Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 / F11 ostamassa

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by TheRipper View Post
    Ei se neliveto kyllä renkaiden liukkausominaisuuksin vaikuta millään tavalla. Samat fysiikan lait koskevat nelivetoautoja kuin kaksivetoisiakin...tämä on juuri se asenne millä sitten niillä nelivetoautoilla mennään metsään ja pitkälle kun luullaan että neliveto lisää kitkaa renkaan ja jään välissä jotenkin mystisesti ja sitten voidaan ajaa lujempaa...
    Kyllähän nelivedolla voidaan talvella ajaa paljon lujempaa turvallisen tuntuisesti (tunne toki voi olla vääristynyt). Mutta jarrutuksessa liukkaus voikin pahasti yllättää, kun auto on kuitenkin edennyt paremmin kuin takaveto kesäisellä hiekkatiellä. Nämä ihan vain omia havaintoja xDrive tourilla ajeluista...
    E39 528iA

    Comment

    • Balle
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3413
      • UKI, Suomen New York

      Originally posted by TheRipper View Post
      Ei se neliveto kyllä renkaiden liukkausominaisuuksin vaikuta millään tavalla. Samat fysiikan lait koskevat nelivetoautoja kuin kaksivetoisiakin...tämä on juuri se asenne millä sitten niillä nelivetoautoilla mennään metsään ja pitkälle kun luullaan että neliveto lisää kitkaa renkaan ja jään välissä jotenkin mystisesti ja sitten voidaan ajaa lujempaa...
      Taisit nyt ymmärtää vähän väärin. Mun kotitiellä ajetaan 10-40km/h, riippuen kelistä joten metsään kaahailut voi tästä keskustelusta jättää kokonaan pois.

      Ensinnäkin jäisellä pinnalla vetopito nastarenkailla on AIVAN eri luokkaa kuin kitkoilla. Toisekseen kun kitkarengas alkaa sutimaan niin se ei myöskään pidä YHTÄÄn sivusuunnassa, toisin kuten nastarengas joka sutiessaankin pitää hieman myös sivusuunnassa.

      Oletko yrittänyt koskaan vajaavetoisella (vakio takapotku bemari jossa ei ole lukkoa) sutia jyrkkää jäistä mäkeä ylös? Todennäköisesti et. Minäpä olen, sekä kitka- että nastarenkailla ja voin vakuuttaa että nastarenkailla ihan eri hommaa. Ja sitten kun neljä pyörää raapii yhden sijasta niin puhutaan jo ihan eri luokan etenemiskyvystä.

      Mulla on pari sellaista jyrkkää ylämäkeä joita juuri ennen on tiukka mutka. Niihin ei voi milään vedolla tai renkailla ajaa jääkelillä kovaa (muuten on ojassa) ja jos taas ei tule riittävällä vauhdilla niin ihan turha yrittää mäkeä ylös vajaavetoisella jossa kitkarenkaat. Nelarilla ei mitään ongelmia vaikka pysähtyisi mäen alle.

      Ja näitä päiviä on etelä suomen talvessa yllättävän paljon.

      Toinen mikä itseä vajaavetoisessa vituttaa on se joka helvetin liikkeellelähdössä tapahtuva ruopiminen/luistoneston raksutus. Nelikko lähtee vaivattomasti liikenteeseen kelissä kuin kelissä. Enkä puhu nyt siitä että vedettäis nasta laudassa tai edes kiihdytettäisiin ripeästi vaan ihan normaalia ajoa.

      X-drive on taivaan lahja Suomen paskoille teille ja keleille. =)
      Last edited by Balle; 19-02-2017, 16:28.
      Possuja ja Bemareita

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10009
        • KVLA

        Originally posted by TheRipper View Post
        Ei se neliveto kyllä renkaiden liukkausominaisuuksin vaikuta millään tavalla. Samat fysiikan lait koskevat nelivetoautoja kuin kaksivetoisiakin...tämä on juuri se asenne millä sitten niillä nelivetoautoilla mennään metsään ja pitkälle kun luullaan että neliveto lisää kitkaa renkaan ja jään välissä jotenkin mystisesti ja sitten voidaan ajaa lujempaa...
        Itse ymmärsin kyllä Ballen kirjoituksen hieman toisin. Ja tosiasiassa se vetävien pyörien kitka on suunnilleen X2 takatuuppariin verrattuna. Siis vedossa,ei tietenkään jarrutuksissa tai sivuttaispidossa. Joten kyllä sillä on iso merkitys,kun liukkaita mäkiä ajellaan ylöspäin. Kuinka paljon sinulla on päivittäistä ajokokemusta eri keli olosuhteissa nelivetoisella Bemarilla?

        Itse asun myös pitkän mäen varressa lähes ylhäällä ja vanhoilla kitkoillakin pärjään omalla nelikolla. Sopivan jäisellä kelillä takatuupparilla on joskus vaikeuksia nastarenkaillakin. Etenkin jos on lukkoperää vailla. Lukollinen vetää jo huomattavasti paremmin. Kokemusta on kaikista versioista useampia vuosia.

        EDIT: Balle jo korjasikin väärinkäsitystä asiasta.
        Last edited by Heguli 31; 19-02-2017, 19:37.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10009
          • KVLA

          Originally posted by TJJ View Post
          Kyllähän nelivedolla voidaan talvella ajaa paljon lujempaa turvallisen tuntuisesti (tunne toki voi olla vääristynyt). Mutta jarrutuksessa liukkaus voikin pahasti yllättää, kun auto on kuitenkin edennyt paremmin kuin takaveto kesäisellä hiekkatiellä. Nämä ihan vain omia havaintoja xDrive tourilla ajeluista...
          Se on vaan niin,että kun monia vuosia on nelikoilla ajellut,niin tuota "harhan tunnetta" ei enää tule. Kyllä se perstuntuma kehittyy melko nopeasti haistamaan liukkaudet päivittäisellä käytöllä.

          Comment

          • Balle
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3413
            • UKI, Suomen New York

            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Se on vaan niin,että kun monia vuosia on nelikoilla ajellut,niin tuota "harhan tunnetta" ei enää tule. Kyllä se perstuntuma kehittyy melko nopeasti haistamaan liukkaudet päivittäisellä käytöllä.
            Juuri näin!

            X-driven ainoat haitat (käyttöautossa) mielestäni on suurempi polttoaineenkulutus ja hankintahinta. Nuokin aika marginaalisia asioita kun puhutaan kuitenkin kymmenien tuhansien hintaisista autoista joiden vuotuinen arvonalenema on suurempi kuin koko vuoden polttoainelasku.
            Possuja ja Bemareita

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 4986
              • Paimio

              Originally posted by Balle View Post
              Taisit nyt ymmärtää vähän väärin. Mun kotitiellä ajetaan 10-40km/h, riippuen kelistä joten metsään kaahailut voi tästä keskustelusta jättää kokonaan pois.

              Ensinnäkin jäisellä pinnalla vetopito nastarenkailla on AIVAN eri luokkaa kuin kitkoilla. Toisekseen kun kitkarengas alkaa sutimaan niin se ei myöskään pidä YHTÄÄn sivusuunnassa, toisin kuten nastarengas joka sutiessaankin pitää hieman myös sivusuunnassa.

              Oletko yrittänyt koskaan vajaavetoisella (vakio takapotku bemari jossa ei ole lukkoa) sutia jyrkkää jäistä mäkeä ylös? Todennäköisesti et. Minäpä olen, sekä kitka- että nastarenkailla ja voin vakuuttaa että nastarenkailla ihan eri hommaa. Ja sitten kun neljä pyörää raapii yhden sijasta niin puhutaan jo ihan eri luokan etenemiskyvystä.

              Mulla on pari sellaista jyrkkää ylämäkeä joita juuri ennen on tiukka mutka. Niihin ei voi milään vedolla tai renkailla ajaa jääkelillä kovaa (muuten on ojassa) ja jos taas ei tule riittävällä vauhdilla niin ihan turha yrittää mäkeä ylös vajaavetoisella jossa kitkarenkaat. Nelarilla ei mitään ongelmia vaikka pysähtyisi mäen alle.

              Ja näitä päiviä on etelä suomen talvessa yllättävän paljon.

              Toinen mikä itseä vajaavetoisessa vituttaa on se joka helvetin liikkeellelähdössä tapahtuva ruopiminen/luistoneston raksutus. Nelikko lähtee vaivattomasti liikenteeseen kelissä kuin kelissä. Enkä puhu nyt siitä että vedettäis nasta laudassa tai edes kiihdytettäisiin ripeästi vaan ihan normaalia ajoa.

              X-drive on taivaan lahja Suomen paskoille teille ja keleille. =)
              Alright eli kyse oli liikkeelle lähdöstä ja ylämäkeen kulusta...no sitten toki. Mutta ei sillä nelivedolla siihen mutkaan voi ajaa yhtään kovempaa kuin takavetoisellakaan tai metsään mennään.

              Itsellä ei vielä ole koskaan tullut eteen tilannetta missä takavedolla ei olisi pärjännyt...Toki jos nyt aina pitäisi liikennevaloista vierustoveria nopeammin liikkeelle päästä niin silloin kait neliveto olisi pop, mutta minulla ei semmoista tarvetta ole koskaan ollutkaan...kaipa sitten olen epäkelpo BMW-kuski enkä pidä merkin mainetta yllä...

              Eipä minulla myöskään olisi varaa F-sarjan xDrivea edes pitää, kun kauhutarinoita etuvetareista ja jakolaatikoista kuuntelee...

              Mutta kukin tavallaan ja siksipä näitä eri vetotavoilla on että jokaiselle mieleisensä löytyy. Ei tässä nyt minun ollut kenenkään sunnuntaimieltä pahoittaa...
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • Balle
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3413
                • UKI, Suomen New York

                Originally posted by TheRipper View Post
                Alright eli kyse oli liikkeelle lähdöstä ja ylämäkeen kulusta...no sitten toki. Mutta ei sillä nelivedolla siihen mutkaan voi ajaa yhtään kovempaa kuin takavetoisellakaan tai metsään mennään.
                Kyllä ja kyllä.

                Originally posted by TheRipper View Post
                Itsellä ei vielä ole koskaan tullut eteen tilannetta missä takavedolla ei olisi pärjännyt...Toki jos nyt aina pitäisi liikennevaloista vierustoveria nopeammin liikkeelle päästä niin silloin kait neliveto olisi pop, mutta minulla ei semmoista tarvetta ole koskaan ollutkaan...kaipa sitten olen epäkelpo BMW-kuski enkä pidä merkin mainetta yllä...
                Edelleenkään pärjäämisestä tässä ei ole missään nimessä kyse vaan ehdottomasti mukaavuudesta. Jos pärjääminen olisi ainoa kriteeri niin eihän me bemareilla ajettais ja täällä foorumilla turistais vaan jokaisella olis 90-luvun corolla tallissa.
                X-Drive on siis ennenkaikkea mukavuusvaruste (kuten automaattilaatikkokin), josta en mistään hinnasta luopuisi.

                Originally posted by TheRipper View Post
                Eipä minulla myöskään olisi varaa F-sarjan xDrivea edes pitää, kun kauhutarinoita etuvetareista ja jakolaatikoista kuuntelee...

                Mutta kukin tavallaan ja siksipä näitä eri vetotavoilla on että jokaiselle mieleisensä löytyy. Ei tässä nyt minun ollut kenenkään sunnuntaimieltä pahoittaa...
                Kaikki on suhteellista, mihin kenelläkin on varaa. Edelleen viittaan tuohon corolla kommentiini, eli niillähän meidän pitäs kaikkien ajaa. (mut kun ei ajeta)
                Possuja ja Bemareita

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by TheRipper View Post
                  Mutta ei sillä nelivedolla siihen mutkaan voi ajaa yhtään kovempaa kuin takavetoisellakaan tai metsään mennään.
                  Kyllä voi eikä mennä... Minua edelleen suuresti "vaivaa" se millaista vauhtia xDrivellä pystyi ajamaan lumisella pikkutiellä. En mitenkään pystyisi E39:lläni sellaista vauhtia ajamaan samassa paikassa ja kuitenkin tuo xDrive oli kokoajan ihan turvallisen ja hallittavan tuntuinen. Toki siinä oli myös ajonvakautus mitä minulla ei ole.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • kmr
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2005
                    • 175
                    • Turku / Kotka

                    Kyllä siitä nelivedosta itsellekin tuli pakollinen varuste (niin kuin pirun monesta muustakin hyvin varustellun F11 jälkeen ). Sen lisäksi, että pääsee ongelmitta jyrkän mäen pihalle (ja alamäkihidastimella alas) sekä risteyksistä liikkeelle, ni onhan Xdriven talviajo-ominaisuudet pirun hienot. Täysin vakaa ajettava kelissä kuin kelissä ja takavetopainotteisena kiva ajella liukkaalla.
                    F11 530Xd M-sport
                    ex. E92 325d -07
                    ex. E30 320tic -87

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6324
                      • P-Pohjanmaa

                      Täytyy sanoa että ainoa varuste mitä olen jäänyt kaipaan äffässä on x-drive.
                      Nyt vaan makaa tallissa ja ajelen suu messingillä firman Pajerolla ,
                      haenkin kohta telikärryn perään ja sinne 600kg tavaraa voisin vaan kuvitella miten hyvin tuo äffä sen yhdistelmän kanssa etenee..

                      Neliveto luo turvallisuuden tunteen tuo varmuutta ajamiseen sekä etenemiseen pahoissa paikoissa.
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • Balle
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3413
                        • UKI, Suomen New York

                        Aamulla kun heräsin oli maa valkoinen ja lunta tuli koko ajan lisää (edelleen tulee). Ei tarvinnut kauaa miettiä millä autolla lähtee töihin...

                        Possuja ja Bemareita

                        Comment

                        • isolohko
                          BTCF Member
                          • May 2004
                          • 902
                          • Kymenlaakso

                          Originally posted by JKK View Post
                          Juu, minuthan nimenomaan tunnetaan näissä piireissä ilmeisen viallisilla yksilöillä ajelijaksi

                          Mulla on ollut itsellä kolme erilaista E60-sarjalaista ja olen ajanut kymmenkuntaa samanmoista ja kyllä niistä jokaista on leimannut enempi tai vähempi jonkinlainen levottomuus ajourissa. Paitsi E60 x-drivessa joka kulkee suoraan kuin iso Volvo. En jaksa näin hölmöstä asiasta nyt enempiä vääntää...
                          Ollaan yhtä mieltä siitä, että ollaan eri mieltä! Jos jaksat vielä kuvata, millaisista urista puhutaan, koska kävisin mielellään kokeilemassa. Eikä olisi pahittteeksi, jos kuulisi, oliko ne mitä malleja ne levottomat?

                          Nyt on sellaiset kelit ollut pari päivää, että xdrivella ajaminen olis varmasti yhtä juhlaa, niin e kuin f läisenäkin.

                          Kuivalla tiellä takavedon ajodynamiikka on kyllä puolestaan yhtä suurta juhlaa.

                          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                          Comment

                          • Atom
                            BTCF Member
                            • Dec 2014
                            • 102
                            • Mäntsälä

                            Itse olen tullut siihen tulokseen että jos käyttiksessä on yli 200hp niin en jaksa vaajaavetoisia enää hankkia. Neliveto on nimenomaan mukavuuskysymys.

                            Sain asiaan varmuuden kun olin hankkimassa edellistä autoa. Kävin ajamassa 335itä sateella. Luistoneston valo vilkkuin motarin rampissa noin 140kmh asti. Nämä arjen "suuret" ongelmat korostuvat vielä talvirenkailla. Itselle riittää talvileikit. Osa tykkää osa ei
                            G21 330e xDrive M-sport


                            Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d

                            Uudenmaan Moottorioptimointi
                            +358407496923

                            Comment

                            • balikka
                              Newbiemmer
                              • May 2011
                              • 25
                              • Lappeenranta

                              Olisi kiikarissa noin 190 tkm rullattu f10 530d. Joten kertokaapas kokeneemmat, miten huolissaan tuosta jakopään kestävyydestä kuuluisi olla? Brittifoorumeilla on peloteltu kovasti myös n57 sarjan jakopäistä.
                              f11 530d -10
                              ex: e91 320d -05

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7521
                                • Jyväshyvä

                                Originally posted by balikka View Post
                                Olisi kiikarissa noin 190 tkm rullattu f10 530d. Joten kertokaapas kokeneemmat, miten huolissaan tuosta jakopään kestävyydestä kuuluisi olla? Brittifoorumeilla on peloteltu kovasti myös n57 sarjan jakopäistä.
                                Tokihan niitä varmaan auton elinkaarin aikana menee joku promille tai prosentti rikki, ei se kuitenkaan mikään kovin iso riski ole, ja harvemmin ne katkeaa kerrasta ilman mitään ennakkomerkkejä...
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎