Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvi tulee, hermot menee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 502
    • Pohjois-Savo

    #76
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Hehkulamputhan on sitä varten keksitty auton takapäähän, että ne sulattaa harjaamattomat lumet sieltä pois... :think
    Kun ajaa 80 km lumisateella, on ihan se ja sama, harjasiko takavalot lähtiessä vai ei (harjattiin kyllä). Perässä oli valehtelematta se 5-10 senttiä paksu lumikerros kohdasta riippuen.
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d

    Comment

    • VolvoTDi
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1576
      • Tampere - Pori

      #77
      Originally posted by bittivirhe View Post
      Kun ajaa 80 km lumisateella, on ihan se ja sama, harjasiko takavalot lähtiessä vai ei (harjattiin kyllä). Perässä oli valehtelematta se 5-10 senttiä paksu lumikerros kohdasta riippuen.
      No ei ne hehkulamput nyt noin montaa senttiä lunta sulata! Ledit on muuten kirkkaammat kuin hehkarit, joten ei se muutaman sentin lumikerros meinaa juuri mitään. Takasumaria kannattaa käyttää sulatukseen se on nimittäin hehkari. Xenonit (saatikka nokalla olevat lähivalo ledit) ei sulata jäätä yhtä hyvin kuin halogeenit, pitäiskö kieltää lailla moiset keksinnöt...
      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
      Check:
      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
      Tampere 044-5867096

      Comment

      • Mikiis
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2013
        • 906
        • Oulu

        #78
        Originally posted by VolvoTDi View Post
        No ei ne hehkulamput nyt noin montaa senttiä lunta sulata! Ledit on muuten kirkkaammat kuin hehkarit, joten ei se muutaman sentin lumikerros meinaa juuri mitään. Takasumaria kannattaa käyttää sulatukseen se on nimittäin hehkari. Xenonit (saatikka nokalla olevat lähivalo ledit) ei sulata jäätä yhtä hyvin kuin halogeenit, pitäiskö kieltää lailla moiset keksinnöt...
        Juurikin näin...

        Toki hehkulamput pitää lämpimpänä takavaloja, ettei lumi kerry sinne. Mutta lumisista maisemista kotoisin, ja siellä ajelevana(en puhu Oulusta), niin kyllä tuon meikän kärryn perässä silti lunta oli, vaikka on orkkishehkutakalamput. Laittanut vaan merkille liikenteessä, että ledit tosiaan kirkkaammat, vaikka lunta kertyykin.
        Last edited by Mikiis; 07-12-2013, 02:30.
        F11 530d -11
        E91 -06 320d
        x2 Tuikut
        Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

        Comment

        • bittivirhe
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 502
          • Pohjois-Savo

          #79
          Originally posted by VolvoTDi View Post
          No ei ne hehkulamput nyt noin montaa senttiä lunta sulata! Ledit on muuten kirkkaammat kuin hehkarit, joten ei se muutaman sentin lumikerros meinaa juuri mitään. Takasumaria kannattaa käyttää sulatukseen se on nimittäin hehkari. Xenonit (saatikka nokalla olevat lähivalo ledit) ei sulata jäätä yhtä hyvin kuin halogeenit, pitäiskö kieltää lailla moiset keksinnöt...
          Eipä sitä lunta kertapamauksella 10 senttiä sinne tulekaan.

          Etuvalojen xenonrihin ei ole koskaan kertynyt ajaessa lunta, joten ei tartte kieltää.
          G05 45e
          ex: F11 530d xDrive
          ex: E84 X1 xDrive 25d

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 502
            • Pohjois-Savo

            #80
            Nonniin, nyt on premium-auto huollettu ja lukot öljytty merkkihuollossa. Pakkasta mökiltä lähtiessä arktiset -2 astetta Celsiusta. Kuskin oven kahva jäykkä avatessa ja "yllätys yllätys", ovi ei taaskaan pysy kiinni. Aseöljy ei auta. Tällä kertaa ovea saa läimiä ja renkata varmaan 10 minuuttia ennen kuin alkaa tapahtua:

            Ovi menee lukkoon, kuski ulkopuolella. Ei aukea sisäkahvasta (joka on aivan hervoton) eikä ulkokahvasta.

            Ensimmäistä kertaa eläessäni joudun menemään sisään matkustajan puolelta. No, ymmärtäähän sen, sadan tonnin laatuauto. Onneksi jalat taipuu vielä sen verran, että saan keinoteltua itseni kuskin paikalle.

            30 km ajon jälkeen kahva herää eloon ja oven saa taas auki.

            Siis OIKEASTI.
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • schwarze
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 2017
              • Kangasala

              #81
              Originally posted by bittivirhe View Post
              Ensimmäistä kertaa eläessäni joudun menemään sisään matkustajan puolelta. No, ymmärtäähän sen, sadan tonnin laatuauto.
              Retrofittaa siitä RHD -> problem solved
              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

              Comment

              • Jolli
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 2556
                • Virolahti

                #82
                Kosteuttahan siellä on lukkomekanismissa, vaikka olis 5milj auto, ei sekään veden jäätymispistettä muuta. Tasan kerran on ollut tilanne ettei ole saanut ovea kiinni talvella, se oli e38, uutena maksanut varmastikin yli sata tonnia. Syy tähän jäätymiseen oli päivällä suoritettu pesu. Illalla sitten hiustenkuivaajalla lämmitystä, paineilmalla kuivaus ja aseöljyä perään joka lukkoon. Kaikki ongelmat loppuivat.
                Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                PM tavoittaa, puhelimella ei.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #83
                  Originally posted by bittivirhe View Post
                  Ensimmäistä kertaa eläessäni joudun menemään sisään matkustajan puolelta.
                  Ajattele positiivisesti, onneksi tuli tuokin koettua vielä tässä elämässä. Toimisikohan soft close paremmin pakkasessa? Paljonko laitoit aseöljyä ja minne?

                  Comment

                  • bittivirhe
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2012
                    • 502
                    • Pohjois-Savo

                    #84
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Ajattele positiivisesti, onneksi tuli tuokin koettua vielä tässä elämässä. Toimisikohan soft close paremmin pakkasessa? Paljonko laitoit aseöljyä ja minne?
                    Tässä on soft close. Kun lukkomekanismi oven sisällä on jäässä, ei taida olla soft closella mitään merkitystä. Aseöljyä yritin sumutella siitä lukon "kielen" ympäristöstä, mutta eihän se tietysti sinne oven sisään mene.
                    G05 45e
                    ex: F11 530d xDrive
                    ex: E84 X1 xDrive 25d

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #85
                      Originally posted by bittivirhe View Post
                      Tässä on soft close. Kun lukkomekanismi oven sisällä on jäässä, ei taida olla soft closella mitään merkitystä. Aseöljyä yritin sumutella siitä lukon "kielen" ympäristöstä, mutta eihän se tietysti sinne oven sisään mene.
                      Varma en ole, mutta lukkomekanismi on siinä samassa missä lukkokielikin. Eli siitä välistä kun sumuttaa reilusti niin kyllä se sinne lukkolaitteeseenkin päätyy. Lukkolaitteen vaseliinit jähmettyy eikä jouset jaksa enää vetää lukkoa kiinni. Näin ainakin toiminut useassa autossa, etenkin e39:ssä.

                      Comment

                      • Janzki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 4947
                        • Lohja

                        #86
                        Topikin alkup. kysymykseen vastaus - meneekö hermot, ei.
                        Joka aamu lämmin auto lähtiessä, keksinnöllä nimeltä webasto..Luulisi löytyvän siitä sadantonnin autostakin.
                        Sähköposti.
                        IG: janzki_

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #87
                          Kuvasta kun katsoo, siine menee vaijeri (8) ulkokahvalta lukkoon, toinen vaijeri sisäkahvalta. Tuskin tuo ulkokahvan vaijeri jumittuu niin lujaa ettei lukko palauta. Lukko näyttää suljetulta ettei sinne pasuvedet pääse sisään. http://www.realoem.com/bmw/showparts...30&hg=51&fg=10

                          Comment

                          • kalevik
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 957
                            • Salo

                            #88
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Varma en ole, mutta lukkomekanismi on siinä samassa missä lukkokielikin. Eli siitä välistä kun sumuttaa reilusti niin kyllä se sinne lukkolaitteeseenkin päätyy. Lukkolaitteen vaseliinit jähmettyy eikä jouset jaksa enää vetää lukkoa kiinni. Näin ainakin toiminut useassa autossa, etenkin e39:ssä.
                            Muutaman lukon kanssa on tullut toimittua täysin päinvastoin. Eli mekanismi irti, ja kaikki rasva pois. Siis ihan kaikki, oli sitten mitä vaseliinia tms tahansa.

                            Pikku tipat 'aseöljyä' paikkoihin jotka liikkuvat toisiinsa nähden, ei muuta. Ei ole koskaan tämän jälkeen ollut ongelmia jäätymisen kanssa.

                            Tuolla 'sumuttaa reilusti' menetelmällä voi saada hetkellisen avun. Joka paikkaan roiskittu öljy kerää pölyä, joka kerää kosteutta ja kierre on valmis...
                            E61 525i, Suzuki VS1400
                            Exät: Jaana, Susanna, Maija

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6937
                              • N/A

                              #89
                              En oikein ymmärrä mistä nuo lukko-ongelmat tulee. Minulla on ollut 5 eri bmw:tä talvisin ajossa, niiton pesty yleensä kerta viikkoon oli miten kova pakkanen tahansa. Ei koskaan ole mitään ongelmia ollut. Korimallit E34, E39 ja E46.

                              Yleensä kun pesen laitan terminin pariksi tunniksi sisälle puhaltamaan, en ole edes kovin tarkkaan tiivisteitä kuivaillut. Enkä ole sumutellut mitään lukko/aseöljyjä lukkoihin koskaan.

                              Onko tämä sitten joku uudempien 5-satasten ongelma?

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #90
                                Originally posted by kalevik View Post
                                Muutaman lukon kanssa on tullut toimittua täysin päinvastoin. Eli mekanismi irti, ja kaikki rasva pois. Siis ihan kaikki, oli sitten mitä vaseliinia tms tahansa.

                                Pikku tipat 'aseöljyä' paikkoihin jotka liikkuvat toisiinsa nähden, ei muuta. Ei ole koskaan tämän jälkeen ollut ongelmia jäätymisen kanssa.

                                Tuolla 'sumuttaa reilusti' menetelmällä voi saada hetkellisen avun. Joka paikkaan roiskittu öljy kerää pölyä, joka kerää kosteutta ja kierre on valmis...
                                Aseöljy on niin notkeaa ettei se juuri pölyä sinne kerää ja saahan sen sitten seuraavana syksynä tehtyä uudelleen jolloin pölyt huuhtoutuu pois.

                                Originally posted by Antti O View Post
                                En oikein ymmärrä mistä nuo lukko-ongelmat tulee. Minulla on ollut 5 eri bmw:tä talvisin ajossa, niiton pesty yleensä kerta viikkoon oli miten kova pakkanen tahansa. Ei koskaan ole mitään ongelmia ollut. Korimallit E34, E39 ja E46.

                                Onko tämä sitten joku uudempien 5-satasten ongelma?
                                Samaa ongelmaa ollut useissa merkeissä ja malleissa. Riippuu varmaan olosuhteista, tuurista, kuunasennosta, mitä edellinen omistaja tehnyt lukoille yms. Edellinen e39 teki sen kerran jonka jälkeen olen aina syksyisin sumuttanut aseöljyllä lukot, sen jälkeen ei ole tapahtunut.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎