Tossa toissapäivänä vaihdettiin veljen 530xd:hen Löbron vetari ja tänään kävi näin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F11 530xd vetari tms..
Collapse
X
-
Originally posted by VilleP View PostTossa toissapäivänä vaihdettiin veljen 530xd:hen Löbron vetari ja tänään kävi näin.
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View PostSisempi "tripod" murros pyörähtänyt pesässään. Kuvassa kumi on siis mennyt rullalle akselin ympärille.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Lienee asentaessa munattu jo.sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View PostKerro toki miten? Ihan hirveän monella tavalla ei tuota paikalleen saa.
Mainittakoon vielä että edellinen vetari hajosi myös sisäpäästä. Tripodin laakeri lähti kävelemään. Ja oli löbron vetari sekin.
Ei nuo tuolla tavoin itsestään hajoa.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Suht suorassa se paikalleen meni. Ja olisi varmaan huomannut heti, jos laakeri puuttuu.
Voisiko akseli olla sen verran lyhyt, että madalletussa autossa laakeri pääsee tipahtamaan sopivassa tilanteessa? Nimittäin edellinen vetari kun hajosi, niin oli koko tripod hypännyt pois lopulta pesästään. Ja en kyllä edes ymmärrä miten se käytännössä mahdollista.Last edited by VilleP; 21-03-2020, 11:23.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Tuo kannattaa kyllä selvittää... Jos sinne on tullut täsmälleen oikeanlainen vetoakseli niin ei tuon pitäisi kyllä olla mitenkään mahdollista? Ei sen tripodin pitäisi päästä tulemaan missään ratin/jousien asennossa ulos.
Eikä se madalluskaan voi olla selittävä tekijä. Mikäli auto on esim. nostettuna nosturilla ylös, on vetarin kulma tällöin paljon jyrkempi kuin madalletussa autossa alas laskettuna. Ja olen omassa autossani pyöritellyt nosturilla etuvetareita kaikissa mahdollisissa ratin asennoissa eikä ole sisäpää ulos vielä pullahtanut. Ja ne tripodin kuulat ei sieltä ihan noin vain vahingossa putoa vaikka nivel kävisi asennusvaiheessa hetkellisesti kupistaan ulkona. Sen tietää jokainen joka on joskus joutunut kasaamaan puretun/purkaantuneen F10:n etuvetarin tripodin....
Ja tottahan se on että aika vaikea tuo on väärinkään asentaa, joten veikkaan tässä tapauksessa kyseiseen autoon sopimatonta varaosaa.Last edited by JKK; 21-03-2020, 12:36.
Comment
-
-
Jos tunkkaan auton ylös niin vetarin kulma on suht suora. Alas laskettuna ulompi pää luonnollisesti nousee ylös. Näin ainakin madalletussa.
No ens viikolla tulee Spidan tilalle, täytyy verrata keskenään, vaikka samaa lafkaahan nuo on. Löbron vetari numerolla 305948 oli tuo, eli numeron mukaan pitäisi olla oikea osa. Jostain syystä ilmoittavat mitan 40mm lyhyemmäksi kuin bemarin katalogi. Ei nyt orkkista ole tässä, niin ei voi verrata käytännössä.Last edited by VilleP; 21-03-2020, 12:46.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View PostJos tunkkaan auton ylös niin vetarin kulma on suht suora.
Pistähän komenttia tästä kun olette verranneet vetareita toisiinsa. Teillä ei varmaan ole tallessa auton originaalia vetaria verrattavaksi?
Comment
-
-
Ei ole orkkista verrattavaksi. Sen verran tarkennan että edellinen kun hajosi, niin tripodin laakerit poimittiin tieltä. Mutta silti en kyllä käsin saanut akselia takaisin tripodin pesään. Eli on ollut pakko vääntää koko konetta pois päin että päässyt pulahtamaan pois.
Edit: paskan alta paljastuikin orkkis vetari.Last edited by VilleP; 21-03-2020, 14:25.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Juuri tuli päivitettyä informaatiota. Vetari vaihdettu, mutta teki saman tempun melkein heti. Oikealle käännettäessa ja reilummin kaasua annettuna alkoi ruskamaan. Kyseessä siis oikean puoleinen vetari. Jos ajaa/kääntyy tasaisesti niin ei kuulu mitään. Kuulostaa siltä että tasauspyörästö laittaa vastaan? Mutta en kyllä keksi että miten käytännössä on mahdollista.
edit: Löytyi tämmöinen
Moi. Minun autossani BMW 530D -12 (F11) ilmeni kesällä ongelma siten, että aina käännyttäessä hiljaisella (n. alle 20 km/h) nopeudella, esim. ajettaessa parkkiruutuun alkoi kuulumaan voimansiirrosta melkoista rutinaa/kolinaa ja paikallaan ollessa auto myös täristi. Ikään kuin painaisi jarrua ja kaasua saman aikaisesti. Tätä tuli silloin tällöin (n. 1-2 kertaa viikossa) ja ongelma katosi aina kun virrat sammutti. Merkkiliikkeessä vaihtoivat vetoakselia, ei apua. Tämän jälkeen ilmoittivat ongelman johtunevan vetolaatikosta ja aiheuttajaksi mahdollisesti erisuuruiset kehät renkaissa. Ero kehissä n. 1 mm, joten syy ei siinä. Pitäisi olla eroa n. 5 - 10 mm. Ehdotus oli, että vetolaatikko vaihtoon. En jaksanut uskoa mekaaniseen vikaan, koska ongelma siis hävisi heti kun virrat sammutti ja käynnisti uudelleen. Mitään vikakoodiakaan ei ilmennyt. Sitten viimeisen kerran kun tämä tapahtui otin yhteyttä yhteyttä merkkiliikkeeseen, että jos kokeiltaisiin olisiko öljynvaihdolla apua, ennen kuin lähdetään jakolaatikkoa vaihtamaan. Tällä kertaa oli kuitenkin jokin vikakoodi jäänyt muistiin (ei näkynyt kuljettajalle) liittyen vetolaatikkoon. Huoltoneuvoja löysi tehtaan PUMA-tiedotteista seuraavanlaisen tiedotteen.
NE 54033325-03 - 01/04/14 Acoustic abnormally in the drive train on all-wheel drive vehicles. A cracking noise can be heard from the area around the drive train when the steering wheel is turned sharply and at speeds of up to approx. 20 km/h. Ohjeena ongelman korjaamiseen oli ohjelmistopäivitys ja näin tehtiin. Ongelma poissa. Kuinkahan monta jakolaatikkoa on vaihdettu turhaan koska ohjelmisto päivitetään aina vaihdon yhteydessä.Last edited by VilleP; 24-03-2020, 15:34.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Nyt tarviais hieman jelppiä. Vetarit ei ole rikkoutuneet, vaan tripod on muljahtanut pesästään pois ja takaisin. Kysymys kuuluu, miten se pääsee tulemaan pois ja toinen kysymys miksi se lähtee pois? Minulla on tässä pari mahdollista skenaariota.
Eli kääntäessä ja reilummin kaasua antaessa kuuluu pauke tuosta vetarista, tämä viittaisi siihen että jakolaatikon kytkimet on lukittuneena->tahtoo pyörittää eturenkaita samaan tahtiin kun takarenkatia, ja tämä aiheuttaa väännön vetariin joka saa tripodin pulpahtamaan pois paikoiltaan(joskin mysteeri miten se mahtuu).
Ja teoria miksi vetoa välitetään liikaa eturenkaille käännöksessä:
1. Meillä oli kojelauta ja sitämyöten ratti purettuna juuri hajoamista edeltäneellä viikonloppuna. Kaikki kasattiin paikalleen, mutta kun rattia käännettiin, kuului sen takaa "naks" ja hankaava ääni hetken aikaan. Ei tuntunut vaikuttaneen mihinkään, niin ei purettu enää rattia pois ja selvitetty sen enempää. Tuli vaan nyt jäkeenpäin mieleen, että onkohan asentotunnistin jotenkin ottanut kipeää. Käsittääkseni sen asento vaikuttaa xdriven toimintaan. Renkaat käänntettynä pitävällä alustalla->enemmän luistoa jakolaatikkoon.
2. Tuo aikaisemmin mainittu nelikon ohjausboksin päivitys. Ihmetyttää vaan että miksi ongelma olisi nyt ilmaantunut.
Jos Lahdessa on joku joka läppärin kanssa kiinni tuohon, niin voisi katsoa mitä tuo ohjauksen kulma-anturi sanoo. Yv:tä voi pistellä.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
Comment