Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 ravistaa kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #31
    Originally posted by takur View Post
    Tuli kanssa hehkuohjain vaihdettua. 6:n hehku antoi koodin. Aukasin vanhan, ei ollut yksikään lanka poikki tai irti. Eli muutakin ongelmaa noissa on.....
    Vaihdoit ilmeisesti aluksi hehkun ja koodi ei poistunut ja sitten vielä ohjaimen perään jotta sait koodin pois?

    Muutaman hajonneen boksin oon jaksanut avata ja niissä on ollut noita poikkinaisia kinttuja ja loput onkin sitten tullut viskottua roskiin ilman tutkimista. Tekemätön paikka ja m57n kohdalla ei ainakaan kannata ottaa riskia että vaihtaa vain jommatkummat kun lopputulos saattaa olla että viallinen boksi hajottaa myös uuden hehkun. Molemmat kuitenkin vaativat imusarjan irroittamisen. N57:ssa ohjain taitaa olla hiukan huoltoystävällisemmässä paikassa mutta en tiedä kuinka helposti vaihto siellä onnistuu...

    Sakemannien puheet hehkuista alkavat sillä linjalla että aluksi ohjain vaihtoon.... ja jos ei tuu tolkkuihin niin sitten myös hehku. Tässä motissa on uudenlaiset keraamiset hehkut...
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • takur
      Bimmer Rookie
      • Jun 2013
      • 97
      • Oulu

      #32
      Ei. Testasin kaikki hehkut ensin. Kaikille kelpas 10A virta suoraan kytkettäessä.

      Originally posted by fraatti View Post
      Vaihdoit ilmeisesti aluksi hehkun ja koodi ei poistunut ja sitten vielä ohjaimen perään jotta sait koodin pois?

      Muutaman hajonneen boksin oon jaksanut avata ja niissä on ollut noita poikkinaisia kinttuja ja loput onkin sitten tullut viskottua roskiin ilman tutkimista. Tekemätön paikka ja m57n kohdalla ei ainakaan kannata ottaa riskia että vaihtaa vain jommatkummat kun lopputulos saattaa olla että viallinen boksi hajottaa myös uuden hehkun. Molemmat kuitenkin vaativat imusarjan irroittamisen. N57:ssa ohjain taitaa olla hiukan huoltoystävällisemmässä paikassa mutta en tiedä kuinka helposti vaihto siellä onnistuu...

      Sakemannien puheet hehkuista alkavat sillä linjalla että aluksi ohjain vaihtoon.... ja jos ei tuu tolkkuihin niin sitten myös hehku. Tässä motissa on uudenlaiset keraamiset hehkut...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        #33
        Originally posted by takur View Post
        Ei. Testasin kaikki hehkut ensin. Kaikille kelpas 10A virta suoraan kytkettäessä.
        Jaa näyttävät näköjään imevän jotakuinkin saman verran kuin vanhemman M57:n hehkut... Kauaa ei tosin parane 12V testailla, dokkarissa lukee jännitteenä maks 10V...



        Tässä oli tästä N57:sta...



        Tässä oli vielä jotain kuinka noita hehkuja räpsitään päälle... Ihmekös jos käy akun päälle kun hehkut mollottaa jo kun kuskin pukille istutaan ja seuraavaksi kun laitetaan turvavyö ja sitten kun painetaan jarrupedaalia, käynnistetään moottori jne...
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • takur
          Bimmer Rookie
          • Jun 2013
          • 97
          • Oulu

          #34
          Ompa melko systeemi....
          Sen aikaa kokeilin tuota virtaa että mittari ehti näyttää lukeman. Arviolta 1s. Ja välissä oli kuitenkin n. 2m banaanijohto.
          Jossain netin syövereissä oli hehkun puhdistus operaatio. Useampi minuutti loimotettiin irrallista tulppaa. Joo en kokeillut.
          Mielessä kummittelee noiden tulppien vaihto. Tai oikeastaan niiden irroitus urakka...
          Last edited by takur; 18-10-2017, 10:55.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7520
            • Jyväshyvä

            #35
            Originally posted by takur View Post
            Ei. Testasin kaikki hehkut ensin. Kaikille kelpas 10A virta suoraan kytkettäessä.
            Toivottavasti et kovin kauaa, hehkut palaa aika äkkiä jos sinne 12 V pukkaa...

            Edit: näyt jo vastanneen myöhemmin että sekunnin verran testasit.

            Kai ne germaanit suosittelee vain yksiön vaihtoa kun hehkujen irroitus on ko. koneesta (eli N57) oikeasti iso riski,
            tiedän useamman tapauksen missä hehku on saatu katkeamaan.
            Itse en kovin montaa ole vielä joutunut vaihtamaan mutta ne kaikki ovat olleet lujassa, ei voi kertaheitolla irroittaa,
            pitää nitkutella ja liotella rauhassa irti... Ja silti on saattanut tulla pätkä kannen kierrettä mukana.
            Last edited by MajorDrake; 19-10-2017, 22:56.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              #36
              Originally posted by MajorDrake View Post
              Toivottavasti et kovin kauaa, hehkut palaa aika äkkiä jos sinne 12 V pukkaa...

              Edit: näyt jo vastanneen myöhemmin että sekunnin verran testasit.

              Kai ne germaanit suosittelee vain yksiön vaihtoa kun hehkujen irroitus on ko. koneesta (eli N57) oikeasti iso riski,
              tiedän useamman tapauksen missä hehku on saatu katkeamaan.
              Itse en kovin montaa ole vielä joutunut vaihtamaan mutta ne kaikki ovat olleet lujassa, ei voi kertaheitolla irroittaa,
              pitää nitkutella ja liotella rauhassa irti... Ja silti on saattanut tulla pätkä kannen kierrettä mukana.
              Lupaavaa... tuossahan oli maininta että keraaminen hehku ei kestä paljoa kopistelua. Mahtaakohan kestää kiertoa/kääntöä yhtähyvin kuin vanhanmallinen? Jossainhan näihin yleensä on maks avausmomentti... samoin jossain luki että ohjainboksi tunnistaa onko kyseessä uudemman vai vanhemman mallin hehku kyseessä. Ilmeisesti kummat vaan voi laittaa kunhan ei sekoita molempia sekaisin.

              Hehkut oot varmaan irroittanut aina tulikuumasta moottorista tai mitä se nyt purkamisen aikana kerkee jäähtyy...?
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • takur
                Bimmer Rookie
                • Jun 2013
                • 97
                • Oulu

                #37
                Olen pikku hiljaa lähestynyt hehkujen vaihtoa..... puolen vuoden aikana on tullut laitettua erinnäisiä litkuja sinne hehkujen juureen varmaankin 5 kertaa. Toiveissa olis saada ne kerta heitolla vaihdettua.
                Kuulemma kone kannattaa olla oikeasti kuuma kun homman aloittaa. Ja tarvittaessa välilläkin käydä huitasemassa uudestaan lämpimäksi.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7520
                  • Jyväshyvä

                  #38
                  Ongelmana on näissä N-sarjan koneissa että hehkut ovat pitemmät ja ohuemmat kuin vanhat ja lisäksi kiinni alumiinikannessa. Ei ne kestä samaa vääntöä kuin vanhemmat.

                  Vanhemman hehkun jos pistää kiinni ruuvipenkkiin ja vääntää niin voimaa voi käyttää max 45 Nm, poikki ne menee kylmänä jossain 49-52 Nm kun kerran vanhoja testattiin.

                  Uudet ei kestä edes tuon vertaa, ei ole tullut penkissä testattua millä voimalla ne katkeaa. En ainakaan yli 35 Nm vääntäis...

                  Yhden N57:n katkenneen hehkun poisto maksoi Jyväskylässä koneistamolla 600€. Kantta ei siis käytetty pois. Hehku oli irtipoikki ja pinta alle kannen tason, yritettiin ensi itse hitsaamalla (kun oli vielä sentti kannen pinnan tason yläpuolella) mutteria tms. saada se pois mutta aina katkesi vaan syvemmältä...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • karis79
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 145
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Yhden N57:n katkenneen hehkun poisto maksoi Jyväskylässä koneistamolla 600€. Kantta ei siis käytetty pois. Hehku oli irtipoikki ja pinta alle kannen tason, yritettiin ensi itse hitsaamalla (kun oli vielä sentti kannen pinnan tason yläpuolella) mutteria tms. saada se pois mutta aina katkesi vaan syvemmältä...
                    Oliko paljo ajettuna noi missä ovat jumineet? Vai onko kilometreillä/auton iällä mitää merkitystä siihen onko jumissa vai ei?

                    Noi hehkut ei näytä kalliilta per kappale niin kannattaisko noita vaihtaa ennakkoon jos vaikka sattuu veilä irtoamaan nätisti näillä kilometreillä?

                    Eikö noi hehkut porsi joka tapauksessa ennen 200tkm merkkiä?
                    F11 530xd 11/11
                    E39 530d 05/03

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7520
                      • Jyväshyvä

                      #40
                      No kyseinen X5 oli 2.5 vuotias ja 84 ajettu kun sen hehkuvikaisena ostin, sain 3000e alennusta kun kustannusarvio merkkiliikkeessä oli 3500€. Autossa oli BMW:n premium selection takuu joka ei korvannut mitään myyjälle, hän äänesti jaloillaan ja pihassa oli vuoden ikäinen Audi. Tämä siis Saksassa...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • OVi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2016
                        • 514
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        No kyseinen X5 oli 2.5 vuotias ja 84 ajettu kun sen hehkuvikaisena ostin, sain 3000e alennusta kun kustannusarvio merkkiliikkeessä oli 3500€. Autossa oli BMW:n premium selection takuu joka ei korvannut mitään myyjälle, hän äänesti jaloillaan ja pihassa oli vuoden ikäinen Audi. Tämä siis Saksassa...
                        Olipas erikoinen takuu! Mulla on BPS korvannut ihan kaiken ja se ei ole kovin pieni summa se.

                        Mutta kaipa ne hehkutkin sieltä irti saa. Ainakin mulla mitattiin puristuspaineet hehkujen reijistä n. 104 tkm ajetusta autosta. Tärkeintä on, että ei yritä vääntää hehkua pois kerralla, vaan ottaa aina välillä vähän takaisin. Esim puoli kierrosta ulos ja vartti takaisin koko ajan tunnustellen voiman määrää. Toki alumiinin ja teräksen kesken on aina kiinnileikkautumisen vaara ja sillon tulee varmasti kannesta kierteet ulos.

                        Noita liuotteita kannattaa laittaa siinä vaiheessa, kun hehku "napsahtaa" irti. Silloin öljy menee kierteeseen. Periaattessa tuon alun napsauksen jälkeen lämmöllekään ei ole enää tarvetta, mutta voihan sitä laittaa moottorinlämmittimen töpselin seinään, jos sellainen on.
                        Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                        Comment

                        • Driver22
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 2093
                          • *

                          #42
                          Minulla kanssa välillä hiukan ravistelee kylmäkäynnistyksessä. Tälläisia vikakoodeja antaa (Carly):

                          0. Motor Control:
                          <--------------------------->
                          Engine / Motor:
                          - Fault: Receive LIN-bus communication of the glow plug GSG
                          - Code: 28CE00
                          - Fault: Swirl flap swirl flap is offset learn mechanically defective
                          - Code: 279100
                          - Fault: Swirl flap actuator position, long-term drift position deviation is too high
                          - Code: 279000

                          Eli taitaa hehkujen ohjainyksikkö olla vaihtokunnossa sekä imusarjan läpät jumissa?

                          Edit. aika kohtuu hinnalla noita ohjainyksikköjä saisi ebaysta Beru GSE108
                          Last edited by Driver22; 23-10-2017, 17:39.
                          F31 330D Xdrive M-Sport

                          Comment

                          • Driver22
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 2093
                            • *

                            #43
                            Originally posted by Driver22 View Post
                            Minulla kanssa välillä hiukan ravistelee kylmäkäynnistyksessä. Tälläisia vikakoodeja antaa (Carly):

                            0. Motor Control:
                            <--------------------------->
                            Engine / Motor:
                            - Fault: Receive LIN-bus communication of the glow plug GSG
                            - Code: 28CE00
                            - Fault: Swirl flap swirl flap is offset learn mechanically defective
                            - Code: 279100
                            - Fault: Swirl flap actuator position, long-term drift position deviation is too high
                            - Code: 279000

                            Eli taitaa hehkujen ohjainyksikkö olla vaihtokunnossa sekä imusarjan läpät jumissa?

                            Edit. aika kohtuu hinnalla noita ohjainyksikköjä saisi ebaysta Beru GSE108
                            Uusi hehkuyksikkö paikallaan ja nyt lähtee ravistelematta käyntiin kustannuksia tuli 64e rele ja 12e toimituskulut. Vaihto onnistuu imusarjaa irroittamatta.
                            F31 330D Xdrive M-Sport

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2684
                              • Tampere

                              #44
                              Originally posted by Driver22 View Post
                              Uusi hehkuyksikkö paikallaan ja nyt lähtee ravistelematta käyntiin
                              Ja sille läppäpuolelle et tehnyt tässä vaiheessa mitään? Oliko aikeissa vilkaista millaisessa kunnossa ovat?
                              B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • Driver22
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 2093
                                • *

                                #45
                                Originally posted by JaniLap View Post
                                Ja sille läppäpuolelle et tehnyt tässä vaiheessa mitään? Oliko aikeissa vilkaista millaisessa kunnossa ovat?
                                Ei ole tässä vielä ehtinyt. Irroitan imusarjan kun ehdin ja putsailen, varmaan jätän läpät samalla pois kokonaan. Olen ymmärtänyt että läpät voi irroittaa ja jättää pois ilman että tarvitsee edes tulpata mitään. Läppien moottorihan saa olla paikallaan ja pyöritellä tyhjää :think 100% varma en ole, sittenpä näkee kun alkaa purkamaan.
                                F31 330D Xdrive M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎