Originally posted by TheRipper
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10 / F11 ostamassa
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Originally posted by TheRipper View PostEi se neliveto kyllä renkaiden liukkausominaisuuksin vaikuta millään tavalla. Samat fysiikan lait koskevat nelivetoautoja kuin kaksivetoisiakin...tämä on juuri se asenne millä sitten niillä nelivetoautoilla mennään metsään ja pitkälle kun luullaan että neliveto lisää kitkaa renkaan ja jään välissä jotenkin mystisesti ja sitten voidaan ajaa lujempaa...
Ensinnäkin jäisellä pinnalla vetopito nastarenkailla on AIVAN eri luokkaa kuin kitkoilla. Toisekseen kun kitkarengas alkaa sutimaan niin se ei myöskään pidä YHTÄÄn sivusuunnassa, toisin kuten nastarengas joka sutiessaankin pitää hieman myös sivusuunnassa.
Oletko yrittänyt koskaan vajaavetoisella (vakio takapotku bemari jossa ei ole lukkoa) sutia jyrkkää jäistä mäkeä ylös? Todennäköisesti et. Minäpä olen, sekä kitka- että nastarenkailla ja voin vakuuttaa että nastarenkailla ihan eri hommaa. Ja sitten kun neljä pyörää raapii yhden sijasta niin puhutaan jo ihan eri luokan etenemiskyvystä.
Mulla on pari sellaista jyrkkää ylämäkeä joita juuri ennen on tiukka mutka. Niihin ei voi milään vedolla tai renkailla ajaa jääkelillä kovaa (muuten on ojassa) ja jos taas ei tule riittävällä vauhdilla niin ihan turha yrittää mäkeä ylös vajaavetoisella jossa kitkarenkaat. Nelarilla ei mitään ongelmia vaikka pysähtyisi mäen alle.
Ja näitä päiviä on etelä suomen talvessa yllättävän paljon.
Toinen mikä itseä vajaavetoisessa vituttaa on se joka helvetin liikkeellelähdössä tapahtuva ruopiminen/luistoneston raksutus. Nelikko lähtee vaivattomasti liikenteeseen kelissä kuin kelissä. Enkä puhu nyt siitä että vedettäis nasta laudassa tai edes kiihdytettäisiin ripeästi vaan ihan normaalia ajoa.
X-drive on taivaan lahja Suomen paskoille teille ja keleille. =)Last edited by Balle; 19-02-2017, 16:28.Possuja ja Bemareita
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View PostEi se neliveto kyllä renkaiden liukkausominaisuuksin vaikuta millään tavalla. Samat fysiikan lait koskevat nelivetoautoja kuin kaksivetoisiakin...tämä on juuri se asenne millä sitten niillä nelivetoautoilla mennään metsään ja pitkälle kun luullaan että neliveto lisää kitkaa renkaan ja jään välissä jotenkin mystisesti ja sitten voidaan ajaa lujempaa...
Itse asun myös pitkän mäen varressa lähes ylhäällä ja vanhoilla kitkoillakin pärjään omalla nelikolla. Sopivan jäisellä kelillä takatuupparilla on joskus vaikeuksia nastarenkaillakin. Etenkin jos on lukkoperää vailla. Lukollinen vetää jo huomattavasti paremmin. Kokemusta on kaikista versioista useampia vuosia.
EDIT: Balle jo korjasikin väärinkäsitystä asiasta.Last edited by Heguli 31; 19-02-2017, 19:37.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostKyllähän nelivedolla voidaan talvella ajaa paljon lujempaa turvallisen tuntuisesti (tunne toki voi olla vääristynyt). Mutta jarrutuksessa liukkaus voikin pahasti yllättää, kun auto on kuitenkin edennyt paremmin kuin takaveto kesäisellä hiekkatiellä. Nämä ihan vain omia havaintoja xDrive tourilla ajeluista...
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostSe on vaan niin,että kun monia vuosia on nelikoilla ajellut,niin tuota "harhan tunnetta" ei enää tule. Kyllä se perstuntuma kehittyy melko nopeasti haistamaan liukkaudet päivittäisellä käytöllä.
X-driven ainoat haitat (käyttöautossa) mielestäni on suurempi polttoaineenkulutus ja hankintahinta. Nuokin aika marginaalisia asioita kun puhutaan kuitenkin kymmenien tuhansien hintaisista autoista joiden vuotuinen arvonalenema on suurempi kuin koko vuoden polttoainelasku.Possuja ja Bemareita
Comment
-
-
Originally posted by Balle View PostTaisit nyt ymmärtää vähän väärin. Mun kotitiellä ajetaan 10-40km/h, riippuen kelistä joten metsään kaahailut voi tästä keskustelusta jättää kokonaan pois.
Ensinnäkin jäisellä pinnalla vetopito nastarenkailla on AIVAN eri luokkaa kuin kitkoilla. Toisekseen kun kitkarengas alkaa sutimaan niin se ei myöskään pidä YHTÄÄn sivusuunnassa, toisin kuten nastarengas joka sutiessaankin pitää hieman myös sivusuunnassa.
Oletko yrittänyt koskaan vajaavetoisella (vakio takapotku bemari jossa ei ole lukkoa) sutia jyrkkää jäistä mäkeä ylös? Todennäköisesti et. Minäpä olen, sekä kitka- että nastarenkailla ja voin vakuuttaa että nastarenkailla ihan eri hommaa. Ja sitten kun neljä pyörää raapii yhden sijasta niin puhutaan jo ihan eri luokan etenemiskyvystä.
Mulla on pari sellaista jyrkkää ylämäkeä joita juuri ennen on tiukka mutka. Niihin ei voi milään vedolla tai renkailla ajaa jääkelillä kovaa (muuten on ojassa) ja jos taas ei tule riittävällä vauhdilla niin ihan turha yrittää mäkeä ylös vajaavetoisella jossa kitkarenkaat. Nelarilla ei mitään ongelmia vaikka pysähtyisi mäen alle.
Ja näitä päiviä on etelä suomen talvessa yllättävän paljon.
Toinen mikä itseä vajaavetoisessa vituttaa on se joka helvetin liikkeellelähdössä tapahtuva ruopiminen/luistoneston raksutus. Nelikko lähtee vaivattomasti liikenteeseen kelissä kuin kelissä. Enkä puhu nyt siitä että vedettäis nasta laudassa tai edes kiihdytettäisiin ripeästi vaan ihan normaalia ajoa.
X-drive on taivaan lahja Suomen paskoille teille ja keleille. =)
Itsellä ei vielä ole koskaan tullut eteen tilannetta missä takavedolla ei olisi pärjännyt...Toki jos nyt aina pitäisi liikennevaloista vierustoveria nopeammin liikkeelle päästä niin silloin kait neliveto olisi pop, mutta minulla ei semmoista tarvetta ole koskaan ollutkaan...kaipa sitten olen epäkelpo BMW-kuski enkä pidä merkin mainetta yllä...
Eipä minulla myöskään olisi varaa F-sarjan xDrivea edes pitää, kun kauhutarinoita etuvetareista ja jakolaatikoista kuuntelee...
Mutta kukin tavallaan ja siksipä näitä eri vetotavoilla on että jokaiselle mieleisensä löytyy. Ei tässä nyt minun ollut kenenkään sunnuntaimieltä pahoittaa...F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View PostAlright eli kyse oli liikkeelle lähdöstä ja ylämäkeen kulusta...no sitten toki. Mutta ei sillä nelivedolla siihen mutkaan voi ajaa yhtään kovempaa kuin takavetoisellakaan tai metsään mennään.
Originally posted by TheRipper View PostItsellä ei vielä ole koskaan tullut eteen tilannetta missä takavedolla ei olisi pärjännyt...Toki jos nyt aina pitäisi liikennevaloista vierustoveria nopeammin liikkeelle päästä niin silloin kait neliveto olisi pop, mutta minulla ei semmoista tarvetta ole koskaan ollutkaan...kaipa sitten olen epäkelpo BMW-kuski enkä pidä merkin mainetta yllä...
X-Drive on siis ennenkaikkea mukavuusvaruste (kuten automaattilaatikkokin), josta en mistään hinnasta luopuisi.
Originally posted by TheRipper View PostEipä minulla myöskään olisi varaa F-sarjan xDrivea edes pitää, kun kauhutarinoita etuvetareista ja jakolaatikoista kuuntelee...
Mutta kukin tavallaan ja siksipä näitä eri vetotavoilla on että jokaiselle mieleisensä löytyy. Ei tässä nyt minun ollut kenenkään sunnuntaimieltä pahoittaa...Possuja ja Bemareita
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View PostMutta ei sillä nelivedolla siihen mutkaan voi ajaa yhtään kovempaa kuin takavetoisellakaan tai metsään mennään.
Comment
-
-
Kyllä siitä nelivedosta itsellekin tuli pakollinen varuste (niin kuin pirun monesta muustakin hyvin varustellun F11 jälkeen ). Sen lisäksi, että pääsee ongelmitta jyrkän mäen pihalle (ja alamäkihidastimella alas) sekä risteyksistä liikkeelle, ni onhan Xdriven talviajo-ominaisuudet pirun hienot. Täysin vakaa ajettava kelissä kuin kelissä ja takavetopainotteisena kiva ajella liukkaalla.F11 530Xd M-sport
ex. E92 325d -07
ex. E30 320tic -87
Comment
-
-
Täytyy sanoa että ainoa varuste mitä olen jäänyt kaipaan äffässä on x-drive.
Nyt vaan makaa tallissa ja ajelen suu messingillä firman Pajerolla ,
haenkin kohta telikärryn perään ja sinne 600kg tavaraa voisin vaan kuvitella miten hyvin tuo äffä sen yhdistelmän kanssa etenee..
Neliveto luo turvallisuuden tunteen tuo varmuutta ajamiseen sekä etenemiseen pahoissa paikoissa.F11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostJuu, minuthan nimenomaan tunnetaan näissä piireissä ilmeisen viallisilla yksilöillä ajelijaksi
Mulla on ollut itsellä kolme erilaista E60-sarjalaista ja olen ajanut kymmenkuntaa samanmoista ja kyllä niistä jokaista on leimannut enempi tai vähempi jonkinlainen levottomuus ajourissa. Paitsi E60 x-drivessa joka kulkee suoraan kuin iso Volvo. En jaksa näin hölmöstä asiasta nyt enempiä vääntää...
Nyt on sellaiset kelit ollut pari päivää, että xdrivella ajaminen olis varmasti yhtä juhlaa, niin e kuin f läisenäkin.
Kuivalla tiellä takavedon ajodynamiikka on kyllä puolestaan yhtä suurta juhlaa.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
Itse olen tullut siihen tulokseen että jos käyttiksessä on yli 200hp niin en jaksa vaajaavetoisia enää hankkia. Neliveto on nimenomaan mukavuuskysymys.
Sain asiaan varmuuden kun olin hankkimassa edellistä autoa. Kävin ajamassa 335itä sateella. Luistoneston valo vilkkuin motarin rampissa noin 140kmh asti. Nämä arjen "suuret" ongelmat korostuvat vielä talvirenkailla. Itselle riittää talvileikit. Osa tykkää osa eiG21 330e xDrive M-sport
Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d
Uudenmaan Moottorioptimointi
+358407496923
Comment
-
-
Originally posted by balikka View PostOlisi kiikarissa noin 190 tkm rullattu f10 530d. Joten kertokaapas kokeneemmat, miten huolissaan tuosta jakopään kestävyydestä kuuluisi olla? Brittifoorumeilla on peloteltu kovasti myös n57 sarjan jakopäistä.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
Comment