Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 talviautona

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4630
    • Tampere

    #61
    Originally posted by H3nu View Post
    Veikkaisin että tässä tarkoitetaan egr jäähdytintä.
    Jakopäästähän tuossa aikaisemmin oli puhetta? Alhainen öljynpaine -> ketju löysällä tms?

    Mitä tyhjäkäynti egr-jäähdyttimeen vaikuttaa?
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4630
      • Tampere

      #62
      Originally posted by Ramram View Post
      Tuosta taksikäytöstä huomasin, että vuonna 2013 syksyllä tehdas muutti huoltovälin suurimman tyhjänäyntimäärän 1000h -> 500h.
      Kummasti putosi huoltoväli 24000 -> 15000 km.
      Kukaanhan ei silloin tiennyt mistä on kyse, niin sai heittää hyvästit voimansiirron takuulle, kun luultiin ihan vaan bugiksi.
      Yksi huoltoväli pitkäksi ja kun nokkaketju katkesi niin uusi kone kustansi 11000,-, kun takuuaikaa olis ollut vielä muutama kuukausi.
      Ihanan kallista.
      Siitäkin selvittiin ja kohta 600000km takana.
      Eilen satuin katsomaan kaverin 530d:stä moottorin kokonaiskäyntiajan. Se näytti olevan noin 3400h ja matkamittarilukema tunneilla jaettuna keskinopeudeksi tuli noin 60km/h. Vastaava luku taksista olisi mielenkiintoinen nähdä.... :think

      Mikä auto on nähnyt 600tkm? Tälläsestä autosta olisi mukava tietää pääpiirteittäin mitä autosta on pamahtanut ja millä kilometreillä. :think
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Ramram
        Bimmer Rookie
        • Apr 2011
        • 64
        • Espoo

        #63
        Originally posted by fraatti View Post
        Eilen satuin katsomaan kaverin 530d:stä moottorin kokonaiskäyntiajan. Se näytti olevan noin 3400h ja matkamittarilukema tunneilla jaettuna keskinopeudeksi tuli noin 60km/h. Vastaava luku taksista olisi mielenkiintoinen nähdä.... :think

        Mikä auto on nähnyt 600tkm? Tälläsestä autosta olisi mukava tietää pääpiirteittäin mitä autosta on pamahtanut ja millä kilometreillä. :think
        Taitaa kardaani, vetarit, startti ja ilmastoinnin kompura olla jäljellä alkuperäisestä. Kauheen vaikeeta muistella 6 vuoden taivalta.

        Ilmapussit vaihtoon n. 100tkm välein
        Ohjausvaihde 200tkm takuuna
        Laturi 260-280tkm välein
        Etupyörän laakerit 250tkm
        Hiukkaspönttö takuuna vaihdettu, sen jälkeen putsattu tarvittaessa
        Vaihteisto 480tkm uusi turbiini ja öljynvaihto
        Kone 340tkm uusittu
        Akku Bosh AGM n.3v /400tkm
        Iskarit ja jouset eteen ja taakse n. 460tkm
        Takakelkan puslat n. 480tkm
        Perä 520tkm öljyt loppui
        Jäähdytin 540tkm kampanja
        Vesiventtiili 520tkm
        Turbo 520tkm
        Suuttimet 520tkm

        Lisäksi lähinnä keulan tukivarsia ja tankoja tarpeen mukaan

        Säännöllistä pesua ja maalausta, niin pysyy uuden veroisena.
        Sitkeästi kohti miljoonaa mennään.
        ---Bmw...ja olet jo perillä---
        E30 320i Cabriolet -89
        E39 525dAt -03, ex E39 525dAt -03, ex E39 525aAt -01
        exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
        Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
        ---Jo 3800000 km takana---

        Comment

        • Ramram
          Bimmer Rookie
          • Apr 2011
          • 64
          • Espoo

          #64
          Lisäyksenä edelliseen...
          Kolmas EGR vaihdettu 540tkm kohdalla
          ---Bmw...ja olet jo perillä---
          E30 320i Cabriolet -89
          E39 525dAt -03, ex E39 525dAt -03, ex E39 525aAt -01
          exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
          Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
          ---Jo 3800000 km takana---

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17543
            • Turku

            #65
            Eipä tuo pahalta kuulosta...:think
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • silveraxe
              Bimmer Rookie
              • Jul 2018
              • 61
              • Kuusamo

              #66
              Tänään -20 oli pakkasta. Tehdas weba pörisi 20min ja hyvin tuo lähti käyntiin. Mosaa tuskin lämmitti juurikaan ku vastus modi yhä hyllyssä, pitäs jaksaa kolvailla



              Hyvä kampe ollu toistaiseksi, lämmin ku mikä ja pelaa hienosti myös talvella näemmä. Pakkasia ollu ny -16 .. -20 asteikolla tälle talvelle.

              Raportoin lisää ku -30 .. -35 kelit alkaa
              2014 520D Xdrive F10. Hyvä auto jos kestää

              Comment

              • Palomies
                Bimmer Rookie
                • Nov 2011
                • 192
                • Home

                #67
                Originally posted by silveraxe View Post
                Tänään -20 oli pakkasta. Tehdas weba pörisi 20min ja hyvin tuo lähti käyntiin. Mosaa tuskin lämmitti juurikaan ku vastus modi yhä hyllyssä, pitäs jaksaa kolvailla



                Hyvä kampe ollu toistaiseksi, lämmin ku mikä ja pelaa hienosti myös talvella näemmä. Pakkasia ollu ny -16 .. -20 asteikolla tälle talvelle.

                Raportoin lisää ku -30 .. -35 kelit alkaa
                Tutki ajotietokoneen salavalikosta mitä moottorin veden ja öljyn lämpötilat on kun on lämmitintä käyttänyt.

                Comment

                • Wikke
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2005
                  • 80
                  • Fsdfg

                  #68
                  Originally posted by Wikke View Post
                  Talven taas lähestyessä nostetaanpas ketjua!

                  Olisi tuollainen N53-koneella varustettu F10 kiikarissa. Joku vuosi aikaa minulla oli E60-korinen 530i (N52), ja siinä oli ongelmana lämpeneminen talvella.

                  Olen täältäkin lueskellut paljon juttuja E60/E61 -koristen (kone sekä N52 että N53) lämpenevyydestä: koneen lämmöt seilaa 75-100C, ja ongelmaan ei tunnu mikään auttavan (loputon termarijumppa yms).

                  Onko nuo ongelmat saatu kuriin F10/F11 -korisessa? Ainakin jäähdytysjärjestelmän letkutuksiin on tehty pieniä muutoksia. Ja täältä foorumilta en ole löytänyt ensimmäistäkään juttua siitä, että F10/F11 olisi kylmä talviauto. Toki suurin osa tämän koppaisista on dieseleitä, mutta kai täältäkin N53-koneisella ajavia löytyy?
                  Vastataanpas itselle! 523i ollut nyt muutaman kuukauden, ja tänään tuli sitten ensimmäinen kunnon talvipäivä, -27. Hyvin tarkenee, ja tarvittaessa puhaltaa polttavaa ilmaa. Kyllä tämä hyvä talviauto on. Ikkunatkin pysyy kirkkaina takalaseja myöten.
                  Last edited by Wikke; 23-12-2018, 14:16.

                  Comment

                  • silveraxe
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2018
                    • 61
                    • Kuusamo

                    #69
                    -27 oli aamulla.
                    Edelleen tehdas weba ilman modia , 20min lämpes> lasit sulat ja koppi lämmin. Huvin lähti käyntiin, mosan lämpömittari noin 60 astetta 5km ajon jälkeen.

                    20 kilsaa 80km/h ajoa, ei nouse ihan 100 tuo mittari
                    .

                    Tuo vissiin sitä öljyn lämpötilaa mittaa, saako tuota nousee lyhyellä matkall ihan kesälukemiin ? Pakkasta on mut auttaako termarin vaihto. Hyvin täs kyl tarkenee.


                    Ihan kiva talviauto ollu ny.
                    2014 520D Xdrive F10. Hyvä auto jos kestää

                    Comment

                    • arpuC
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 1377

                      #70
                      Karvalakki ja pelkkä sisätilanlämmitin.

                      Annoin lumimyrskyjen jälkeen huutaa muutaman tunnin-> Autoon ei päässyt sisään ilman kahvan jumalatonta repimistä ja tiivisteet jäi sille matkalle.

                      6H piuhan päässä ja 3h ajoa eikä toivoa hesen luukulla saada ikkunoita auki. Muuten ihan jees.
                      Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                      En löydä enää sun luo
                      Teitkö sä tän tahallaan?
                      Nyt kaikki palaa.

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7531
                        • Jyväshyvä

                        #71
                        Originally posted by silveraxe View Post
                        Tuo vissiin sitä öljyn lämpötilaa mittaa, saako tuota nousee lyhyellä matkall ihan kesälukemiin ? Pakkasta on mut auttaako termarin vaihto. Hyvin täs kyl tarkenee.

                        Katso sieltä piilovalikosta jäädytysnesteen lämmöt. JOs ne nousee sinne likelle 90 astetta turhaa on termaria vaihtaa...

                        Jos termari jumii auki jää maantiellä ne öljynlämmöt johonkin 60 pintaan...
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • atcc
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2014
                          • 373
                          • Joensuu

                          #72
                          Mitä mieltä raati on, kannattaako vaihtaa aina alkuperäinen termari vai ajaako tarvike saman asian? Kukahan mahtaa valmistaa tuon originaalin, BEHR?

                          Aika arvokas on alkuperäinen termari noin yksinkertaiseksi kapineeksi ja näyttää vielä käyvän sama tosi moneen malliin. Eli ei ole edes mikään harvinaisuus.

                          Voi niitä aikoja kun termarit maksoi murto osan ja oli vielä toimivia
                          F15 X5 M50d -15
                          Ex:
                          F11 530dA xDrive -11
                          E61 530xdA M-sport LCI -07

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4630
                            • Tampere

                            #73
                            Originally posted by atcc View Post
                            Mitä mieltä raati on, kannattaako vaihtaa aina alkuperäinen termari vai ajaako tarvike saman asian? Kukahan mahtaa valmistaa tuon originaalin, BEHR?
                            M57 kokemusten mukaan en laittaisi kuin alkuperäistä termostaattia tuohon N57 koneeseenkaan.
                            On muuten näköjään hinta tuollakin keksitty, ~75€... M57:n tapauksessa ainakin jousen väri paljasti että kyseessä ei ole samasta materiaalista tehty jousi. Alkuperäinen oli samanvärinen kuin tässä.

                            Alkuperäinen 11517805192 (schiedmann)

                            alkuperäinen bemariosat, väri ei ole samanlainen, tehdäänköhän näitä useassa eri paikassa?:

                            Alkuperäinen videolla: https://www.youtube.com/watch?v=-tub3Vcx9Zg
                            ja siitä muutama poiminta(mahtaisiko alkuperämaa olla tsekki (cz)?:



                            Siitä sitten kollaamaan tarvikkeiden ulkonäönperusteella oikeaa... jota ei välttämättä edes löydy...

                            edit. kyllä se taitaa olla että sitä saadaan mistä maksetaan. Kaikissa termostaateissa mitä näin luki että made in italy....
                            Tuossa muutamia valmistajia:
                            quinton hazell
                            hella (italia)
                            valeo (tulee koko kotelo)
                            sidat
                            gates (italia)
                            febi (yläpää erimallinen)
                            triscan
                            facet (italia)
                            vemo
                            meat & doria (italia)
                            hoffer (italia)
                            motorad
                            first line
                            fisla
                            borg & beck
                            Wilmink group
                            eps (italia)

                            alkuperäisiä tullut näiltä ainakin
                            BorgWarner -> wahler/beru
                            mahle -> behr/mahle original (edit. mahlella taitaa olla tehdas tsekeissä joten vahva veikkaus että alkuperäinen tulee täältä)
                            Last edited by fraatti; 04-01-2019, 20:58.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • böntti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2011
                              • 2857
                              • Tampere

                              #74
                              On kyllä selvästi sen verran erilainen valotus noissa kahdessa ensimäisessä kuvassa että en metallin värin perusteella päättelisi yhtään mitään.
                              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                              Comment

                              • veku
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6326
                                • P-Pohjanmaa

                                #75
                                En tiedä olenko pöpi päästä kun laitan alkuperöisen osan tilalle aina alkuperäisen.

                                Muutaman euron säästö kostautuu kuitenkin kun tarvike osa kestää murtosan osan ja vaihtokin maksaa:think

                                Hitto olenhan mää seko ,etujouset kun ei ole alkuperäiset
                                Last edited by veku; 05-01-2019, 08:54. Reason: eibach ;)
                                F11 M550D
                                E39 M5
                                F26 3.0 Da M-Sport
                                E61 535D M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎