Originally posted by Clavurion
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III
Collapse
X
-
Originally posted by JAK85 View PostEi vaan sitä että sitä ei pääsisi tapahtumaan. Kyllä kait se lämpö siirtyy rikkinäisessä sinne laatikkoon kun moottoria niin tehokkaasti jäähdyttää? Vai oliko se vain se paluu kierto mikä menikin suoraan syylärille, liian pitkä aika näköjään kun tätä asiaa viimeksi pohtinutE39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostLaatikon lämmönvaihtimelle tulee neste syylärin kylmältä puolelta ja lämmönvaihtimelta paluulinjaa pitkin moottorille. Eli moottorin lämmöt ei siirry laatikolle, ne haihtuu syylärin kautta kartanolle.E61 535D 360/750
Comment
-
-
Originally posted by JAK85 View PostKuinkahan monella tämä vaihdin toimii niinkuin sen pitäisi. Hullulta tuntuu että hajos 2 x peräkkäin lyhyessä ajassa kun vaihdoin.. Kolmatta en enää vaihda.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostToimiva systeemi tuo on, mitä muutamiin on laitettu. Tuo 80 C avautumislämpötila tälle termarille on oikein hyvä. Laatikon öljylämpöjen pitää ensin nousta yli 80 C ja siirtää se lämpö lämmönvaihtimen nesteeseen, ennen kuin tämä termostaatti aukeaa. Tuo termarihan sopii suoraan lämmönvaihtimelta paluulinjaan nousevaan letkuun.
Tuossa näkyy hyvin vielä nuo asennukset. Tämä juttu kyllä pitäis saada bmw kampanjaanE61 535D 360/750
Comment
-
-
En ole koko termari keskusteluketjuja lukenut läpi joten tämä asia on voinut olla jo tapetilla. Mutta onko kellään mitään käsitystä miksi nämä termarit ei kestä nimenomaan bemareissa? Kyllähän muutkin automerkit käyttää samojen valmistajien tuotteita (olettaisin ainakin) ja en ole kuullut että muissa olisi niin kulutustavaraa.
Omassakin e61 3.0d aikoinaan kesti laatikonvaihtimen termari noin pariviikkoa.
Tämä ihan vaan mielenkiinnosta että mistä voi johtua?
Comment
-
-
Sigun tourinki menee keskiviikkona laatikon lämmönvaihtimen vaihtoon marmorille. Mitä olen INPA:lla seuraillut niin laatikon lämmöt omissa mittauksissa 40-45-astetta. Päätermari ja EGR termari on vaihdettu kuluvan tammikuun aikana OEM-osilla, samaisella marmorilla. Auto lämpeää nyt kohtuullisen nopeasti tuohon 70-asteen nurkille, mutta sitten hidastuu aika reilusti, mutta lämmöt kuitenkin nousevat tuonne 80-90 välille, joten sen puolesta OK. Laatikko puolestaan lämpenee todella hitaasti ja moottorijarrulla jäähtyminen alkaa välittömästi ja tippuu useita asteita. Lauantaina INPALLA mitatut lämmöt oli moottorille 84-astetta ja laatikko 45-astetta.
Tätä laatikon lämpöasiaa tutkittiin sigun touringista kun kysyin, että mitkä on oikeat lämmöt tuolle laatikolle, mutta eivät oikein osanneet sanoa marmorillakaan heti mitä lämpöjen tulisi olla. Mittailivat sitten lämpöjä laatikosta infrapunalla pohjamuovien laiton yhteydessä ja saivat tulokseksi, että laatikon lämmöt max. 60-astetta ajolenkin jälkeen ja samaa näyttää auton anturi. Soittivat minulle sitten viime torstaina, että olivat katsoneet jostain toisesta E6X mallista ja samalla laatikolla olevasta, että laatikon lämmöt olivat 80-astetta jo 10km ajon jälkeen ja hyvin lyhyellä matkalla lämmöt laatikossa olivat nousseet jo 60-asteeseen.
Jotain tekemistä näillä lämmöillä on tuohon kierrosten humppaamiseen, sillä omassa tapauksessa pää- ja EGR-termarin vaihdon jälkeen laatikon lämmöt nousivat ylemmäs (35->45-60-astetta) ja humppaaminen on vähentynyt huomattavasti. Jos tätä järjellä ajattelee niin näinhän sen täytyy olla jos laatikko on suunniteltu toimimaan lämpimämpänä. Minä en ole lähellekään ekspertti näiden asioiden kanssa ja jätän tämän humppaamiseen liittyvän pohdinnan tähän. Nämä ovat kuitenkin omat kokemukseni asiasta.
Jos jotain vikaa pitäisi veikata tuon lämmönvaihtimen osalta niin aavistus on, että öljynkierron termari juminut itsensä auki ja jäähdyttää öljyjä koko ajan. Laatikon öljyt vaihdettu edellisen omistajan toimesta huuhtelemalla 20 000km sitten.
Comment
-
-
MikkoJII
Jos remontti menee omasta pussista, niin paljon järkevämpi olisi laittaa siihen lämmönvaihtimelle erillinen letkutermari, josta tässäkin ketjussa tarinaa.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostMikkoJII
Jos remontti menee omasta pussista, niin paljon järkevämpi olisi laittaa siihen lämmönvaihtimelle erillinen letkutermari, josta tässäkin ketjussa tarinaa.
Comment
-
-
Originally posted by MikkoJII View PostOlen tietoinen tuosta halvasta ja hyvästä ratkaisusta. Mulla herääkin kysymys tuon suhteen, että miten tuo letkutermari auttaa tuossa jäähdytysnestekierrossa öljyjen lämpöjen kanssa jos kerran moottorin lämmöt on normaalit eikä ne romahda? Eli siis jäähdytysneste termari toimisi, mutta öljytermari olisi rikki. Valaiskaa minuaE39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Lisäsin tänään myös tuon letku termarin kun lämmöt ei meinannut nousta kuin 75-80 asteeseen. Lisäksi laatikon lämmöt tuntuivat alhaiselta kun eivät nouseet kuin korkeintaan 50 asteeseen pitkässäkään ajossa. Mikähän olisi normaali lämpötila laatikolle? Saapa nähdä mitä lämmöt nyt on. Pitää tarkkailla. Aikaisemmin vaihdoin oem termarin ja egr termari on heitetty mäkeen kokonaan.
Letkutermarin laitto ei ollut ihan niin suoraviivainen juttu kuin täältä sai ymmärtää. Termarin lähdöt tuntuvat olevat vähän liian isot kyseiselle letkulle joten letkun saaminen termariin on aika pusertamista. Irroitin letkun lopulta lämmönvaihtimesta niin sain puserrettua letkun termariin. Tämä vinkiksi jos kyseistä letkutermaria lähtee laittamaan.E60 535dA LCI -07 M-sport
E39 530dAT -99 "M-sport"
Comment
-
Comment