Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JAK85
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2015
    • 210
    • Pello

    Originally posted by Clavurion View Post
    Jos tarkoitat, että moottorin lämmittämillä nesteillä siirrettäisiin lämpöä laatikon öljyihin, niin tuohan ei tässä ole edes mahdollista. Lämmönvaihtimen tarkoitus on tässä tapauksessa ainoastaan jäähdyttää laatikon öljyjä tarvittaessa.
    Ei vaan sitä että sitä ei pääsisi tapahtumaan. Kyllä kait se lämpö siirtyy rikkinäisessä sinne laatikkoon kun moottoria niin tehokkaasti jäähdyttää? Vai oliko se vain se paluu kierto mikä menikin suoraan syylärille, liian pitkä aika näköjään kun tätä asiaa viimeksi pohtinut
    E61 535D 360/750

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9156
      • Oulu

      Originally posted by JAK85 View Post
      Ei vaan sitä että sitä ei pääsisi tapahtumaan. Kyllä kait se lämpö siirtyy rikkinäisessä sinne laatikkoon kun moottoria niin tehokkaasti jäähdyttää? Vai oliko se vain se paluu kierto mikä menikin suoraan syylärille, liian pitkä aika näköjään kun tätä asiaa viimeksi pohtinut
      Laatikon lämmönvaihtimelle tulee neste syylärin kylmältä puolelta ja lämmönvaihtimelta paluulinjaa pitkin moottorille. Eli moottorin lämmöt ei siirry laatikolle, ne haihtuu syylärin kautta kartanolle.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Silvio
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 293
        • *

        Luulisi ettei pitkän päälle tee lootallekaan hyvää jos käytännössä aina käy liian kylmänä oli pitkää tai lyhyttä ajoa kylmällä säällä.

        E: tai ainakin käytöksessä huomannee onko oljynlämmöt 40 vai 75 astetta
        Last edited by Silvio; 01-09-2019, 07:00.
        ...

        Comment

        • JAK85
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2015
          • 210
          • Pello

          Originally posted by Clavurion View Post
          Laatikon lämmönvaihtimelle tulee neste syylärin kylmältä puolelta ja lämmönvaihtimelta paluulinjaa pitkin moottorille. Eli moottorin lämmöt ei siirry laatikolle, ne haihtuu syylärin kautta kartanolle.
          Joo hoksin siinä samassa tämän kierron kun kirjoitin edellistä viestiä Kuinkahan monella tämä vaihdin toimii niinkuin sen pitäisi. Hullulta tuntuu että hajos 2 x peräkkäin lyhyessä ajassa kun vaihdoin.. Kolmatta en enää vaihda.
          E61 535D 360/750

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2712
            • Tampere

            Originally posted by JAK85 View Post
            Kuinkahan monella tämä vaihdin toimii niinkuin sen pitäisi. Hullulta tuntuu että hajos 2 x peräkkäin lyhyessä ajassa kun vaihdoin.. Kolmatta en enää vaihda.
            Laitoitko orggisosaa vai jotain tarvikehuttua?
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • JAK85
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2015
              • 210
              • Pello

              Originally posted by JaniLap View Post
              Laitoitko orggisosaa vai jotain tarvikehuttua?
              Pari kertaa orkkista. Eka kesti muutaman kk muistaakseni ja toinen tais kestää viikon. Joko helvetin huonoa tuuria tai jokin muu vika mikä rikkoo tuon vaihtimen termostaatin.
              E61 535D 360/750

              Comment

              • JAK85
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2015
                • 210
                • Pello

                Originally posted by Clavurion View Post
                Toimiva systeemi tuo on, mitä muutamiin on laitettu. Tuo 80 C avautumislämpötila tälle termarille on oikein hyvä. Laatikon öljylämpöjen pitää ensin nousta yli 80 C ja siirtää se lämpö lämmönvaihtimen nesteeseen, ennen kuin tämä termostaatti aukeaa. Tuo termarihan sopii suoraan lämmönvaihtimelta paluulinjaan nousevaan letkuun.


                Tuossa näkyy hyvin vielä nuo asennukset. Tämä juttu kyllä pitäis saada bmw kampanjaan
                E61 535D 360/750

                Comment

                • bem035
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2017
                  • 91
                  • P-Pohjanmaa

                  En ole koko termari keskusteluketjuja lukenut läpi joten tämä asia on voinut olla jo tapetilla. Mutta onko kellään mitään käsitystä miksi nämä termarit ei kestä nimenomaan bemareissa? Kyllähän muutkin automerkit käyttää samojen valmistajien tuotteita (olettaisin ainakin) ja en ole kuullut että muissa olisi niin kulutustavaraa.

                  Omassakin e61 3.0d aikoinaan kesti laatikonvaihtimen termari noin pariviikkoa.

                  Tämä ihan vaan mielenkiinnosta että mistä voi johtua?

                  Comment

                  • MikkoJII
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 1807
                    • Lapua

                    Sigun tourinki menee keskiviikkona laatikon lämmönvaihtimen vaihtoon marmorille. Mitä olen INPA:lla seuraillut niin laatikon lämmöt omissa mittauksissa 40-45-astetta. Päätermari ja EGR termari on vaihdettu kuluvan tammikuun aikana OEM-osilla, samaisella marmorilla. Auto lämpeää nyt kohtuullisen nopeasti tuohon 70-asteen nurkille, mutta sitten hidastuu aika reilusti, mutta lämmöt kuitenkin nousevat tuonne 80-90 välille, joten sen puolesta OK. Laatikko puolestaan lämpenee todella hitaasti ja moottorijarrulla jäähtyminen alkaa välittömästi ja tippuu useita asteita. Lauantaina INPALLA mitatut lämmöt oli moottorille 84-astetta ja laatikko 45-astetta.

                    Tätä laatikon lämpöasiaa tutkittiin sigun touringista kun kysyin, että mitkä on oikeat lämmöt tuolle laatikolle, mutta eivät oikein osanneet sanoa marmorillakaan heti mitä lämpöjen tulisi olla. Mittailivat sitten lämpöjä laatikosta infrapunalla pohjamuovien laiton yhteydessä ja saivat tulokseksi, että laatikon lämmöt max. 60-astetta ajolenkin jälkeen ja samaa näyttää auton anturi. Soittivat minulle sitten viime torstaina, että olivat katsoneet jostain toisesta E6X mallista ja samalla laatikolla olevasta, että laatikon lämmöt olivat 80-astetta jo 10km ajon jälkeen ja hyvin lyhyellä matkalla lämmöt laatikossa olivat nousseet jo 60-asteeseen.

                    Jotain tekemistä näillä lämmöillä on tuohon kierrosten humppaamiseen, sillä omassa tapauksessa pää- ja EGR-termarin vaihdon jälkeen laatikon lämmöt nousivat ylemmäs (35->45-60-astetta) ja humppaaminen on vähentynyt huomattavasti. Jos tätä järjellä ajattelee niin näinhän sen täytyy olla jos laatikko on suunniteltu toimimaan lämpimämpänä. Minä en ole lähellekään ekspertti näiden asioiden kanssa ja jätän tämän humppaamiseen liittyvän pohdinnan tähän. Nämä ovat kuitenkin omat kokemukseni asiasta.

                    Jos jotain vikaa pitäisi veikata tuon lämmönvaihtimen osalta niin aavistus on, että öljynkierron termari juminut itsensä auki ja jäähdyttää öljyjä koko ajan. Laatikon öljyt vaihdettu edellisen omistajan toimesta huuhtelemalla 20 000km sitten.
                    E32 750i 11/89

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9156
                      • Oulu

                      MikkoJII

                      Jos remontti menee omasta pussista, niin paljon järkevämpi olisi laittaa siihen lämmönvaihtimelle erillinen letkutermari, josta tässäkin ketjussa tarinaa.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • MikkoJII
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 1807
                        • Lapua

                        Originally posted by Clavurion View Post
                        MikkoJII

                        Jos remontti menee omasta pussista, niin paljon järkevämpi olisi laittaa siihen lämmönvaihtimelle erillinen letkutermari, josta tässäkin ketjussa tarinaa.
                        Olen tietoinen tuosta halvasta ja hyvästä ratkaisusta. Mulla herääkin kysymys tuon suhteen, että miten tuo letkutermari auttaa tuossa jäähdytysnestekierrossa öljyjen lämpöjen kanssa jos kerran moottorin lämmöt on normaalit eikä ne romahda? Eli siis jäähdytysneste termari toimisi, mutta öljytermari olisi rikki. Valaiskaa minua
                        E32 750i 11/89

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9156
                          • Oulu

                          Originally posted by MikkoJII View Post
                          Olen tietoinen tuosta halvasta ja hyvästä ratkaisusta. Mulla herääkin kysymys tuon suhteen, että miten tuo letkutermari auttaa tuossa jäähdytysnestekierrossa öljyjen lämpöjen kanssa jos kerran moottorin lämmöt on normaalit eikä ne romahda? Eli siis jäähdytysneste termari toimisi, mutta öljytermari olisi rikki. Valaiskaa minua
                          Laatikon öljyhän virtaa siellä lämmönvaihtimella joka tapauksessa vapaasti. Eihän se öljy pääse tuolla enempää jäähtymään alle nestekierron termarin reagointilämpötilan. Orkkiksena nestekierron termareiden reagointipuoli on öljyn puolella (ohjaa silti nestekiertoa), mutta modaus ei muuta lopputulosta miksikään. Eli laatikon lämpöongelma korjaantuu yhtä lailla tuolla letkutermarilla, jos se on lämmönvaihtimesta kiinni.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Jari64
                            Newbiemmer
                            • Mar 2016
                            • 27
                            • iitti

                            Laatikon lämmönvaihdin ottaa jäähdytysnesteen jäähdyttäjän kylmältäpuolelta. Kun tulee pakkasta yli 15 niin ei pysy kyllä moottorinlämmötkään enää ylhäällä jos laatikon termari ei toimi.

                            Comment

                            • MakeJ
                              BTCF Member
                              • Jun 2005
                              • 323
                              • Hml

                              Lisäsin tänään myös tuon letku termarin kun lämmöt ei meinannut nousta kuin 75-80 asteeseen. Lisäksi laatikon lämmöt tuntuivat alhaiselta kun eivät nouseet kuin korkeintaan 50 asteeseen pitkässäkään ajossa. Mikähän olisi normaali lämpötila laatikolle? Saapa nähdä mitä lämmöt nyt on. Pitää tarkkailla. Aikaisemmin vaihdoin oem termarin ja egr termari on heitetty mäkeen kokonaan.

                              Letkutermarin laitto ei ollut ihan niin suoraviivainen juttu kuin täältä sai ymmärtää. Termarin lähdöt tuntuvat olevat vähän liian isot kyseiselle letkulle joten letkun saaminen termariin on aika pusertamista. Irroitin letkun lopulta lämmönvaihtimesta niin sain puserrettua letkun termariin. Tämä vinkiksi jos kyseistä letkutermaria lähtee laittamaan.
                              Attached Files
                              E60 535dA LCI -07 M-sport
                              E39 530dAT -99 "M-sport"

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by MakeJ View Post
                                Lisäksi laatikon lämmöt tuntuivat alhaiselta kun eivät nouseet kuin korkeintaan 50 asteeseen pitkässäkään ajossa. Mikähän olisi normaali lämpötila laatikolle?.
                                Laatikon öljyt noin 80C ilmeisen normaalit.
                                Last edited by BMW525Xda; 28-02-2020, 21:04.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎