Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 talviautona

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6325
    • P-Pohjanmaa

    #46
    Nyt kun viime ma autoon vaihdettiin takaiskarit ja en antanut kalibrointia tehdä kun autossa ohjelma (olis tullut vakioksi) niin vaatii vähän kikkailua että onnistuu.
    Toki kissavesala koodais pelkän ad\dd mutta nyt päivitetään koko auto.

    Alusta ihan jäykkä nyt kun ad\dd herja päällä,vastaa jotain sport ++++++++

    Jos kiinnostaa voin ilmotella mitä uutta sai päivityksessä
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • PNM2
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2015
      • 1106
      • Espoo

      #47
      Originally posted by Palomies View Post
      Akun ympärillä lämmityselementti ja sen päällä eriste.

      Lämmityselementissä termostaatti ja jännitteen tunnistin.

      Kun auto esim. lämmitystolpan nokassa, defan laturi käynnistyy, tunnistaa elementin jännitteen tunnistin nousevan jännitteen ja alkaa lämmittämään akkua.
      Lämpötilan noustessa riittävälle tasolle lämmitin katkaisee lämmityksen.
      Vastaavasti kun jännite akussa laskee niin lämmitys katkeaa esim. kun töpseli napataan pois seinästä..

      Samalla periaatteella toimii myös ajossa, laturi työntää akulle virtaa ja jännitteen tunnistin elementissä tunnistaa nousevan virran ja käynnistää lämmityksen.
      Vastaavasti kun auto sammuu ja virta pienenee niin lämmitys katkeaa. Lämmitin seuraa siis akun virtaa ja lämpötilaa ja toimii sen mukaan.
      Akun lämmitin ei lämmitä akkua +20°c lämpötilaa korkeammaksi, eli esim. kesällä ei mene päälle.
      Olenko liian optimistinen, jos uskon että sivuston mainitseman "ei ylimääräisiä piuhojenvetoja, jos esim akku on takakontissa"? Mistä tämä saa virtansa?
      i4 M50
      ex: G30 530e xDrive M-Sport
      ex: F11 525d xDrive
      ex: F11 520d
      ex: E91 318i

      Comment

      • Spere
        Bimmer Rookie
        • Jun 2018
        • 78
        • Finland

        #48
        Originally posted by PNM2 View Post
        Olenko liian optimistinen, jos uskon että sivuston mainitseman "ei ylimääräisiä piuhojenvetoja, jos esim akku on takakontissa"? Mistä tämä saa virtansa?

        Et ole, saa virtansa akusta.

        Comment

        • Palomies
          Bimmer Rookie
          • Nov 2011
          • 192
          • Home

          #49
          Originally posted by Spere View Post
          Et ole, saa virtansa akusta.
          Lisäisin vielä talviautoilun helpottavan koodauksen..

          Eli eko moodi pois käytöstä jolloin auto lataa akun 100% täyteen.

          Jos eko käytössä niin akku lataantuu vain 80% asti.

          Comment

          • EeNeljäKuus
            Bimmer Rookie
            • May 2005
            • 137

            #50
            Itsellä ainoastaan positiivisia kokemuksia noin kolmen vuoden ajalta. Tänä aikana mittariin kertynyt 220tkm ja autoa säilytetty pihalla. Ei minkäänlaisia lisälämmittimiä ja joka aamu on startannut ongelmitta. Auto käymään n. 20min ennen lähtöä ja sinä aikana ikkunat sulaneet ja sopivasti lämpöä kabiinissa. Auto siis 2016 F10 B47-moottorilla.
            sigpic

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1838
              • Kotona/Poissa

              #51
              Originally posted by EeNeljäKuus View Post
              Itsellä ainoastaan positiivisia kokemuksia noin kolmen vuoden ajalta. Tänä aikana mittariin kertynyt 220tkm ja autoa säilytetty pihalla. Ei minkäänlaisia lisälämmittimiä ja joka aamu on startannut ongelmitta. Auto käymään n. 20min ennen lähtöä ja sinä aikana ikkunat sulaneet ja sopivasti lämpöä kabiinissa. Auto siis 2016 F10 B47-moottorilla.
              siis 20 min joutokäyntiä joka kerta ennen liikkeellelähtöä...

              Olen pöyristynyt moisesta junttiudesta, jos tuo väite on kirjoitettu vakavalla naamalla.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17526
                • Turku

                #52
                Originally posted by Havis View Post
                siis 20 min joutokäyntiä joka kerta ennen liikkeellelähtöä...

                Olen pöyristynyt moisesta junttiudesta, jos tuo väite on kirjoitettu vakavalla naamalla.
                Ja tuolle konetyypille ja jakopäälle tämä varmasti tekee hyvää.
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7527
                  • Jyväshyvä

                  #53
                  Originally posted by Laku View Post
                  Ja tuolle konetyypille ja jakopäälle tämä varmasti tekee hyvää.
                  Näköjään takseissa on nykyään B47:ssa 15 tkm öljynvaihtoväli, törmäsin yhteen sellaiseen...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • PNM2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2015
                    • 1106
                    • Espoo

                    #54
                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Onko ylläpitolaturille joitakin vähimmäisvaatimuksia akkulämmittimen käyttöön liittyen, mikäli haluaa lämmittää tolpassa ollessa?

                    Monilla lienee esim. Defan 4A laturi, mutta sen kapasiteetti ei taida riittää?
                    Sivulla näytti olevan 6A:n vaatimus. Mä taidan selvitellä tätä ihan vakavasti, kun ei kerran hunttia enempää toi lämmitysmokkula maksa.
                    i4 M50
                    ex: G30 530e xDrive M-Sport
                    ex: F11 525d xDrive
                    ex: F11 520d
                    ex: E91 318i

                    Comment

                    • H3nu
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 252
                      • Hämeenlinna

                      #55
                      Originally posted by Laku View Post
                      Ja tuolle konetyypille ja jakopäälle tämä varmasti tekee hyvää.
                      Ei se Jakopää näköjään ihan susi ole tossa moottorisssa, kun noin pitkälle kestänyt. Toisaalta tässä ei mainittu, että onko sitä rempattu
                      BMW F82 M4 -16
                      BMW F20 116d M-sport -14
                      Aprilia Dorsoduro 900 -20
                      Sea-Doo RXP300RS -16

                      Comment

                      • OVi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2016
                        • 514
                        • Oulu

                        #56
                        Originally posted by Havis View Post
                        siis 20 min joutokäyntiä joka kerta ennen liikkeellelähtöä...

                        Olen pöyristynyt moisesta junttiudesta, jos tuo väite on kirjoitettu vakavalla naamalla.
                        Noh, mikäs siinä niin junttia on?
                        Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                        Comment

                        • EeNeljäKuus
                          Bimmer Rookie
                          • May 2005
                          • 137

                          #57
                          Ehkä vähän liioittelin tyhjäkäynnin kans. Moottori on kyllä vaihdettu uutena kaksi viikkoa rekisteröinnin jälkeen @3900km. Pakoventtiili oli poikki. Sen jälkeen ei oo paljoa tarvinnut remonttia tehdä. 180tkm vaihdettiin EGR-venttiili ja jäähdytin, penkin runko ja jarrupalat, siinä kaikki.
                          sigpic

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4628
                            • Tampere

                            #58
                            Originally posted by EeNeljäKuus View Post
                            Ehkä vähän liioittelin tyhjäkäynnin kans. Moottori on kyllä vaihdettu uutena kaksi viikkoa rekisteröinnin jälkeen @3900km. Pakoventtiili oli poikki. Sen jälkeen ei oo paljoa tarvinnut remonttia tehdä. 180tkm vaihdettiin EGR-venttiili ja jäähdytin, penkin runko ja jarrupalat, siinä kaikki.
                            Joskus on ollut puhetta että pitkittynyt tyhjäkäynti ei välttämättä ole hyväksi näille koneille(alhainen öljynpaine) esim taksikäytössä. Siitä nuo varmaan tuossa nyt naljailivat. Jos jotain hyvää haetaan niin kerkeepähän turbo lämpiään kunnolla. Jossain mainittiin yhdeksi merkittäväksi syyksi turbon rikkoutumiselle se että liian kylmänä(turbo ei lämmennyt pakokaasuista) aletaan potkimaan autoa, tiedä sitten.

                            Mikä syyläriin iski noin "uudessa" autossa? Kivet hakkasivat reikiä täyteen vai syyläri turposi ja alkoi vuotamaan?
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • H3nu
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 252
                              • Hämeenlinna

                              #59
                              Originally posted by fraatti View Post
                              Joskus on ollut puhetta että pitkittynyt tyhjäkäynti ei välttämättä ole hyväksi näille koneille(alhainen öljynpaine) esim taksikäytössä. Siitä nuo varmaan tuossa nyt naljailivat. Jos jotain hyvää haetaan niin kerkeepähän turbo lämpiään kunnolla. Jossain mainittiin yhdeksi merkittäväksi syyksi turbon rikkoutumiselle se että liian kylmänä(turbo ei lämmennyt pakokaasuista) aletaan potkimaan autoa, tiedä sitten.

                              Mikä syyläriin iski noin "uudessa" autossa? Kivet hakkasivat reikiä täyteen vai syyläri turposi ja alkoi vuotamaan?
                              Veikkaisin että tässä tarkoitetaan egr jäähdytintä.
                              BMW F82 M4 -16
                              BMW F20 116d M-sport -14
                              Aprilia Dorsoduro 900 -20
                              Sea-Doo RXP300RS -16

                              Comment

                              • Ramram
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2011
                                • 64
                                • Espoo

                                #60
                                Originally posted by Laku View Post
                                Ja tuolle konetyypille ja jakopäälle tämä varmasti tekee hyvää.
                                Tuosta taksikäytöstä huomasin, että vuonna 2013 syksyllä tehdas muutti huoltovälin suurimman tyhjänäyntimäärän 1000h -> 500h.
                                Kummasti putosi huoltoväli 24000 -> 15000 km.
                                Kukaanhan ei silloin tiennyt mistä on kyse, niin sai heittää hyvästit voimansiirron takuulle, kun luultiin ihan vaan bugiksi.
                                Yksi huoltoväli pitkäksi ja kun nokkaketju katkesi niin uusi kone kustansi 11000,-, kun takuuaikaa olis ollut vielä muutama kuukausi.
                                Ihanan kallista.
                                Siitäkin selvittiin ja kohta 600000km takana.
                                ---Bmw...ja olet jo perillä---
                                E30 320i Cabriolet -89
                                E39 525dAt -03, ex E39 525dAt -03, ex E39 525aAt -01
                                exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
                                Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
                                ---Jo 3800000 km takana---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎