Originally posted by sportpug25
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F1X jarrujen huolto
Collapse
X
-
B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
-
-
Originally posted by sportpug25 View PostMerkkiliikkeen (Autokeskus) huoltotarjous jarruhuollosta Anopin 520d autoon 1630€ sisältäen jarrupalat + levyt eteen ja taakse.
Pari paikkaa ois tehnyt samaan hintaan, valitsin merkkiliikkeen eli Wetterin.
Comment
-
-
Mielenkiintoinen tapaus löytyi oman 535xd:n etujarruista. Zimmermannin levyt edessä ja palat joko Zimmermannin tai Febin, en muista varmasti... No kuitenkin 125tkm noilla ajettu, ja vilkaisin osien kunnon. Levyt todella hyvässä kunnossa, mutta paloista löytyi yllätys. Oikealla oli paloissa pintaa vaikka kuinka, lähes 10mm eli ei juuri minkäänlaista kulumaa, mutta vasemmalla oli sisäpuolella enää pari milliä ja ulkopuolella näytti että ei olis kulunut juuri yhtään. Mitä tästä opimme: kun ajaa jatkuvasti tasaisesti pitkää maantieajoa, niin jarrut eivät kulu juuri mitään. Paitsi jos satula jumittaa, niinkuin ilmeisesti mulla on vasemmalla tehnyt. Kannattaa putsata paikat huolella kun paloja laittelee...Olisi ollut mielenkiintoista nähdä kuinka pitkälle noilla osilla olisi päässyt ilman tuota oletettua jumimista. Nyt harmillisesti yhden palan takia menee kaikki jarrupalat eteen uusiksi...
Comment
-
-
Originally posted by HV530XD View PostMielenkiintoinen tapaus löytyi oman 535xd:n etujarruista. Zimmermannin levyt edessä ja palat joko Zimmermannin tai Febin, en muista varmasti... No kuitenkin 125tkm noilla ajettu, ja vilkaisin osien kunnon. Levyt todella hyvässä kunnossa, mutta paloista löytyi yllätys. Oikealla oli paloissa pintaa vaikka kuinka, lähes 10mm eli ei juuri minkäänlaista kulumaa, mutta vasemmalla oli sisäpuolella enää pari milliä ja ulkopuolella näytti että ei olis kulunut juuri yhtään. Mitä tästä opimme: kun ajaa jatkuvasti tasaisesti pitkää maantieajoa, niin jarrut eivät kulu juuri mitään. Paitsi jos satula jumittaa, niinkuin ilmeisesti mulla on vasemmalla tehnyt. Kannattaa putsata paikat huolella kun paloja laittelee...Olisi ollut mielenkiintoista nähdä kuinka pitkälle noilla osilla olisi päässyt ilman tuota oletettua jumimista. Nyt harmillisesti yhden palan takia menee kaikki jarrupalat eteen uusiksi...-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostSisäpalat kuluu "normaalisti" näissä ennen aikojaan ulkopalaan nähden. Samoin levyn sisempi pinta. Jäähdytysilman ohjaimista tulee kaikkea paskaa sinne levyn sisäpuolelle ja toimii veden kanssa hiomatahnana.
Comment
-
-
Originally posted by HV530XD View PostEi kyllä ollut sisäpala kulunut kuin kuskin puolelta, ja edelliset palat olivat kuluneet erittäin tasaisesti kaikki 4kpl.
Toki eroja on kuten on näitä jarruvariaatioita näissä. Suojaisampi vähän taitaa olla tuo ison satulan rakenne. Ja vaikuttanee ajoympäristö myös. Huolloissa ihan turha mittailla ulko palasta kuluneisuutta näin pääsääntöisesti.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostSulla on sillä isolla "moniuloitteisella" satulalla jossa paloja pitävä runko kappale jää ikäänkuin sisään?
Toki eroja on kuten on näitä jarruvariaatioita näissä. Suojaisampi vähän taitaa olla tuo ison satulan rakenne. Ja vaikuttanee ajoympäristö myös. Huolloissa ihan turha mittailla ulko palasta kuluneisuutta näin pääsääntöisesti.
Comment
-
-
Originally posted by jtk70 View PostHintavahko ... syksyllä vaihdoin allaolevaan autoon joka nurkkaan alkuperäiset palat ja levyt + tunnistimet yms. tilpehöörit hintaan 1000 EUR, originaaliosilla.
Pari paikkaa ois tehnyt samaan hintaan, valitsin merkkiliikkeen eli Wetterin.
Comment
-
-
Vaihdatin paikallisella luottokorjaajalla etujarrut täysin ja takapalat toissakesänä. Samalla käytiin satulat läpi, puhallettiin ja maalattiin. 10tkm päästyäni alkoi tärräämään. Oli toine etulevy kiero. Vaihdettiin uusi levy takuuseen ja tuntui että tärräsi heti alusta asti taas. Sain vastauksen että mun vanteet vetää levyt kieroksi.. en nyt ihan tuota niele.
Nyt kun aika monetta kertaa tasapainotin vanteita kun tuntuu koko ajan tärräävän ajossa huomasin että etulevyjen sisäpinta on ihan laineilla. Eli helkkarinmoiset urat.. ehken 40tkm ajettu max noilla levyillä. Takalevyissä on taas selkeästi ohentumista koska reunukset jo tulleet, mutta näitä ei silloin vaihdettu.
Mikä tekee tuon levyn urittumisen?
Ja mikä tässä vehkeessä tåristää? Iskaritko (227tkm) vai jarrut vai mikä? Jarruttaessa ei juuri täristä sen kummemmin kuin ajaessakaan. Orkkisvanteet uusilla misukan kitkoilla., 18".Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
Comment
-
-
Originally posted by Ceeray View PostVaihdatin paikallisella luottokorjaajalla etujarrut täysin ja takapalat toissakesänä. Samalla käytiin satulat läpi, puhallettiin ja maalattiin. 10tkm päästyäni alkoi tärräämään. Oli toine etulevy kiero. Vaihdettiin uusi levy takuuseen ja tuntui että tärräsi heti alusta asti taas. Sain vastauksen että mun vanteet vetää levyt kieroksi.. en nyt ihan tuota niele.
Nyt kun aika monetta kertaa tasapainotin vanteita kun tuntuu koko ajan tärräävän ajossa huomasin että etulevyjen sisäpinta on ihan laineilla. Eli helkkarinmoiset urat.. ehken 40tkm ajettu max noilla levyillä. Takalevyissä on taas selkeästi ohentumista koska reunukset jo tulleet, mutta näitä ei silloin vaihdettu.
Mikä tekee tuon levyn urittumisen?
Ja mikä tässä vehkeessä tåristää? Iskaritko (227tkm) vai jarrut vai mikä? Jarruttaessa ei juuri täristä sen kummemmin kuin ajaessakaan. Orkkisvanteet uusilla misukan kitkoilla., 18".
Väsyneet reaktiotankojen korihelat korostaa pientä levyjen nypytystä todella ikävästi. Tuntuuko ratissa kolahtelua, kun kävelyvauhdista nopeasti käyt jarrulla?-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostTuossa aiemmin taisi olla juttua siitä sisäpuolen nopeasta kulumisesta. Jarrujen ilmanoton avustuksella sisäpuoli saa osansa kaikesta mitä tiestöstä irtoaa. Sopiva hiomatahna siellä palan kanssa kun vettä ja muuta sinne lentää.
Väsyneet reaktiotankojen korihelat korostaa pientä levyjen nypytystä todella ikävästi. Tuntuuko ratissa kolahtelua, kun kävelyvauhdista nopeasti käyt jarrulla?Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
Comment
-
-
Originally posted by Sami_R View PostJust eilen tuli tuohon omaan f11 farkkuun vaihdettua palat eteen ja taakse. Ei mikään tavallisuudesta poikkeava homma. Ei tarvittu edes sitä 9mm kuusiokoloavainta. Autossa 330mm levyt edessä.
Takajarrujen kanssa pitää muistaa sähköisen käsijarrun vapautus. Tällä ohjeella onnistuu keneltä vaan:
https://youtu.be/BOubDKjnqak
Satulan irroituksessa tarvinee kapeaa 15mm lenkkiä?
Sähkömoottori torxit auki, moottori pois ja käsijarrumäntä torxilla niin sisään kuin menee?
Sitten päämännän voi puristaa vinkallakin sisään?G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostMeneenkö F1x takapään jarruremppa helposti kuten tässä videossa?
Satulan irroituksessa tarvinee kapeaa 15mm lenkkiä?
Sähkömoottori torxit auki, moottori pois ja käsijarrumäntä torxilla niin sisään kuin menee?
Sitten päämännän voi puristaa vinkallakin sisään?
Comment
-
-
sähk. käsijarrun sisäänvääntö jarrupalojenvaihdon yhteydessä
Ainakin 2016 mallisessa 520 f11 xdrivessä tuli vastaan sisäänkiertämisessä se että torx ei tähän kay, vaan on oltava xzn M9 hylsy. homma tyssäs siihen, onneksi biltemasta löytyi sopiva setti verkkokaupasta, ja sillä voi jatkaa. Tietenkin testeri toinen vaihtoehto, mutta tää manuaali sopii mulle paremmin. Ens viikolla näkee eteneekö homma...
Comment
-
-
Takajarrupalat vaihdon tarpeessa. Marmorilta annettiin käsittämätön 169 euron hinta takapaloille. Kun nyt tilaan/ostan nämä palat muualta, niin minkäkokoiset ne on? Kahta eri kokoa näyttäisi olevan tarjolla. Autona siis F11 520d vuosimallia 2012.
Vaihtoehto 1:
Korkeus 1 (mm):65,5
Korkeus 2 (mm):72,4
Leveys (mm):116,0
Vaihtoehto 2:
Korkeus 1 (mm):63,2
Korkeus 2 (mm):56,2
Leveys (mm):106,0
Edit: Tässä nyt siis mitat ATEn paloista, jos sillä on merkitystä.Last edited by Barenstood; 16-08-2021, 09:19.F11 520d -12
E39 530d -00
Comment
-
Comment