Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 talviautona

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poro-
    Newbiemmer
    • Sep 2014
    • 8
    • Jkl

    #31
    Originally posted by Terou View Post
    Tänään kun piti talvilomareissulle lähteä, niin auto (525D 3.0) jäi pihaan ensimmäistä kertaa. Webastoa (orggis) ei suostunut laittamaan aamulla päälle, koska akku muka taas liian tyhjä (uusi AGM 105Ah). No käynnistetään sitten kylmänä, mutta ei se perkule lähde käyntiin, hyvin pyörittää mutta vähän vaan lupailee.
    Onko ihan normisettiä ettei dieseli lähde -22 pakkasella käyntiin, vai onko jotain pielessä? Nimimerkillä ensimmäistä talvea dieselauto.
    Bensat on lähteneet aina kuin palmun alta näillä pakkasilla ilman esilämmitystä.
    Itsellä ollut vastaava vika kahden edeltäjän (E61 ja E70) kanssa. Jos joku hehku menee pimeäksi, yleensä porsii myös ohjausyksikkö samalla kertaa. Itseasiassa E61:ssä taisi parikin kertaa tulla tuo vika vastaan.

    Kannattanee pysyä bensa-autoissa sillä dieseleiden säästöt menevät jatkuvaan pilluralliin, hehkujen korjaamiseen ja dpf vikoihin näin kolmen yksilön kokemuksella. Muutenhan nuo ovat ajolleen varsin päteviä laitteita.

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17527
      • Turku

      #32
      Originally posted by Poro- View Post

      Kannattanee pysyä bensa-autoissa sillä dieseleiden säästöt menevät jatkuvaan pilluralliin, hehkujen korjaamiseen ja dpf vikoihin näin kolmen yksilön kokemuksella. Muutenhan nuo ovat ajolleen varsin päteviä laitteita.
      Vähän erilaisia kokemuksia, autona:
      - E46 330xD ei dpf:ää, muttei ikinä akkua ja hehkuja eikä boksia vaihdettu. Ajoin 8 vuotta ja vajaa 250tkm.
      - E61 535d DPF tyhjättiin ohjelmoinnin yhteydessä. Jakopää porsi, mutta hehkuille ja boxille ei tehty mitään. Akku uusittiin. Ajoin 2 vuotta ja n. 70tkm.
      - F11 535d DPF tyhjättiin ohjelmoinnin yhteydessä. Akku uusittu vuosi sitten. Hehkuille ja boxille ei tehty mitään. Ajettu nyt kohta 2 vuotta ja 70tkm.
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • -J-T-A-
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 297
        • Espoo

        #33
        Originally posted by Poro- View Post
        Itsellä ollut vastaava vika kahden edeltäjän (E61 ja E70) kanssa. Jos joku hehku menee pimeäksi, yleensä porsii myös ohjausyksikkö samalla kertaa. Itseasiassa E61:ssä taisi parikin kertaa tulla tuo vika vastaan.

        Kannattanee pysyä bensa-autoissa sillä dieseleiden säästöt menevät jatkuvaan pilluralliin, hehkujen korjaamiseen ja dpf vikoihin näin kolmen yksilön kokemuksella. Muutenhan nuo ovat ajolleen varsin päteviä laitteita.
        Myöskin erilaisia kokemuksia diisseleistä. Seitsemän talvea kokemusta kaksi ja kolme litraisista diisseleistä ja aina on lähtenyt käyntiin (myös Lapissa kunnon pakkasilla). Joskus ilman lämmitystä kovilla pakkasilla (-25 tai enemmän) ei aluksi käynyt kaikilla pytyillä.

        Autot 90-210tkm ajettuja. Akusta pidetty huolta siten ettei ihan pätkäajoa kovilla pakkasilla.

        Hiukkassuodattimet myöskin pysyneet puhtaina myös ohjelmoiduissa. Säännöllisesti toki ajettu kone kunnolla lämpimäksi.
        Last edited by -J-T-A-; 03-03-2018, 00:10. Reason: pdf
        ----------------‐‐‐--------
        G21 330e x-drive
        E34 530i
        F800S
        F30 330d (ex)
        E91 330d (ex)
        E81 120d (ex)

        Comment

        • Poro-
          Newbiemmer
          • Sep 2014
          • 8
          • Jkl

          #34
          Sen verran tarkennusta että itsellä tuo DPF vika tuli perinteisestä termariviasta jota en havainnut vasta kuin oli liian myöhäistä. Kun ei lämpömittaria ollut niin eipä tullut ihmeteltyä, kun kabiinissa kuitenkin tarkeni

          Comment

          • Wikke
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 80
            • Fsdfg

            #35
            Talven taas lähestyessä nostetaanpas ketjua!

            Olisi tuollainen N53-koneella varustettu F10 kiikarissa. Joku vuosi aikaa minulla oli E60-korinen 530i (N52), ja siinä oli ongelmana lämpeneminen talvella.

            Olen täältäkin lueskellut paljon juttuja E60/E61 -koristen (kone sekä N52 että N53) lämpenevyydestä: koneen lämmöt seilaa 75-100C, ja ongelmaan ei tunnu mikään auttavan (loputon termarijumppa yms).

            Onko nuo ongelmat saatu kuriin F10/F11 -korisessa? Ainakin jäähdytysjärjestelmän letkutuksiin on tehty pieniä muutoksia. Ja täältä foorumilta en ole löytänyt ensimmäistäkään juttua siitä, että F10/F11 olisi kylmä talviauto. Toki suurin osa tämän koppaisista on dieseleitä, mutta kai täältäkin N53-koneisella ajavia löytyy?

            Comment

            • Driver22
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 2098
              • *

              #36
              Originally posted by Wikke View Post
              Talven taas lähestyessä nostetaanpas ketjua!

              Olisi tuollainen N53-koneella varustettu F10 kiikarissa. Joku vuosi aikaa minulla oli E60-korinen 530i (N52), ja siinä oli ongelmana lämpeneminen talvella.

              Olen täältäkin lueskellut paljon juttuja E60/E61 -koristen (kone sekä N52 että N53) lämpenevyydestä: koneen lämmöt seilaa 75-100C, ja ongelmaan ei tunnu mikään auttavan (loputon termarijumppa yms).

              Onko nuo ongelmat saatu kuriin F10/F11 -korisessa? Ainakin jäähdytysjärjestelmän letkutuksiin on tehty pieniä muutoksia. Ja täältä foorumilta en ole löytänyt ensimmäistäkään juttua siitä, että F10/F11 olisi kylmä talviauto. Toki suurin osa tämän koppaisista on dieseleitä, mutta kai täältäkin N53-koneisella ajavia löytyy?
              Jos on termarien kanssa ongelmaa, niin vaihdetaan kaikki kerralla alkuperäisiin.

              Ongelmat alkaa siitä kun laitetaan "alkuperäistä vastaava" tms. tarvikepaskaa paikalleen ja ihmetellään kun taas kuukauden parin päästä ongelmat jatkuu.
              F31 330D Xdrive M-Sport

              Comment

              • Poro-
                Newbiemmer
                • Sep 2014
                • 8
                • Jkl

                #37
                Laitetaas taas tuntemuksia kun säät alkaa kylmentymään. Vielä ei olla päästy akkuherjojen lämpötiloihin, mutta V-huurut ovat jo tulleet tutuksi.

                Viimetalvena pari kertaa huomasin jousituksessa erikoista toimintaa "pikkupakkasilla", eli takapää tuntuu olevan jotenkin "jäässä" ja jysäyttelee pienissäkin kuopissa. Auton istuttaminen lämpimässä tallissa poistaa ongelman hetkeksi, mutta ulkosäilytys tuo tilanteen takaisin.

                Nyt tässä ollaan pari viikkoa jo jyskytelty menemään. Hassua hommassa on se, että kun auton käy sulattelemassa niin ongelma siirtyy vasemmalta oikealle tai oikealta vasemmalle randomilla. Muuten jouset futaa hyvin, ei ylimääräisiä kompuraääniä tai muuta häiritsevää.

                Ei ole talviautoja nämä missään mielessä.

                edit: lisänä tän talven eka termarijumppa käyty, silti lämpenevyys varsin heikkoa webastosta huolimatta, vaatii yli puoli tuntia ajoa käyntilämpöihin pääseminen ja kulutuskin noussut varsin mukaviin reilun kahdeksan litran lukemiin. Ei vikakoodeja tms aktiivisena.
                Last edited by Poro-; 04-12-2018, 18:00.

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  #38
                  Originally posted by Poro- View Post
                  Laitetaas taas tuntemuksia kun säät alkaa kylmentymään. Vielä ei olla päästy akkuherjojen lämpötiloihin, mutta V-huurut ovat jo tulleet tutuksi.

                  Viimetalvena pari kertaa huomasin jousituksessa erikoista toimintaa "pikkupakkasilla", eli takapää tuntuu olevan jotenkin "jäässä" ja jysäyttelee pienissäkin kuopissa. Auton istuttaminen lämpimässä tallissa poistaa ongelman hetkeksi, mutta ulkosäilytys tuo tilanteen takaisin.

                  Nyt tässä ollaan pari viikkoa jo jyskytelty menemään. Hassua hommassa on se, että kun auton käy sulattelemassa niin ongelma siirtyy vasemmalta oikealle tai oikealta vasemmalle randomilla. Muuten jouset futaa hyvin, ei ylimääräisiä kompuraääniä tai muuta häiritsevää.

                  Ei ole talviautoja nämä missään mielessä.

                  edit: lisänä tän talven eka termarijumppa käyty, silti lämpenevyys varsin heikkoa webastosta huolimatta, vaatii yli puoli tuntia ajoa käyntilämpöihin pääseminen ja kulutuskin noussut varsin mukaviin reilun kahdeksan litran lukemiin. Ei vikakoodeja tms aktiivisena.
                  Onko EDC alustalla? Lienee pamput tyhjät?
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • Palomies
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2011
                    • 192
                    • Home

                    #39
                    Akun ympäri laitoin akkulämmittimen.

                    Sekä defan ylläpitolaturin jota pääsee käyttämään kun saa auton pistokkeen päähän.

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1110
                      • Espoo

                      #40
                      Originally posted by Palomies View Post
                      Akun ympäri laitoin akkulämmittimen.

                      Sekä defan ylläpitolaturin jota pääsee käyttämään kun saa auton pistokkeen päähän.

                      https://arcticheat.fi/collections/ak...in-agm-akuille
                      Mites toi akkulämmitin siis toimii?
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • Palomies
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2011
                        • 192
                        • Home

                        #41
                        Originally posted by PNM2 View Post
                        Mites toi akkulämmitin siis toimii?
                        Akun ympärillä lämmityselementti ja sen päällä eriste.

                        Lämmityselementissä termostaatti ja jännitteen tunnistin.

                        Kun auto esim. lämmitystolpan nokassa, defan laturi käynnistyy, tunnistaa elementin jännitteen tunnistin nousevan jännitteen ja alkaa lämmittämään akkua.
                        Lämpötilan noustessa riittävälle tasolle lämmitin katkaisee lämmityksen.
                        Vastaavasti kun jännite akussa laskee niin lämmitys katkeaa esim. kun töpseli napataan pois seinästä..

                        Samalla periaatteella toimii myös ajossa, laturi työntää akulle virtaa ja jännitteen tunnistin elementissä tunnistaa nousevan virran ja käynnistää lämmityksen.
                        Vastaavasti kun auto sammuu ja virta pienenee niin lämmitys katkeaa. Lämmitin seuraa siis akun virtaa ja lämpötilaa ja toimii sen mukaan.
                        Akun lämmitin ei lämmitä akkua +20°c lämpötilaa korkeammaksi, eli esim. kesällä ei mene päälle.
                        Last edited by Palomies; 05-12-2018, 09:25.

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2724
                          • Tampere

                          #42
                          Originally posted by Palomies View Post
                          Kun auto esim. lämmitystolpan nokassa, defan laturi käynnistyy, tunnistaa elementin jännitteen tunnistin nousevan jännitteen ja alkaa lämmittämään akkua.
                          Onko ylläpitolaturille joitakin vähimmäisvaatimuksia akkulämmittimen käyttöön liittyen, mikäli haluaa lämmittää tolpassa ollessa?

                          Monilla lienee esim. Defan 4A laturi, mutta sen kapasiteetti ei taida riittää?
                          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • Poro-
                            Newbiemmer
                            • Sep 2014
                            • 8
                            • Jkl

                            #43
                            Originally posted by suppari View Post
                            Onko EDC alustalla? Lienee pamput tyhjät?
                            ilmajouset joka kulmalla. Tänään taas +2 ja kaikki futaa täysin. Oletan siis että joku venttiili tms siellä jäätyy, sillä perä nousee ja laskee normaalisti mutta pintakovuus tulee samalla tavalla kuin laittaisi sport+ asetuksen käyttöön mutta vielä aavistuksen kovempana.

                            Comment

                            • touring39
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 3901
                              • Kaarina

                              #44
                              Originally posted by Poro- View Post
                              ilmajouset joka kulmalla.
                              Edessäkin?
                              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                              Ex:
                              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                              Comment

                              • Ceeray
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1400
                                • Kuopio

                                #45
                                Tuon kovuuden kans tapellu joka talvi enemmän tai vähemmän, mietin takapään ilmasysteemiin uutta venttiiliä jne, mutta onhan tuolla pärjätty. Tai sit pitäs kissanhiekat vaihtaa kompuran sisälle, vois auttaa sekin. En ole vaan saanu aikaseksi, ei roppaaminen enää nappaa, käytän vähät tuntini muuhun.
                                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎