Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 talviautona

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atcc
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2014
    • 373
    • Joensuu

    #76
    Originally posted by veku View Post
    Muutaman euron säästö kostautuu kuitenkin kun tarvike osa kestää murtosan osan ja vaihtokin maksaa:think
    Ehdottomasti laitan alkuperäistä mieluummin kun se yleensä on se paras ja toimivin. Mutta termarin kohdalla alkuperäisyys ei tahdo aina taata toimivuutta. Muutamia tapauksia tullut vastaan jossa alkuperäinen termari ei ole kestänyt kuin vajaan vuoden. Jos laatu on originaalissakin heikko, niin en viitsisi maksaa siitä tupla hintaa.
    F15 X5 M50d -15
    Ex:
    F11 530dA xDrive -11
    E61 530xdA M-sport LCI -07

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17527
      • Turku

      #77
      53,12€ GP:ssä eli lähtisin tilaamaan jotain muuta samalla tai Pielmeierilta ja unohtaisin nuo tarvikkeet: https://www.originparts.de/index.php...m=11517805192+

      Edit: Kuva ja väri heijastivat.
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4628
        • Tampere

        #78
        Tarkastelin tuossa auton latausta pakkasella. Mittari on jäpittänyt nyt usealla eri ajokerralla tuossa 14.6V paikkeilla riippumatta siitä miten ajaa. Onko näissä facelifteissä muutettu jotenkin akun latausta esim ulkolämpötilan tms mukaan? Vai onko autosta koodattu pois käytöstä tuo jarrutusenergian talteenotto ja näinollen auto lataa jatkuvasti "täysillä"? Mittariston sininen palkki liikkuu "normaalisti" myös siniselle.

        Last edited by fraatti; 09-01-2019, 21:34.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • pyyn0
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 1053
          • Fin

          #79
          Originally posted by fraatti View Post
          Tarkastelin tuossa auton latausta pakkasella. Mittari on jäpittänyt nyt usealla eri ajokerralla tuossa 14.6V paikkeilla riippumatta siitä miten ajaa. Onko näissä facelifteissä muutettu jotenkin akun latausta esim ulkolämpötilan tms mukaan? Vai onko autosta koodattu pois käytöstä tuo jarrutusenergian talteenotto ja näinollen auto lataa jatkuvasti "täysillä"? Mittariston sininen palkki liikkuu "normaalisti" myös siniselle.
          Jos jarruenergian on koodattu oikein pois niin se vaikuttaa myös tohon mittariston ulkonasuun, tuota sinistä kohtaa ei ole vaan tilalla tavallinen bemareista tuttu kulutusmittari.
          -BMW F11 530xd -12
          -BMW E60 530dA -04
          -BMW E23 735iA -85
          Ex
          -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
          -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
          -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
          -BMW E39 528i 96

          Comment

          • HV530XD
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2015
            • 399
            • Lappeenranta

            #80
            Originally posted by fraatti View Post
            Tarkastelin tuossa auton latausta pakkasella. Mittari on jäpittänyt nyt usealla eri ajokerralla tuossa 14.6V paikkeilla riippumatta siitä miten ajaa. Onko näissä facelifteissä muutettu jotenkin akun latausta esim ulkolämpötilan tms mukaan? Vai onko autosta koodattu pois käytöstä tuo jarrutusenergian talteenotto ja näinollen auto lataa jatkuvasti "täysillä"? Mittariston sininen palkki liikkuu "normaalisti" myös siniselle.

            Vaikka jarrutusenergian talteenotto on käytössä niin auto lataa täysillä kunnes akku on laskennallisesti 80% täynnä. Kylmällä kelillä akku ottaa huonommin varausta vastaan, joten tuon 80% saavuttamiseksi menee kauan aikaa. AGM akku sietää korkeampaa latausjännitettä ja kylmässä voi ladata korkeammalla jännitteellä, joten tuo 14,6V on ihan normaali kylmässä. Näissä vehkeissä on akun lämpötilalle oma anturi, minkä mukaan myös latausjännitettä säädetään. Juuri hiljattain seurasin omasta autosta akun lämpötilamonitorointia pakkasella, ja pitkän maantieajon jälkeenkin akun lämpötila oli -6 astetta. Se kun on siellä kontin pohjalla niin ei näytä paljon lämpöä sinne siirtyvän. Joten ei ihme että latausjännitte pysyy talvella korkeana.

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              #81
              Originally posted by HV530XD View Post
              Vaikka jarrutusenergian talteenotto on käytössä niin auto lataa täysillä kunnes akku on laskennallisesti 80% täynnä. Kylmällä kelillä akku ottaa huonommin varausta vastaan, joten tuon 80% saavuttamiseksi menee kauan aikaa. AGM akku sietää korkeampaa latausjännitettä ja kylmässä voi ladata korkeammalla jännitteellä, joten tuo 14,6V on ihan normaali kylmässä. Näissä vehkeissä on akun lämpötilalle oma anturi, minkä mukaan myös latausjännitettä säädetään. Juuri hiljattain seurasin omasta autosta akun lämpötilamonitorointia pakkasella, ja pitkän maantieajon jälkeenkin akun lämpötila oli -6 astetta. Se kun on siellä kontin pohjalla niin ei näytä paljon lämpöä sinne siirtyvän. Joten ei ihme että latausjännitte pysyy talvella korkeana.
              Jotain eroa tässä on kuitenkin selvästi verrattuna aikaisempiin järjestelmiin. Nuo tuuttasivat matalaa jännitettä ajossa (moottorijarrutusta lukuunottamatta) siitä huolimatta vaikka akku alkoi olemaan kuiva. Esimerkiksi kaverin e60 LCI oli tuollainen ja siitä ole otettava koko IGR pois toiminnasta jos meinasi että auto jaksaa lähteä myös talvella käyntiin.

              Siitä postui silloin myös tuo sininen palkki mittaristosta.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                #82
                Originally posted by fraatti View Post
                Jotain eroa tässä on kuitenkin selvästi verrattuna aikaisempiin järjestelmiin. Nuo tuuttasivat matalaa jännitettä ajossa (moottorijarrutusta lukuunottamatta) siitä huolimatta vaikka akku alkoi olemaan kuiva. Esimerkiksi kaverin e60 LCI oli tuollainen ja siitä ole otettava koko IGR pois toiminnasta jos meinasi että auto jaksaa lähteä myös talvella käyntiin.

                Siitä postui silloin myös tuo sininen palkki mittaristosta.
                Varmasti on eroa aikaisempiin järjestelmiin mutta miksi pitäisi niihin edes verrata? E-sarjassa esim IBS taisi olla useassa autossa melkoinen murheenkryyni, mutta turha niihin on nykytekniikkaa verrata. Onko sulla jotain ongelmia auton kanssa tuon latauksen suhteen? Jos auto pelaa muuten hyvin, niin mun mielestä tuo käyttäytyy ihan normaalisti. Edit: kokeile ladata auton akku lämpimässä täyteen akkulaturilla ja testaa sen jälkeen kuinka latausjännitteet käyttäytyy ajon aikana. Silloin pitäisi helposti olla tilanne missä näkee jarrutusenergian talteenoton eli ajossa lataus on pienempi kuin moottorijarrutuksessa.
                Last edited by HV530XD; 09-01-2019, 22:55.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #83
                  Originally posted by HV530XD View Post
                  Onko sulla jotain ongelmia auton kanssa tuon latauksen suhteen?
                  Ei, enkä jatkossakaan halua. Siksi jännitettä katselinkin mittaristonvalikoista ja yllätyin siitä että se ei käyttäydy samalla tavalla kun olin aikaisemmin nähnyt sen tekevän. Innokkaimmat webaston käyttäjät ovat kuitenkin tuo koodanneet pois näistäkin.

                  Se että jos järjestelmä ymmärtäisi edes akun ollessa tarpeeksi kylmä tai ulkoilman ollessa tarpeeksi viileä pitää koko värkin pois käytöstä riittäisi mulle.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • major
                    Newbiemmer
                    • Dec 2018
                    • 6
                    • Joensuu

                    #84
                    En voi suositella kenellekkään f10/f11 talviautoksi! Tuulilasi ajossa huurussa, pitää säädellä puhallinta että näkee jotakin.
                    Kun lasin saa sulaksi niin kaikki vedet valuvat pyyhkijöille ja pyyhkivät jäätyvät sulamisvedestä. Pyyhkimiä ei saa nostettua tarpeeksi että niistä saisi jäät pois vaan pyyhkijän varret ottavat konepeltiin kiinni!
                    Itsellä sattuu epäonneksi olemaan sähköiskarit (EDC) jotka ovat umpijäässä näin talvella. Tänään näköjään kompurakin lakkasi toimimasta ja perä ja putosi alas.

                    Kysäsin uusia EDC iskareita vaihdettuna taakse Laakkoselta, hinta 2400€ ja eteen 2700€ eli reipas 5000€ iskariremontti 239tkm ajettuun bemariin jos haluaa alustan saada toimimaan mukavasti myös pakkasella.

                    Seuraava auto on tuskin BMW

                    Comment

                    • Istandam
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2011
                      • 69
                      • Suomi

                      #85
                      Originally posted by major View Post
                      En voi suositella kenellekkään f10/f11 talviautoksi! Tuulilasi ajossa huurussa, pitää säädellä puhallinta että näkee jotakin.
                      Kun lasin saa sulaksi niin kaikki vedet valuvat pyyhkijöille ja pyyhkivät jäätyvät sulamisvedestä. Pyyhkimiä ei saa nostettua tarpeeksi että niistä saisi jäät pois vaan pyyhkijän varret ottavat konepeltiin kiinni!
                      Itsellä sattuu epäonneksi olemaan sähköiskarit (EDC) jotka ovat umpijäässä näin talvella. Tänään näköjään kompurakin lakkasi toimimasta ja perä ja putosi alas.

                      Kysäsin uusia EDC iskareita vaihdettuna taakse Laakkoselta, hinta 2400€ ja eteen 2700€ eli reipas 5000€ iskariremontti 239tkm ajettuun bemariin jos haluaa alustan saada toimimaan mukavasti myös pakkasella.

                      Seuraava auto on tuskin BMW
                      Pyyhkimet kannattanee jättää vaihtoasentoon jos tiedossa lumisadetta silloin niitä voi putsailla vaivattomasti. Noita iskareita saa huokeammalla saksasta. Itellä ainakin F10 pysyy hyvin lasit auki mihinkään asetukseen koskematta. Parhaita talviautoja mitä mulla on ollut!

                      Comment

                      • juuhee
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2010
                        • 163
                        • Pohjanmaa

                        #86
                        Edellinen autoni oli F11 518d vm2015 ja parhaimpia talviautoja mitä on ollut. Lämmin ja ei tietoakaan mistään ikkunoiden huurtumisesta.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #87
                          Originally posted by major View Post
                          En voi suositella kenellekkään f10/f11 talviautoksi! Tuulilasi ajossa huurussa, pitää säädellä puhallinta että näkee jotakin.
                          Kun lasin saa sulaksi niin kaikki vedet valuvat pyyhkijöille ja pyyhkivät jäätyvät sulamisvedestä. Pyyhkimiä ei saa nostettua tarpeeksi että niistä saisi jäät pois vaan pyyhkijän varret ottavat konepeltiin kiinni!
                          Itsellä sattuu epäonneksi olemaan sähköiskarit (EDC) jotka ovat umpijäässä näin talvella. Tänään näköjään kompurakin lakkasi toimimasta ja perä ja putosi alas.

                          Kysäsin uusia EDC iskareita vaihdettuna taakse Laakkoselta, hinta 2400€ ja eteen 2700€ eli reipas 5000€ iskariremontti 239tkm ajettuun bemariin jos haluaa alustan saada toimimaan mukavasti myös pakkasella.

                          Seuraava auto on tuskin BMW
                          Takuun jälkeen Laakkonen ja yleensäkkin merkkiliike ei ole järkevä paikka tälläisiä simppelejä remppoja teettää. Vehicle check esim. on ihan järkevä siellä teettää, niin ei tarvitse koritaakuun ym. kanssa tapetta, jos tarvetta tulee. Tokihan nuo EDC iskarit ovat huomattavasti kalliimmat kuin normi iskarit, mutta taakse saa pikaisesti vilkaistuna alle 500€/kpl Saksasta alkuperäisiä iskareita.

                          EDC iskarit maksaa kaikilla merkeillä paljon. Toki sinne on mahdollista vaihtaa normi iskarit ja koodata tuo EDC pois.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • pyyn0
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 1053
                            • Fin

                            #88
                            En tiedä miten muilla mutta itse olen huomannu että kun auto on nukkumassa, niin nuo pyyhkijänvarret liikkuu ihan kevyesti käsin ja saa vaikka pystyyn lumien putsauksen ajaksi.
                            -BMW F11 530xd -12
                            -BMW E60 530dA -04
                            -BMW E23 735iA -85
                            Ex
                            -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                            -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                            -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                            -BMW E39 528i 96

                            Comment

                            • MakeH
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1170
                              • Vantaa

                              #89
                              Originally posted by pyyn0 View Post
                              En tiedä miten muilla mutta itse olen huomannu että kun auto on nukkumassa, niin nuo pyyhkijänvarret liikkuu ihan kevyesti käsin ja saa vaikka pystyyn lumien putsauksen ajaksi.
                              Paitsi että saa käsin liikkumaan, vaikka auto olisi käynnissä! Helpottaa kummasti jäiden kolistelua.

                              Comment

                              • nappe74
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 2846
                                • South Carelia

                                #90
                                Originally posted by Istandam View Post
                                Pyyhkimet kannattanee jättää vaihtoasentoon jos tiedossa lumisadetta silloin niitä voi putsailla vaivattomasti.
                                Originally posted by pyyn0 View Post
                                En tiedä miten muilla mutta itse olen huomannu että kun auto on nukkumassa, niin nuo pyyhkijänvarret liikkuu ihan kevyesti käsin ja saa vaikka pystyyn lumien putsauksen ajaksi.
                                Originally posted by MakeH View Post
                                Paitsi että saa käsin liikkumaan, vaikka auto olisi käynnissä! Helpottaa kummasti jäiden kolistelua.
                                Mitenkäs tuohon vaihtoasentoon pyyhkijät saadaan?? Pyyhkijät päälle ja napista auto ja virrat äkkiä sammuksiin kun pyyhkijät on pystyssä tai jotain...?? :think

                                Voiko noita pyyhkijöitä siis oikeesti liikuttaa käsin?? Ärsyttää kans yrittää kopistella jäitä pois kun varsi ottaa heti konepeltiin kiinni !!

                                Muuten kyllä hieno talviauto, neliveto on vakaa menemään eikä huurtumisongelmista ole tietoakaan... 30 pakkasilla vähän yrittää automaattipuhalluksella huurustaa/jäätää ikkunoita mutta mielestäni kuuluu asiaan !!
                                G30 530e xDrive A M-Sport -20

                                ex-Bimmerit:
                                F10 525dA xDrive M-Sport -13
                                E21 316 -80
                                E91 330xdA M-Sport -06
                                E53 X5 3.0iA Sport -04
                                E91 335xiA M-Sport -08
                                E60 530iA M-Sport -06
                                E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                                E91 320d -06
                                E39 530iAT M-Sport -01
                                E36 328iA -96
                                E39 528iA -96
                                E36 325i -92

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎