Announcement

Collapse
No announcement yet.

F1X jarrujen huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2677
    • Tampere

    Originally posted by sportpug25 View Post
    Onko ATE se merkki mitä kannattaa laittaa? Näytti saavan koko setin profiteilelta juuri tuon alle 500€.
    F-sarjalaisten orggis jarruosat ovat Jurid:in valmistamia, mutta Ate on myös laatumerkki.
    B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • jtk70
      Newbiemmer
      • Aug 2015
      • 15
      • Kokkola

      Originally posted by sportpug25 View Post
      Merkkiliikkeen (Autokeskus) huoltotarjous jarruhuollosta Anopin 520d autoon 1630€ sisältäen jarrupalat + levyt eteen ja taakse.
      Hintavahko ... syksyllä vaihdoin allaolevaan autoon joka nurkkaan alkuperäiset palat ja levyt + tunnistimet yms. tilpehöörit hintaan 1000 EUR, originaaliosilla.
      Pari paikkaa ois tehnyt samaan hintaan, valitsin merkkiliikkeen eli Wetterin.

      Comment

      • HV530XD
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2015
        • 399
        • Lappeenranta

        Mielenkiintoinen tapaus löytyi oman 535xd:n etujarruista. Zimmermannin levyt edessä ja palat joko Zimmermannin tai Febin, en muista varmasti... No kuitenkin 125tkm noilla ajettu, ja vilkaisin osien kunnon. Levyt todella hyvässä kunnossa, mutta paloista löytyi yllätys. Oikealla oli paloissa pintaa vaikka kuinka, lähes 10mm eli ei juuri minkäänlaista kulumaa, mutta vasemmalla oli sisäpuolella enää pari milliä ja ulkopuolella näytti että ei olis kulunut juuri yhtään. Mitä tästä opimme: kun ajaa jatkuvasti tasaisesti pitkää maantieajoa, niin jarrut eivät kulu juuri mitään. Paitsi jos satula jumittaa, niinkuin ilmeisesti mulla on vasemmalla tehnyt. Kannattaa putsata paikat huolella kun paloja laittelee...Olisi ollut mielenkiintoista nähdä kuinka pitkälle noilla osilla olisi päässyt ilman tuota oletettua jumimista. Nyt harmillisesti yhden palan takia menee kaikki jarrupalat eteen uusiksi...

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          Originally posted by HV530XD View Post
          Mielenkiintoinen tapaus löytyi oman 535xd:n etujarruista. Zimmermannin levyt edessä ja palat joko Zimmermannin tai Febin, en muista varmasti... No kuitenkin 125tkm noilla ajettu, ja vilkaisin osien kunnon. Levyt todella hyvässä kunnossa, mutta paloista löytyi yllätys. Oikealla oli paloissa pintaa vaikka kuinka, lähes 10mm eli ei juuri minkäänlaista kulumaa, mutta vasemmalla oli sisäpuolella enää pari milliä ja ulkopuolella näytti että ei olis kulunut juuri yhtään. Mitä tästä opimme: kun ajaa jatkuvasti tasaisesti pitkää maantieajoa, niin jarrut eivät kulu juuri mitään. Paitsi jos satula jumittaa, niinkuin ilmeisesti mulla on vasemmalla tehnyt. Kannattaa putsata paikat huolella kun paloja laittelee...Olisi ollut mielenkiintoista nähdä kuinka pitkälle noilla osilla olisi päässyt ilman tuota oletettua jumimista. Nyt harmillisesti yhden palan takia menee kaikki jarrupalat eteen uusiksi...
          Sisäpalat kuluu "normaalisti" näissä ennen aikojaan ulkopalaan nähden. Samoin levyn sisempi pinta. Jäähdytysilman ohjaimista tulee kaikkea paskaa sinne levyn sisäpuolelle ja toimii veden kanssa hiomatahnana.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • HV530XD
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2015
            • 399
            • Lappeenranta

            Originally posted by zakspeed View Post
            Sisäpalat kuluu "normaalisti" näissä ennen aikojaan ulkopalaan nähden. Samoin levyn sisempi pinta. Jäähdytysilman ohjaimista tulee kaikkea paskaa sinne levyn sisäpuolelle ja toimii veden kanssa hiomatahnana.
            Ei kyllä ollut sisäpala kulunut kuin kuskin puolelta, ja edelliset palat olivat kuluneet erittäin tasaisesti kaikki 4kpl.

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              Originally posted by HV530XD View Post
              Ei kyllä ollut sisäpala kulunut kuin kuskin puolelta, ja edelliset palat olivat kuluneet erittäin tasaisesti kaikki 4kpl.
              Sulla on sillä isolla "moniuloitteisella" satulalla jossa paloja pitävä runko kappale jää ikäänkuin sisään?

              Toki eroja on kuten on näitä jarruvariaatioita näissä. Suojaisampi vähän taitaa olla tuo ison satulan rakenne. Ja vaikuttanee ajoympäristö myös. Huolloissa ihan turha mittailla ulko palasta kuluneisuutta näin pääsääntöisesti.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                Originally posted by zakspeed View Post
                Sulla on sillä isolla "moniuloitteisella" satulalla jossa paloja pitävä runko kappale jää ikäänkuin sisään?

                Toki eroja on kuten on näitä jarruvariaatioita näissä. Suojaisampi vähän taitaa olla tuo ison satulan rakenne. Ja vaikuttanee ajoympäristö myös. Huolloissa ihan turha mittailla ulko palasta kuluneisuutta näin pääsääntöisesti.
                Joo, 535xd:n "isommat" jarrut kyseessä. Veikkaan että tässä tapauksessa on vain ollut kyseessä palojen ja satulan jumittaminen.

                Comment

                • kallek77
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2018
                  • 66
                  • Turku

                  Originally posted by jtk70 View Post
                  Hintavahko ... syksyllä vaihdoin allaolevaan autoon joka nurkkaan alkuperäiset palat ja levyt + tunnistimet yms. tilpehöörit hintaan 1000 EUR, originaaliosilla.
                  Pari paikkaa ois tehnyt samaan hintaan, valitsin merkkiliikkeen eli Wetterin.
                  Levyjen hinnat vähän nouseet mutta käytännössä osat tonnin tunnistimineen ja työ esim meillä ~250eur jos molempiin päihin tekee. Levyt oli aiemmin vielä aika paljon edullisimpia.

                  Comment

                  • Ceeray
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1399
                    • Kuopio

                    Vaihdatin paikallisella luottokorjaajalla etujarrut täysin ja takapalat toissakesänä. Samalla käytiin satulat läpi, puhallettiin ja maalattiin. 10tkm päästyäni alkoi tärräämään. Oli toine etulevy kiero. Vaihdettiin uusi levy takuuseen ja tuntui että tärräsi heti alusta asti taas. Sain vastauksen että mun vanteet vetää levyt kieroksi.. en nyt ihan tuota niele.

                    Nyt kun aika monetta kertaa tasapainotin vanteita kun tuntuu koko ajan tärräävän ajossa huomasin että etulevyjen sisäpinta on ihan laineilla. Eli helkkarinmoiset urat.. ehken 40tkm ajettu max noilla levyillä. Takalevyissä on taas selkeästi ohentumista koska reunukset jo tulleet, mutta näitä ei silloin vaihdettu.

                    Mikä tekee tuon levyn urittumisen?

                    Ja mikä tässä vehkeessä tåristää? Iskaritko (227tkm) vai jarrut vai mikä? Jarruttaessa ei juuri täristä sen kummemmin kuin ajaessakaan. Orkkisvanteet uusilla misukan kitkoilla., 18".
                    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      Originally posted by Ceeray View Post
                      Vaihdatin paikallisella luottokorjaajalla etujarrut täysin ja takapalat toissakesänä. Samalla käytiin satulat läpi, puhallettiin ja maalattiin. 10tkm päästyäni alkoi tärräämään. Oli toine etulevy kiero. Vaihdettiin uusi levy takuuseen ja tuntui että tärräsi heti alusta asti taas. Sain vastauksen että mun vanteet vetää levyt kieroksi.. en nyt ihan tuota niele.

                      Nyt kun aika monetta kertaa tasapainotin vanteita kun tuntuu koko ajan tärräävän ajossa huomasin että etulevyjen sisäpinta on ihan laineilla. Eli helkkarinmoiset urat.. ehken 40tkm ajettu max noilla levyillä. Takalevyissä on taas selkeästi ohentumista koska reunukset jo tulleet, mutta näitä ei silloin vaihdettu.

                      Mikä tekee tuon levyn urittumisen?

                      Ja mikä tässä vehkeessä tåristää? Iskaritko (227tkm) vai jarrut vai mikä? Jarruttaessa ei juuri täristä sen kummemmin kuin ajaessakaan. Orkkisvanteet uusilla misukan kitkoilla., 18".
                      Tuossa aiemmin taisi olla juttua siitä sisäpuolen nopeasta kulumisesta. Jarrujen ilmanoton avustuksella sisäpuoli saa osansa kaikesta mitä tiestöstä irtoaa. Sopiva hiomatahna siellä palan kanssa kun vettä ja muuta sinne lentää.

                      Väsyneet reaktiotankojen korihelat korostaa pientä levyjen nypytystä todella ikävästi. Tuntuuko ratissa kolahtelua, kun kävelyvauhdista nopeasti käyt jarrulla?
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • Ceeray
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1399
                        • Kuopio

                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Tuossa aiemmin taisi olla juttua siitä sisäpuolen nopeasta kulumisesta. Jarrujen ilmanoton avustuksella sisäpuoli saa osansa kaikesta mitä tiestöstä irtoaa. Sopiva hiomatahna siellä palan kanssa kun vettä ja muuta sinne lentää.

                        Väsyneet reaktiotankojen korihelat korostaa pientä levyjen nypytystä todella ikävästi. Tuntuuko ratissa kolahtelua, kun kävelyvauhdista nopeasti käyt jarrulla?
                        Ne etualatukivarret vaihdettiin samassa rytäkässä. Puslat oli ihan paskana.
                        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3402
                          • Tre

                          Originally posted by Sami_R View Post
                          Just eilen tuli tuohon omaan f11 farkkuun vaihdettua palat eteen ja taakse. Ei mikään tavallisuudesta poikkeava homma. Ei tarvittu edes sitä 9mm kuusiokoloavainta. Autossa 330mm levyt edessä.

                          Takajarrujen kanssa pitää muistaa sähköisen käsijarrun vapautus. Tällä ohjeella onnistuu keneltä vaan:

                          https://youtu.be/BOubDKjnqak
                          Meneenkö F1x takapään jarruremppa helposti kuten tässä videossa?

                          Satulan irroituksessa tarvinee kapeaa 15mm lenkkiä?
                          Sähkömoottori torxit auki, moottori pois ja käsijarrumäntä torxilla niin sisään kuin menee?
                          Sitten päämännän voi puristaa vinkallakin sisään?
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          • HV530XD
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 399
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by alspe View Post
                            Meneenkö F1x takapään jarruremppa helposti kuten tässä videossa?

                            Satulan irroituksessa tarvinee kapeaa 15mm lenkkiä?
                            Sähkömoottori torxit auki, moottori pois ja käsijarrumäntä torxilla niin sisään kuin menee?
                            Sitten päämännän voi puristaa vinkallakin sisään?
                            Kyllä, se on just noin helppo remppa mitä tolla videolla on. Joku aika sitten tein, ja muistaakseni 15mm avaimenkaan ei tarvinnut kovin hoikka olla. Männän voi tosiaan puristaa vinkalla sisään.

                            Comment

                            • tavi3
                              Newbiemmer
                              • Mar 2020
                              • 1
                              • raisio

                              sähk. käsijarrun sisäänvääntö jarrupalojenvaihdon yhteydessä

                              Ainakin 2016 mallisessa 520 f11 xdrivessä tuli vastaan sisäänkiertämisessä se että torx ei tähän kay, vaan on oltava xzn M9 hylsy. homma tyssäs siihen, onneksi biltemasta löytyi sopiva setti verkkokaupasta, ja sillä voi jatkaa. Tietenkin testeri toinen vaihtoehto, mutta tää manuaali sopii mulle paremmin. Ens viikolla näkee eteneekö homma...

                              Comment

                              • Barenstood
                                Newbiemmer
                                • Aug 2021
                                • 2
                                • Joensuu

                                Takajarrupalat vaihdon tarpeessa. Marmorilta annettiin käsittämätön 169 euron hinta takapaloille. Kun nyt tilaan/ostan nämä palat muualta, niin minkäkokoiset ne on? Kahta eri kokoa näyttäisi olevan tarjolla. Autona siis F11 520d vuosimallia 2012.

                                Vaihtoehto 1:
                                Korkeus 1 (mm):65,5
                                Korkeus 2 (mm):72,4
                                Leveys (mm):116,0

                                Vaihtoehto 2:
                                Korkeus 1 (mm):63,2
                                Korkeus 2 (mm):56,2
                                Leveys (mm):106,0

                                Edit: Tässä nyt siis mitat ATEn paloista, jos sillä on merkitystä.
                                Last edited by Barenstood; 16-08-2021, 09:19.
                                F11 520d -12
                                E39 530d -00

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎