Tuosta taksikäytöstä huomasin, että vuonna 2013 syksyllä tehdas muutti huoltovälin suurimman tyhjänäyntimäärän 1000h -> 500h.
Kummasti putosi huoltoväli 24000 -> 15000 km.
Kukaanhan ei silloin tiennyt mistä on kyse, niin sai heittää hyvästit voimansiirron takuulle, kun luultiin ihan vaan bugiksi.
Yksi huoltoväli pitkäksi ja kun nokkaketju katkesi niin uusi kone kustansi 11000,-, kun takuuaikaa olis ollut vielä muutama kuukausi.
Ihanan kallista.
Siitäkin selvittiin ja kohta 600000km takana.
Eilen satuin katsomaan kaverin 530d:stä moottorin kokonaiskäyntiajan. Se näytti olevan noin 3400h ja matkamittarilukema tunneilla jaettuna keskinopeudeksi tuli noin 60km/h. Vastaava luku taksista olisi mielenkiintoinen nähdä.... :think
Mikä auto on nähnyt 600tkm? Tälläsestä autosta olisi mukava tietää pääpiirteittäin mitä autosta on pamahtanut ja millä kilometreillä. :think
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Eilen satuin katsomaan kaverin 530d:stä moottorin kokonaiskäyntiajan. Se näytti olevan noin 3400h ja matkamittarilukema tunneilla jaettuna keskinopeudeksi tuli noin 60km/h. Vastaava luku taksista olisi mielenkiintoinen nähdä.... :think
Mikä auto on nähnyt 600tkm? Tälläsestä autosta olisi mukava tietää pääpiirteittäin mitä autosta on pamahtanut ja millä kilometreillä. :think
Taitaa kardaani, vetarit, startti ja ilmastoinnin kompura olla jäljellä alkuperäisestä. Kauheen vaikeeta muistella 6 vuoden taivalta.
Ilmapussit vaihtoon n. 100tkm välein
Ohjausvaihde 200tkm takuuna
Laturi 260-280tkm välein
Etupyörän laakerit 250tkm
Hiukkaspönttö takuuna vaihdettu, sen jälkeen putsattu tarvittaessa
Vaihteisto 480tkm uusi turbiini ja öljynvaihto
Kone 340tkm uusittu
Akku Bosh AGM n.3v /400tkm
Iskarit ja jouset eteen ja taakse n. 460tkm
Takakelkan puslat n. 480tkm
Perä 520tkm öljyt loppui
Jäähdytin 540tkm kampanja
Vesiventtiili 520tkm
Turbo 520tkm
Suuttimet 520tkm
Lisäksi lähinnä keulan tukivarsia ja tankoja tarpeen mukaan
Säännöllistä pesua ja maalausta, niin pysyy uuden veroisena.
Sitkeästi kohti miljoonaa mennään.
---Bmw...ja olet jo perillä---
E30 320i Cabriolet -89
E39 525dAt -03, ex E39 525dAt -03, ex E39 525aAt -01
exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
---Jo 3800000 km takana---
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Tänään -20 oli pakkasta. Tehdas weba pörisi 20min ja hyvin tuo lähti käyntiin. Mosaa tuskin lämmitti juurikaan ku vastus modi yhä hyllyssä, pitäs jaksaa kolvailla
Hyvä kampe ollu toistaiseksi, lämmin ku mikä ja pelaa hienosti myös talvella näemmä. Pakkasia ollu ny -16 .. -20 asteikolla tälle talvelle.
Tänään -20 oli pakkasta. Tehdas weba pörisi 20min ja hyvin tuo lähti käyntiin. Mosaa tuskin lämmitti juurikaan ku vastus modi yhä hyllyssä, pitäs jaksaa kolvailla
Hyvä kampe ollu toistaiseksi, lämmin ku mikä ja pelaa hienosti myös talvella näemmä. Pakkasia ollu ny -16 .. -20 asteikolla tälle talvelle.
Raportoin lisää ku -30 .. -35 kelit alkaa
Tutki ajotietokoneen salavalikosta mitä moottorin veden ja öljyn lämpötilat on kun on lämmitintä käyttänyt.
Olisi tuollainen N53-koneella varustettu F10 kiikarissa. Joku vuosi aikaa minulla oli E60-korinen 530i (N52), ja siinä oli ongelmana lämpeneminen talvella.
Olen täältäkin lueskellut paljon juttuja E60/E61 -koristen (kone sekä N52 että N53) lämpenevyydestä: koneen lämmöt seilaa 75-100C, ja ongelmaan ei tunnu mikään auttavan (loputon termarijumppa yms).
Onko nuo ongelmat saatu kuriin F10/F11 -korisessa? Ainakin jäähdytysjärjestelmän letkutuksiin on tehty pieniä muutoksia. Ja täältä foorumilta en ole löytänyt ensimmäistäkään juttua siitä, että F10/F11 olisi kylmä talviauto. Toki suurin osa tämän koppaisista on dieseleitä, mutta kai täältäkin N53-koneisella ajavia löytyy?
Vastataanpas itselle! 523i ollut nyt muutaman kuukauden, ja tänään tuli sitten ensimmäinen kunnon talvipäivä, -27. Hyvin tarkenee, ja tarvittaessa puhaltaa polttavaa ilmaa. Kyllä tämä hyvä talviauto on. Ikkunatkin pysyy kirkkaina takalaseja myöten.
-27 oli aamulla.
Edelleen tehdas weba ilman modia , 20min lämpes> lasit sulat ja koppi lämmin. Huvin lähti käyntiin, mosan lämpömittari noin 60 astetta 5km ajon jälkeen.
20 kilsaa 80km/h ajoa, ei nouse ihan 100 tuo mittari
.
Tuo vissiin sitä öljyn lämpötilaa mittaa, saako tuota nousee lyhyellä matkall ihan kesälukemiin ? Pakkasta on mut auttaako termarin vaihto. Hyvin täs kyl tarkenee.
Tuo vissiin sitä öljyn lämpötilaa mittaa, saako tuota nousee lyhyellä matkall ihan kesälukemiin ? Pakkasta on mut auttaako termarin vaihto. Hyvin täs kyl tarkenee.
Katso sieltä piilovalikosta jäädytysnesteen lämmöt. JOs ne nousee sinne likelle 90 astetta turhaa on termaria vaihtaa...
Jos termari jumii auki jää maantiellä ne öljynlämmöt johonkin 60 pintaan...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Mitä mieltä raati on, kannattaako vaihtaa aina alkuperäinen termari vai ajaako tarvike saman asian? Kukahan mahtaa valmistaa tuon originaalin, BEHR?
Aika arvokas on alkuperäinen termari noin yksinkertaiseksi kapineeksi ja näyttää vielä käyvän sama tosi moneen malliin. Eli ei ole edes mikään harvinaisuus.
Voi niitä aikoja kun termarit maksoi murto osan ja oli vielä toimivia
Mitä mieltä raati on, kannattaako vaihtaa aina alkuperäinen termari vai ajaako tarvike saman asian? Kukahan mahtaa valmistaa tuon originaalin, BEHR?
M57 kokemusten mukaan en laittaisi kuin alkuperäistä termostaattia tuohon N57 koneeseenkaan.
On muuten näköjään hinta tuollakin keksitty, ~75€... M57:n tapauksessa ainakin jousen väri paljasti että kyseessä ei ole samasta materiaalista tehty jousi. Alkuperäinen oli samanvärinen kuin tässä.
Alkuperäinen 11517805192 (schiedmann)
alkuperäinen bemariosat, väri ei ole samanlainen, tehdäänköhän näitä useassa eri paikassa?:
Alkuperäinen videolla: https://www.youtube.com/watch?v=-tub3Vcx9Zg
ja siitä muutama poiminta(mahtaisiko alkuperämaa olla tsekki (cz)?:
Siitä sitten kollaamaan tarvikkeiden ulkonäönperusteella oikeaa... jota ei välttämättä edes löydy...
edit. kyllä se taitaa olla että sitä saadaan mistä maksetaan. Kaikissa termostaateissa mitä näin luki että made in italy....
Tuossa muutamia valmistajia:
quinton hazell
hella (italia)
valeo (tulee koko kotelo)
sidat
gates (italia)
febi (yläpää erimallinen)
triscan
facet (italia)
vemo
meat & doria (italia)
hoffer (italia)
motorad
first line
fisla
borg & beck
Wilmink group
eps (italia)
alkuperäisiä tullut näiltä ainakin
BorgWarner -> wahler/beru
mahle -> behr/mahle original (edit. mahlella taitaa olla tehdas tsekeissä joten vahva veikkaus että alkuperäinen tulee täältä)
Comment