Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämmitin F10/11?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Palomies
    Bimmer Rookie
    • Nov 2011
    • 192
    • Home

    #61
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Nickkisi ei oikein täsmää ajatuksiis, nimittäin jos auto palaa lämmityksessä ollessaan ja siellä on tuollaisia lämmittimiä voi vakuutusyhtiö pienentää tai jopa evätä korvauksen kokonaan...
    MIten nickkini ei täsmää ajatuksiini..?

    Miksi se palaisi? Hydrauliikka tankin (linkin) lämmitin on esimerkki, jenkeissä näitä muotoiltavia levyjä käytetään öljypohjissa niin moottorissa kuin voimansiirtojenkin lämmittämiseen. Ameriikassakin on kylmiä paikkoja...

    En näe mitään riskiä jos asia tehdään hyvin, laadukkaista komponenteista järkevästi suunnitellen.

    Yhden tyyppisessä autotallissa autoja säilytetään 24/7 latauksessa ja myös moottorin lämmitin kytkettynä päälle aina, ajastimen ohjaamana.

    Mitä sillä haetaan = toimintavarmuutta. Sitä itsekin haen kun lämmitintä käytän omassa härvelissä, en niinkään sitä lämmintä sisätilaa, se tulee boonuksena..

    Mielestäni tärkeetä kun mäntä liikahtaa ekan kerran alle +5 lämpötiloissa, että komponentit on esilämmitetty.

    Miksi, kun itse joudun auton remontit maksamaan ja silloin köyhän on pidettävä huolta laitteista jotta saadaan maksimaalinen luotettavuus ja toimintavarmuus tekniikkaan. Kaikki on toki mahdollista sen olen vuosien saatossa todennut.

    Mielummin 15tkm välein öljyt ulos ja esilämmitetyt moottorit kuin koneremontti.

    Jos joku on palaakseen se palaa ja syttyy.

    Comment

    • PVBasstard
      Bimmer Rookie
      • Oct 2006
      • 130
      • Oulu Rock City

      #62
      Originally posted by Palomies View Post
      Ketään asentanut webastoa F10 malliin?

      Mitä kustansi?

      Lämpeneekö moottori ja ohjaamo?
      Viime talvena asennutin Webasto – Thermo Top Evo 5:n ja REMUC:n ohjauksella + muut boksit yms. Kaikkineen hinta taisi olla 2150€
      Mercedes-Benz V250cdi Bluetec W447 -15

      Ex:
      Toyota Land Cruiser J150, Executive 7p. -10
      BMW 530d xDrive A F11 -11
      BMW X5 M-Sport individual E70 -08
      Mercedes-Benz E270cdi S211 -03
      BMW 530dA touring E39 -02
      BMW 525 tdsa Touring E34 -94
      Toyota avensis 2.0TD wagon -99
      Audi 100 2.8 V6 -91
      Nissan micra 1.0 -86

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1824
        • N/A

        #63
        Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
        Miksi muuten porukka tuijottaa säteilylämppärin kanssa nesteiden lämpötilaa ja haukkuu suohon?

        Ei se oo nesteiden lämmitykseen suunniteltu vaan öljyn. Ja varmasti on paljon terveempi käynnistys 30 asteen pakkasella lämpimillä öljyillä kuin lämpimillä jäähdytinnesteillä
        No näinhän se olisi jos olisi Itse vain en jaksa uskoa, että toimii näin käytännössä. Säteilylämmitin lämmittää vain sen öljypohjan ja 6 litraa öljyä. Kun koneen käynnistää, niin ei se öljy kovin pitkään lämpimänä säily, kun se työnnetään sinne parisataa kiloisen metallimöykyn sisällä oleviin pieniin kanaviin. Jäähtyy samassa hetkessä.

        Sen sijaan vanha kunnon lohkolämmitin ja kaiketi oikein sijoitettu letkulämmitin lämmittävät jäähdytysnesteen, joka ei makaa koneen alimmassa kohdassa vaan täyttää jäähdytysjärjestelmän myös kone sammutettuna. Lämmetessään se kiertää hissukseen ja siirtää lämpöä lohkon ja muihin moottorinosiin jo läämitysaikana. Öljyt jäävät kylmiksi, mutta valmiiksi lämmin lohko notkistaa niitä nopeasti.

        Summa-summarum: Uskoisin, että sillä on merkitystä onko lämmitetty 6l öljyä vai parisataa kiloa metallia ja ämpärillinen jäähdytysnestettä. Itse uskon jälkimmäiseen.

        Itse olen niin monta kertaa pettynyt noihin säteilylämmittimiin, etten viitsi niihin haaskata rahaa. Tietysti tuollainen erään kirjoittajan mainitsema järjestelmä, jossa kone lämmitettäisiin esim webastolla ja öljyt säteilylämmittimellä, olisi täydellinen.
        Nyt:
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        BMW 850i (e31)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • pyyn0
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 1053
          • Fin

          #64
          Kumpikos on mielestänne fiksumpi, Tehdas webasto vai tarvike? Kumpaa arvostatte autoa ostaessa enemmän? vai onko merkitystä?

          Tehas weban kanssa ohjaus taitaa olla mahdollista vain tolla on/off kapulalla, tarvikemallissa vaihtoehdot tietysti laajemmat.
          -BMW F11 530xd -12
          -BMW E60 530dA -04
          -BMW E23 735iA -85
          Ex
          -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
          -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
          -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
          -BMW E39 528i 96

          Comment

          • Driver22
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 2093
            • *

            #65
            Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
            Miksi muuten porukka tuijottaa säteilylämppärin kanssa nesteiden lämpötilaa ja haukkuu suohon?

            Ei se oo nesteiden lämmitykseen suunniteltu vaan öljyn. Ja varmasti on paljon terveempi käynnistys 30 asteen pakkasella lämpimillä öljyillä kuin lämpimillä jäähdytinnesteillä
            Tehokkaalla nestelämmittimellä lämpenee ne öljypohjassa olevat öljyt myöskin. Ja kaikkein pahin/kuluttavin tilanne moottorille on se kylmäkäynnistys, jolloin kulutuspinnoilla jo olevan öljykalvon tulisi kyetä pitämään metallipinnat erillään toisistaan. Hetki kuitenkin menee että se "lämmin" ölppä lähtee kiertämään sieltä öljypohjasta minnekkään. Lainausmerkit koska 8l öljytilavuutta tuollainen 300W säteilylämmitin ei kauheasti lämmitä alumiiniseoksisen lohkon tai öljypohjan läpi kun pakkasta alkaa olemaan alle -20. Säteilylämppärien myyminen on varmasti hyvää bisnestä, reilun satkun joutuu köyhtymään noinkin yksinkertaisesta tekeleestä. muutaman kympin enemmän sijoittamalla saa jo TT-thermon josta on jo oikeasti hyötyä, testattu alle -40 pakkasilla viime talvena ja auto käynnistyy parin tunnin lämmityksellä ja käy nätisti kuin juuri ajosta sammutettuna.

            Jos ei polttoainekäyttöiseen lämmittimeen halua sijoittaa n.2000e niin alle parin satasen tt-thermoa on vaikea lyödä. Kun kone on oikeasti lämmin ei akunkaan tarvitse olla kummoisessa iskussa noilla pakkasilla että auto käynnistyy. Eikä edes vaikka osa hehkuista olisi pimeänä.

            Minun F10 525D on orkkis webasto, ja vielä mietinnässä laitanko tt-thermon varalle kaveriksi. Eipä tuota tt-thermoa jaksa muut enää haukkua kuin ne jotka myy defaa tai jotain muuta pilipali lämmitintä... tai niitä polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä.
            Last edited by Driver22; 16-09-2017, 23:49.
            F31 330D Xdrive M-Sport

            Comment

            • karis79
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 145
              • Oulu

              #66
              Originally posted by Driver22 View Post
              Tehokkaalla nestelämmittimellä lämpenee ne öljypohjassa olevat öljyt myöskin. Ja kaikkein pahin/kuluttavin tilanne moottorille on se kylmäkäynnistys, jolloin kulutuspinnoilla jo olevan öljykalvon tulisi kyetä pitämään metallipinnat erillään toisistaan. Hetki kuitenkin menee että se "lämmin" ölppä lähtee kiertämään sieltä öljypohjasta minnekkään. Lainausmerkit koska 8l öljytilavuutta tuollainen 300W säteilylämmitin ei kauheasti lämmitä alumiiniseoksisen lohkon tai öljypohjan läpi kun pakkasta alkaa olemaan alle -20. Säteilylämppärien myyminen on varmasti hyvää bisnestä, reilun satkun joutuu köyhtymään noinkin yksinkertaisesta tekeleestä. muutaman kympin enemmän sijoittamalla saa jo TT-thermon josta on jo oikeasti hyötyä, testattu alle -40 pakkasilla viime talvena ja auto käynnistyy parin tunnin lämmityksellä ja käy nätisti kuin juuri ajosta sammutettuna.

              Jos ei polttoainekäyttöiseen lämmittimeen halua sijoittaa n.2000e niin alle parin satasen tt-thermoa on vaikea lyödä. Kun kone on oikeasti lämmin ei akunkaan tarvitse olla kummoisessa iskussa noilla pakkasilla että auto käynnistyy. Eikä edes vaikka osa hehkuista olisi pimeänä.

              Minun F10 525D on orkkis webasto, ja vielä mietinnässä laitanko tt-thermon varalle kaveriksi. Eipä tuota tt-thermoa jaksa muut enää haukkua kuin ne jotka myy defaa tai jotain muuta pilipali lämmitintä... tai niitä polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä.

              Aiheuttaako TT-Thermo mitään vikakoodeja tms? Marmorilta kysyin tarjousta lämmittimen asennukseta niin taisivat sanoa että calixilla on ratkaisu noihinvikakoodeihin tms mutta onko TT-Thermolla sama ratkaisu..
              F11 530xd 11/11
              E39 530d 05/03

              Comment

              • Driver22
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2093
                • *

                #67
                Miksiköhän se aiheuttaisi vikakoodeja, enpä ole ennen kuullutkaan :think jo on taas legendaa. Mulla on kaveripiirissä noin 10x tt-thermoja eikä kellään ole minkään merkkinen auto ikinä valittanut siitä että nesteet ja kone on lämmin
                F31 330D Xdrive M-Sport

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2855
                  • Tampere

                  #68
                  Sun kavereilla ei varmaan sitten ole EU6-päästönormin mukaisia autoja. Eli ei ole legendaa.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • Driver22
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 2093
                    • *

                    #69
                    No eipä sitten vissiin :think mitä se tarkalleen ottaen sitten herjaa? Minun auto on vissiin euro5, niin kiinnostaisi kyllä voiko tulla jotain ongelmia.
                    Last edited by Driver22; 17-09-2017, 22:34.
                    F31 330D Xdrive M-Sport

                    Comment

                    • karis79
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2007
                      • 145
                      • Oulu

                      #70
                      Jaa ainakin audiclubin mukaan ei oo kummonen kesto noissa tt thermoissa http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=157489

                      Pyysin tarjouksen tollasen asennuksessa ja siinä tarjouksessa osattiin jo eritellä että 100€ maksaa jos lämmitin rikkoontuu vuoden takuun aikana. Kuulostaa siltä että sitä tosiaan on tapahtunut useasti jos on takuuvaihdollekin jo määritelty listahinta :think
                      F11 530xd 11/11
                      E39 530d 05/03

                      Comment

                      • Driver22
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2093
                        • *

                        #71
                        Yhdeltä kaverilta vaihdettiin lämmitin takuuseen viime talvena, ja kun kerta jälleenmyyjällä asennutti sai uuden asennuksineen tottakai ilmaiseksi.
                        F31 330D Xdrive M-Sport

                        Comment

                        • karis79
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 145
                          • Oulu

                          #72
                          Originally posted by Driver22 View Post
                          Yhdeltä kaverilta vaihdettiin lämmitin takuuseen viime talvena, ja kun kerta jälleenmyyjällä asennutti sai uuden asennuksineen tottakai ilmaiseksi.
                          Tuo minun pyytämä tarjous oli kans ihan viralliselta tt-thermon jälleenmyyjältä.

                          Taida päätyä defan säteilijään niin pääsee helpoimmalla.
                          F11 530xd 11/11
                          E39 530d 05/03

                          Comment

                          • HerraPorkkana
                            Newbiemmer
                            • Dec 2012
                            • 18
                            • Oulu

                            #73
                            Originally posted by karis79 View Post
                            Jaa ainakin audiclubin mukaan ei oo kummonen kesto noissa tt thermoissa http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=157489

                            Pyysin tarjouksen tollasen asennuksessa ja siinä tarjouksessa osattiin jo eritellä että 100€ maksaa jos lämmitin rikkoontuu vuoden takuun aikana. Kuulostaa siltä että sitä tosiaan on tapahtunut useasti jos on takuuvaihdollekin jo määritelty listahinta :think
                            Audi foorumilaiset järjestäen riskillä asentavat tuon TT-thermon paisarin yläpuolelle. Ilmeisesti helppo laittaa. Välillä riski ei kannata ja laite hajoaa.

                            Tarviketorilla osasivat kertoa että ensimmäisten erien tiivisteet oli olleet kuraa, joten vesi ja sähköt olivat päässeet sekaisin. Nyt pitäisi olla parempaa laatua. Tiedä sitten.

                            Tuo asentaminen ei käytännössä kovin ihmeellinen homma ole että siitä kovin paljoa kannattaa maksaa. Hankalinta on väkertää kiinnitykset. Kerran kun tuon tekee niin vaihtamisessa ei montaa minuuttia pitäisi mennä.
                            F11 LCI 535d xDrive
                            ex E61 LCI 530d

                            Comment

                            • Limit
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 144
                              • Tsuomi

                              #74
                              Huoltovapaa

                              Ratkaisu on säteilylämmitin. 300w ja vaikka 15l tilavuus, niin aivan hyvin riittää tehot lämmitykseen.
                              Pitää olla kyllä sisälämmitin haara ja sisälämmitin kytkettynä. Öljy ja sisätila lämmin.

                              Itselläni kokemusta kaikista lämmittimistä. Paras on autotalli. Kaikki muut on kalliita, koska eivät kestä. Esson baari jutuissa on webastot hyviä, mutta ne on kyllä huoltoa tarvitsevia laitteita. Pilaavat koko auton kun hiukan ikää tulee- siis aatamin aikaisia laitteita.

                              TT termokin hajoo vähän väliä.
                              Limits in life

                              Comment

                              • Driver22
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 2093
                                • *

                                #75
                                Se oliskin hienoa jos aina olisi lämmin talli missä pitää autoa. Säteilylämmittimellä ei tee täällä pohjoisen pakkasilla yhtään mitään. 7kpl niitä tuli itse asennettua ja kyllä se lämmittäminen oli lähinnä henkistä jos pakkasta oli alle -15c (näistä 1 hajosi ekana talvena), sitten pari calixin letkulämppäriä ja nykyään vain tt-thermoja. Eihän se asennus ole hankalaa, riippuen vaan autosta ja siitä että sen saa pystysuoraan ja tarpeeksi alas nestepintaan nähden ja että järjestelmään ei jää ilmaa. Nythän on tullut uusi KLD2-malli, näyttäisi huomattavasti viimeistellymmältä tekeleeltä kuin tuo vanha KLD. Olikohan Vaggilaisissa myös ongelmana että se sisätilan kennolle menevän pumpun tmv. venttiili on oletuksena kiinni, ja se piti jotenkin virittää olemaan auki koko ajan, muuten lämmitin varmasti palaa ennenpitkää joskun neste ei pääse kiertämään.
                                Last edited by Driver22; 18-09-2017, 18:53.
                                F31 330D Xdrive M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎