
Lämmitin F10/11?
Collapse
X
-
Miksiköhän se aiheuttaisi vikakoodeja, enpä ole ennen kuullutkaan :think jo on taas legendaa. Mulla on kaveripiirissä noin 10x tt-thermoja eikä kellään ole minkään merkkinen auto ikinä valittanut siitä että nesteet ja kone on lämmin
-
-
Originally posted by Driver22 View PostTehokkaalla nestelämmittimellä lämpenee ne öljypohjassa olevat öljyt myöskin. Ja kaikkein pahin/kuluttavin tilanne moottorille on se kylmäkäynnistys, jolloin kulutuspinnoilla jo olevan öljykalvon tulisi kyetä pitämään metallipinnat erillään toisistaan. Hetki kuitenkin menee että se "lämmin" ölppä lähtee kiertämään sieltä öljypohjasta minnekkään. Lainausmerkit koska 8l öljytilavuutta tuollainen 300W säteilylämmitin ei kauheasti lämmitä alumiiniseoksisen lohkon tai öljypohjan läpi kun pakkasta alkaa olemaan alle -20. Säteilylämppärien myyminen on varmasti hyvää bisnestä, reilun satkun joutuu köyhtymään noinkin yksinkertaisesta tekeleestä. muutaman kympin enemmän sijoittamalla saa jo TT-thermon josta on jo oikeasti hyötyä, testattu alle -40 pakkasilla viime talvena ja auto käynnistyy parin tunnin lämmityksellä ja käy nätisti kuin juuri ajosta sammutettuna.
Jos ei polttoainekäyttöiseen lämmittimeen halua sijoittaa n.2000e niin alle parin satasen tt-thermoa on vaikea lyödä. Kun kone on oikeasti lämmin ei akunkaan tarvitse olla kummoisessa iskussa noilla pakkasilla että auto käynnistyy. Eikä edes vaikka osa hehkuista olisi pimeänä.
Minun F10 525D on orkkis webasto, ja vielä mietinnässä laitanko tt-thermon varalle kaveriksi. Eipä tuota tt-thermoa jaksa muut enää haukkua kuin ne jotka myy defaa tai jotain muuta pilipali lämmitintä... tai niitä polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä.
Aiheuttaako TT-Thermo mitään vikakoodeja tms? Marmorilta kysyin tarjousta lämmittimen asennukseta niin taisivat sanoa että calixilla on ratkaisu noihinvikakoodeihin tms mutta onko TT-Thermolla sama ratkaisu..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by _Sylin_teri_ View PostMiksi muuten porukka tuijottaa säteilylämppärin kanssa nesteiden lämpötilaa ja haukkuu suohon?
Ei se oo nesteiden lämmitykseen suunniteltu vaan öljyn. Ja varmasti on paljon terveempi käynnistys 30 asteen pakkasella lämpimillä öljyillä kuin lämpimillä jäähdytinnesteillä
Jos ei polttoainekäyttöiseen lämmittimeen halua sijoittaa n.2000e niin alle parin satasen tt-thermoa on vaikea lyödä. Kun kone on oikeasti lämmin ei akunkaan tarvitse olla kummoisessa iskussa noilla pakkasilla että auto käynnistyy. Eikä edes vaikka osa hehkuista olisi pimeänä.
Minun F10 525D on orkkis webasto, ja vielä mietinnässä laitanko tt-thermon varalle kaveriksi. Eipä tuota tt-thermoa jaksa muut enää haukkua kuin ne jotka myy defaa tai jotain muuta pilipali lämmitintä... tai niitä polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä.Last edited by Driver22; 16-09-2017, 22:49.
Leave a comment:
-
-
Kumpikos on mielestänne fiksumpi, Tehdas webasto vai tarvike? Kumpaa arvostatte autoa ostaessa enemmän? vai onko merkitystä?
Tehas weban kanssa ohjaus taitaa olla mahdollista vain tolla on/off kapulalla, tarvikemallissa vaihtoehdot tietysti laajemmat.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by _Sylin_teri_ View PostMiksi muuten porukka tuijottaa säteilylämppärin kanssa nesteiden lämpötilaa ja haukkuu suohon?
Ei se oo nesteiden lämmitykseen suunniteltu vaan öljyn. Ja varmasti on paljon terveempi käynnistys 30 asteen pakkasella lämpimillä öljyillä kuin lämpimillä jäähdytinnesteilläItse vain en jaksa uskoa, että toimii näin käytännössä. Säteilylämmitin lämmittää vain sen öljypohjan ja 6 litraa öljyä. Kun koneen käynnistää, niin ei se öljy kovin pitkään lämpimänä säily, kun se työnnetään sinne parisataa kiloisen metallimöykyn sisällä oleviin pieniin kanaviin. Jäähtyy samassa hetkessä.
Sen sijaan vanha kunnon lohkolämmitin ja kaiketi oikein sijoitettu letkulämmitin lämmittävät jäähdytysnesteen, joka ei makaa koneen alimmassa kohdassa vaan täyttää jäähdytysjärjestelmän myös kone sammutettuna. Lämmetessään se kiertää hissukseen ja siirtää lämpöä lohkon ja muihin moottorinosiin jo läämitysaikana. Öljyt jäävät kylmiksi, mutta valmiiksi lämmin lohko notkistaa niitä nopeasti.
Summa-summarum: Uskoisin, että sillä on merkitystä onko lämmitetty 6l öljyä vai parisataa kiloa metallia ja ämpärillinen jäähdytysnestettä. Itse uskon jälkimmäiseen.
Itse olen niin monta kertaa pettynyt noihin säteilylämmittimiin, etten viitsi niihin haaskata rahaa. Tietysti tuollainen erään kirjoittajan mainitsema järjestelmä, jossa kone lämmitettäisiin esim webastolla ja öljyt säteilylämmittimellä, olisi täydellinen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Palomies View PostKetään asentanut webastoa F10 malliin?
Mitä kustansi?
Lämpeneekö moottori ja ohjaamo?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostNickkisi ei oikein täsmää ajatuksiis, nimittäin jos auto palaa lämmityksessä ollessaan ja siellä on tuollaisia lämmittimiä voi vakuutusyhtiö pienentää tai jopa evätä korvauksen kokonaan...
Miksi se palaisi? Hydrauliikka tankin (linkin) lämmitin on esimerkki, jenkeissä näitä muotoiltavia levyjä käytetään öljypohjissa niin moottorissa kuin voimansiirtojenkin lämmittämiseen. Ameriikassakin on kylmiä paikkoja...
En näe mitään riskiä jos asia tehdään hyvin, laadukkaista komponenteista järkevästi suunnitellen.
Yhden tyyppisessä autotallissa autoja säilytetään 24/7 latauksessa ja myös moottorin lämmitin kytkettynä päälle aina, ajastimen ohjaamana.
Mitä sillä haetaan = toimintavarmuutta. Sitä itsekin haen kun lämmitintä käytän omassa härvelissä, en niinkään sitä lämmintä sisätilaa, se tulee boonuksena..
Mielestäni tärkeetä kun mäntä liikahtaa ekan kerran alle +5 lämpötiloissa, että komponentit on esilämmitetty.
Miksi, kun itse joudun auton remontit maksamaan ja silloin köyhän on pidettävä huolta laitteista jotta saadaan maksimaalinen luotettavuus ja toimintavarmuus tekniikkaan. Kaikki on toki mahdollista sen olen vuosien saatossa todennut.
Mielummin 15tkm välein öljyt ulos ja esilämmitetyt moottorit kuin koneremontti.
Jos joku on palaakseen se palaa ja syttyy.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Palomies View PostAjatusleikkiä...
Jos olisi oikein paljon rahhoo..
Alle autoksi G31 550D ja lämmitin moottorin öljypohjaan, webastolla koneen vesi kuumaksi lisäksi miksi ei lämmitinvastus vaihteiston kylkeen.. Vaihdot pehmeiksi heti lähdöstä jne.. Kallis kikkare se laatikkokin on..
Viimeistely akun ylläpitolaturilla. Ajastimet sätelylämppäreihin kun auto piuhassa lataantumassa niin ei "keitettäisin" vastusta pilalle..
Näin vain ajatuksena..
Mutta miksi sitä ei laittaisi 5 vuotta vanhaankin.. Varsinkin kun on webasto suunnitteilla asennuttaa.
Leave a comment:
-
-
Ajatusleikkiä...
Jos olisi oikein paljon rahhoo..
Alle autoksi G31 550D ja lämmitin moottorin öljypohjaan, webastolla koneen vesi kuumaksi lisäksi miksi ei lämmitinvastus vaihteiston kylkeen.. Vaihdot pehmeiksi heti lähdöstä jne.. Kallis kikkare se laatikkokin on..
Viimeistely akun ylläpitolaturilla. Ajastimet sätelylämppäreihin kun auto piuhassa lataantumassa niin ei "keitettäisin" vastusta pilalle..
Näin vain ajatuksena..
Mutta miksi sitä ei laittaisi 5 vuotta vanhaankin.. Varsinkin kun on webasto suunnitteilla asennuttaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by _Sylin_teri_ View PostNäistä N koneista en tiedä mutta m57 lämmitti ainakin öljyt:think
Tuli nyt saksasta käytyä 530D niin pitää nyt tuohon ens viikonloppuna se säteilylämppäri laittaa niin siinähän tuo selviää mitä lämmittää
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Palomies View PostKetään asentanut webastoa F10 malliin?
Mitä kustansi?
Lämpeneekö moottori ja ohjaamo?
Itse kallistunut tällaiseen pakettiin:
Eberspächer 5 kw + remuc gsm ohjaus n. 1200€
SHAM-moduli sisäpuhaltimen ohjaukseen n. 300€ (mahdollisesti voi myös tehdä jollain relehässäkällä)
Ylläpitolaturi Defa 4A n. 120€
Asennus xxx € tai jos itse laittaa niin maksaa vain hermoja ja kaljaa.
Vastaavan setin asensin edelliseen E61:seen ja miksi sitä hyvää vaihtamaan
Leave a comment:
-
-
Ketään asentanut webastoa F10 malliin?
Mitä kustansi?
Lämpeneekö moottori ja ohjaamo?
Leave a comment:
-
-
Näistä N koneista en tiedä mutta m57 lämmitti ainakin öljyt:think
Tuli nyt saksasta käytyä 530D niin pitää nyt tuohon ens viikonloppuna se säteilylämppäri laittaa niin siinähän tuo selviää mitä lämmittää
Leave a comment:
-
-
Originally posted by _Sylin_teri_ View PostMiksi muuten porukka tuijottaa säteilylämppärin kanssa nesteiden lämpötilaa ja haukkuu suohon?
Ei se oo nesteiden lämmitykseen suunniteltu vaan öljyn. Ja varmasti on paljon terveempi käynnistys 30 asteen pakkasella lämpimillä öljyillä kuin lämpimillä jäähdytinnesteillä
Itse laitoin Calixin letkulämppärin, joka tulee lämppärin kennon ja öljynjäähdyttimen väliin. Tuntuu se jonkin verran jopa lämmittävänkin.
Leave a comment:
-
-
Miksi muuten porukka tuijottaa säteilylämppärin kanssa nesteiden lämpötilaa ja haukkuu suohon?
Ei se oo nesteiden lämmitykseen suunniteltu vaan öljyn. Ja varmasti on paljon terveempi käynnistys 30 asteen pakkasella lämpimillä öljyillä kuin lämpimillä jäähdytinnesteillä
Leave a comment:
-
Leave a comment: