F10 / F11 ostamassa

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2569
    • Kirkkonummi

    Originally posted by HV530XD View Post
    Muistaakseni tuo ZF 8HP:n turbiini lukittuu jo 1200rpm kierroksilla kaikilla vaihteilla, ja silloin voimalinja on "yhtä puuta" ihan samalla tavalla kuin manuaalikin, joten ei tuossa kovin pitkiä välejä jää "kuminauhalle"...
    Totta tuokin, mutta 2-litrainen turbobensa on yllättävän sitkeä tänä päivänä, jaksaa vääntää kovasti alle 1000rpm ilman suvantokohtia. Ainoa ikävä kohta on se - manuaalin vaihtaminen. Plääh.

    Jokaisella on puolensa, mutta tuo 8v-automaatti on kyllä tuonut lisää painoa automaatin puolelle siihen ikuiseen kompromissin hakuun. Omaan ajoon automaatti toimii erittäin hyvin. Ikä tuo laisk..ei kun varmuutta.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • HV530XD
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2015
      • 399
      • Lappeenranta

      Originally posted by Petteri75 View Post
      2-litrainen turbobensa on yllättävän sitkeä tänä päivänä, jaksaa vääntää kovasti alle 1000rpm ilman suvantokohtia.
      Ei sinällään liity mihinkään, mutta ihan uteliaisuutta kysyn, missä tilanteessa millään vehkeellä ajetaan alle 1000rpm?? Jotenki kun miettii että heti lähdön jälkeen kierroksia on kuitenkin helposti millä vaihteella ja nopeudella vaan vähintään se 1200-1400? Noin niinkuin yhtään jos kiekkamittaria on seurannut...?

      Comment

      • Raimo Miettinen
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 320

        Mun 525da (3-litrainen) tykkää jyristellä näin talvinopeuksilla pienillä kierroksilla (8-vaihde). Tyrkkään sitten sporttipuolelle (6.) ja yhden isommalle (7.) jolloin loivassa ylämäessä jaksaa hienosti. Luulin, että tämä liian isolla vaihteella jyristely olisi pienempien koneiden piirre, mutta onko sittenkin myös 3-litraistenkin ominaisuus? Hieno automaatti kyllä muilta osin!


        8-vaihteella
        Last edited by Raimo Miettinen; 30-12-2016, 20:31.
        BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1306
          • Kainuu

          Originally posted by Raimo Miettinen View Post
          Mun 525da (3-litrainen) tykkää jyristellä näin talvinopeuksilla pienillä kierroksilla (8-vaihde). Tyrkkään sitten sporttipuolelle (6.) ja yhden isommalle (7.)

          http://i.imgur.com/tZTQS0i.jpg
          Itse en ole huomannut. Liekkö bensiinissä eri välitykset. 80km/h menee jollain 1400r/min
          BMW i5 M60, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

          Comment

          • TheRipper
            Bimmer Enthusiast
            • May 2012
            • 5130
            • Paimio

            Originally posted by makebm5 View Post
            Itse en ole huomannut. Liekkö bensiinissä eri välitykset.
            Lie koska diesel kiertää vähemmän.
            F10 523iA 2010

            Ex: E39 528iA 1997
            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
            Ex: E65 745iA 2003
            Ex: E46 318i 1998
            Ex: E34 525iA 1989

            Comment

            • poke
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 3126

              minä ajelin neljä vuotta ja n.185tkm manuaalivaihteisella F10 525d:llä. pääsääntöisesti matka-ajoa.tuona aikana olisi ehkä tarvinnut automaattia sen 15 kertaa kun kävin pk-seudulla ja tampereella. Muuten sitä en kaivannut kertaakaan.
              Kun ajaa matkaa ja tulee tarve päästä ohi, niin laitat esim kutoselta neloselle ja kun paikka tulee laitat kaasun pohjaan. ohitis tapahtuu viiveettä ja reippaasti. Liukkaalla voi valita vaikka 5:en jolloin ei häviä pito niin rajusti.
              kun ajelee sohjoista ja mutkaista tietä saa kytkettyä esim 5:en päälle jolloin sopivasti saa lisättyä vetoa mutkiin jne.
              Eli minun käytössä manuaaali toimi hyvin ja olin tyytyväinen. huoltokustannuksetkin oli alhaiset, öljynvaihto lootaan maksoi alle 30€.

              Nyt on sitten automaatti vaihteeksi ja reilun tuhat kilsaa sillä ajellu. on muutaman kerran ollut manuaalia jo ikävä, kun on ollu ohitustilannetta ja sohjopaskakeliä.
              Pakkohan tuossakin on koskea keppiin, läppiin ja ajodynamiikkakatkaisijaan aina kun on ohittaminen mielessä. Eli ei mun mielestä helpota tilannetta näin paljon matkaa ajavana.
              mitä jälleenmyyntiin ja hintaan tulee, niin sen näkee sitten kun sitä on myymässä ja vaihtamassa. silloinkin lopullinen kustannus sen auton kojdalla on paljonko meni huoltoihin ja korjauksiin.

              Eli jos harkitsee manuaalivaihteisen diesel F1x tai F3x ostoa niin kannattaa miettiä sitä omaa käyttötarkoitusta.
              Last edited by poke; 31-12-2016, 06:49.
              Kulkineet/projektit:

              M2 F87
              530iA E39
              635 CSi E24
              518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by poke View Post
                Pakkohan tuossakin on koskea keppiin, läppiin ja ajodynamiikkakatkaisijaan aina kun on ohittaminen mielessä.
                Eikö manuaalinen vaihto toimi läpillä D-tilassakin? Miksi siinä pitää sitten nuo muut temput tehdä?
                E39 528iA

                Comment

                • poke
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 3126

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Eikö manuaalinen vaihto toimi läpillä D-tilassakin? Miksi siinä pitää sitten nuo muut temput tehdä?
                  kyllä läpistä saa pienemmälle d-tilassakin, mutta jos et heti samantien lähdekkään ohitukseen, niin jo se vaihtaa takaisin isommallle takaisin automaattisesti. keppi sporttiasentoon, niin sitten tottelee läppiä, eikä vaihda itsekseen isommalle. Eikä tolla viitti matkaa ajaa kokoajan sporttiasennossakaan.
                  Kulkineet/projektit:

                  M2 F87
                  530iA E39
                  635 CSi E24
                  518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                  1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                  Comment

                  • TeRm0z
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2007
                    • 96
                    • Seinäjoki

                    Makuasioita toki, että millä tykkää ajaa, mutta nyt on vähän liioittelun makua.. .

                    Jopa meikäläisen pikkukoneella riittää vähänkään reilumpi kaasunpainallus (mikä kaiketi tarvitaan ohituksessa joka tapauksessa), niin 8-pykäläinen osaa kyllä vaihtaa nätisti pienemmälle ilman varsinaista kickdowniakin. Kelin ollessa niin sohjoinen/huono ettei tomaatin turvin tohdi ohittaa ilman säätämistä, taidan tyytyä hinaamaan kiltissä jonomuodostelmassa kolmen eri namiskan painelun sijaan...
                    Tallissa: F48 X1 20D XDrive (-16),
                    Ex list:
                    F34 320iA GT (-13), F20 118DA M-Sport (-14), F30 320DA M-Sport (-12), E60 530DA M-Sport (-09), E91 330D M-Sport (-06), X1 20D Xdrive (-10), E91 330iA, E61 525ia, E91 320dA, E46 318i, e39 525tds, e46 320i, e36 316i, e30 316

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6327
                      • P-Pohjanmaa

                      Originally posted by poke View Post
                      kyllä läpistä saa pienemmälle d-tilassakin, mutta jos et heti samantien lähdekkään ohitukseen, niin jo se vaihtaa takaisin isommallle takaisin automaattisesti. keppi sporttiasentoon, niin sitten tottelee läppiä, eikä vaihda itsekseen isommalle. Eikä tolla viitti matkaa ajaa kokoajan sporttiasennossakaan.
                      Eikös se ole sama kun tulee tiukka paikka niin sport puolelle jolloin tiputtaa 8>-6\5 nopeudesta riippuen ja ohituksen lopussa nakkaa taas d:lle.
                      Tai normi asennolla runttaa vaan kaasuun pohjaan niin eikös silloon jo mennä

                      Mää oon Poke varma että mitä pidempään ajelet tuolla laatikolla ajelet niin sitä manuaalia ei oo ikävä.
                      Tai no korkeintaan ohjekirjan muodossa
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • AK-87
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2015
                        • 324
                        • Hml

                        Olisin kysynyt foldipeileistä F11-mallissa. Ymmärsin että napista kääntyvät peilit ovat varustenumerolla 430 (korjatkaa jos meni jo tässä väärin), mutta saakos peilit kääntymään ajossa? Tilanne siis käytännössä olisi se, että talliin ajaessa vetäisin peilit sisään ja tuon muutaman metrin siirron ajaisin peilit kiinni. Onnistuuko?
                        V60 D4 AWD -16
                        Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                        ex V60 D4 -13
                        ex E36 323i 4D -96
                        ex E91 320d -06 Stage 1

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17572
                          • Turku

                          Originally posted by AK-87 View Post
                          Olisin kysynyt foldipeileistä F11-mallissa. Ymmärsin että napista kääntyvät peilit ovat varustenumerolla 430 (korjatkaa jos meni jo tässä väärin), mutta saakos peilit kääntymään ajossa? Tilanne siis käytännössä olisi se, että talliin ajaessa vetäisin peilit sisään ja tuon muutaman metrin siirron ajaisin peilit kiinni. Onnistuuko?
                          Saa käännettyä ajossa, vastaavissa tilanteissa olen noin toiminut.

                          Jos parkissa peilit on käännetty ja unohtaa kääntää ne, kun lähtee, peilit kääntyvät ajoasentoon automaattisesti jonkin ajan/matkan kuluttua.
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • poke
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 3126

                            Originally posted by TeRm0z View Post
                            Makuasioita toki, että millä tykkää ajaa, mutta nyt on vähän liioittelun makua.. .

                            Jopa meikäläisen pikkukoneella riittää vähänkään reilumpi kaasunpainallus (mikä kaiketi tarvitaan ohituksessa joka tapauksessa), niin 8-pykäläinen osaa kyllä vaihtaa nätisti pienemmälle ilman varsinaista kickdowniakin. Kelin ollessa niin sohjoinen/huono ettei tomaatin turvin tohdi ohittaa ilman säätämistä, taidan tyytyä hinaamaan kiltissä jonomuodostelmassa kolmen eri namiskan painelun sijaan...
                            niin toi ohitus ja sohjokeli piti olla eri lauseessa. en minä nyt sentään reikä päässä ajele.
                            tarkoitin että sohjokelillä mutkaisella tiellä saa manuaalilla paremmin tuntuman ja vetoa mutkassa ettei puske jne.
                            Kulkineet/projektit:

                            M2 F87
                            530iA E39
                            635 CSi E24
                            518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                            Comment

                            • poke
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 3126

                              Originally posted by veku View Post
                              Eikös se ole sama kun tulee tiukka paikka niin sport puolelle jolloin tiputtaa 8>-6\5 nopeudesta riippuen ja ohituksen lopussa nakkaa taas d:lle.
                              Tai normi asennolla runttaa vaan kaasuun pohjaan niin eikös silloon jo mennä

                              Mää oon Poke varma että mitä pidempään ajelet tuolla laatikolla ajelet niin sitä manuaalia ei oo ikävä.
                              Tai no korkeintaan ohjekirjan muodossa
                              Toivotaan että näin käy. pitänee ihan sen takia käydä tuolla kehäkolmosen sisällä ruuhka-aikaan että saa seisoa d päällä jonossa. no ei.

                              Pitäähän se tyypittää tuo maatti tosiaan kun kelit kuivaa, että miten se vilkkaimmin syttyy ohitukseen. ja voihan siihen voimaakin taikoa lisää, jos alkaa ahistamaan. tosin takuu on päällä niin olkoon sitten vakiona toistaiseksi.
                              Kulkineet/projektit:

                              M2 F87
                              530iA E39
                              635 CSi E24
                              518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by poke View Post
                                kyllä läpistä saa pienemmälle d-tilassakin, mutta jos et heti samantien lähdekkään ohitukseen, niin jo se vaihtaa takaisin isommallle takaisin automaattisesti. keppi sporttiasentoon, niin sitten tottelee läppiä, eikä vaihda itsekseen isommalle. Eikä tolla viitti matkaa ajaa kokoajan sporttiasennossakaan.
                                Joo, oliko siinä joku 6 sekunnin viive tms.? Sitä ilmeisesti ei saa koodauksella muutettua. Tuossa olisi hyvä jos siihen olisi tehty joku systeemi millä voisi pakottaa sen pysymään pidempään manuaalipuolella, esim. jos pitäisi down-läppää pitkään pohjassa ja up-läpällä menisi taas automaatille.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X