Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DrDoomsday
    Bimmer Rookie
    • Aug 2017
    • 50
    • Noormarkku

    V#ttumainen homma

    :think

    Oli muuten kohtalaisen tiukka sovite tuo vag termari tuohon letkuun.

    Tilaa ihan ok, kun poisti kaikki oleelliset edestä.

    Helppo ylhäältä, mutta on TODELLA jämpti kokoinen tosiaan.

    Huomasinpa samalla, että tuo letku, mihin termari tuli, niin vuotaa tuolta alhaalta liitos kohdasta.
    Aina, kun letkua väänsi (eli käytännössä koko asennuksen ajan) sieltä tihkui nestettä.

    Tiivistyykö letkun vaihdolla?

    Kyseinen letku taitaa olla moni haarainen, ja näytti olevan samantapaiset "pikakiinnikkeet" toisissa päissä.

    Siihen kannattanee ostaa heti uusi vag termari ja asentaa jo valmiiksi?

    Comment

    • A^A
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 2168
      • Seinäjoki

      Jos joku muuten tarvii niin mulla on uusi behr th5 80 termari ylimääräisenä. 20€
      EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

      Comment

      • DrDoomsday
        Bimmer Rookie
        • Aug 2017
        • 50
        • Noormarkku

        Ongelma jatkuu..

        Letkutermarin jälkeen ehkä kahdella ajokerralla lämmöt nousseet tuonne +80

        Mutta 20km aikana (päivittäinen työmatka yhteen suuntaan)
        Ei lämmöt nouse, kuin 50-60.
        Tällä matkalla suurin osa 80kmh ja pieni osa 100kmh
        (Noormarkku-Pori)

        Ostin nyt uuden letkun nro. 8



        sekä päätermarin nro. 4



        ja sattumalta,kun nuo lämmöt näinä parina päivänä nousivat tuonne +80 asteeseen, niin nousi konepellin alta savu joka johtui vuotavasta EGR termostaatista

        Joten tilasin myös sellaisen nro 8



        Vaihdan nämä ja katson tilannetta uudestaan.

        Foorumia lukiessa, taitaa toki olla, että pitäisi heti vaihtaa tuo lämmönvaihdin nro 1


        (Tähän ei vielä riitä uskallus)

        Autolla ajettu nyt 490tkm ja aikomus vaihtaa vaihdelaatikon öljyt, mutta jos silloin, sitten kajoan tuohon lämmönvaihtimeen..

        Sellainen vielä, että kaikki osat tilattu Autodocista (ei halvimmat, mutta ei varmasti kalleimpiakaan) Mistä te olette tilanneet ja mistä saa OE/OEM osia helpoiten?

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          Originally posted by DrDoomsday View Post
          Letkutermarin jälkeen ehkä kahdella ajokerralla lämmöt nousseet tuonne +80

          Mutta 20km aikana (päivittäinen työmatka yhteen suuntaan)
          Ei lämmöt nouse, kuin 50-60.
          Tällä matkalla suurin osa 80kmh ja pieni osa 100kmh
          (Noormarkku-Pori)

          Ostin nyt uuden letkun nro. 8



          sekä päätermarin nro. 4



          ja sattumalta,kun nuo lämmöt näinä parina päivänä nousivat tuonne +80 asteeseen, niin nousi konepellin alta savu joka johtui vuotavasta EGR termostaatista

          Joten tilasin myös sellaisen nro 8



          Vaihdan nämä ja katson tilannetta uudestaan.

          Foorumia lukiessa, taitaa toki olla, että pitäisi heti vaihtaa tuo lämmönvaihdin nro 1


          (Tähän ei vielä riitä uskallus)

          Autolla ajettu nyt 490tkm ja aikomus vaihtaa vaihdelaatikon öljyt, mutta jos silloin, sitten kajoan tuohon lämmönvaihtimeen..

          Sellainen vielä, että kaikki osat tilattu Autodocista (ei halvimmat, mutta ei varmasti kalleimpiakaan) Mistä te olette tilanneet ja mistä saa OE/OEM osia helpoiten?
          Päätermariksi vain ja ainoastaan orkkis! EGR-termari ja se lämmönvaihtimen letkutermari voi olla tarvikkeita.

          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Rattiukko
            BTCF Member
            • Nov 2022
            • 615
            • Uusimaa

            525xd LCI -08

            Lämmöt ei nousseet paljon yli 70 asteen matka-ajossa. Valtatieltä taajamaan niin 50km/h ajossa lämmöt tippui 65 asteeseen vaikka pari tuntia ajettu sitä ennen, ulkolämpötila pari asetetta pakkasella. Laser lämpömittarilla EGR termari näytti 50 asteen luokkaa. EGR termari vaihtoon, niin nyt nousi lämmöt yli 80C taajama-ajossakin, ulkolämpötila nollan tuntumassa. Vaihdon jälkeen laser näytti noin 60C lukemia siitä muovisen termostaatin päältä joka tulee kiinni metalliseen EGR:ään. Laserilla näki selvästi tyhjäkäynnillä kun egr termari aukeaa ja sulkeutuu.

            Originaali EGR termarin hinta noin 40€ tai mikä lie kunnostettu, vaihtoaika vartti. Ehkä siitä kannattaa aloittaa vaikka ei mitään mittaisikaan. Kolme minuuttia menee jos on nopea. https://www.youtube.com/watch?v=ZhtfKliAkiU
            Mun piti hieman taivuttaa raudan pätkällä mitä lie kiinnikettä keulaan päin että sain alipaineletkun pois. Meni siinä ehkä vartti vaihtaessa.

            Alempaan keulan ritilään olen laittanut mustaa teippiä kun lämmöt on nollassa tai alle. Jos -20C niin ylempi keulan ritilä teipillä tukkoon myös. Vaikka kaikki termostaatit kunnossa niin lämpenee nopeammin. Niitä pitää vaan sitten muistaa ottaa pois jos ulkolämpötila nousee ettei meni lämmöt liian korkeaksi. Ja android bimmer-toolilla on helppo kytätä niitä lämpöjä ajossa ja muutakin bluetooth obd2 sovittimen avulla. Kännykän voi laittaa nojaamaan siihen navin oikeaan reunaan.
            Last edited by Rattiukko; 29-11-2022, 18:16.

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2732
              • Tampere

              Originally posted by Rattiukko View Post
              EGR termari vaihtoon, niin nyt nousi lämmöt yli 80C taajama-ajossakin, ulkolämpötila nollan tuntumassa.
              Päätermostaatin uusiminenkin on ajankohtainen, mikäli lämmöt eivät nouse maantieajossa 87-89 celsiusasteen tienoille.
              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • DrDoomsday
                Bimmer Rookie
                • Aug 2017
                • 50
                • Noormarkku

                termarit vaihdettu.

                Päätermostaatti on myös helppo vaihtaa.

                Aikaa kuluu ja paljon pitää irroitella, mutta ihan tehtävissä.
                Jäähdytin nestettä valuu jonkun verran, kun tuon päätermostaatin irroittaa
                Eli nestettä pitää varata kannullinen.

                Itse vaihdoin molemmat (EGR ja pää) ja nyt on lämmöt nousseet yli 80.

                Comment

                • Topu
                  Newbiemmer
                  • Apr 2018
                  • 6
                  • Lahti

                  Mulla on e61 lci 525da, auto on ohjelmoitu ja egr otettu pois käytöstä. Laatikon lämmönvaihtimelle laitettu letkutermari ja egr termari muutettu ettei aukea. Nyt kävi päätermostaatin vaihdossa bemarin omalla termarilla. Viikon verran lämmöt nousi 86c kun ulkona oli -10c, nyt kuitenkin tosi vaivalloisesti nousee 20km aikana sinne 86c kun ulkona -5c. Eilen oli -15c, ajossa 84-86c 2h ajoa sen jälkeen parkissa tyhjäkäynnillä 5min aikana tippui 79c. Onko normaalia vai onko uusi termarikin huono? Edellinen Gatesin termari kesti melkein kaksi vuotta.

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2236
                    • Vantaa

                    Jos egr tulpattu niin ei se tuon enempää lämpöjä pidä.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • JiiVee92
                      BTCF Member
                      • Mar 2017
                      • 931
                      • Kouvola/Myllykoski

                      Mitenkäs, jos tekee tuon wahler 3029.89 termostaattimodin, (joka ymmärtääkseni blokkaa muut termostaatit) niin täytyykö vaihteiston lämmönvaihtimen paluuletkussa oleva letkutermostaatti ottaa pois, vai voiko sen jättää sinne? Salavalikko kertoili sellaista, että jotain termostaattijumppaa voisi tehdä.
                      EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                      NYT: E61 530xd -08 käyttis
                      Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        Originally posted by JiiVee92 View Post
                        Mitenkäs, jos tekee tuon wahler 3029.89 termostaattimodin, (joka ymmärtääkseni blokkaa muut termostaatit) niin täytyykö vaihteiston lämmönvaihtimen paluuletkussa oleva letkutermostaatti ottaa pois, vai voiko sen jättää sinne? Salavalikko kertoili sellaista, että jotain termostaattijumppaa voisi tehdä.
                        Älä tee tuota modia. Se kuulostaa hyvältä, mutta kokonaisuus toimii noin huonosti. Orkkis päätermari, EGR-termariksi orkkis tai Behr, laatikon lämmönvaihtimen paluuletkuun Behr TH 5 80 letkutermari.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • JiiVee92
                          BTCF Member
                          • Mar 2017
                          • 931
                          • Kouvola/Myllykoski

                          -21 keväällä kun auton ostin, ja max lämmöt 54 astetta, niin silloin meni paikalleen orkkis pää- ja egr termarit, sekä TH 5 80 letkutermari. Nyt aletaan olla siinä 76-78 astetta, eli hilkulla on dpf puhtaaksi poltot.
                          Mikäs tuossa 3029 termostaatissa sitten tökkii, että ei ole niin hyvä juttu kuin ensialkuun vaikuttaa?
                          EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                          NYT: E61 530xd -08 käyttis
                          Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            Originally posted by JiiVee92 View Post
                            -21 keväällä kun auton ostin, ja max lämmöt 54 astetta, niin silloin meni paikalleen orkkis pää- ja egr termarit, sekä TH 5 80 letkutermari. Nyt aletaan olla siinä 76-78 astetta, eli hilkulla on dpf puhtaaksi poltot.
                            Mikäs tuossa 3029 termostaatissa sitten tökkii, että ei ole niin hyvä juttu kuin ensialkuun vaikuttaa?
                            Esim. se, kun sijoituspaikka on noin kaukana lähteestä, eli reagointi on hidasta verrattuna päätermarin sijaintiin paikassa, jossa osa lohkon jäähdytysnesteestä käy suoraan reagoimassa.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • JiiVee92
                              BTCF Member
                              • Mar 2017
                              • 931
                              • Kouvola/Myllykoski

                              Ei kai se nyt niin kaukana ole jos sen askartelee sinne moottorin päähän sitä ylävesiletkua, se on selvä, että jos syylärin päähän laitat, niin ei välttis toimi hyvin.
                              EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                              NYT: E61 530xd -08 käyttis
                              Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                Originally posted by JiiVee92 View Post
                                Ei kai se nyt niin kaukana ole jos sen askartelee sinne moottorin päähän sitä ylävesiletkua, se on selvä, että jos syylärin päähän laitat, niin ei välttis toimi hyvin.
                                Ei sitä termaria oikein voi sinne ylävesiletkun toiseen päähän laittaa. Silloinhan termarin ollessa kiinni ohivuotolinja paisarille on myös estetty. (Ainoastaan se olematon virtaus, mitä termarin juorureiästä tulee ohi.)
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎