Laatikko on 8HP70, ajettu 230tkm. Hommasin öljyt (ZF original) ja pohjan ebaystä saksasta. hintaa tuli vajaa 300 kuluineen. tavarat ostin itseasiassa jo reilu vuosi sitten, mutta vasta nyt sain asian työlistalle.
Ensimmäinen yritys:
Auto nosturilla ylös, öljyjen drain ja muovipohja irti. Pohjan magneeteissa aika paljon metaillu "tahnaa". Suodatinta en erikseen tarkastanut, koska sitä ei oikein näe rikkomatta pohjaa. Uusi pohja kiinni ja öljyä niin paljon kuin menee. Sitten odottamaan laatikon jäähtymistä oikeaan (35 Celsiusta) lämpötilaan. Aikaa kuluu noin 4. tuntia. tämän jälkeen ISTA-D:llä öljynvaihtosekvenssi läpi jonka jälkeen sammutan


Vaihtaminen ei mielestäni muuttunut paremmaksi, erityisesti paikalta - ykköselle ja 2 - 3 vaihto olivat huonompia kuin ennen. Illalla tulin miettineeksi että paljonko öljyä tuli laatikosta pois ja paljonko meni sisään. Nopean tarkastuksen jälkeen huomaan, että laatikossa on nyt noin 1 litra vähemmän öljyä, kuin aiemmin.
Toinen yritys:
Autoa jouduin käyttämään pari päivää ennenkuin pääsin uudestaan nosturille. Nyt öljyn lisääminen moottorin käydessä ja oikeassa lämpötilassa - Noin 1,3 litraa lisää öljyä laatikkoon

loppuyhteenveto:
- Liian vähäisellä öljyn määrällä laatikko toimii, mutta huonosti
- Lämpötila tulee olla oikein, koska jos laatikko on liian kuumana, öljykierron termostaatti aukeaa jäähdyttimeen, jolloin öljyn määrä on taas väärin.
- Kannattaa pitää se moottori käynnissä kun lisää öljyä...
Toivottavasti näistä on jotain hyötyä ja muut osaavat välttää ainakin samat sudenkuopat..
Leave a comment: