Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 530xd vetari tms..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2028
    • Vantaa

    #46
    Tossa toissapäivänä vaihdettiin veljen 530xd:hen Löbron vetari ja tänään kävi näin.
    Last edited by VilleP; 19-03-2021, 16:12.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • >Jon1<
      BTCF Member
      • Oct 2007
      • 1054
      • Kuopio

      #47
      Originally posted by VilleP View Post
      Tossa toissapäivänä vaihdettiin veljen 530xd:hen Löbron vetari ja tänään kävi näin.
      Mitäs tässä on oikeen tapahtunu?
      ex:F11 535xd M-Sport
      ex:e61 530D M-Sport
      ex:e38 740i mafia
      ex:e36 328
      ex:e36 320
      ex:e30 320->325

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2028
        • Vantaa

        #48
        Sisempi "tripod" murros pyörähtänyt pesässään. Kuvassa kumi on siis mennyt rullalle akselin ympärille.
        Last edited by VilleP; 19-03-2020, 18:59.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #49
          Originally posted by VilleP View Post
          Sisempi "tripod" murros pyörähtänyt pesässään. Kuvassa kumi on siis mennyt rullalle akselin ympärille.
          Miten se on mahdollista noin niinkuin käytännön tasolla? Yksi laakereista ollut irti?
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2028
            • Vantaa

            #50
            Varmaan näin. Jossain kadunkulmassa oli posahtanut.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • suppari
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4048
              • Turku

              #51
              Lienee asentaessa munattu jo.
              sigpic
              P:0409699000

              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
              huollot/korjaukset!

              BMW E&F sarjaan.
              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2028
                • Vantaa

                #52
                Kerro toki miten? Ihan hirveän monella tavalla ei tuota paikalleen saa.

                Mainittakoon vielä että edellinen vetari hajosi myös sisäpäästä. Tripodin laakeri lähti kävelemään. Ja oli löbron vetari sekin.
                Last edited by VilleP; 20-03-2020, 23:22.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  #53
                  Originally posted by VilleP View Post
                  Kerro toki miten? Ihan hirveän monella tavalla ei tuota paikalleen saa.

                  Mainittakoon vielä että edellinen vetari hajosi myös sisäpäästä. Tripodin laakeri lähti kävelemään. Ja oli löbron vetari sekin.
                  Nivel käynyt liian jyrkässä kulmassa asentaessa ja yksi kuulista tipahtanut suojakumin sisään.

                  Ei nuo tuolla tavoin itsestään hajoa.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2028
                    • Vantaa

                    #54
                    Suht suorassa se paikalleen meni. Ja olisi varmaan huomannut heti, jos laakeri puuttuu.

                    Voisiko akseli olla sen verran lyhyt, että madalletussa autossa laakeri pääsee tipahtamaan sopivassa tilanteessa? Nimittäin edellinen vetari kun hajosi, niin oli koko tripod hypännyt pois lopulta pesästään. Ja en kyllä edes ymmärrä miten se käytännössä mahdollista.
                    Last edited by VilleP; 21-03-2020, 10:23.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2287
                      • Uusimaa

                      #55
                      Tuo kannattaa kyllä selvittää... Jos sinne on tullut täsmälleen oikeanlainen vetoakseli niin ei tuon pitäisi kyllä olla mitenkään mahdollista? Ei sen tripodin pitäisi päästä tulemaan missään ratin/jousien asennossa ulos.

                      Eikä se madalluskaan voi olla selittävä tekijä. Mikäli auto on esim. nostettuna nosturilla ylös, on vetarin kulma tällöin paljon jyrkempi kuin madalletussa autossa alas laskettuna. Ja olen omassa autossani pyöritellyt nosturilla etuvetareita kaikissa mahdollisissa ratin asennoissa eikä ole sisäpää ulos vielä pullahtanut. Ja ne tripodin kuulat ei sieltä ihan noin vain vahingossa putoa vaikka nivel kävisi asennusvaiheessa hetkellisesti kupistaan ulkona. Sen tietää jokainen joka on joskus joutunut kasaamaan puretun/purkaantuneen F10:n etuvetarin tripodin....

                      Ja tottahan se on että aika vaikea tuo on väärinkään asentaa, joten veikkaan tässä tapauksessa kyseiseen autoon sopimatonta varaosaa.
                      Last edited by JKK; 21-03-2020, 11:36.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2028
                        • Vantaa

                        #56
                        Jos tunkkaan auton ylös niin vetarin kulma on suht suora. Alas laskettuna ulompi pää luonnollisesti nousee ylös. Näin ainakin madalletussa.

                        No ens viikolla tulee Spidan tilalle, täytyy verrata keskenään, vaikka samaa lafkaahan nuo on. Löbron vetari numerolla 305948 oli tuo, eli numeron mukaan pitäisi olla oikea osa. Jostain syystä ilmoittavat mitan 40mm lyhyemmäksi kuin bemarin katalogi. Ei nyt orkkista ole tässä, niin ei voi verrata käytännössä.
                        Last edited by VilleP; 21-03-2020, 11:46.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2287
                          • Uusimaa

                          #57
                          Originally posted by VilleP View Post
                          Jos tunkkaan auton ylös niin vetarin kulma on suht suora.
                          Itseasiassa nyt kun aloin muistelemaan niin näin se taisi muuten ollakin että nosturilla ollessaan vetari menee suorassa linjassa napaa vasten ilman taivuttelua. Olet oikeassa.

                          Pistähän komenttia tästä kun olette verranneet vetareita toisiinsa. Teillä ei varmaan ole tallessa auton originaalia vetaria verrattavaksi?
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2028
                            • Vantaa

                            #58
                            Ei ole orkkista verrattavaksi. Sen verran tarkennan että edellinen kun hajosi, niin tripodin laakerit poimittiin tieltä. Mutta silti en kyllä käsin saanut akselia takaisin tripodin pesään. Eli on ollut pakko vääntää koko konetta pois päin että päässyt pulahtamaan pois.

                            Edit: paskan alta paljastuikin orkkis vetari.
                            Last edited by VilleP; 21-03-2020, 13:25.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2028
                              • Vantaa

                              #59
                              Juuri tuli päivitettyä informaatiota. Vetari vaihdettu, mutta teki saman tempun melkein heti. Oikealle käännettäessa ja reilummin kaasua annettuna alkoi ruskamaan. Kyseessä siis oikean puoleinen vetari. Jos ajaa/kääntyy tasaisesti niin ei kuulu mitään. Kuulostaa siltä että tasauspyörästö laittaa vastaan? Mutta en kyllä keksi että miten käytännössä on mahdollista.

                              edit: Löytyi tämmöinen



                              Moi. Minun autossani BMW 530D -12 (F11) ilmeni kesällä ongelma siten, että aina käännyttäessä hiljaisella (n. alle 20 km/h) nopeudella, esim. ajettaessa parkkiruutuun alkoi kuulumaan voimansiirrosta melkoista rutinaa/kolinaa ja paikallaan ollessa auto myös täristi. Ikään kuin painaisi jarrua ja kaasua saman aikaisesti. Tätä tuli silloin tällöin (n. 1-2 kertaa viikossa) ja ongelma katosi aina kun virrat sammutti. Merkkiliikkeessä vaihtoivat vetoakselia, ei apua. Tämän jälkeen ilmoittivat ongelman johtunevan vetolaatikosta ja aiheuttajaksi mahdollisesti erisuuruiset kehät renkaissa. Ero kehissä n. 1 mm, joten syy ei siinä. Pitäisi olla eroa n. 5 - 10 mm. Ehdotus oli, että vetolaatikko vaihtoon. En jaksanut uskoa mekaaniseen vikaan, koska ongelma siis hävisi heti kun virrat sammutti ja käynnisti uudelleen. Mitään vikakoodiakaan ei ilmennyt. Sitten viimeisen kerran kun tämä tapahtui otin yhteyttä yhteyttä merkkiliikkeeseen, että jos kokeiltaisiin olisiko öljynvaihdolla apua, ennen kuin lähdetään jakolaatikkoa vaihtamaan. Tällä kertaa oli kuitenkin jokin vikakoodi jäänyt muistiin (ei näkynyt kuljettajalle) liittyen vetolaatikkoon. Huoltoneuvoja löysi tehtaan PUMA-tiedotteista seuraavanlaisen tiedotteen.

                              NE 54033325-03 - 01/04/14 Acoustic abnormally in the drive train on all-wheel drive vehicles. A cracking noise can be heard from the area around the drive train when the steering wheel is turned sharply and at speeds of up to approx. 20 km/h. Ohjeena ongelman korjaamiseen oli ohjelmistopäivitys ja näin tehtiin. Ongelma poissa. Kuinkahan monta jakolaatikkoa on vaihdettu turhaan koska ohjelmisto päivitetään aina vaihdon yhteydessä.
                              Last edited by VilleP; 24-03-2020, 14:34.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              • VilleP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2028
                                • Vantaa

                                #60
                                Nyt tarviais hieman jelppiä. Vetarit ei ole rikkoutuneet, vaan tripod on muljahtanut pesästään pois ja takaisin. Kysymys kuuluu, miten se pääsee tulemaan pois ja toinen kysymys miksi se lähtee pois? Minulla on tässä pari mahdollista skenaariota.

                                Eli kääntäessä ja reilummin kaasua antaessa kuuluu pauke tuosta vetarista, tämä viittaisi siihen että jakolaatikon kytkimet on lukittuneena->tahtoo pyörittää eturenkaita samaan tahtiin kun takarenkatia, ja tämä aiheuttaa väännön vetariin joka saa tripodin pulpahtamaan pois paikoiltaan(joskin mysteeri miten se mahtuu).

                                Ja teoria miksi vetoa välitetään liikaa eturenkaille käännöksessä:

                                1. Meillä oli kojelauta ja sitämyöten ratti purettuna juuri hajoamista edeltäneellä viikonloppuna. Kaikki kasattiin paikalleen, mutta kun rattia käännettiin, kuului sen takaa "naks" ja hankaava ääni hetken aikaan. Ei tuntunut vaikuttaneen mihinkään, niin ei purettu enää rattia pois ja selvitetty sen enempää. Tuli vaan nyt jäkeenpäin mieleen, että onkohan asentotunnistin jotenkin ottanut kipeää. Käsittääkseni sen asento vaikuttaa xdriven toimintaan. Renkaat käänntettynä pitävällä alustalla->enemmän luistoa jakolaatikkoon.

                                2. Tuo aikaisemmin mainittu nelikon ohjausboksin päivitys. Ihmetyttää vaan että miksi ongelma olisi nyt ilmaantunut.

                                Jos Lahdessa on joku joka läppärin kanssa kiinni tuohon, niin voisi katsoa mitä tuo ohjauksen kulma-anturi sanoo. Yv:tä voi pistellä.
                                F11 530xd LCI
                                S2 Avant

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎