Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Palataanpa tähän hetkeksi. Oma rupesi siis toimimaan oikein pää ja egr termareiden vaihdolla. Mutta.

    Onko tietoa noiden jäähdytysten logiikoista, eli moottoriöljyn, vaihteistoöljyn ja moottorin. Miten näiden keskinäinen järjestys piirtyy paperille, reitit ?

    Tässä kun nyt omaani siis pohdin mitä ja miten päädyin siksi suoraan pää ja egr termareihin koska, pohdin kuinka vaihteiston öljyn vaihtimen termostaatti voisi pienemmällä nestetilavuudella ja luultavasti kierrolla jäähdyttää moottorin vedet niin ettei päätermari kykenisi jarruttamaan kiertoa ja lämmittämään vesiä ?
    Huonosti selitetty mutta ymmärtänette jotenkin logiikkani.

    Perustin pohdinnan siihen että moottoriöljy jokatapauksessa lämpenee 40-50c, vaikka jäähdytysvesi kiertäisi ilman termostaattia vaihtimen kautta, tuo 40-50c öljy ei pysty jäähdyttämään 10L vesimäärää todennäköisesti niin paljoa että moottori ei pystyisi ehjällä päätermostaatilla kompensoimaan lämpötilaeroa vaikka vaihteiston öljy olisi 80c tullessaan vaihteistolta vaihtimelle ja lähtiessään 40c.

    Mielipiteitä ja tietoja tuleville sukupolville ?

    Comment

    • jakusa
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 515
      • Lempäälä

      Originally posted by BMW525Xda View Post

      Tässä kun nyt omaani siis pohdin mitä ja miten päädyin siksi suoraan pää ja egr termareihin koska, pohdin kuinka vaihteiston öljyn vaihtimen termostaatti voisi pienemmällä nestetilavuudella ja luultavasti kierrolla jäähdyttää moottorin vedet niin ettei päätermari kykenisi jarruttamaan kiertoa ja lämmittämään vesiä ?
      Huonosti selitetty mutta ymmärtänette jotenkin logiikkani.

      Perustin pohdinnan siihen että moottoriöljy jokatapauksessa lämpenee 40-50c, vaikka jäähdytysvesi kiertäisi ilman termostaattia vaihtimen kautta, tuo 40-50c öljy ei pysty jäähdyttämään 10L vesimäärää todennäköisesti niin paljoa että moottori ei pystyisi ehjällä päätermostaatilla kompensoimaan lämpötilaeroa vaikka vaihteiston öljy olisi 80c tullessaan vaihteistolta vaihtimelle ja lähtiessään 40c.

      Mielipiteitä ja tietoja tuleville sukupolville ?
      Jos laatikon termostaatti on auki, moottorin vesi kiertää syylärin kautta. Vesi jäähtyy pääasiassa syylärissä.

      Omassa autossa (e66 730Ld) oli muutaman vuoden renaultin letkutermari ylävesiletkussa. Nyt sekin oli antautunut, lämmöt 75-80. Otin sen pois ja laitoin orkkis pää-ja egr termarit. Vaihdelaatikon lämmönvaihtimen termostaatti on myös rikki, joten tässä yhteydessä piti laittaa letkutermari vaihtimen paluuletkuun(veden puolelle). Nyt kone lämpiää nopeammin ja lämmöt 88-90. Mielestäni turbiinilukko on nyt enemmän päällä kuin ennen remonttia ja laatikko toimii muutenkin paremmin.
      -after all is said and done more is said than done-


      Comment

      • tonnizi
        Bimmer Enthusiast
        • May 2007
        • 1501
        • Mäntsälä

        Mulla on samaa ongelmaa.

        Näil miinus 0.1-10 asteen pakkasilla tekee sitä että ei tuu lämmintä tyhjäkäynnillä, paitsi jos antaa kaasua.
        Lämmöt 55-68 välillä

        Update:
        Vaihdoin tänää termarin. Lämmöt saan tyhjäkäynnillä/kaasulla paikallaan, 75-95.
        Mutta kun liikkuu, niin lämmöt rupee tippuu. Käy siin 70 luokkilla.

        Miatähän nyt vikaa etsimään.
        Last edited by tonnizi; 14-12-2021, 00:28.
        Social Media:
        - Twitter
        - Instagram
        - Twitch

        - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
        Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

        Nykyinen:
        E61 530d -04
        Ex:
        E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

        Comment

        • Behemoth
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 562

          Lämmöt

          E65 730Ld ja lämmöt ei nouse, vaikka webasto jauhaa. EGR ohjelmalla eliminoitu ja egr termari tyhjennetty siten, ettei pääse aukeaan lainkaan. Vaihteiston jäähdyttimelle lähtevään letkuun vedin käsiventtiilin ja kiinni, ei mitää vaikutus lämpöihin. Taidan vetää sen Rellun termarin ylävesiletkuun, koska se on lämmin, vaikka ei saisi noilla lämmöillä aueta yhtään päätermari.
          E66 730Ld LCI

          ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14438
            • Oulu

            Ja päätermari on vaihtamatta?
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Behemoth
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 562

              Rellu

              Ei riitä nyt into vaihtaa päätermaria niin kaivoin rellun termari autotallista ja rupes lämpeneen. Pitää jossain välissä vetää päätermari uusiksi koska lämpeneehän se silläkin, kun täm nyt testattu. Tiputin webastonkin heti pois päältä ja -13 kelillä noin 10 km jälkeen veti lämmöt tavoitteeseen.
              E66 730Ld LCI

              ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10036
                • KVLA

                Eikös täällä joku aikoinaan kirjoitellut,että jopa merkkiliikkeestä ostettu termari olisi ollut valmiiksi viallinen/rikki.

                Comment

                • Aleeksi
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2013
                  • 74
                  • Kajaani

                  Täällä kokeiltu jo kahta päätermaria, bemariosilta toinen ja toinen motonetistä. Ideoita mistä seuraava? Egr hilut tosiaan poistettu ja lämmönvaihtimen letku puristettu lyttyyn mutta ei silti lämpene.
                  Bmw 535D e61 -07
                  Tiefseeblau Metallic

                  Ex
                  Bmw 530D e39 -02 Topasblau
                  Bmw 320i e36 -93 Diamantschwarz
                  Bmw 325i e36 -92 Mauritiusblau
                  Bmw 525D e39 -02 Titansilber

                  Comment

                  • Behemoth
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 562

                    Termari

                    Yhden lenkin lämpesi yli 90 C, taisi olla ilmaa ja ei kiertänyt, kun survoin rellun termarin ylävesiletkuun. Nyt taas paluu arkeen: -8 C kelillä ei edes webaston kera lämpene kuin juuri 80 C ja kun vetää motarilta taajamaan, niin paluu 65 C. Eikä kierrä vesi syylärissä..nyt voisi koittaa vetää tuon käsiventtiilin kiinni laatikon jäähdyttäjälle


                    edit: Niin ja kuskin lokasuojan kohdalla konehuoneessa oleva kiertovesipumpun koneeseen päin lähtevä vesiletku sätkii tasaisin välajoin noin 5 sek välein. Sätki tosin jo kesällä.
                    Last edited by Behemoth; 07-01-2022, 20:08.
                    E66 730Ld LCI

                    ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                    Comment

                    • A^A
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 2168
                      • Seinäjoki

                      Oliko jollain faktaa mikä automaattilaatikon öljyn lämpö pitäisi olla ja kuinka nopeasti niiden kuuluisi nousta?
                      Tänään katsoin testerillä, +5 ulkolämpötila ja ajoa useampi kymmenen kilsaa, nousee melkoisen hitaasti mutta vähän reilu 70°C sain korkeimmillaan.
                      Jäähdytinnesteet 85°C mikä lienee ok?
                      EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                      Comment

                      • edva
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2018
                        • 302
                        • Pirkkala

                        Originally posted by Behemoth View Post
                        Yhden lenkin lämpesi yli 90 C, taisi olla ilmaa ja ei kiertänyt, kun survoin rellun termarin ylävesiletkuun. Nyt taas paluu arkeen: -8 C kelillä ei edes webaston kera lämpene kuin juuri 80 C ja kun vetää motarilta taajamaan, niin paluu 65 C. Eikä kierrä vesi syylärissä..nyt voisi koittaa vetää tuon käsiventtiilin kiinni laatikon jäähdyttäjälle


                        edit: Niin ja kuskin lokasuojan kohdalla konehuoneessa oleva kiertovesipumpun koneeseen päin lähtevä vesiletku sätkii tasaisin välajoin noin 5 sek välein. Sätki tosin jo kesällä.
                        Itellä kans sätkähtelee tuo letku. Tiedä sitten mistä johtuu, mutta lämpiää kuitenki 90 asteen tienoille motarilla 10 minuutissa nollakelissä.
                        e61 530xd LCI 3/2007

                        Comment

                        • DrDoomsday
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2017
                          • 50
                          • Noormarkku

                          Mihin väliin vag termari?

                          Ei pääse tuonne britti foorumille, missä alkuperäinen ohje on, niin mihin letkuun se vag-letku termari laitetaan? Ja miten päin?

                          Lämmöt omassa e61 530d ei nouse, kun hädin tuskin 60.

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            Originally posted by DrDoomsday View Post
                            Ei pääse tuonne britti foorumille, missä alkuperäinen ohje on, niin mihin letkuun se vag-letku termari laitetaan? Ja miten päin?

                            Lämmöt omassa e61 530d ei nouse, kun hädin tuskin 60.
                            Menivät perkeleet ryssimään foorumileiskan muutoksen, kun eivät saaneet vanhaa sisältöä säilytettyä. Kaikki meni kankkulan kaivoon.

                            Termari tuohon letkuun Nr.8. Eli lämmönvaihtimelta paluulinjaan nouseva yhde. Virtaussuunta alhaalta ylöspäin (termarissa nuoli). Mielellään aika alas, niin elementti reagoi paremmin siihen todelliseen lämmönvaihtimen lämpötilaan.

                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Tommi
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2005
                              • 289
                              • Kajaani

                              Originally posted by DrDoomsday View Post
                              Ei pääse tuonne britti foorumille, missä alkuperäinen ohje on, niin mihin letkuun se vag-letku termari laitetaan? Ja miten päin?

                              Lämmöt omassa e61 530d ei nouse, kun hädin tuskin 60.
                              Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
                              Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
                              e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

                              Comment

                              • DrDoomsday
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2017
                                • 50
                                • Noormarkku

                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Menivät perkeleet ryssimään foorumileiskan muutoksen, kun eivät saaneet vanhaa sisältöä säilytettyä. Kaikki meni kankkulan kaivoon.

                                Termari tuohon letkuun Nr.8. Eli lämmönvaihtimelta paluulinjaan nouseva yhde. Virtaussuunta alhaalta ylöspäin (termarissa nuoli). Mielellään aika alas, niin elementti reagoi paremmin siihen todelliseen lämmönvaihtimen lämpötilaan.

                                https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=17_0779

                                Aivan valtavan suuri kiitos ja kumarrus

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎