Minulla jäi F36:ssa koukku yläasentoon ja nappia painettaessa kuului vaimeahkoa nakutusta ikään kuin yrittäisi laittaa koukkua piiloon. Vihreä valo paloi ennen napin painamista ja vihreä valo vilkkui kun nakutus oli käynnissä. Nakutus oli sykliltään ehkä n. kaksi kertaa sekunnissa ja arvelisin kestäneen sen aikaa, mitä tuo koukun taitto suuntaansa kestää. Käytin koukun sulakkeet pois ja yritin pitää nappia pohjassa myös, mutta koukku ei hievahtanutkaan. Loppujen lopuksi homma ratkesi sillä, että painoin "nakutuksen" päälle ja varoituksista huolimatta naputin kumivasaralla kuulapäätä hyvin kevyesti perästä sekä sivusta päin muutaman napautuksen ja niin lähti koukku liikkumaan. Koukku oli jumittunut melko raskaan kärrykuorman kanssa ja muistan ajaneeni myös jyrkästä parkkihallista tuon raksaan kuorman kanssa ja epäilen, että tällä olisi syy-yhteys koukun jumittumiseen.
E6x sarjalaisessa sieltä saattoi hajota muovinen hammasratas jos koukku oli jumissa.
Joku virtarajoitus taitaa olla jolla pyritään estämään ettei mitään hajoaisi.
Tarkoittaakohan tuo napse että koukun lukitus kuitenkin vapautuu? Ei vaan jaksa kääntää koukkua.
F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Tänään juuri vaihdoin omaan koukkuun sen yhden muovisen rattaan rautaiseen niinkunnoin ennakoiden. Täysin ehjä oli vanha muovinenkin ratas mutta paljon helpompi vaihtaa se kun kaikki on vielä ehjät Ainut mikä sinne vielä jäi muovia niin oli moottorin päässä oleva ratas, ilmeisesti se kuitenkin nuissa kestää.
Onkohan se just tuo napin pohjassa pitäminen joka rattaan rikkoo? Ohittaa tuon kuorma/virtarajoituksen jolloin voimaa on enemmän kuin mitä ratas ehkä kestää (jos on valmiiksi jo kulunut)..
Mullakin olisi yksi E60 koukku jossa muistaakseni ratas rikki. Taitaa mennä kaatopaikalle kun ei ole enää sopivaa autoa.
F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Onkohan se just tuo napin pohjassa pitäminen joka rattaan rikkoo? Ohittaa tuon kuorma/virtarajoituksen jolloin voimaa on enemmän kuin mitä ratas ehkä kestää (jos on valmiiksi jo kulunut)..
Mullakin olisi yksi E60 koukku jossa muistaakseni ratas rikki. Taitaa mennä kaatopaikalle kun ei ole enää sopivaa autoa.
Elä heitä menemään. Voin hakea sen varaosiksi.
Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
E61 530d M-sport -08
E39 528i Touring -97
Päivää kaikille, eka postaus ja heti asiaan. Vetokoukku meinaa teetättää töitä täälläkin, liike alkoi jumittelemaan, liikkui kuitenkin kun piti nappia pohjassa. Loppukesästä käytin koukun pöydällä ja tarkistin moottorin hammasrattaat, yllätyksekseni kaikki olivat ehjiä, joten päädyin sitte vaan uusimaan rasvat ja uudestaan kasaan.
No nyt tällä viikolla sitten kärryn vedon jälkeen kun aloin kääntään piiloon koukkua nii jumittelu alkoi taas, nappia painamalla meni sinne piiloon mutta herjaa näytössä kokoajan koukkua ja enää ei liiku mihinkään nappia painamalla.
Vikakoodeja löytyi seuraavat
80284D Motor hall sensor defect
80282B AHV engine: short to positive
802830 Trailer hitch: not initialized
802832 Trailer hitch: intermediate position detected
Jäin miettimään että sitä itse koukun kääntömekanismia, että voisko se vika olla siinä, siinähän on ihan muutama nivel ja hammasratas ja vipstaaki siinäkin?
Täälläkin vähän tuo koukku kangertelee. Saa sen kyllä ulos, kun pitää nappia pitkään pohjassa. Yhdellä painalluksella liikahtaa vain vähän. Onkohan nuo rattaat helposti rasvattavissa?
Olisiko kellään tarvetta varaosille? Ostin käytetyn Westfalian koukun (F11 malliin), mukana tuli laatikollinen muutakin elektroniikkaa. Koukku toimii hyvin molempiin suuntiin suoraan virta kytkettynä. Tarkoitus oli vaihtaa oman jumiutuneen tilalle, mutta päädyinkin vaihtamaan autoa ennen koulun vaihtoa. Maksoin sarjasta 390€, voisin luopua nyt 250€.
On toki, koukku pöydälle ja purkaa palasiksi. Mulla teki just samalla lailla ennenkuin tein tuon ensimmäisen remontin että liikku pitämällä nappia pohjassa.
Koukku toimii taas pöydällä käyttämisen jälkeen, hieman yllättäen syyllinen oli sen koukun kierretankoa pyörittävän messinki(?)osan päässä olevan lukkorenkaan periksi antaminen, oli siis vääntynyt vähän ja ei istunut enää kunnolla urassaan. Myös se muovinen ratas jonka luulin olevan jo viimeksi hajalla oli nyt hieman kärsineen näköinen ja sen vaihdoin uuteen.
Tutkin sitten samalla tuota itse kääntömekanismia ja itseasiassa sehän on yksinkertaisuudessaan suorastaan nerokas, tuskin pystyisi tuota yksinkertaisemmin tekemäänkään. Siis ottaen huomioon, että sehän tekee 90 asteen käännöksen ja kääntyilee muutenkin vaikka miten päin ja kaikki liikkeet toteutetaan tuon yhden ainoan kierretangon välityksellä.
Comment