Laitetaan tähän yhdet asennuskuvat vielä, jos jollekkin siitä olisi vaikka apua. Ihan kohtuu tehtävissä oleva homma. Suurin aika meni tosiaan asetellessa valmiista letkunpaloista ja liittimistä toimiva asetelma ja tällaiseen päädyin. Tilaa on melko hyvin. Kiinnityksen tein tuohon muoviseen ilmakanavaan läpipulteilla (M6), prikoilla ja muttereilla. Kuvassa vasta nippusiteillä, mutta ei taida näkyä..
Eberissä jos nesteen lämpötila ylittää tietyn rajan (oiskohan ollu 65C) se samuttaa liekin, mutta vesipumppu jää pyörimään ja sisäpuhaltimen ohjaus jää päälle. Jos lämpötila laskee taas alle raja-arvon lähtee poltto uudelleen päälle. Ylikuumeneminen yleensä aiheutuu eberissä vain jos nestekierto estyy kokonaan polton ollessa päällä.
Samat suojamekanismit pitäisi olla webastossakin. Mutta jos autolla on ajettu ja wabasto jää päälle, vesihanan sulkeutuminen yleensä aiheuttaa sammumisen. Mutta ei sen lukkoon pitäisi tuosta mennä. Pitäisi lähteä taas päälle kun lämmöt laskeneet.
Itse olen huomannut että jos sisälle tarvitaan edelleen lämmintä eli vesihana on auki, silloin ei vesihana mene kiinni autonsammuessa. Tämä viittaa juuri tuohon ettäpakkasella toimii kun ilmastointi pyytää lisää lämpöä kabiiniin vielä sammuttasessa.
Mietiskellyt että onkohan miten tarpeellinen talvella tuo vesihana, jos vaan nyppäsee johdon irti niin hana koko ajan auki. En sitten tiedä millaisen hepulin ilmastointi tuosta saa, kun ei saa nestekierrolla lämpötilaa säädettyä. Eipä tuo ole iso homma kokeillakkaan :think
Eberissä jos nesteen lämpötila ylittää tietyn rajan (oiskohan ollu 65C) se samuttaa liekin, mutta vesipumppu jää pyörimään ja sisäpuhaltimen ohjaus jää päälle. Jos lämpötila laskee taas alle raja-arvon lähtee poltto uudelleen päälle. Ylikuumeneminen yleensä aiheutuu eberissä vain jos nestekierto estyy kokonaan polton ollessa päällä.
Samat suojamekanismit pitäisi olla webastossakin. Mutta jos autolla on ajettu ja wabasto jää päälle, vesihanan sulkeutuminen yleensä aiheuttaa sammumisen. Mutta ei sen lukkoon pitäisi tuosta mennä. Pitäisi lähteä taas päälle kun lämmöt laskeneet.
Itse olen huomannut että jos sisälle tarvitaan edelleen lämmintä eli vesihana on auki, silloin ei vesihana mene kiinni autonsammuessa. Tämä viittaa juuri tuohon ettäpakkasella toimii kun ilmastointi pyytää lisää lämpöä kabiiniin vielä sammuttasessa.
Mietiskellyt että onkohan miten tarpeellinen talvella tuo vesihana, jos vaan nyppäsee johdon irti niin hana koko ajan auki. En sitten tiedä millaisen hepulin ilmastointi tuosta saa, kun ei saa nestekierrolla lämpötilaa säädettyä. Eipä tuo ole iso homma kokeillakkaan :think
Omaani laitoin 10mm ohitusletkun webastolle ettei tuota kuumenemista tapahtuisi kun automaatti ilmastointi sulkee vedenkierron. Weban lähtöletkusta 10mm haaroitus lämppäriltä palaavaan letkuun.
Powerflash suositteli noin ja hyvin on pelannut pari talvea.
Onko muilla ylikuumenemisongelmia webaston kanssa? Jälkiasennettuna Thermo Top Evo ja jos sattuu jäämään lämmitin pitemmäksi aikaa päälle lauhalla kelillä (40min+) niin napsauttaa lukkoon ja koodeina ylikuumeneminen / korkea veden lämpötila. Kovemmilla pakkasilla toimii kyllä ja tämänkin "ominaisuuden" kanssa pärjää kun tietää sammuttaa aiemmin, mutta pitäisihän näissä olla omat lämpötilarajat ettei menisi aina totaalisesti lukkoon? Tympeätä hommaa kuittailla läppärin kanssa vähän väliä.
Toisena asiana tullut pohdittua tuota sisäpuhaltimen toimintatapaa kun osa sanoo että pitäisi ottaa aina automaatilta pois että ohjaus toimii oikein? Eikö webaston purkki syötä vain ON-signaalin lämppärille ja nopeus ohjautuu normaalisti paneelista valitulla tilalla ts. automaattisesti taikka manuaalisesti asetetulla nopeudella? Hyvin on kyllä automaatillakin lämmennyt sisältä niin en ole jaksanut testailla.
Onko muilla ylikuumenemisongelmia webaston kanssa? Jälkiasennettuna Thermo Top Evo ja jos sattuu jäämään lämmitin pitemmäksi aikaa päälle lauhalla kelillä (40min+) niin napsauttaa lukkoon ja koodeina ylikuumeneminen / korkea veden lämpötila. Kovemmilla pakkasilla toimii kyllä ja tämänkin "ominaisuuden" kanssa pärjää kun tietää sammuttaa aiemmin, mutta pitäisihän näissä olla omat lämpötilarajat ettei menisi aina totaalisesti lukkoon? Tympeätä hommaa kuittailla läppärin kanssa vähän väliä.
Toisena asiana tullut pohdittua tuota sisäpuhaltimen toimintatapaa kun osa sanoo että pitäisi ottaa aina automaatilta pois että ohjaus toimii oikein? Eikö webaston purkki syötä vain ON-signaalin lämppärille ja nopeus ohjautuu normaalisti paneelista valitulla tilalla ts. automaattisesti taikka manuaalisesti asetetulla nopeudella? Hyvin on kyllä automaatillakin lämmennyt sisältä niin en ole jaksanut testailla.
Voitko sanoa, minkä kokoiset letkut (sisähalkaisija) tuolla auxiliary water pump yhteissä on? oliko joku selkeä syy, miksi TT-thermo on ennen vesipumppua eikä jälkeen?
--Mikko
Vesipumpuissa tahtoo olla aina parempi työntoteho kuin imuteho. Eli paras olisi että imupuoli olisi mahdollisimman vapaa ja kaikki virtausta vastustavat poistopuolella. Tuossa paikassa sillä ei varmasti ole niin suurta merkitystä kun suurin osa nesteestä on yläpuolella. Tämä puolestaan auttaa työntämään nestettä pumpun läpi painovoimaisesti.
Voitko sanoa, minkä kokoiset letkut (sisähalkaisija) tuolla auxiliary water pump yhteissä on? oliko joku selkeä syy, miksi TT-thermo on ennen vesipumppua eikä jälkeen?
--Mikko
Eikai sillä mitään väliä ole kummalla puolella se on. Lämmittimen asentaneen mielestä lämmitimen mukana ostettu mutkapätkä ja supparit istui noin hyvin paikoilleen. Letku lieni noin 19mm kuten joku jo mainitsikin. Tällätavalla laitettuna mitään letkua ei tarvitse pätkiä. Toki tapoja on monia ja tämä vain yksi niistä.
Minulla vastaavassa paikassa, mutta laitettuna lisävesipumpun jälkeen tuo lämmitin. Kiinnostaisi minuakin, olisiko ennen pumppua parempi paikka jostain selkeästä syystä :think.
edit: Minun lisävesipumppuun meni sisähalkaisijaltaan 19mm letku. Varmaan pikkusen pienempikin menisi myös kun oikein pusertaa.
- Antti -
Jep, ajattelin itse, että tuon venttiilin lähellä olisi letku nähtävästi valmiiksi 16mm halkaisijalla, jolloin supistimia ei tarvittaisi. Tosin asennustilaa taitaa olla vähemmän.
Voitko sanoa, minkä kokoiset letkut (sisähalkaisija) tuolla auxiliary water pump yhteissä on? oliko joku selkeä syy, miksi TT-thermo on ennen vesipumppua eikä jälkeen?
--Mikko
Minulla vastaavassa paikassa, mutta laitettuna lisävesipumpun jälkeen tuo lämmitin. Kiinnostaisi minuakin, olisiko ennen pumppua parempi paikka jostain selkeästä syystä :think.
edit: Minun lisävesipumppuun meni sisähalkaisijaltaan 19mm letku. Varmaan pikkusen pienempikin menisi myös kun oikein pusertaa.
Esimerkki tt-thermosta tuolla kiertovesipumpun luona.
Voitko sanoa, minkä kokoiset letkut (sisähalkaisija) tuolla auxiliary water pump yhteissä on? oliko joku selkeä syy, miksi TT-thermo on ennen vesipumppua eikä jälkeen?
Kiitokset Fraatille hyvistä kuvista, itsellä sama projekti edessä.
Itsellä tosin se vanhemman mallinen tt-thermo, joka on aika paljon möhkömpi kun tuo uudempi versio.
Löysin youtube-videon jossa hetken näytetään tuota sähköistä vesipumppua, kohdasta 5.15 alkaen:
Minkähän takia noi ilmoitti tuolta MTT-Tradingiltä näin:
Asennus runkoaisan korkeudelle, sisäkennolle menevän tai palaavan letkun
väliin ,kumpaan saa helpommin laitettua.
Ja hyvä olisi jos lämmittimelle tulis neste "alamäkeen" että se varmasti
saa kunnollla nestettä. Pumppu ei jaksa imeä yhtään , mutta jaksaa
nostaa 60cm.
Tässä jäähdytysjärjestelmän kuva.
Lisävesipumppu, ylempi nro 15, alempi nro 16 (sisälokarissa)
Vesiventtiili konehuoneen puolella, ylempi nro 12, alempi nro 5
On. Laita siihen mikä menee koneeseen, eli lähinnä lokasuojaa menevä.
Minkähän takia noi ilmoitti tuolta MTT-Tradingiltä näin:
Asennus runkoaisan korkeudelle, sisäkennolle menevän tai palaavan letkun
väliin ,kumpaan saa helpommin laitettua.
Ja hyvä olisi jos lämmittimelle tulis neste "alamäkeen" että se varmasti
saa kunnollla nestettä. Pumppu ei jaksa imeä yhtään , mutta jaksaa
nostaa 60cm.
Tarvitsisi kanssa omaan autoon laittaa toi TT-Thermo 1000W KLD2. F11 3.0xd ilman wepastoo. Kysymys kuuluukin että onko väliä mihin noista kolmesta sisätilan kennon letkusta sen laittaa?
On. Laita siihen mikä menee koneeseen, eli lähinnä lokasuojaa menevä.
Leave a comment: