Originally posted by fraatti
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Pointti on se, että startstopista ei ole mitään hyötyä, mutta paljon haittaa.Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostMissä malleissa ja millä pumpulla?
M550d:ssä(erillinen pumppu) ja ehkä bensakoneissa(sähköinen vesipumppu) mutta diiseleissä on ihan perinteinen mekaaninen vesipumppu.
Siellä on se sähköinen kiertovesipumppu rinnalla, menee toki pääasiassa sisätilan kennolle, mutta kuten nähty webasto käytössä niin kyllä se pyörittää myös moottorissa nesteitä.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Startti, akku, laakerit, jakoketju, ikävä tunne kun auto stögää valoissa... Syitä on lukuisia miksi omista autoista se aina lähtee ensi tekijöinä veks. En tiedä onko osa vain luuloa, mutta eipä se kulutus / päästöhyöty ole mitään muuta kuin myyntiesitteeseen saatu hienoja lauseita ja puoli grammaa co2 lukuja alas. Samaten kuin jarruenergian talteenotto.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by makkis View PostKaikissa malleissa aina e34 lähtien.
Siellä on se sähköinen kiertovesipumppu rinnalla, menee toki pääasiassa sisätilan kennolle, mutta kuten nähty webasto käytössä niin kyllä se pyörittää myös moottorissa nesteitä.
Ei kai se muissa pyöri kuin näissä tuplaturbollisissa auton sammuttamisen jälkeen? Niissä vesi kuitenkin kiertääkin turbo(i)ssa ja lämpöä voidaan tasata vielä käynnin jälkeen pelkästään j.nesteeseenkin olettaen että turbojen lämpötila > 100 astetta. Ja tarvittaessa sitten flekti vielä pyörii keulalla.
Viitaten aiempiin keskusteluihin:
Mitä turbo tähän liittyy?
Jätkät elää jossain 90-luvun turbotimereissä Nykytekniikka on sellaista, että kone hoitaa turbojen jäähdytyksenNeste kiertää auton sammutuksen jälkeenkin sähköisen pumpun ansiosta. Tuohan on ollut jo ainakin 2010 luvun alusta lähtien.
Esim tässä 535d:n vesikierto.
Ja toiminnan kuvaus
Yhden turbon versio jossa ei ole vesikiertoa turbolle.
Eikä lisävesipumpun toiminnan kuvauksessa ole mainintaa muusta funktiosta kuin veden kierron turvaamisesta lämmityslaitteelle.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by salmolStartti on suunniteltu kestämään tuon jatkuvan starttailun.
Eli ihan turvallisesti se saa olla käytössä.
Sinänäsä itse käynnitys start-stopissa ei juurikaan käy akun päälle. Enemmän ongelma akun kannalta onkin sähkölaitteiden kulutus kun auto on pysähdyksissä.
Samassa lapussa on myös laskettu asiaa taloudelliselta kannalta auton elinijältä. Tuossa on päädytty tulokseen että alle kuusi ylimääristä starttia joiden kesto on yli minuutin saa tuosta taloudellisesti kannattavan auton elinkaarella (joka on tuossa vain 100 mailia/10v). Jos startteja tulee enemmän kuin nuo kuusi tai ne ovat lyhyempiä niin tämä tulee taloudellisesti kalliimmaksi.
Itse papru: https://publications.anl.gov/anlpubs/2015/05/115925.pdf
Jos oletetaan että auton ensimmäinen omistaja pitää autoa vain muutamat vuodet ja myy eteenpäin niin todennäköisesti hän kuittaa tuosta vain säästyneen polttoaineen ja lisääntyneet remontit maksaa sitten seuraavat omistajat myöhemmässä vaiheessa. :thinkF11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostEn tiedä onko osa vain luuloa, mutta eipä se kulutus / päästöhyöty ole mitään muuta kuin myyntiesitteeseen saatu hienoja lauseita ja puoli grammaa co2 lukuja alas. Samaten kuin jarruenergian talteenotto.
ajaessa vasta kuin ulkolämpötila laskee alle viiden asteen. Tätä matalemmilla lämpötiloilla auto lataa aina noin 14.7 V jännitteellä akkua. Olettaisin että jos jännite on "tapissa" niin tällöin myös akku latautuu - oli igr käytössä tai ei.
Polttoaineen säästöön (bemarin ilmoitus taisi olla muutama prosentti) en ota kantaa mutta lähinnä viittaan kylmäkäynnistysongelmiin talvella....
Asiaan liittyy muuten yksi huvittava juttu. Nimittäin sellainen että kertomusten mukaan ecoprolla ajaessa auto lataa todella nihkeästi akkua. Testasin asiaa myös itse ja totesin että tällöin latausjännite todellakin putoaa alhaisemmaksi vaikka comfortilla ajaessa jännite olisikin normaali(IGR ei käytössä). Vastaan on tullut juttuja saksastakin jossa jotkut ovat pihistelleet ecoprolla ja seuraavana päivänä kun on tullut aika lähteä liikenteeseen niin akku onkin tyhjä. Vastaavia kirjoituksia oli täälläkin talvella että vaikka ajomatkaa oli satoja kilometrejä niin akku oli kuitenkin kaput. Olisikin mielenkiintoista tietää onko tuolloin ajettu ecopro päällä.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostJarruenergian talteenoton käytölle yksi oleellinen parametri on akun elektrolyytin lämpötila. Omien havaintojen mukaan akun elektrolyytin lämpötila seuraa hyvin pitkälle vuorokauden keskimääräistä lämpötilaa. Sen mukaan mitä itse tuota olen seurannut mittariston salavalikoista niin latausjännite laskee omassa autossa (jossa on viimeisimmät softat sisällä)
ajaessa vasta kuin ulkolämpötila laskee alle viiden asteen. Tätä matalemmilla lämpötiloilla auto lataa aina noin 14.7 V jännitteellä akkua. Olettaisin että jos jännite on "tapissa" niin tällöin myös akku latautuu - oli igr käytössä tai ei.
Polttoaineen säästöön (bemarin ilmoitus taisi olla muutama prosentti) en ota kantaa mutta lähinnä viittaan kylmäkäynnistysongelmiin talvella....
Asiaan liittyy muuten yksi huvittava juttu. Nimittäin sellainen että kertomusten mukaan ecoprolla ajaessa auto lataa todella nihkeästi akkua. Testasin asiaa myös itse ja totesin että tällöin latausjännite todellakin putoaa alhaisemmaksi vaikka comfortilla ajaessa jännite olisikin normaali(IGR ei käytössä). Vastaan on tullut juttuja saksastakin jossa jotkut ovat pihistelleet ecoprolla ja seuraavana päivänä kun on tullut aika lähteä liikenteeseen niin akku onkin tyhjä. Vastaavia kirjoituksia oli täälläkin talvella että vaikka ajomatkaa oli satoja kilometrejä niin akku oli kuitenkin kaput. Olisikin mielenkiintoista tietää onko tuolloin ajettu ecopro päällä.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostKyllä tuo lämmityslaitteelle pumppaava lisävesipumppu on ollut jo e30:sta lähtien ainakin mutta toiminnan tarkoitus lienee ollut pumpata vettä lämmityslaitteen kennoon eikä jäähdyttää moottoria käynnin jälkeen? Lämmön eteenpäin luovuttaminen pois moottorista vaatisi myös jonkun puhaltimen pyörimisen?
Ei kai se muissa pyöri kuin näissä tuplaturbollisissa auton sammuttamisen jälkeen? Niissä vesi kuitenkin kiertääkin turbo(i)ssa ja lämpöä voidaan tasata vielä käynnin jälkeen pelkästään j.nesteeseenkin olettaen että turbojen lämpötila > 100 astetta. Ja tarvittaessa sitten flekti vielä pyörii keulalla.
299hp 535d turboissa ei ole nestekiertoa.
Ja muutenkin, edelleen puhuttiin start/stopin käytöstä, siinä on tärkeää että neste ei jää paikoilleen, ja silloin puhallinkin puhaltaa yms.
Tuo kiertovesipumppu muutenkin pyörii aina kun virrat on päällä.Last edited by makkis; 02-07-2019, 16:25.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by makkis View Post299hp 535d turboissa ei ole nestekiertoa.
Ja muutenkin, edelleen puhuttiin start/stopin käytöstä, siinä on tärkeää että neste ei jää paikoilleen, ja silloin puhallinkin puhaltaa yms.
Tuo kiertovesipumppu muutenkin pyörii aina kun virrat on päällä.
Viittaan tällä lähinnä siihen että keskusteluissa on tuotu virheellisesti ilmi että joku jäähdyttäisi turboa kun joko autosta sammutetaan virrat tai start-stop pysäyttää auton mikä ei voi pitää paikkaansa muutakun noiden vesijäähdytettyjen turbojen tapauksessa.
Toki lisäkiertovesipumppu voi jäädä rullailemaan start-stopin aikana jos sisätiloihin tarvitaan lämpöä mutta muuten kuitenkaan ei. Sen tarkoitus on pitää kabiini lämpöisenä eikä jäähdytellä konetta. Tuskin se kuitenkaan painaa vettä sulkeutuneita magneettiventtiileitä vasten mikäli autoa halutaan viilentää kesäkuumalla? Toisinsanoen se on topissa/käynnissä riippuen siitä halutaanko ohjaamoa lämmittää vai jäähdyttää.Last edited by fraatti; 02-07-2019, 22:23.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostViittaan tällä lähinnä siihen että keskusteluissa on tuotu virheellisesti ilmi että joku jäähdyttäisi turboa kun joko autosta sammutetaan virrat tai start-stop pysäyttää auton mikä ei voi pitää paikkaansa muutakuin noiden vesijäähdytettyjen turbojen tapauksessa.Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostTässä eräässä tutkimuksessa on todettu että startin elinikä on tyypillisesti 30000 - 60000 käynnistystä. Keskimäärin noin 45 000 käynnistystä. Täytyisi joskus huvikseen katsoa löytyykö tuolle laskuria moottorinohjaimesta. Ei ole kellään sattunut silmiin?BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey
Comment
-
-
No nyt semmoinen aloittelijan kysymys kun jäi vaivaamaan. Menikö oikein kun vaihdoin N57 kutoseen öljyt ja suodattimen. Lähinnä suodattimen kasaus vaiheesta kun vaihdoin isot O renkaat 2 kpl kanteen ja sitten suodatin elementin siihen keskiputkeen(suodatinhan ei edes mene väärin päin siihen). Sitten painoin keskiputken suodattimineen moottorin kyljessä olevaan jalkaan ja tämän jälkeen ruuvasin kannen kiinni. Olisi suodatin keskiö elementteineen pitänyt laittaa ensin siihen kanteen ja sitten koko hässäkkä ruuvata kiinni?Last edited by makebm5; 02-07-2019, 17:37.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by salmol View PostJos moottori/turbo/jokumuuosa on liian kuuma, ei start-stop sammuta moottoria. Piste.
Stop nappi sen sijaan sammuttaa.
Ketjussa on neureskeltu entisajan turbotimereille ja todettu että joku jäähdyttää turbon moottorin sammutuksen jälkeen ei pidä paikkaansa sen sijaan.
PAITSI N63:n kohdalla se pitää missä turbot sijaitsevat tulipellin ja imusarjan lähettyvillä. Olin tässä väärässä väittäessä että sähköinen pumppu jäähdyttelee myös näissä tuplaturbo diiseleissä turboja koska newtis.info näyttää palikoiden toimintakuvauksia vaikka kyseistä osaa ei autosta löytyisikään. Luulin siis että N57/N47 tuo lisäkiertovesipumppu jäähdyttelisi turboa mutta näin ei suinkaan ole.
Tässä toiminnankuvaus N63:n kohdalta. Myös pumpun sijainti jäähdytyslinjassa on looginen turbojen jäähdytystä silmälläpitäen. Pumpusta huolimatta autosta löytyy myös sisätiloissa vettä kierrättävä lisävesipumppu myös.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostNo nyt semmoinen aloittelijan kysymys kun jäi vaivaamaan. Menikö oikein kun vaihdoin N57 kutoseen öljyt ja suodattimen. Lähinnä suodattimen kasaus vaiheesta kun vaihdoin isot O renkaat 2 kpl kanteen ja sitten suodatin elementin siihen keskiputkeen(suodatinhan ei edes mene väärin päin siihen). Sitten painoin keskiputken suodattimineen moottorin kyljessä olevaan jalkaan ja tämän jälkeen ruuvasin kannen kiinni. Olisi suodatin keskiö elementteineen pitänyt laittaa ensin siihen kanteen ja sitten koko hässäkkä ruuvata kiinni?
Vanhassa suodatin tuupataan vain tuohon "piikkiin".
Uudemmassa taas tuossa suodattimen päässä on tuollainen uloke mikä pitää mennä tuonne suodattimen jalan pohjassa olevaan reikään. Itse olen tainnut tälläisessä laittaa ensin suodattimen tuonne jalkaan paikoilleen jos en nyt aivan väärin muista. :think Tietääkö kukaan muuten mikä tuon pienen suodattimessa olevan väkäsen virka on? Tulppaako se vain suodatinkupin pohjassa olevan reijän ettei öljy valu sieltä pois? Vanhassa mallissa öljy taitaa valua heti pois kun suodattimen vain kiertää auki?
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Comment