memebuy23buy

Bmw f11 vaihdelaatikko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mixah
    replied
    Ajattelin lyhyesti kirjoitella omasta laatikkoöljynvaihto- projektista muiden iloksi muutaman sanan;
    Laatikko on 8HP70, ajettu 230tkm. Hommasin öljyt (ZF original) ja pohjan ebaystä saksasta. hintaa tuli vajaa 300 kuluineen. tavarat ostin itseasiassa jo reilu vuosi sitten, mutta vasta nyt sain asian työlistalle.

    Ensimmäinen yritys:
    Auto nosturilla ylös, öljyjen drain ja muovipohja irti. Pohjan magneeteissa aika paljon metaillu "tahnaa". Suodatinta en erikseen tarkastanut, koska sitä ei oikein näe rikkomatta pohjaa. Uusi pohja kiinni ja öljyä niin paljon kuin menee. Sitten odottamaan laatikon jäähtymistä oikeaan (35 Celsiusta) lämpötilaan. Aikaa kuluu noin 4. tuntia. tämän jälkeen ISTA-D:llä öljynvaihtosekvenssi läpi jonka jälkeen sammutan auton ja lisään loput öljyt sisälle. loppulisäys tuntuu määrällisesti jotenkin pieneltä, mutta en kiinnittänyt silloin enempää huomiota. Auto alas, ja koeajolle.
    Vaihtaminen ei mielestäni muuttunut paremmaksi, erityisesti paikalta - ykköselle ja 2 - 3 vaihto olivat huonompia kuin ennen. Illalla tulin miettineeksi että paljonko öljyä tuli laatikosta pois ja paljonko meni sisään. Nopean tarkastuksen jälkeen huomaan, että laatikossa on nyt noin 1 litra vähemmän öljyä, kuin aiemmin.

    Toinen yritys:
    Autoa jouduin käyttämään pari päivää ennenkuin pääsin uudestaan nosturille. Nyt öljyn lisääminen moottorin käydessä ja oikeassa lämpötilassa - Noin 1,3 litraa lisää öljyä laatikkoon , ennenkuin ylivuoto alkaa. Tämän jälkeen adaptaatioarvojen nollaaminen jolloin vaihdot muuttuivat jopa liian pehmeiksi (hitaiksi) mutta noin viikon ajamisen jälkeen adaptaatio on muuttunut, jolloin vaihtaminen on muuttunut erittäin tasaiseksi.

    loppuyhteenveto:
    - Liian vähäisellä öljyn määrällä laatikko toimii, mutta huonosti
    - Lämpötila tulee olla oikein, koska jos laatikko on liian kuumana, öljykierron termostaatti aukeaa jäähdyttimeen, jolloin öljyn määrä on taas väärin.
    - Kannattaa pitää se moottori käynnissä kun lisää öljyä...

    Toivottavasti näistä on jotain hyötyä ja muut osaavat välttää ainakin samat sudenkuopat..

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Tässä tarinaa laatikon äänistä. https://www.babybmw.net/forum/viewto...p?f=74&t=84455

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Onko nämä 8hp laatikot aivan äänettömiä? Mietin lähinnä kun taajama nopeuksissa saattaa kuulua esim hieman löysätessä vienoa ulinaa. ei siis mitään voimakasta mutta erottaapahan juuri äänen.
    Tähän tarkennusta niin ääni on kuluu samanlaisena koko ajan vaikka laatikosta heittäisi N asennolle esim 100 vauhdeissa. Toki pienemmissä nopeukissa vähän voimakkaampana.
    Last edited by makebm5; 24-09-2018, 11:42.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by makkis View Post
    Entäs sellainen "vinkuna" mikä kuuluu kun pakittaa ja joskus pienissä vauhdeissa myös eteenpäin ajaessa?
    Vähäsen sellainen sähkömoottorimainen ääni. Ei tule mottorinkierrosten mukaan vaan liikkumisnopeuden.
    Samanlainen ääni kuuluu omassakin. Aina ei tule kuuluviin vaan sopivalla kaasulla ja vauhdilla. Lienee omainausuus pakilla ja 1. vaihteella.

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Entäs sellainen "vinkuna" mikä kuuluu kun pakittaa ja joskus pienissä vauhdeissa myös eteenpäin ajaessa?
    Vähäsen sellainen sähkömoottorimainen ääni. Ei tule mottorinkierrosten mukaan vaan liikkumisnopeuden.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by Shatter View Post
    Tarkistappas kardaanin kannatinlaakeri.
    Sitä ei taida saada selville kuin pois ottamalla?

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Onko nämä 8hp laatikot aivan äänettömiä? Mietin lähinnä kun taajama nopeuksissa saattaa kuulua esim hieman löysätessä vienoa ulinaa. ei siis mitään voimakasta mutta erottaapahan juuri äänen.
    Tarkistappas kardaanin kannatinlaakeri.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Onko nämä 8hp laatikot aivan äänettömiä? Mietin lähinnä kun taajama nopeuksissa saattaa kuulua esim hieman löysätessä vienoa ulinaa. ei siis mitään voimakasta mutta erottaapahan juuri äänen.

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    Kylä sitä sieltä on nappuloitu ja liitin paikoillaan se ei diagnostiikan mukaan siellä liiku. Pyynti ja ohjaus on aina 0. Huomasin asian kun olin jättämässä nuo romut pois vesipumppuremontin jälkeen, että tulipa sivistynyt ajaa, ddeltä löytyikin egrään viittaavia koodeja. Softa puukotuksen jälkeen tuli eri koodit ja nyt työnsin romut takaisin että poltto toimii ja autolla voi ajella sen puolesta työmatkat jne. 100km päässä on kikkareet millä saa softan luettua / työnnettyä takaisin niin se hieman hankaloittaa tilannetta.
    Last edited by ptikkala; 07-09-2018, 01:52.

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Originally posted by ptikkala View Post
    Minä olen huomannut myös tuon egr homman... siitä kun on vikakoodi päällä niin laatikko pelaa kuin unelma. Minulla siis on tulpattuna koko hökötys ja edelleen liitin venasta irti niin loota / koko auto on sivistyneempi käytökseltään kuin liitin kiinni venttiilissä vaikka se onkin vain tyhjän panttina.

    Jättäisin liittimen irti jos vain dpf poltot toimisivat, sama mikä määrä voimaa olisi 😀

    No eikö se egr sit kannattaisi ohjelmoida pois?

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    Minä olen huomannut myös tuon egr homman... siitä kun on vikakoodi päällä niin laatikko pelaa kuin unelma. Minulla siis on tulpattuna koko hökötys ja edelleen liitin venasta irti niin loota / koko auto on sivistyneempi käytökseltään kuin liitin kiinni venttiilissä vaikka se onkin vain tyhjän panttina.

    Jättäisin liittimen irti jos vain dpf poltot toimisivat, sama mikä määrä voimaa olisi 😀

    Leave a comment:


  • Kimmo-R
    replied
    Originally posted by Kimmo-R View Post
    Mulla on nyt kolmesti känyny aina kun emäntä ottaa auton alleen, ni sen jälkee D:n laittaessa jysähtää ja pienillä vaihteilla pikku gäppi vaihtaessa. Päivän pari ite ajelen ni häviää. Mitä ihmettä, vai sattumaa?
    Tähän päivitystä, että laatikko toiminut nyt kk verran normaalisti. Ainakin viidesti iski oireen päälle kk sisään ja aina asettui parin päivän ajoilla. Laatikkoöljyillä ajettu nyt ~20tkm vaihdon jälkeen eli oisko joku adaptiojuttu tai laatikko peseytynyt ja paskat jääny suodattimeen :think

    Leave a comment:


  • janilind
    replied
    No egr on uusittu hiljan ja imusarjankin putsasin kesällä.. Olis tietty kiva ymmärtää ite nykimisen aiheuttaja, mutta jos ei nyt vnt säätimen tutkimisella selviä niin softaus saattaa hyvinkin tulla kyseeseen..

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Originally posted by janilind View Post
    Eilen nappasin kokeeksi egr piuhan irti ja vaihtaa huomattavasti nätimmin.. eli egr/turbo osastolle tää meikän keissi taitaa kulminoitua.. oiskohan helpoin korjaus sit vaan softauttaa egr pois.

    Mielenkiintonen havainto on et engine load on 31% nyt vs 46% kun egr käytössä tyhjäkäynnillä.

    Kyllä kannattaa ja samalla imusarjan putsaus.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by janilind View Post
    Eilen nappasin kokeeksi egr piuhan irti ja vaihtaa huomattavasti nätimmin.. eli egr/turbo osastolle tää meikän keissi taitaa kulminoitua.. oiskohan helpoin korjaus sit vaan softauttaa egr pois.

    Mielenkiintonen havainto on et engine load on 31% nyt vs 46% kun egr käytössä tyhjäkäynnillä.
    Kun googletat kuvia EGR ja imusarja -yhdistelmistä niin et edes mieti uuden osan hankkimista vaan poistoa. Eipä tarvitse pelätä moottoripaloakaan kun sitä vimpainta ei enää ole.

    Leave a comment:

Working...
X