Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR hässäkkä ja softaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heksunaattori
    Bimmer Rookie
    • Nov 2012
    • 60
    • Tuusula

    #16
    Originally posted by kmr View Post
    Onko näistä kokemusta, että ovatko kaikki imusarjat kovin paskasia sisältä, vaikka egr-systeemi olisi kunnossa? Tietysti jos egr-venttiili päästää läpi niin enemmän kerää nokea imusarjaan. Omassa tulee satunnaisesti pakokaasuntuoksua koppiin. Saattaa olla ainoastaan dpf-polttojen aikana kun ajelee pois maantieltä.

    Tuohon egr-vesikierron tulppaamiseen käyttäisin jotain muuta kuin kemiallista metallia.. Laitetta sen enempää tuntematta. Vanhempiin myydään valmiita kittejä egr-tulppaukseen. N57-koneeseen en nopealla haulla löytänyt.
    Näissä N-sarjan koneissa imusarjat kerää kuuleman mukaan erittäin herkästi tuota nokipaskaa.

    Omasta N57 otin imusarjan irti tässä talvella ennen ohjelmointia ja yllätyin itse ainakin, kuinka paljon paskaa voi imusarjassa olla kun autolla ajettu n. 60 tkm. Puhumattakaan, kun näin kuvaa 140tkm ajetun samanlaisen imusarjasta ja lohkon imukanavista. Omassani imukanavat lohkossa olivat onneksi suht puhtaat, joten soodapuhallutin pelkän imusarjan ja pesin dieselillä, jonka jälkeen EGR otettiin ohjelmallisesti pois käytöstä ohjelmoinnin yhteydessä. Varmuudeksi tulppasin vielä putken joka tulee EGR-venttiililtä imusarjaan.
    F10 525dA -10
    E90 320dA -09
    E36 320i -95
    E60 525dA -05

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2323
      • Uusimaa

      #17
      Originally posted by Heksunaattori View Post
      yllätyin itse ainakin, kuinka paljon paskaa voi imusarjassa olla kun autolla ajettu n. 60 tkm. Puhumattakaan, kun näin kuvaa 140tkm ajetun samanlaisen imusarjasta ja lohkon imukanavista. Omassani imukanavat lohkossa olivat onneksi suht puhtaat, joten soodapuhallutin pelkän imusarjan ja pesin dieselillä, jonka jälkeen EGR otettiin ohjelmallisesti pois käytöstä ohjelmoinnin yhteydessä. Varmuudeksi tulppasin vielä putken joka tulee EGR-venttiililtä imusarjaan.
      Aamen! Samoin itse yllätyin kuinka 130tkm ajetun imusarja pystyi olemaan niin totaalisen täynnä sontaa. Vastaavia tapauksia olen nähnyt lähinnä 400tkm ajetuissa TDI-Golffeissa. Sanoisin perstuntumalta että kanavien aukoista oli 60-70% enää käytettävissä virtaukseen. Siihen yhdistettynä vielä imusarjaan EGR-virtauksen aiheuttamana palanut reikä...
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Purkkis
        Newbiemmer
        • May 2016
        • 9
        • Mikkeli

        #18
        Onko tuossa imusarjan irroituksessa mitään ihmeelistä vai onko se vain irroita palikka kerrallaan ja kasaa päinvastaisessa järjestyksessä? kunhan kelit lämpiää niin meinasin oman 185k ajetun 520d imusarjan putsata, voi olla pikkasen kaikkea karstaa imenyt jo.

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2323
          • Uusimaa

          #19
          Tuon helpompaa imusarjan irroitusta on vaikea löytää. Vähän pitää johtosarjaa vain siivota tieltä pois ja hehkujen ohjainyksikkö napsauttaa pohjasta irti.

          Originally posted by Purkkis View Post
          Onko tuossa imusarjan irroituksessa mitään ihmeelistä vai onko se vain irroita palikka kerrallaan ja kasaa päinvastaisessa järjestyksessä? kunhan kelit lämpiää niin meinasin oman 185k ajetun 520d imusarjan putsata, voi olla pikkasen kaikkea karstaa imenyt jo.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • Hurjis
            Newbiemmer
            • May 2010
            • 14
            • Tuppukylä

            #20
            Voishan joku tuohon kuvasarjankin tehdä joutessaan meitä tumpelompia avustamaan

            Comment

            • HV530XD
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 399
              • Lappeenranta

              #21
              Originally posted by Heksunaattori View Post
              Omasta N57 otin imusarjan irti tässä talvella ennen ohjelmointia ja yllätyin itse ainakin, kuinka paljon paskaa voi imusarjassa olla kun autolla ajettu n. 60 tkm. Puhumattakaan, kun näin kuvaa 140tkm ajetun samanlaisen imusarjasta ja lohkon imukanavista. Omassani imukanavat lohkossa olivat onneksi suht puhtaat
              Otin omasta N57 535d:stä imusarjan tänään irti. 166tkm tuli tällä viikolla täyteen, tyypillisesti on tullut rapiat 1000km/viikko maantieajoa. Ja kyllähän sitä tervaa ja karstaa rööreistä löytyi runsaasti. Mutta aika jännä että kannessa imuröörit oli suht siistissä kunnossa. Nyt tötterö on likoamassa yön yli ja aamulla putsaus ja takasin kiinni, pitäis taas huomenna päästä tien päälle... Liitteenä muutama kuva ennen putsausta.
              Attached Files

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17522
                • Turku

                #22
                Miten putsasit ja missä liotit tuota?
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2323
                  • Uusimaa

                  #23
                  Originally posted by HV530XD View Post
                  Ja kyllähän sitä tervaa ja karstaa rööreistä löytyi runsaasti.
                  Hyvin pitkälti samanlaiselta näytti oman autoni 135.000km ajettu imusarja.... Onko sulla kuvaa siitä välijäähyn/EGR:n sunnalta tulevasta aukosta? Se oli mun autossa pahiten muurautunut umpeen...
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • HV530XD
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2015
                    • 399
                    • Lappeenranta

                    #24
                    Originally posted by Laku View Post
                    Miten putsasit ja missä liotit tuota?
                    Liuotinpesuaineella liottelin, ja sitten mekaanista putsausta; hammasharjaa, sutia, rassia, rättejä ja talouspaperia. On muute paskasta hommaa... Vaikka kuin yritti tallia ja itseä suojata, niin mustaa tervaa tuntui olevan joka paikassa! Soodapuhallusta olisin halunnut kokeilla, mutta tähän kiireeseen en saanut järjestymään.

                    Originally posted by JKK View Post
                    Onko sulla kuvaa siitä välijäähyn/EGR:n sunnalta tulevasta aukosta? Se oli mun autossa pahiten muurautunut umpeen...
                    Yksi huono kuva liitteenä. Joo aika tervassa ne seinämät siinä oli. Sulla JKK oli siinä EGR:n tulon kohdalla imusarjassa sitä rokkoa ja jopa reikä? Tossa mun autossa siinä kohtaa missä EGR:ltä tulee kaasut imusarjaan on sellainen ohjain, mikä kääntää virtauksen niin että kaasut eivät tule seinämää kohti vaan ne kääntyvät sinne imuilman menosuuntaan. Mulla ei ainakaan ollut siinä kohtaa imusarjassa mitään kulumaa havaittavissa.

                    Noin yleisesti tuo purku ja kasaus oli kyllä melkoista tetriksen peluuta kun oli aikataulupainetta... Eniten päänsärkyä tuli sähköjohtojen liittimistä, kun niitä joutui hitusen aukomaan, olisi hyvä tietää oikea tapa avata lukittavia liittimiä niin että ne ei rapsahda rikki. Mulla ei oo tohon bemariin minkäänlaista korjaamo-opasta, joskus Volvoon mulla oli piraattiversio sähköisestä korjaamokäsikirjasta ja siellä oli mm. kaikkien lukittujen sähköliittimien avausohjeet kuvien kera. Mistähän tohon bemuun vois ettiä jotain korjaamokäsikirjaa? Oliko joku TIS tai jotain sinnepäin :think ?
                    Attached Files

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2323
                      • Uusimaa

                      #25
                      Originally posted by HV530XD View Post
                      Sulla JKK oli siinä EGR:n tulon kohdalla imusarjassa sitä rokkoa ja jopa reikä? Tossa mun autossa siinä kohtaa missä EGR:ltä tulee kaasut imusarjaan on sellainen ohjain, mikä kääntää virtauksen niin että kaasut eivät tule seinämää kohti vaan ne kääntyvät sinne imuilman menosuuntaan.
                      Juu, kyllä mullakin on se sama ohjain kaasujen virtaukselle, mutta sitä rokonarpisuutta olikin sitten siinä ympärillä mistä se kaasu tulee ohjaimesta imusarjaan. Veikkaan että siellä on saattanut lepattaa jopa jonkinlainen liekki, koska siitä palaneen reiän ympäriltä oli muovia sulanut ihan kunnolla. Itse reikähän oli vain 2-3mm, jonka sai ulkopuolelta turvallisesti tilkittyä sopivalla ruuvilla. Tein tuostakin reklamaation merkkiliikkeen kautta, mutta valmistajan mielestä puhki palanut imusarja ei riittänyt GW-takuuseen. Uusi imusarja maksaa 1100 euroa. Mikäli joku joskus törmää käytettyyn N57-imusarjaan, kannattaa laittaa mulle vinkkiä...

                      Ja ne liittimet kyllä aiheutti itsellänikin verenpaineeseen nousua. Käsittämätöntä miten idioottimaisia lukituksia F-mallin konehuoneen liittimissä käytetään! En keksi siihenkään muuta selitystä kuin puhdas vi***ilu... E-mallien liittimet oli selvästi käyttäjäystävällisempiä.
                      Last edited by JKK; 18-03-2017, 18:34.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by HV530XD View Post
                        Liuotinpesuaineella liottelin, ja sitten mekaanista putsausta; hammasharjaa, sutia, rassia, rättejä ja talouspaperia. On muute paskasta hommaa... Vaikka kuin yritti tallia ja itseä suojata, niin mustaa tervaa tuntui olevan joka paikassa! Soodapuhallusta olisin halunnut kokeilla, mutta tähän kiireeseen en saanut järjestymään.



                        Yksi huono kuva liitteenä. Joo aika tervassa ne seinämät siinä oli. Sulla JKK oli siinä EGR:n tulon kohdalla imusarjassa sitä rokkoa ja jopa reikä? Tossa mun autossa siinä kohtaa missä EGR:ltä tulee kaasut imusarjaan on sellainen ohjain, mikä kääntää virtauksen niin että kaasut eivät tule seinämää kohti vaan ne kääntyvät sinne imuilman menosuuntaan. Mulla ei ainakaan ollut siinä kohtaa imusarjassa mitään kulumaa havaittavissa.

                        Noin yleisesti tuo purku ja kasaus oli kyllä melkoista tetriksen peluuta kun oli aikataulupainetta... Eniten päänsärkyä tuli sähköjohtojen liittimistä, kun niitä joutui hitusen aukomaan, olisi hyvä tietää oikea tapa avata lukittavia liittimiä niin että ne ei rapsahda rikki. Mulla ei oo tohon bemariin minkäänlaista korjaamo-opasta, joskus Volvoon mulla oli piraattiversio sähköisestä korjaamokäsikirjasta ja siellä oli mm. kaikkien lukittujen sähköliittimien avausohjeet kuvien kera. Mistähän tohon bemuun vois ettiä jotain korjaamokäsikirjaa? Oliko joku TIS tai jotain sinnepäin :think ?
                        TIS viimeinen DVD on 2009, joten ei taida siitä olla f-sarjalaisiin apua. Korjausohjeet löytyy ISTA-D:stä.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7527
                          • Jyväshyvä

                          #27
                          Originally posted by JKK View Post
                          Ja ne liittimet kyllä aiheutti itsellänikin verenpaineeseen nousua. Käsittämätöntä miten idioottimaisia lukituksia F-mallin konehuoneen liittimissä käytetään! En keksi siihenkään muuta selitystä kuin puhdas vi***ilu... E-mallien liittimet oli selvästi käyttäjäystävällisempiä.
                          Samaa olen minäkin ihmetellyt...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • HV530XD
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 399
                            • Lappeenranta

                            #28
                            Originally posted by Laku View Post
                            Miten putsasit ja missä liotit tuota?
                            Kuulin juttua että joku oli kokeillut imusarjan putsauksessa Mr. Muscle uuninpuhdistusainetta. Kuulemma annettu vaikuttaa 15-20min, ja sitten töhnät lähtivät vesihuuhtelulla veks... Helpon kuulosta!
                            Googlettelin tökötin ja käyttiksessä varoitettiin että ei saa käyttää alumiiniin, kromiin ja tiivisteisiin. Tehoaine monoetanoliamiini ja wikipedian mukaan syövyttää kuparia, alumiinia ja kumia. Tämä vinkkinä tiedoksi jos joku haluaa kokeilla...

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #29
                              Originally posted by HV530XD View Post
                              Kuulin juttua että joku oli kokeillut imusarjan putsauksessa Mr. Muscle uuninpuhdistusainetta. Kuulemma annettu vaikuttaa 15-20min, ja sitten töhnät lähtivät vesihuuhtelulla veks... Helpon kuulosta!
                              Googlettelin tökötin ja käyttiksessä varoitettiin että ei saa käyttää alumiiniin, kromiin ja tiivisteisiin. Tehoaine monoetanoliamiini ja wikipedian mukaan syövyttää kuparia, alumiinia ja kumia. Tämä vinkkinä tiedoksi jos joku haluaa kokeilla...
                              Jumittelevia vnt turbon siipiä ovat tuolla Mr. musclella pudistelleet VAG puolella. Annetaan vaikuttaa ja sitten maantiella antamaan reilusti happea -> karstat irtoaa ja palaa pois. Kommenttien perusteella tuntuu auttavan jumittaviin turbon siipiin.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2323
                                • Uusimaa

                                #30
                                Originally posted by HTK12 View Post
                                Jumittelevia vnt turbon siipiä ovat tuolla Mr. musclella pudistelleet VAG puolella. Annetaan vaikuttaa ja sitten maantiella antamaan reilusti happea -> karstat irtoaa ja palaa pois. Kommenttien perusteella tuntuu auttavan jumittaviin turbon siipiin.
                                Jep, tämän olen testannut ihan käytännössä 400tkm ajetulla Golf TDi:lla ja jippo toimi kuin junan vessa! Ongelmana oli kun jokaisella vedolla ahtimen siivet jumittui levälleen ja ahdot piikkasi auton aina vikatilaan. MrMuscle-käsittelyllä se ongelma korjaantui kertalaakista
                                BMW G30 530e X-Drive

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎