Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 / E61 Ilmastointi vuotaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ate262
    BTCF Member
    • Jun 2016
    • 53
    • Karkkila

    #91
    Tänään diagnosoitiin vuoto keulan kennossa, eli lauhduttimessa. Kuinkas isotöinen tuo on itse vaihtaa? Korjaamolla vaihtohinta osineen 500€, mutta itelläkin kyllä pysyy työkalut käsissä.

    Täyttöhän tarvii sitten toki teettää asianmukaisessa paikassa.

    Comment

    • Alapta
      Newbiemmer
      • Jun 2010
      • 18
      • Finland, Oulu

      #92
      Itse vuodenvaihteessa 530 e61 (-08) ostin, nyt kun kelit lämpenivät, niin tuli huomattua että eihän se ilmastointi toimi. Huollossa käytin ja ilmoittivat, että järjestelmä kokonaan tyhjä ja vuoto jossain, eli ei voi täyttää.

      Käytin viimeviikolla Oulussa Mekanerilla typpitestissä, ei tuntuneet paineet katoavan mihinkään, joten tuli täytettyä järjestelmä sitten samalla (120€ oli hintaa testillä + täytöllä). Hyvin pelannut nyt ainakin viikon verran. Toivottavasti ei samaa ongelmaa tule itsellä, että puoli autoa tuon takia tarvitsisi purkaa.

      Jäi mietityttämään perjantaina tuossa, kun kävin aamulla tunnin lenkin ajamassa ja sitten parin tunnin jälkeen kun lähdin uudelleen ja auton laittoi käyntiin, niin ilmastoinnista tuli pöllähdys kosteaa ilmaa ja ikkunat muutamaksi sekunniksi huuruun, mistähän moinen voisi johtua?
      E61 530xd 2008

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #93
        Originally posted by Alapta View Post
        Itse vuodenvaihteessa 530 e61 (-08) ostin, nyt kun kelit lämpenivät, niin tuli huomattua että eihän se ilmastointi toimi. Huollossa käytin ja ilmoittivat, että järjestelmä kokonaan tyhjä ja vuoto jossain, eli ei voi täyttää.

        Käytin viimeviikolla Oulussa Mekanerilla typpitestissä, ei tuntuneet paineet katoavan mihinkään, joten tuli täytettyä järjestelmä sitten samalla (120€ oli hintaa testillä + täytöllä). Hyvin pelannut nyt ainakin viikon verran. Toivottavasti ei samaa ongelmaa tule itsellä, että puoli autoa tuon takia tarvitsisi purkaa.

        Jäi mietityttämään perjantaina tuossa, kun kävin aamulla tunnin lenkin ajamassa ja sitten parin tunnin jälkeen kun lähdin uudelleen ja auton laittoi käyntiin, niin ilmastoinnista tuli pöllähdys kosteaa ilmaa ja ikkunat muutamaksi sekunniksi huuruun, mistähän moinen voisi johtua?
        Huuru voi johtua höyrystimen alla sijaitsevan kondenssivesialtaan poistoletkun tukoksesta, altaaseen jää vettä lillumaan.

        Typpikoe on ainoa oikea tapa testata ilmastoinnin tiiveys, alipainetesti saattaa vetää mm haljenneen o-renkaan tiiviiksi ja paineen alaisena vuotaakin.

        Aika yleinen "ongelma" e6x ilmastoinnin toimimattomuudelle on clima valikosta lämpimälle unohtuneet säädöt keskisuuttimille.

        Comment

        • Alapta
          Newbiemmer
          • Jun 2010
          • 18
          • Finland, Oulu

          #94
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Huuru voi johtua höyrystimen alla sijaitsevan kondenssivesialtaan poistoletkun tukoksesta, altaaseen jää vettä lillumaan.

          Typpikoe on ainoa oikea tapa testata ilmastoinnin tiiveys, alipainetesti saattaa vetää mm haljenneen o-renkaan tiiviiksi ja paineen alaisena vuotaakin.

          Aika yleinen "ongelma" e6x ilmastoinnin toimimattomuudelle on clima valikosta lämpimälle unohtuneet säädöt keskisuuttimille.
          Joo tuo tulikin huomattua, kun täytön jälkeen ihmettelin että ei mahdottoman kylmää puhalla, niin siellä oli asetuksessa säädetty punaisen puolelle se puhallus, sen kun käänsi sinisen puolelle, niin kyllähä tuolla flunssan aikaiseksi saa jos kylmässä autossa haluaa kesän istua.
          E61 530xd 2008

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            #95
            Sigun e61 ei pidä aineita sisällä kuin kesän yli. Eli jo nelivuotiaana kun tuli taloon oli kylmäaineet finito. Vuotoa ei mikään pulju ole koskaan löytänyt mutta joka kevät sen on saanut täyttää. Viimeksi 2016. Silloin täytön jälkeen tuli kabiiniin ikävää kemikaalin lemua kolmisen kertaa matka-ajossa mutta ilmastointi toimi senkin kesän loppuun. Sen jälkeen auto on ollut vain talviajossa.

            Osaakos raati sanoa noilla havainnoilla missä vois olla vika ja minne auton vois viedä huoltoon pk-seudulle tai uudellemaalle?
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2236
              • Vantaa

              #96
              Varmaan jokin tyypillisistä vuotopaikoista. Mullakaan ei suoranasita vuotopaikkaa löytynyt, mutta sisäkennon vaihdolla alkoi aineet pysymään sisällä.

              Tuolla tekivät kennon vaihdon, kun vein omat osat. Oli edukkain pari kesää sitten: http://www.bmhuolto.fi/
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                #97
                Kiitos vinkistä. Enpä ole tuosta puljusta kuullutkaan.

                Muistatko työn osuuden? Oliko niin että varaosa on edukas, luokkaa 100 euroa. Orkkis vai tarvike?

                Miten päädyit tuon sisäkennon vaihtoon jos vuotoa ei löydy? Poissuljennalla?
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2236
                  • Vantaa

                  #98
                  Hommasin ebaystä Hellan kennon ja olikohan valeon venttiilin(vai mikä se oli). Olisiko osat maksanut 180€ yhteensä. Ensin tilasin Valeon kennonkin, mutta oli murjottuna paketissa, joten palautin sen ja pelasin varman päälle ja maksoin muutaman kympin enemmän hellan kennosta.

                  Auto kävi parillakin pajalla tutkittavana, joskaan kukaan ei typpitestiä tehnyt, kun kuulemma sillä ei mitään selviä. Mutta paras arvaus oli sisäkenno, koska konetilasta eikä keulalta vuotoa uv valolla yms löytynyt. Sisäkennokin oli silminnähden ehjä, eli ilmeisesti liitoksista vuotanut tms. Mutta sillä tuli kuntoon. Ennen tätä tyhjeni parissa viikossa.

                  Työ taisi olla tuolloin jotain 600-700€. Puolitoista työpäivää heillä meni. Viron poikia, mutta ihan osaavia tuntuivat olevan. Kyseisen rempan kuulemma tehnyt ennenkin.
                  Last edited by VilleP; 02-06-2020, 21:36.
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #99
                    Originally posted by VilleP View Post
                    Auto kävi parillakin pajalla tutkittavana, joskaan kukaan ei typpitestiä tehnyt, kun kuulemma sillä ei mitään selviä. Mutta paras arvaus oli sisäkenno, koska konetilasta eikä keulalta vuotoa uv valolla yms löytynyt. Sisäkennokin oli silminnähden ehjä, eli ilmeisesti liitoksista vuotanut tms. Mutta sillä tuli kuntoon. Ennen tätä tyhjeni parissa viikossa.

                    Typpi on kyllä se paras ja oikea tapa löytää vuodot, myös liittimistä.
                    Paja jolla sanotaan ettei typellä löydy mitään ei yksinkertaisesti vaan osata ilmastoinnista mitään, osataan sitä automaattilaitteen nappulaa painaa ja uv lampulla sohia. Ikävä kun näitä ihan oikeita ilmastointikorjaamoja ei enää ole, yksi erinomainen oli Kelatien päässä mutta enää ei sitäkään löydy.

                    Ne höyrystimen (sisäkenno) liittimet on helppo tsekata, muistaakseni ovat tulipellissä konehuoneen puolella.

                    Comment

                    • VilleP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2236
                      • Vantaa

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Typpi on kyllä se paras ja oikea tapa löytää vuodot, myös liittimistä.
                      Paja jolla sanotaan ettei typellä löydy mitään ei yksinkertaisesti vaan osata ilmastoinnista mitään, osataan sitä automaattilaitteen nappulaa painaa ja uv lampulla sohia. Ikävä kun näitä ihan oikeita ilmastointikorjaamoja ei enää ole, yksi erinomainen oli Kelatien päässä mutta enää ei sitäkään löydy.

                      Ne höyrystimen (sisäkenno) liittimet on helppo tsekata, muistaakseni ovat tulipellissä konehuoneen puolella.
                      Näin minäkin olen itseni antanut ymmärtää, mutta tämmöinen lause tuli yhteltä pk-seudun tunnetuimmista "ilmastointi korjaamoista". En nyt osannut vastaan väittää kun ammattilaisia olevinaan olivat.

                      En nyt enää ulkoa muista, mutta semmoinen fiilis että itse kennon liitokset jää kojelauden sisään ja se venttiili siihen tulipeltiin? Itse kenno tosiaan näytti ehjältä, hieman vihreää väriä oli jossain kohti, mutta jäi vähän epäselväksi onko vaan jotain maalia vai mitä, koska silmin nähtävää reikää ei näkynyt.

                      Last edited by VilleP; 02-06-2020, 22:47.
                      F11 530xd LCI
                      S2 Avant

                      Comment

                      • Jari64
                        Newbiemmer
                        • Mar 2016
                        • 27
                        • iitti

                        Originally posted by ate262 View Post
                        Tänään diagnosoitiin vuoto keulan kennossa, eli lauhduttimessa. Kuinkas isotöinen tuo on itse vaihtaa? Korjaamolla vaihtohinta osineen 500€, mutta itelläkin kyllä pysyy työkalut käsissä.

                        Täyttöhän tarvii sitten toki teettää asianmukaisessa paikassa.
                        velipojan mersuun laitettiin paikkausainetta sekaan.toimii. halpa kokeilu kun ei tarvi purata eikä vaihtaa osia. VM Auto ja Kone luhtikylä lahden eteläpuolella.

                        Comment

                        • pablo
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 732
                          • Pirkanmaa

                          Keulan kenno ei ole kummonenkaan homma vaihtaa jos yhtään pysyy työkalut kädessä. Putkiliitokset saattaa olla perhanan tiukassa, et kannattaa jotain linimenttiä yrittää ujuttaa vähän etukäteen.

                          -Anssi

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            Vaikka nettisivut on vielä ylhäällä, toiminta on muuttunut BMW/Mini -> monimerkkihuolloksi ja bemareihin tehdään lähinnä jarruhuoltoja ja öljynvaihtoja.



                            Eli tekijä on vielä hakusessa.
                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2236
                              • Vantaa

                              Originally posted by 205/65-15H View Post
                              Vaikka nettisivut on vielä ylhäällä, toiminta on muuttunut BMW/Mini -> monimerkkihuolloksi ja bemareihin tehdään lähinnä jarruhuoltoja ja öljynvaihtoja.



                              Eli tekijä on vielä hakusessa.
                              Ai Todenneet että ei toinna näitä korjailla.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              • _j00na_
                                BTCF Member
                                • Sep 2013
                                • 130
                                • Seinäjoki

                                Tuli tuossa kaverin kanssa korjattua omasta E61 535d stä vuotava höyrystin vkl aikana itsellä oli kennossa jälki vuodosta sekä paisunventtiili melko märjän näköinen , joten varmaksi ei tiedä kummasta vuoti enemmän. Mutta
                                olihan hommaa huhheijjaa..uus kenno , tiivisteet , paisuntaventtiili ja samalla hiellä kannattaa uusia puhallin kun samassa kotelossa on ja purkaa pitää kuitenkin. Kuviakin tuli räpsittyä tässä vähän ennen/jälkeen kuvaa
                                Minkä kokoluokan remppa tiedossa.
                                Attached Files
                                Bemarit:

                                -E61 535d M-sport LCI -07 Tiefseeblau Metallic
                                - ½ E34 ///M5 touring -92 Diamantschwarz Metallic

                                - Harraste: Chevy Camaro LT1 V8 & T56 Manual -95


                                Ex: -E36 318is dakargelb M-technic
                                -E34 520i Touring -96 Fjordgrau Metallic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎