Announcement

Collapse
No announcement yet.

F1X jarrujen huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HV530XD
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 399
    • Lappeenranta

    #91
    Jos Zimmermannia laittaa, ni lukekaa käyttöohjeet! Niille laikoille pitää tehdä kunnon sisäänajo! Ohjeissa kerrotaan miten levyt ajetaan sisään tekemällä eri nopeuksista eri voimakkuuksilla jarrutuksia. Mulla ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia Zimmermanin etujarrulevyissä kun tein huolella ohjeen mukaisen sisäänajon.

    Comment

    • Driver22
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2093
      • *

      #92
      Originally posted by HV530XD View Post
      Jos Zimmermannia laittaa, ni lukekaa käyttöohjeet! Niille laikoille pitää tehdä kunnon sisäänajo! Ohjeissa kerrotaan miten levyt ajetaan sisään tekemällä eri nopeuksista eri voimakkuuksilla jarrutuksia. Mulla ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia Zimmermanin etujarrulevyissä kun tein huolella ohjeen mukaisen sisäänajon.
      Onko sulla paljon nyt ajettu autolla levyjen vaihdon jälkeen?
      F31 330D Xdrive M-Sport

      Comment

      • HV530XD
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2015
        • 399
        • Lappeenranta

        #93
        Originally posted by Driver22 View Post
        Onko sulla paljon nyt ajettu autolla levyjen vaihdon jälkeen?
        Laitoin levyt tammikuussa 2016 ja niille on tullut kilsoja jotain 60-70tkm, pitää tarkistaa kunhan pääsen kotiin huoltomapin ääreen.
        Edit: kilsoja tullut levyjen vaihdon jälkeen 77150km. Ekat levyt kesti 115tkm, nyt näyttää huoltoilmaisin seuraavaan vaihtoon 42tkm. Kyseessä siis 535xd:n jarrut, etulevyn koko 348x36mm.
        Last edited by HV530XD; 19-10-2017, 20:28.

        Comment

        • MMM525
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 117
          • Pirkanmaa

          #94
          Onkohan kukaan laittanut joko INPA:lla tai Tool32:lla F-sarjaisen sähköistä käsijarrua huoltomoodiin?

          INPA:sta olen löytänyt jo oikean modulin eli emf_10 ja sieltä löytyy valikosta Ansteuern (=ohjaus) jonka takaa löytyy:
          <F2> Montage Mode
          <F3> Montage Position
          <F4> Reset Fasta


          Zum rücksetzen der Montageposition muss der Montage Mode deaktiviert werden und die Taste gezogen werden. Die EMF fährt dabei etwas länger ais beim normalen ansiegen!

          Jos nyt oikein tulkitsen omalla saksankielen taidolla, niin ensin pitäisi laittaa Montage Mode päälle, sitten käsijarru päälle (gezogen werden), jonka jälkeen Montage Position, jolloin EMF pitäisi käydä normaalia pidemmän aikaan.

          Ja miten sitten palautus kun jarrupalat on vaihdettu, olisiko vain Montage Mode Deactivieren?
          BMW F11 530dA touring -11 Havanna
          BMW E39 525dA touring -02 Toledo

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #95
            Originally posted by MMM525 View Post
            Onkohan kukaan laittanut joko INPA:lla tai Tool32:lla F-sarjaisen sähköistä käsijarrua huoltomoodiin?

            INPA:sta olen löytänyt jo oikean modulin eli emf_10 ja sieltä löytyy valikosta Ansteuern (=ohjaus) jonka takaa löytyy:
            <F2> Montage Mode
            <F3> Montage Position
            <F4> Reset Fasta


            Zum rücksetzen der Montageposition muss der Montage Mode deaktiviert werden und die Taste gezogen werden. Die EMF fährt dabei etwas länger ais beim normalen ansiegen!

            Jos nyt oikein tulkitsen omalla saksankielen taidolla, niin ensin pitäisi laittaa Montage Mode päälle, sitten käsijarru päälle (gezogen werden), jonka jälkeen Montage Position, jolloin EMF pitäisi käydä normaalia pidemmän aikaan.

            Ja miten sitten palautus kun jarrupalat on vaihdettu, olisiko vain Montage Mode Deactivieren?
            Asenna koneelle ISTA, niin kaikki saa englanniksi ja muutenkin mukavampi käyttää kun ohjeistaa käyttäjää.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • HV530XD
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 399
              • Lappeenranta

              #96
              Originally posted by MMM525 View Post
              Onkohan kukaan laittanut joko INPA:lla tai Tool32:lla F-sarjaisen sähköistä käsijarrua huoltomoodiin?

              INPA:sta olen löytänyt jo oikean modulin eli emf_10 ja sieltä löytyy valikosta Ansteuern (=ohjaus) jonka takaa löytyy:
              <F2> Montage Mode
              <F3> Montage Position
              <F4> Reset Fasta


              Zum rücksetzen der Montageposition muss der Montage Mode deaktiviert werden und die Taste gezogen werden. Die EMF fährt dabei etwas länger ais beim normalen ansiegen!

              Jos nyt oikein tulkitsen omalla saksankielen taidolla, niin ensin pitäisi laittaa Montage Mode päälle, sitten käsijarru päälle (gezogen werden), jonka jälkeen Montage Position, jolloin EMF pitäisi käydä normaalia pidemmän aikaan.

              Ja miten sitten palautus kun jarrupalat on vaihdettu, olisiko vain Montage Mode Deactivieren?
              Väärin tulkittu. Tuo "Zum rücksetzen..." jne. teksti koskee palautusta. Kun montage mode on deaktivoitu, laitetaan käsijarru päälle jolloin EMF käy normaalia pidempään -> ajaa löysät pois.
              Kuten tästä viestiketjusta käy ilmi, takajarrujen huoltoasentoon saattamisen on lukuisia tapoja mitkä kaikki ovat varmasti ihan päteviä. Itse koin helpoimmaksi ottaa käsijarrumoottorit irti (pari torx-ruuvia auki), ja sitten siihen moottorin pohjaan käy torx avain mitä myötäpäivään pyörittämällä saa moottorin pakitettua huoltoasentoon. Helppoa kuin mikä... mutta kukin tehköön tavallaan.
              Edit: niin ne normi männät sitten tietysti pitää painaa sisään tavalliseen tapaan kun on tuon sähköisen käsijarrun iroittanut ja pakittanut...
              Last edited by HV530XD; 30-12-2018, 18:07. Reason: muistutus jarrumäntien palautuksesta

              Comment

              • MMM525
                Bimmer Rookie
                • Apr 2007
                • 117
                • Pirkanmaa

                #97
                Originally posted by HV530XD View Post
                Väärin tulkittu. Tuo "Zum rücksetzen..." jne. teksti koskee palautusta. Kun montage mode on deaktivoitu, laitetaan käsijarru päälle jolloin EMF käy normaalia pidempään -> ajaa löysät pois.
                Kuten tästä viestiketjusta käy ilmi, takajarrujen huoltoasentoon saattamisen on lukuisia tapoja mitkä kaikki ovat varmasti ihan päteviä. Itse koin helpoimmaksi ottaa käsijarrumoottorit irti (pari torx-ruuvia auki), ja sitten siihen moottorin pohjaan käy torx avain mitä myötäpäivään pyörittämällä saa moottorin pakitettua huoltoasentoon. Helppoa kuin mikä... mutta kukin tehköön tavallaan.
                Edit: niin ne normi männät sitten tietysti pitää painaa sisään tavalliseen tapaan kun on tuon sähköisen käsijarrun iroittanut ja pakittanut...
                Itse koen helpommaksi tehdä ohjelmallisesti, kuin lähteä osia irroittelemaan. Mutta tuo vastaus selvensi, ja vaihto pitäisi olla nyt aika selvä. Ehdin jo käydä kokeilemassa painaa Montage Position, jolloin käsijarru alkoi heti pitämään ääntä. Tämän jälkeen sanoin Montage Mode deaktiviert, ja käsijarru päälle ja pois. Mutta kun jarrupalat tulee postissa, niin vaihto voisi mennä seuraavasti:

                1. Montage position
                2. Montage mode: aktiviert (en tiedä onko tarpeellinen)
                3. Jarrut irti, mäntä pohjaan, jarrupalojen ja anturin vaihto
                4. Montage mode: deaktiviert (en tiedä onko tarpeellinen)
                5. Käsijarru päälle ja pois
                6. Mittaristosta virheen resetointi
                Last edited by MMM525; 12-01-2019, 19:51. Reason: ohje päivitetty
                BMW F11 530dA touring -11 Havanna
                BMW E39 525dA touring -02 Toledo

                Comment

                • MMM525
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 117
                  • Pirkanmaa

                  #98
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Asenna koneelle ISTA, niin kaikki saa englanniksi ja muutenkin mukavampi käyttää kun ohjeistaa käyttäjää.
                  Ehkä jossain vaiheessa. Sen verran harvoin pitää mitään tehdä, että melkeinpä joutuu aina uudelleen opettelemaan koko homman kuitenkin. Ja tietääkseni ISTA kutsuu samoja jobeja mitä INPA ja Tool32:nenkin, mutta käyttöliittymä vaan vähän käyttäjäystävällisempi (?) Ja toistaiseksi pienellä Googletuksella on löytynyt tarvittavat tiedot tai viimeistään täältä
                  BMW F11 530dA touring -11 Havanna
                  BMW E39 525dA touring -02 Toledo

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #99
                    Originally posted by MMM525 View Post
                    Ehkä jossain vaiheessa. Sen verran harvoin pitää mitään tehdä, että melkeinpä joutuu aina uudelleen opettelemaan koko homman kuitenkin. Ja tietääkseni ISTA kutsuu samoja jobeja mitä INPA ja Tool32:nenkin, mutta käyttöliittymä vaan vähän käyttäjäystävällisempi (?) Ja toistaiseksi pienellä Googletuksella on löytynyt tarvittavat tiedot tai viimeistään täältä
                    No joo samoja asioita ISTA tekee, mutta on "hieman" helpompi siitä ruudulta napata oikea toiminto ilman googletusta tai arpomista. Lisäksi ISTA:ssa on työohjeita, sähkökaavioita, toiminnallisia kuvauksia ym. joten voi sieltä vilkaista jos joku arveluttaa. Varsinkin jos roplaa monen ikäisiä laitteita, niin aika hankala kaikkea muistaa ulkoa. Otetaan nyt esimerkki, joku aikaa sitten piti saada e34 infrapuna kaukosäädin uudestaan paritetettua autoon, arvaan olisinki muistanut miten homman saa tehtyä tool32:lla? Istalla homma hoitui ilman googletuksia. Jokainen toki tekee kuten parhaaksi näkee.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • sportpug25
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2013
                      • 377
                      • Helsinki

                      Merkkiliikkeen (Autokeskus) huoltotarjous jarruhuollosta Anopin 520d autoon 1630€ sisältäen jarrupalat + levyt eteen ja taakse. Tämän päälle vielä määräaikashuolto 630€. Melko kalliilta kuulostaa 120tkm huolto.

                      Katselin, että nuo osat saa esim. bemariosilta alkuperäisenä noin tonnilla ja jos ottaa tarvikkeena, niin pääsee puolella tuosta. Onko porukalla nyt mikä näkemys mitä kannattaa laittaa alle? Tätä threadia kun lukee, niin tulee kokemuksia laidasta laitaan..

                      Comment

                      • PNM2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2015
                        • 1070
                        • Espoo

                        Originally posted by sportpug25 View Post
                        Merkkiliikkeen (Autokeskus) huoltotarjous jarruhuollosta Anopin 520d autoon 1630€ sisältäen jarrupalat + levyt eteen ja taakse. Tämän päälle vielä määräaikashuolto 630€. Melko kalliilta kuulostaa 120tkm huolto.

                        Katselin, että nuo osat saa esim. bemariosilta alkuperäisenä noin tonnilla ja jos ottaa tarvikkeena, niin pääsee puolella tuosta. Onko porukalla nyt mikä näkemys mitä kannattaa laittaa alle? Tätä threadia kun lukee, niin tulee kokemuksia laidasta laitaan..
                        Mulla olivat vanhat etulevyt kierot ja jarrut täristivät. Bemarihuollossa laitettiin tarvikkeella joka nurkkaan uudet levyt, palat ym ja kaikki tärinät loppuivat siihen. Hintaa taisi olla 700€ töineen ja osineen.
                        i4 M50
                        ex: G30 530e xDrive M-Sport
                        ex: F11 525d xDrive
                        ex: F11 520d
                        ex: E91 318i

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          Originally posted by sportpug25 View Post
                          Merkkiliikkeen (Autokeskus) huoltotarjous jarruhuollosta Anopin 520d autoon 1630€ sisältäen jarrupalat + levyt eteen ja taakse. Tämän päälle vielä määräaikashuolto 630€. Melko kalliilta kuulostaa 120tkm huolto.

                          Katselin, että nuo osat saa esim. bemariosilta alkuperäisenä noin tonnilla ja jos ottaa tarvikkeena, niin pääsee puolella tuosta. Onko porukalla nyt mikä näkemys mitä kannattaa laittaa alle? Tätä threadia kun lukee, niin tulee kokemuksia laidasta laitaan..
                          Ate:n jarruosat saa alle 500€ postikuluineen saksasta.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • EeNeljäKuus
                            Bimmer Rookie
                            • May 2005
                            • 137

                            Kesäkuussa laitettiin f11 520d:hen brembon levyt ja palat ympäriinsä. Nyt puoli vuotta ja noin 6tkm myöhemmin etulevyt kierot. Takuuseen sain uudet. Saa nähdä pysyykö nämä suorana.
                            sigpic

                            Comment

                            • sportpug25
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2013
                              • 377
                              • Helsinki

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Ate:n jarruosat saa alle 500€ postikuluineen saksasta.
                              Onko ATE se merkki mitä kannattaa laittaa? Näytti saavan koko setin profiteilelta juuri tuon alle 500€.

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4595
                                • Tampere

                                Originally posted by sportpug25 View Post
                                Onko ATE se merkki mitä kannattaa laittaa? Näytti saavan koko setin profiteilelta juuri tuon alle 500€.
                                Nuo on laatukamaa. Mulla ei oo koskaan ollut noiden kanssa mitään murhetta.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎