Announcement

Collapse
No announcement yet.

Adblue/SCR järjestelmän häikät/toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    #16
    Originally posted by zakspeed View Post
    Näissä tuoreemmissa lyhyempi linjaisissa F30/31, F15 nyt ainakin.
    5 ohmista ja 2m narusta tulee se sama 15W/m kuin mitä tuossa F11 narussakin on.

    Erään tuollaisen linjavalmistajan spekseihin nähden teho on "tontilla"


    Jos ja kun tuollainen lämmityskaapeli vaihdetaan niin päivitetäänkö samalla SCR-ohjaimen softa? Muistan joskus lukeneeni että lämmitystehoa on jouduttu ainakin alkuajoista lisäämään jäätymisongelmien takia softapäivityksessä.

    Mitähän tuo aktiivipytyn sulatusvastus vie tehoa? edit näyttää vievän ainakin X5 ja 3-sarjassa jotakuinkin 65W (2,2 Ohm resistanssi), tämä lienee muissakin jotain samaa luokkaa: https://xemodex.com/us/pdf/BMW%20SCR...ow%20Chart.pdf

    Todellisuudessa siis tuo pytty ei sula koskaan yli 11 asteen pakkasessa tuollaisilla tehoilla vaan vastus riittää juuri siihen että jääkalikasta saadaan tiristettyä sen verran tavaraa irti että koko järjestelmä pysyy päällä. Näyttää myös että talvella tuo neste on riittoisampaa kun paikat on jäässä... Näyttää nimittäin että tuo lämmittelee jo -15 asteessa pyttyä 20min ennen ensimmäistäkään suihkausta... -25 asteessa jo 45min...

    Active tank heater

    The active tank heater is integrated in the SCR delivery module. The tank heater is also activated by the SCR control unit through the 6-pin plug connection. AdBlue freezes at -11 °C.

    After the following maximum heating periods, enough AdBlue must have been thawed in order to guarantee sustained injection:
    -15°C: 20 minutes
    -25°C: 45 minutes
    The delivery rate is restricted to 150 g/h when the active tank is frozen. A higher delivery rate endangers the sustained withdrawal of liquid AdBlue from the active tank and could cause a malfunction in the SCR system.

    Pressure line heating

    An additional heating element is located at the start of the pressure line. This heating element is also activated by the SCR control unit. It too contributes to keeping the AdBlue in a liquid state. The SCR control unit also activates the heating for the pressure line.



    edit. eri koppien resistanssit:
    Last edited by fraatti; 03-01-2019, 17:29.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      #17
      Tietääkö kukaan onko näitä adblue:n lämmityskaapeleita muutettu mitenkään uudemmissa versioissa? Puolitutulla meni edellisestä 520d:stä tuo naru jumiin tämän vuoden puolella ja nyt narahti sitten myös uudesta F15 X5:sta adblue tekstit tauluun lapinreissulla. Ilmeisesti ratkaisu tulee seuraavaksi olemaan vierailu softapajalla. :think

      Mutta eikat se taida bemari ainostaan näiden ongelmien kanssa painia. Ainakin toinen kaveri tokaisi että vanhempiensa mersu kyykkäsi lapinreissulla myös ja tuosta reissusta muistona tuli 2x 800€ laskut molemmista NOX antureista. :think
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        #18
        Osanumero on ainakin pysynyt samana ja niissä on sen verran vähän ollut Bemareissa ongelmia, että ei ole joukkohysteriaan aiheutta parantamaankaan.

        Mersut on onneton esitys. Alle 20tkm ajetuista jatkuvasti otetaan pois käytöstä kun porukkaa ei kiinnosta useita kertoja notkumaan Vehon tiskillä, meidän ML pääsi 70tkm asti kun meni tankin lämmitys rikki ja en korjannut . Bemareista ei mahdottomasti ole tullut napsittua AdBlueta pois, taksit 80% loput 20% siviilejä. Siinä mielessä ovat saaneet sen toimimaan kyllä hyvin.
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #19
          Jaahas. Jatketaas sitten tämän asian tiimoilta. Lueskelin tuossa huvikseen jospa auto olisi muutaman viikon jälkeen keksinyt jotain uusia kujeita. Ja olihan se.

          Eli kyseessä tuli tuollainen koodi kuin 29AA00 Oxygen sensor after catalytic converter, signal: dynamic implausible during transition from lean to rich




          Moottorin vikavaloa en ole missään vaiheessa nähnyt. Mitä tuo healing counter tarkoittaa?


          Äkkiseltään vaikuttaisi että kyseessä oleva ilmoitus kertoo siitä että taaempi lambda ei reagoi tarpeeksi nopeasti suhteessa etummaisen lambdan kertomaan arvoon silloin kuin käynnissä on SCR-pöntön regenerointi? Eli tuon toiminta on syystä tai toisesta "hidastunut" happipitoisuuden muutoksiin. Syyksi mainitaan joko vuoto pakopuolella lambda-anturin läheisyydessä, mekaanisesti vahingoittunut anturi, tai tukketunut/viallinen lambda-anturi.

          Onko moisesta kokemusta?
          Last edited by fraatti; 18-01-2019, 23:11. Reason: edittoitu väärää tietoa pois
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #20
            Originally posted by fraatti View Post

            Äkkiseltään vaikuttaisi että kyseessä oleva ilmoitus kertoo siitä että taaempi lambda ei reagoi tarpeeksi nopeasti suhteessa etummaisen lambdan kertomaan arvoon silloin kuin käynnissä on SCR-pöntön regenerointi? Eli tuon toiminta on syystä tai toisesta "hidastunut" happipitoisuuden muutoksiin. Syyksi mainitaan joko vuoto pakopuolella lambda-anturin läheisyydessä, mekaanisesti vahingoittunut anturi, tai tukketunut/viallinen lambda-anturi.

            Onko moisesta kokemusta?
            Antureita on mennyt. Tai hapettumaa dde:n päässä ko. tunnistimen liitännässä. Molempia.
            Last edited by zakspeed; 18-01-2019, 22:45. Reason: Lainauksesta kuvat pois
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4629
              • Tampere

              #21
              Originally posted by zakspeed View Post
              Antureita on mennyt. Tai hapettumaa dde:n päässä ko. tunnistimen liitännässä. Molempia.
              Onko DDE liittimessä ollut näkyvää hapettumaa/kosteutta? Onko pelkkä cleaner piisannut vai tarviiko se jotain muutakin? Pakovuoto noiden kahden anturin välillä lienee miltei yhtä todennäköistä kuin että salama osuisi?

              SCR:n toimintaa käsittelevässä jutussa puhuttiin vain yhdestä lambda-anturista ja ajattelin että joko se noxi anturi jo hajosi mutta näyttää että tuolla on 2x nox-antureita sekä 2x lamda-antureita. Nox-anturit on SCR-pöntön molemmilla puolilla ja lambdat taas DPF/KAT-pöntön molemmilla puolilla.

              Tämä siis onneksi viittaa taaimmaiseen lambda-anturiin tässä tapauksessa.




              Kyseessä lienee alemmassa kuvassa esiintyvä tapahtuma:





              Näköjään tuo taimmainen lambda(13627793825) ei ole edes järin kallis, vain noin huntin boschin valmistamana. :think

              Alemmassa kuvassa on myös mainittu oxygen-sensor poisoning. Näyttäisi että tuo tarkoittaa sitä että irroitettaessa tuossa on käytetty jotain irroitusainetta joka tuhoaa myös anturin... tai anturi on ottanut muuten itteensä jostain kemikaalista.


              Tuossa vielä mitä tuo healing counter tarkoittaa(vastakohta vian ilmaantumisen lukumäärälle eli montako kertaa viimeisimmän vien ilmentymisen jälkeen testisykli on mennyt onnistuneesti läpi):

              Last edited by fraatti; 18-01-2019, 23:33.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #22
                Originally posted by fraatti View Post
                Onko DDE liittimessä ollut näkyvää hapettumaa/kosteutta? Onko pelkkä cleaner piisannut vai tarviiko se jotain muutakin? Pakovuoto noiden kahden anturin välillä lienee miltei yhtä todennäköistä kuin että salama osuisi?

                SCR:n toimintaa käsittelevässä jutussa puhuttiin vain yhdestä lambda-anturista ja ajattelin että joko se noxi anturi jo hajosi mutta näyttää että tuolla on 2x nox-antureita sekä 2x lamda-antureita. Nox-anturit on SCR-pöntön molemmilla puolilla ja lambdat taas DPF/KAT-pöntön molemmilla puolilla.

                Tämä siis onneksi viittaa taaimmaiseen lambda-anturiin tässä tapauksessa.
                Kyseessä lienee alemmassa kuvassa esiintyvä tapahtuma:

                Näköjään tuo taimmainen lambda(13627793825) ei ole edes järin kallis, vain noin huntin boschin valmistamana. :think

                Alemmassa kuvassa on myös mainittu oxygen-sensor poisoning. Näyttäisi että tuo tarkoittaa sitä että irroitettaessa tuossa on käytetty jotain irroitusainetta joka tuhoaa myös anturin...
                http://www.tomco-inc.com/Tech_Tips/ttt10.pdf
                Kyllä. Ihan happitunnistimesta (lambda) kyse. Boxin navassa voi olla kosteus jäämän aiheuttamaa hapettumaa. Mekaaninen puhdistus turvallisin vaihtoehto puhdistukseen.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4629
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by zakspeed View Post
                  Kyllä. Ihan happitunnistimesta (lambda) kyse. Boxin navassa voi olla kosteus jäämän aiheuttamaa hapettumaa. Mekaaninen puhdistus turvallisin vaihtoehto puhdistukseen.
                  Kait se tuota tarvii koittaa rassailla sitten jossainvälissä.. :think Tässä liittimen paikka jos tämä sattuu joskus hamassa tulevaisuudessa jollekin muullekin eteen....
                  Liitin X20009 ja nastat 39-43
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4629
                    • Tampere

                    #24
                    Osaakos joku softapuolen ihminen kertoa miten tälläisissä autoissa toteutetaan EGR:n poisohjelmointi?

                    Käsittääkseni jos EGR ohjelmoidaan pois tämä johtaa kasvaneisiin NOX-arvoihin. Onko SCR täysin oma osuutensa ohjelmassa eli kohonneet nox-arvot johtavat tässätapauksessa automaattisesti kasvavaan adbluen kulutukseen? Eli NOX anturit haistalevat kohonneet nox arvot ja tämän perusteella lisätään automaattisesti adbluen syöttöä? Ainakin dokumenttien perusteella SCR-ruiskutus ei ole vakio vaan se riippuu ilmeisesti puhdistustuloksesta ja NOX-pöntön jälkeisen anturin antamasta tiedosta pakukaasun nox-pitoisuudesta. Jos jollain on tästä kokemusta niin paljonko adbluen kulutus lisääntyy?

                    Vai kulkevatko nuo käsikädessä eli molemmat lähtevät pois sitten käsikädessä esim sen takia että tuo SCR-järjestelmä menee häiriötilaan EGR:n vähentämisen takia?

                    Ilmeisesti SCR:n poistamiseen on muutamakin erilainen tapa mutta loppuuko tällöin esim SCR-säiliön sekä syöttöjohdon lämmitys? Pitääkö tälläisissä tapauksissa järjestelmä tyhjentää mikäli se halutaan kuitenkin pitää toimintakunnossa mahdollisesti tulevaisuutta silmällä pitäen. Ilmeisesti kuitenkin tuo neste voi aiheuttaa jotain suolapaakkuja tms ajansaatossa? Toki ainakin adblueta syöttävä venttiili ainakin nokeentuu mikäli sitä ei käytetä.

                    Jos vielä puhutaan itse EGR:n vähentämisestä niin tämä taas johtaa ilmeisesti myös noen määrän vähenemiseen, palatapahtuman tehostumiseen, palolämpötilojen kasvuun, mahdollisesti vastapaineiden laskuun, DPF-regenroinnin vähenemiseen sekä polttoaineen kulutuksen laskemiseen. Samoin vaikutusta lienee myös koneen lämpenemiseen. Onko vaikutus lämpenemiseen merkittävä? Entä kulutukseen? Jossain olen kuullut puhuttavan jostain 0,5 - 1l/100km eroista tälläisen N57 tapauksessa.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Kait se tuota tarvii koittaa rassailla sitten jossainvälissä.. :think
                      Eipä tuolta mitään ihmeellistä löytynyt. Puhtaalta näytti.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 1996
                        • Tampere/kainuu

                        #26
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Eipä tuolta mitään ihmeellistä löytynyt. Puhtaalta näytti.
                        Anturia taitaa olla vailla.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4629
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by zakspeed View Post
                          Anturia taitaa olla vailla.
                          Saattaapi olla. Täytyy kuitenkin käydä kuikuilemassa myös tuo pakoputken joustokappaleen kunto. Eipä tuo vikakaan niin akuutti kuitenkaan ole kun se ei ole ilmaantunut kuin kerran. Vielä.

                          Aikaisempiin kysymyksiin ei löytynyt ketään "softagurua" linjoilta joten vastataan itse. Kyselin asiasta hiukan muilta asiaan enemmän perehtyneiltä eli työkseen ainostaan tätä tekeviltä...

                          EGR:n tulppaus kasvattanee myös NOXeja ja saattaa olla että adblue kulutus lisääntyy kun tuota aletaan paikkaamaan abluella. Kuitenkin vaikutti siltä että tuosta ei ole vielä kovin paljoa kokemusta joten takuuseen tuosta ei mennyt softagurukaan.

                          Itse kulutuksen puolesta totesi että nämä euro6 koneet ovat jo varsin hyvin tikissä ja niihin ei ruiskutuksen ajoituksilla tai egr:n poistoillakaan juurikaan kulutukseen vaikuteta... toisin kuin euro4 tai mahdollisesti euro5 koneiden tapauksessa.

                          SCR:n poistosta totesi että jos ne ohjelmoidaan pois käytöstä niin muutaman vuoden päästä tuo koko laite lienee siinä kunnossa että jotakuinkin kaikki komponentit saa sitten vaihtee kerralla. Poistettaessa ohjainlaitteesta otetaan töpseli irti joten myös lämmitykset sun muut putoavat pois kehistä automaattisesti. Jenkit puhuivat järjestelmän tyhjennyksen tapauksessa täytöstä tislatulla vedellä mutta mahtaakohan tuokaan tuoda mitään sen parempaa lopputulosta. Tuskin.
                          Last edited by fraatti; 28-01-2019, 18:33.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #28
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Saattaapi olla. Täytyy kuitenkin käydä kuikuilemassa myös tuo pakoputken joustokappaleen kunto. Eipä tuo vikakaan niin akuutti kuitenkaan ole kun se ei ole ilmaantunut kuin kerran. Vielä.

                            Aikaisempiin kysymyksiin ei löytynyt ketään "softagurua" linoilta joten vastataan itse. Kyselin asiasta hiukan muilta asiaan enemmän perehtyneiltä...

                            EGR:n tulppaus kasvattanee myös NOXeja ja saattaa olla että adblue kulutus lisääntyy kun tuota aletaan paikkaamaan abluella. Kuitenkin vaikutti siltä että tuosta ei ole vielä kovin paljoa kokemusta joten takuuseen tuosta ei mennyt softagurukaan.

                            Itse kulutuksen puolesta totesi että nämä euro6 koneet ovat jo varsin hyvin tikissä ja niihin ei ruiskutuksen ajoituksilla tai egr:n poistoillakaan juurikaan kulutukseen vaikuteta... toisin kuin euro4 tai mahdollisesti euro5 koneiden tapauksessa.


                            SCR:n poistosta totesi että jos ne ohjelmoidaan pois käytöstä niin muutaman vuoden päästä tuo koko laite lienee siinä kunnossa että jotakuinkin kaikki komponentit saa sitten vaihtee kerralla. Poistettaessa ohjainlaitteesta otetaan töpseli irti joten myös lämmitykset sun muut putoavat pois kehistä automaattisesti. Jenkit puhuivat järjestelmän tyhjennyksen tapauksessa täytöstä tislatulla vedellä mutta mahtaakohan tuokaan tuoda mitään sen parempaa lopputulosta. Tuskin.
                            Tässä yksi auto tiedossa mistä poistivat jossain scr:n siten, että näkyy täysin varustelistassa edelleen ja ohjainlate juttelee testerille pyydettäessä ja vikakoodikin on lämmitysvastuksesta. Mittaristoon ei anna herjaa ja kaikki tuntuu pelaavan normaalisti muuten.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • suppari
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4049
                              • Turku

                              #29
                              Aina se näkyy testerissä jos vaan scr moduulin johto kiinni. Scr:n saa pois moduulipuusta koodaamalla euro5,:ksimutta ei siitä mitään hyötyä ole.
                              sigpic
                              P:0409699000

                              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                              huollot/korjaukset!

                              BMW E&F sarjaan.
                              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by fraatti View Post
                                Jenkit puhuivat järjestelmän tyhjennyksen tapauksessa täytöstä tislatulla vedellä mutta mahtaakohan tuokaan tuoda mitään sen parempaa lopputulosta. Tuskin.
                                Siis siksi, että ureaa ei kiteytyisi suuttimeen? Mieluumin tislattu vesi ja etanoli/metanoli/isopropanoli 1:1.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎