Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eerop87
    Bimmer Rookie
    • Apr 2014
    • 41
    • Kuopio

    Originally posted by exautisti View Post
    Ai servoa vain? Kyllähän koko ahdin on väärän kätinen
    Ahtimet on saman kätiset seiskassa alunperinkin. Servoilla ja kompurakoteloiden asennoilla eroja.
    F31 330d M-Sport

    Comment

    • repsa
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1365
      • Lempäälä

      mä luulin kanssa aikaisemmin että ovat "erikätiset", mutta ebaystä kun katselee myytävistä kuvia, niin näyttäs siltä että tosissaan ovat samoilla turbiini+kompressoripesillä ja erona on G-numero servo-ohjaimessa + tuo suojapelti servolle ja toki se keskinäinen asema pesien välillä.



      5c jetta 1.2TSI 140/220
      530e m-sport alpinweiss3 vakio
      a4 cabi 220/300
      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

      Comment

      • Mikko1979
        Bimmer Rookie
        • Dec 2011
        • 65
        • Siilinjärvi

        Originally posted by tuikku View Post
        .
        Taitaa tulla muutto tuonne käpykaartilaisten puolelle.
        Auto löyty.




        joko topicci pystyssä
        BMW E61 530 xd LCI 2007

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          .
          Terve Mikko, pitkästä aikaa ...
          Eipä ole mitään vielä oikein tapahtunutkaan, millä kannattaisi kiihdytellä.
          Ihan normi setti tähän tulee.
          Kaksi "neljänsadan" vnt,tä pakosarjoineen.
          Cooleri, jotain pientä pumppuun ja neljän baarin mappi.
          Tietty hiukkasjutut poikkeen.

          Kun mersu on paineohjattu, niin voin rakentaa kaikki ilmaputkistot uusiksi ilman maffeja, niitä kun ei tässä tarvita välttämättä.
          Katsastuksen jälkeen.

          Edellä mainitulla "perussetillä" alkaa 740/745d myös kulkemaan.
          740d,ssä tosi pienet suuttimet vakiona, ne pitää vaihtaa, 535,stä käy.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • 530daa
            Bimmer Fanatic
            • May 2012
            • 231
            • ks

            Kertokaa nyt viisaammat mikä riivaa 335d ohjelmoitu aj, kaasu pohjassa tekee satunnaisesti sen että alkaa savuamaan ja heittää 2-3 sylinteriä pois pelistä noin 5-10 sekunniksi, autoon on vaihdettu ahtotunnistin,ahtolämmön tunnistin,ilmamäärämittari, 6 syl suutin kun heitti johonkon +3 ajossa. Lisäksi vaihdettu egr puolelta ahtopuolle solenoidi venttiili ja yhdellä uudella solenoidilla kokeiltu turbojen puolle säädintä niitä mitä on kaksi kpl.
            Onko tuo alipainekellon säädöstä miten nuuka se mikä on helposti säädettävissä ja näkyvissä?

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9156
              • Oulu

              Originally posted by 530daa View Post
              Kertokaa nyt viisaammat mikä riivaa 335d ohjelmoitu aj, kaasu pohjassa tekee satunnaisesti sen että alkaa savuamaan ja heittää 2-3 sylinteriä pois pelistä noin 5-10 sekunniksi, autoon on vaihdettu ahtotunnistin,ahtolämmön tunnistin,ilmamäärämittari, 6 syl suutin kun heitti johonkon +3 ajossa. Lisäksi vaihdettu egr puolelta ahtopuolle solenoidi venttiili ja yhdellä uudella solenoidilla kokeiltu turbojen puolle säädintä niitä mitä on kaksi kpl.
              Onko tuo alipainekellon säädöstä miten nuuka se mikä on helposti säädettävissä ja näkyvissä?
              Vikakoodit? Onko solenoidi- vai piezo-suuttimilla?
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • 530daa
                Bimmer Fanatic
                • May 2012
                • 231
                • ks

                eikös kaikki 335d ole piezoilla ja juu koodia ainostaan polttoaine suodattimen lämmityksestä. Ja tekee vaan kun laatikko vaihtaa niin siinä tilantessa ja on satunnaista.

                Ja mulla ainoastaan auto com millä pääsen lukemaan

                Comment

                • ///THe
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2009
                  • 840
                  • Espoo

                  Originally posted by 530daa View Post
                  Kertokaa nyt viisaammat mikä riivaa 335d ohjelmoitu aj, kaasu pohjassa tekee satunnaisesti sen että alkaa savuamaan ja heittää 2-3 sylinteriä pois pelistä noin 5-10 sekunniksi, autoon on vaihdettu ahtotunnistin,ahtolämmön tunnistin,ilmamäärämittari, 6 syl suutin kun heitti johonkon +3 ajossa. Lisäksi vaihdettu egr puolelta ahtopuolle solenoidi venttiili ja yhdellä uudella solenoidilla kokeiltu turbojen puolle säädintä niitä mitä on kaksi kpl.
                  Onko tuo alipainekellon säädöstä miten nuuka se mikä on helposti säädettävissä ja näkyvissä?
                  Tuleeko millä kierroksilla? Voi johtua, että pakosarjassa olevan läpän alipainekello liian tiukalla/takertelee tai sitä ohjaava solenoidi juonittelee. Mahdollisesti käy pakopaineet korkealla ja jätättää pakoventtiilejä auki. Aiheuttaa helvetinmoista savua ja puutuu pienen rytinän kanssa hetkeksi, kunnes veto taas jatkuu läpän avauduttua suuremmalle ahtimelle.

                  EDIT: tämä kuvio yleensä tulee herkiten esille, kun vedetään lappu lattiaan alakierroksilta ja pienemmillä vaihteilla (kierrosten nousu nopeampaa).
                  Last edited by ///THe; 10-06-2016, 17:18.
                  X5 F15 ///Msport
                  CRX 2gen +25psi

                  Comment

                  • 530daa
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2012
                    • 231
                    • ks

                    Originally posted by ///THe View Post
                    Tuleeko millä kierroksilla? Voi johtua, että pakosarjassa olevan läpän alipainekello liian tiukalla/takertelee tai sitä ohjaava solenoidi juonittelee. Mahdollisesti käy pakopaineet korkealla ja jätättää pakoventtiilejä auki. Aiheuttaa helvetinmoista savua ja puutuu pienen rytinän kanssa hetkeksi, kunnes veto taas jatkuu läpän avauduttua suuremmalle ahtimelle.
                    Ahaa joo siis pitää olla siellä kierrokset yleensä kun kickdown vaihtaa , harvemmin tekee kyllä jos ei klikkaa kickillä

                    Onko siis toi mikä helpoite säädettävissä oleva tanko?

                    Comment

                    • Juspa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1225
                      • Pori

                      Niihin ahtolämpöihin vielä, nyt hain uuden lämpötila-anturin.

                      Tasakaasulla ~80kmh, Ilma +14C, imuilma ~14,5C, ahtoilma ~16,5-17C.
                      Poljettaessa (muutama veto) nousi sinne 23C. Kaupunkiajon jälkeen taajamarajoituksella nousi imuilman lämmöt jopa yli ahtolämpöjen.
                      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                      Ex.
                      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                      E90 320d -05 Schwartz 2
                      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                      E36 352i -91 Diamantschwartz

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        Ne moottorinohjaukselle lämpötilan kertovat anturit ovat hyvin suuntaa-antavia ja hitaita. Todellinen lämpötila ei selviä niiden avulla. Mittasin joskus 530d E39:sta erilaisia välijäähdyttimen ilmankiertomodauksia ja aluksi luulin ettei niillä ollut juuri merkitystä kun ei lämmöt yhdessä tai kahdessa vedossa kuumalla kesäkelillä nousseet yli 45 asteen vaikka mitä teki. Paikallaan ollessa lämmöt nousivat ja jäivät ylös pitkäksi aikaa.

                        Laitoin termoparin alkuperäisen kaveriksi ja totuus alkoi paljastumaan. Siinä missä alkuperäinen anturi kertoi vedossa 40 astetta, näytti termopari 65 astetta. Alkuperäinen vaati varmaan 10 km tasakaasulla ajoa ennen kuin alkoi näyttämään oikein. Sen reagointi on sama kuin katsoisi lämmön sääennustuksesta.

                        Ei ole vain BMW-ongelma. Mittasin imuilmajärjestelyn vaikutuksia viime viikolla GM-tuotteesta ja siinäkin lämpöanturi imuputkessa kertoi kaiken noin 10 minuutin keskiarvona.. Vesi-metanoliseoksen suihkutus ennen anturia saa sen nopeammaksi mutta vain siksi aikaa kun ilman seassa on riittävästi märkää.
                        ---

                        Comment

                        • Juspa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1225
                          • Pori

                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Ne moottorinohjaukselle lämpötilan kertovat anturit ovat hyvin suuntaa-antavia ja hitaita. Todellinen lämpötila ei selviä niiden avulla. Mittasin joskus 530d E39:sta erilaisia välijäähdyttimen ilmankiertomodauksia ja aluksi luulin ettei niillä ollut juuri merkitystä kun ei lämmöt yhdessä tai kahdessa vedossa kuumalla kesäkelillä nousseet yli 45 asteen vaikka mitä teki. Paikallaan ollessa lämmöt nousivat ja jäivät ylös pitkäksi aikaa.

                          Laitoin termoparin alkuperäisen kaveriksi ja totuus alkoi paljastumaan. Siinä missä alkuperäinen anturi kertoi vedossa 40 astetta, näytti termopari 65 astetta. Alkuperäinen vaati varmaan 10 km tasakaasulla ajoa ennen kuin alkoi näyttämään oikein. Sen reagointi on sama kuin katsoisi lämmön sääennustuksesta.

                          Ei ole vain BMW-ongelma. Mittasin imuilmajärjestelyn vaikutuksia viime viikolla GM-tuotteesta ja siinäkin lämpöanturi imuputkessa kertoi kaiken noin 10 minuutin keskiarvona.. Vesi-metanoliseoksen suihkutus ennen anturia saa sen nopeammaksi mutta vain siksi aikaa kun ilman seassa on riittävästi märkää.
                          Vähän epäilen, että itse anturi olisi hidas. Voihan olla, että moottorinohjaus tekee jotain keskiarvoistusta mittauksesta. Uudella anturilla ainakin muuttui nopeasti arvot. Piti tuossa rikkinäisellä anturilla laittaa kanssa k-termopari katsomaan mitä todellisuus on, niin nyt voisi katsoa. Sekä imu- että ahtoilman lt:t. Anturista voisi myös suoraan mittarilla mitata miten nopeasti reagoi..

                          Edit. Tänään täyskaasuvedoissa 40-->160kmh nousi lämmöt sinne 29C tienoille ja tosi nopeaan. Siitä sitten jäähtyi nopeaan takaisin sinne 17C. Ulko- ja imuilma 14.5C. Saa nähdä miten nopeaan tuo anturin ikä vanhenee ja mittaustulokset heikkenee kun öljyisenä koko ajan..

                          BTW. Ei lähtenyt vikakoodi 41AB Boost Pressure Sensor Control...
                          Last edited by Juspa; 14-06-2016, 17:13.
                          E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                          Ex.
                          F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                          E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                          E90 320d -05 Schwartz 2
                          E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                          E36 352i -91 Diamantschwartz

                          Comment

                          • 530daa
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2012
                            • 231
                            • ks

                            Onko x35d isomman ahtimen alipainekello niin jäykkä että imemällä ei saa tankoa kun hievahtamaan vai jumittaako mulla ?

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              Originally posted by 530daa View Post
                              Onko x35d isomman ahtimen alipainekello niin jäykkä että imemällä ei saa tankoa kun hievahtamaan vai jumittaako mulla ?
                              Luulisin että on.
                              Oletko koettanut ilman ahtimen imuputkea kokeilla.

                              Alipainejärjestelmässä paine on pienimmillään pikkukierroksilla, ei enää kolmessa tonnissa.
                              Alipaineen määrää on helppo mitata.

                              Jos se hankala kohta liittyy ahtimien vaihtokohtaan, niin voisikko olla pakopuolella vuoto, joka riittävän ankaran rasituksen jälkeen antaa periksi vähän aikaa, mutta normiajolla ei helposti vaivaa.
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • 530daa
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2012
                                • 231
                                • ks

                                Originally posted by tuikku View Post
                                Luulisin että on.
                                Oletko koettanut ilman ahtimen imuputkea kokeilla.

                                Alipainejärjestelmässä paine on pienimmillään pikkukierroksilla, ei enää kolmessa tonnissa.
                                Alipaineen määrää on helppo mitata.

                                Jos se hankala kohta liittyy ahtimien vaihtokohtaan, niin voisikko olla pakopuolella vuoto, joka riittävän ankaran rasituksen jälkeen antaa periksi vähän aikaa, mutta normiajolla ei helposti vaivaa.
                                ok, itseasiassa just eilen katoin ja oli turbon ja katin välissä klemmari tosi löysällä ja kirin sen, saa nähä auttoko mitään

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎