hyvältä huonontaa syöttöjä entisestä toimivasta , vaan haluisin parantaa ahtimien heräämistä.

                        Jos joku 335d omistaja miettii tätä... Varatkaa imuputken tekoon aikaa, ellei proturbon jantteri saa tehtyä bolt-on putkea (malliauto puuttuu), on asennus erittäin turhauttavan ahdasta! 3 -sarjalaisessa maf -anturin jälkeen minun mielestä kannattaa vaihtaa koko putki ja itse ainakin halusin huohottimen palaavan imukanavaan. clean is clean
                        Harrastepaholainen 335d:
                        Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                        Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                        Comment

                        • Komu
                          BTCF Member
                          • Sep 2004
                          • 1038
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by makeclick View Post
                          Onko kokemus jo karttunut? kolmosessa ainakin on ongelmia saada tuota isoa heräämään, mutta kun herää

                          Tästä muutoksesta kokemukset vielä tällä hetkellä.. alapää kuoli yläpää heräsi, eli 2000-3000 dead zone häiritsee täällä ja ilmeisesti omassa taitaa olla liikaa ainakin tuolle heräämiselle syöttöjä jolloin lambda alkaa rajaa ennen kun turbo herää. Se ei vaan tunnu hyvältä huonontaa syöttöjä entisestä toimivasta , vaan haluisin parantaa ahtimien heräämistä.

                          Jos joku 335d omistaja miettii tätä... Varatkaa imuputken tekoon aikaa, ellei proturbon jantteri saa tehtyä bolt-on putkea (malliauto puuttuu), on asennus erittäin turhauttavan ahdasta! 3 -sarjalaisessa maf -anturin jälkeen minun mielestä kannattaa vaihtaa koko putki ja itse ainakin halusin huohottimen palaavan imukanavaan. clean is clean
                          Omastakin tuo ison herääminen välillä harmittaa, nyt pakoputken teossa. Katsotaan sitä imuputkea sitten myöhemmin. Pulttaa kiinni osa kiinnostaa ja kai tuon malliautoksikin voisi antaa. Toki niin, ettei lentokenttä ajot / ratapäivät jää välistä.
                          Showroomini member puolella.
                          Dynokäyrä:
                          Last edited by Komu; 08-05-2016, 17:23.
                          E70 X5 40d + F31 330d
                          Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                          Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                          Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                          Comment

                          • veku
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6325
                            • P-Pohjanmaa

                            Originally posted by Komu View Post
                            Omastakin tuo ison herääminen välillä harmittaa, nyt pakoputken teossa. Katsotaan sitä imuputkea sitten myöhemmin. Pulttaa kiinni osa kiinnostaa ja kai tuon malliautoksikin voisi antaa. Toki niin, ettei lentokenttä ajot / ratapäivät jää välistä.
                            Showroomini member puolella.
                            Dynokäyrä:
                            http://hjat.kuvat.fi/kuvat/335d/1289...46869651_o.jpg


                            Mitäs tälle on tehty kun yli 500 hp saatu ?
                            F11 M550D
                            E39 M5
                            F26 3.0 Da M-Sport
                            E61 535D M-Sport

                            Comment

                            • jkela
                              BTCF Member
                              • Mar 2013
                              • 17
                              • Suomi

                              Tänään ehdin lyhyen pyörähdyksen tekemään. Performance boxin logeista löytyi seuraavat ajat:
                              80-120: 2,87s
                              80-160: 7,05s
                              100-160: 5,70s
                              100-200: 11,30s

                              Tämän pre-lci:n laatikko alkaa vaihtamaan melko työläästi 3->4 ja erityisesti 4->5. Logeista nopeasti katsottuna noissa on semmoinen 0,1-0,15s suvanto, jolloin kiihtyvyys hiipuu miltei nollaan... Joskus ois mielenkiintoista vertailla dataa hp28 laatikkoon vastaavassa paikassa.

                              Kirsikkana kakkuun sain vielä Engine faultin tauluun jälkimmäisen vedon lopuksi :( Carlyn iphone softa näytti rail pressure plausibility herjaa...

                              -j

                              Originally posted by AiM View Post
                              Nyt kun kelitkin on suosinut ja pitojakin pitäisi olla, niin... Oletkos kerennyt aikoja ottamaan?

                              Comment

                              • Komu
                                BTCF Member
                                • Sep 2004
                                • 1038
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by veku View Post
                                Mitäs tälle on tehty kun yli 500 hp saatu ?
                                Jo edellinen "400hp&800nm" millä ajoin sen pari vuotta oli Ajtechin laittama. Siellä siis jatkettiin nytkin avaimet käteen periaatteella.
                                Artic performancen turbopäivitykset ja Ajtech polttoainepumppu. Välijäähy oli jo aikaisemmin vaihdettu wagner. Ei muita muutoksia, vielä.
                                Mä luulen/oletan, että näiden kehitys vielä jatkuu tänäkesänäkin jo.
                                Last edited by Komu; 08-05-2016, 22:39.
                                E70 X5 40d + F31 330d
                                Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                                Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                                Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎