Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 Vanne- ja rengasfit -topic II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shamalainen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2021
    • 68
    • Vantaa

    Originally posted by Anzafin View Post
    Hyvin sopii vanteet. Etusista kumpi vaan. Leveälle renkaalle mieluummin tietysti 9" .

    255/35R20 pariksi mieluummin vaikka 295/30R20.

    - Antti -
    Oon miettiny Japan Racing JR28 vanteita, mutta niistä ei saa 9 tuumasta valitettavasti. 8,5 tuumainen 255 renkaalla on varmaan ihan passeli tai pitäisikö suosiolla ottaa vaan 245?

    Mitä nyt selaillut internettiä, niin useimmat kombot ollut 245/285 ja harvalla ollut 295 leveetä.

    Ja jos ottaisin tuon 295, niin jääkö sinne sisäpuolelle paljon tilaa? Jos jossain vaiheessa haluaisin madaltaa autoa hieman, niin ei alkaisi raapimaan mistään?

    Kiitos ehdotuksesta!
    F11 535d xDrive -15

    IG: @shamalaiinen

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2278
      • Vantaa

      En nyt hirveästi lähtisi nelikossa poikkeamaan vakiosta(245/275). Tehtaan mukaan vakio koon renkaissa saisi olla 2mm heittoa kulutuspinnassa etu- ja taka-akselin välillä.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • Anzafin
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 3747
        • Kajaani

        Originally posted by shamalainen View Post
        Oon miettiny Japan Racing JR28 vanteita, mutta niistä ei saa 9 tuumasta valitettavasti. 8,5 tuumainen 255 renkaalla on varmaan ihan passeli tai pitäisikö suosiolla ottaa vaan 245?

        Mitä nyt selaillut internettiä, niin useimmat kombot ollut 245/285 ja harvalla ollut 295 leveetä.

        Ja jos ottaisin tuon 295, niin jääkö sinne sisäpuolelle paljon tilaa? Jos jossain vaiheessa haluaisin madaltaa autoa hieman, niin ei alkaisi raapimaan mistään?

        Kiitos ehdotuksesta!
        Mulla takana 11x21 ET42 305/25R21 eikä raavi vaikka madallettu.
        10x20 ET35 -vanteella sinne sisäpuolelle jää ainakin sedanissa senttitolkulla tilaa.

        Originally posted by VilleP View Post
        En nyt hirveästi lähtisi nelikossa poikkeamaan vakiosta(245/275). Tehtaan mukaan vakio koon renkaissa saisi olla 2mm heittoa kulutuspinnassa etu- ja taka-akselin välillä.
        Voihan se poiketa, kunhan ero etu- ja takarenkaan välillä ei ole liian suuri.
        245/35R20 ja 275/30R20 (laskennallinen eli teoreettinen) ero on 1,02% kokonaishalkasijassa. Minulla 265/30R21 ja 305/25R21 jolloin ero on 0,95%.

        - Antti -
        Last edited by Anzafin; 12-11-2021, 21:50.

        Comment

        • PNM2
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2015
          • 1119
          • Espoo

          Originally posted by Anzafin View Post
          Voihan se poiketa, kunhan ero etu- ja takarenkaan välillä ei ole liian suuri.
          245/35R20 ja 275/30R20 (laskennallinen eli teoreettinen) ero on 1,02% kokonaishalkasijassa. Minulla 265/30R21 ja 305/25R21 jolloin ero on 0,95%.
          Näissähän oli sitten vielä sitä, että minkäkokoinen rengas todellisuudessa on ajossa ym. VilleP näitä on tainnut aika ansiokkaasti kommentoida aiemminkin.
          i4 M50
          ex: G30 530e xDrive M-Sport
          ex: F11 525d xDrive
          ex: F11 520d
          ex: E91 318i

          Comment

          • shamalainen
            Bimmer Rookie
            • Sep 2021
            • 68
            • Vantaa

            Originally posted by Anzafin View Post
            Mulla takana 11x21 ET42 305/25R21 eikä raavi vaikka madallettu.
            10x20 ET35 -vanteella sinne sisäpuolelle jää ainakin sedanissa senttitolkulla tilaa.

            - Antti -
            Olrait, 295 olisi ihan kiva sitten! Vielä mietin tuota takavanteen offsettia. ET 30 menee vissiin ihan hyvin ja tulee ihan kokonaan kaarelle? En oo ihan varma miltä se näyttää, niin ET 35 olisi hieman sisempänä ja turvallisempi vaihtoehto? :think

            Ensimmäistä kertaa kun vanteita ostelee, niin hieman kuumottaa, että jos ostaakin väärät offsetit ja niitä ei sit varmaan saa korjattua?
            F11 535d xDrive -15

            IG: @shamalaiinen

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              Originally posted by Anzafin View Post
              Mulla takana 11x21 ET42 305/25R21 eikä raavi vaikka madallettu.
              10x20 ET35 -vanteella sinne sisäpuolelle jää ainakin sedanissa senttitolkulla tilaa.


              Voihan se poiketa, kunhan ero etu- ja takarenkaan välillä ei ole liian suuri.
              245/35R20 ja 275/30R20 (laskennallinen eli teoreettinen) ero on 1,02% kokonaishalkasijassa. Minulla 265/30R21 ja 305/25R21 jolloin ero on 0,95%.

              - Antti -
              Jos laittaa kehältään erikokoiset renkaat nini parempi laittaa eteen pienemmät tai muuten jakolaatikko rasittuu... Kun takana on isommat autosta tulee marginaalisesti takapainoisempi kun nelivedon kytkeytyminen vaatii sen että etuakseli pyörii hitaampaa kuin taka-akseli... Jos taas takana on pienemmät niin jakolaatikko rasittuu ja rupeaa nykimään kun jakoöljyjen luistokyky loppuu kitkapinnoista irronneen materiaalin takia.

              Pitäisi joskus ihan mielenkiinnosta testata kuinka paljon isommat F1x sarjalainen saalii taakse ennenkuin herjaa... Veikkaan että joku 3-4% alkaa olla raja siihen suuntaan...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Anzafin
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 3747
                • Kajaani

                Originally posted by shamalainen View Post
                Olrait, 295 olisi ihan kiva sitten! Vielä mietin tuota takavanteen offsettia. ET 30 menee vissiin ihan hyvin ja tulee ihan kokonaan kaarelle? En oo ihan varma miltä se näyttää, niin ET 35 olisi hieman sisempänä ja turvallisempi vaihtoehto? :think

                Ensimmäistä kertaa kun vanteita ostelee, niin hieman kuumottaa, että jos ostaakin väärät offsetit ja niitä ei sit varmaan saa korjattua?
                10x20 ET30 tulee 1mm sisemmäs kuin tässä kuvassa 11X21 ET42. Ainakin laskennallisesti . Mulla camberit tehdasarvoissa ja auto madallettu. Ei raavi. Kuvanlaatu valitettavasti vähän huono.



                Originally posted by MajorDrake View Post
                Jos laittaa kehältään erikokoiset renkaat nini parempi laittaa eteen pienemmät tai muuten jakolaatikko rasittuu... Kun takana on isommat autosta tulee marginaalisesti takapainoisempi kun nelivedon kytkeytyminen vaatii sen että etuakseli pyörii hitaampaa kuin taka-akseli... Jos taas takana on pienemmät niin jakolaatikko rasittuu ja rupeaa nykimään kun jakoöljyjen luistokyky loppuu kitkapinnoista irronneen materiaalin takia.

                Pitäisi joskus ihan mielenkiinnosta testata kuinka paljon isommat F1x sarjalainen saalii taakse ennenkuin herjaa... Veikkaan että joku 3-4% alkaa olla raja siihen suuntaan...
                Niin... Tehtaan koossahan 245 ja 275, takana on halkaisijaltaan pienempi. Palataan taas tähän että ainakin teoreettisesti leveä rengas laajenee ajossa enemmän/helpommin kuin kapeampi ja vierintäkehä kasvaa. En tiedä, aivan sama .

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7531
                  • Jyväshyvä

                  Originally posted by Anzafin View Post

                  Niin... Tehtaan koossahan 245 ja 275, takana on halkaisijaltaan pienempi. Palataan taas tähän että ainakin teoreettisesti leveä rengas laajenee ajossa enemmän/helpommin kuin kapeampi ja vierintäkehä kasvaa. En tiedä, aivan sama .
                  Jos käytetään ns. BMW:n hyväksymiä renkaita (joissa on tähti -merkintä) niin niiden todellinen kehäero on pienempi kuin jossain kiinankumeissa vaikka ne samoilla kokomerkinnöillä onkin. Itse suosittelen kyllä 245/285 paria nelikkoon...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2278
                    • Vantaa

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Jos laittaa kehältään erikokoiset renkaat nini parempi laittaa eteen pienemmät tai muuten jakolaatikko rasittuu... Kun takana on isommat autosta tulee marginaalisesti takapainoisempi kun nelivedon kytkeytyminen vaatii sen että etuakseli pyörii hitaampaa kuin taka-akseli... Jos taas takana on pienemmät niin jakolaatikko rasittuu ja rupeaa nykimään kun jakoöljyjen luistokyky loppuu kitkapinnoista irronneen materiaalin takia.

                    Pitäisi joskus ihan mielenkiinnosta testata kuinka paljon isommat F1x sarjalainen saalii taakse ennenkuin herjaa... Veikkaan että joku 3-4% alkaa olla raja siihen suuntaan...
                    Xdrive on jatkuva neliveto, ei kytkeytyvä kuten vag yms haldexia käyttävät. Ei kait se jakolaatikko nykimistä muuten aiheuttaisikaan.
                    Last edited by VilleP; 14-11-2021, 10:30.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • Toni_
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2012
                      • 65
                      • Tampere

                      Mahtaako tulla ongelmia jos vaihdan koosta
                      245/50r18 kokoon 235/45r18,
                      vierintäkehän muutos on tällöin - 4,8%?:think
                      Potilaana siis F01 730d.
                      Ex328i e36 -96 e46-"look"
                      Nykyiset: 325ix-90, 323CI -99,
                      316-87 , 1502-75 ja 2002-72.

                      Comment

                      • Tomi T
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 3858
                        • Nokia

                        Originally posted by Toni_ View Post
                        Mahtaako tulla ongelmia jos vaihdan koosta
                        245/50r18 kokoon 235/45r18,
                        vierintäkehän muutos on tällöin - 4,8%?:think
                        Potilaana siis F01 730d.
                        Näyttää typerältä, tuskin siinä toiminnallisia ongelmia tulee. Mittarivirheestä tulee toki mittava.
                        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                        ex. 54*BMW

                        Comment

                        • macman_lahti
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2017
                          • 290
                          • Lahti

                          Originally posted by VilleP View Post
                          Xdrive on jatkuva neliveto, ei kytkeytyvä kuten vag yms haldexia käyttävät. Ei kait se jakolaatikko nykimistä muuten aiheuttaisikaan.
                          Itse epäilen vahvasti, että se pelkkä pieni renkaiden kokoero tekisi sitä nykimistä. Kuten toiseen ketjuun laittelin niin taitaa vaan kytkinrummun pehmeys aiheuttaa ne. Tosin miksi toisilla menee nopeammin niin se onkin erikoista.. :think
                          -08 E60 LCI
                          -13 F10 3.0 xDrive

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2278
                            • Vantaa

                            Joo ei se nykiminen renkaista johdu.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • dieselrules
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 197
                              • ToRnIo

                              Mula kävi viime kesänä sellainen episodi, että pohjoisessa meni rengas. 20km Kilpisjärveltä etelään, eli piiitkäää matka joka paikkaan. Hinuria paikalle ja arvelinki, et Kolarinkumi oli lähin verstas(250km) mistä vois saaha 19" renkaan. Tällöin en ollut vielä lukenut tästä runflatti renkaiden ongelmasta. Kolarissa vaihettiin taakse yksi, kun siellä ei enempää ollut. Samalla huomattiin myös toisen olevan sisälaidalta ihan kaput. Renkaat oli huhtikuussa uutta vastaavat ja en todellakaan osannut tällaisen varautua.
                              Reissun alussa aloin vikomaan että käännettäessä jumputtaa rattiin ja mikäs se ekana tuli mieleen kuin vetari, kun niistä niin on peloteltu täällä. Norjassa kurvailin, kun formula renkaita lämmitäessä ja tunnustelin. Renkaatki kirin, kun alkoi epäilyttään, että rengas irti.
                              No kotona sitten rengaskauppaan ja vaihtamaan toista takarengasta. Toinen halppismerkki alle. Mittasin kehän ja se oli 1.7cm isompi kuin Kolarista ostetussa. Eturenkaat taas oli saman verran pienempi kuin tämä isompi, eli alkoi olemaan kehämitassa jo yli 3cm ero. Eikait siinä auttanut kuin vaihtaa eturenkaat ja vitutus äkkiä muuttui vähän lievemmäksi kun vasemman eturenkaan sisäkyljestä löytyi nyrkin kokoinen patti. Sehän se oli sen nypytyksen aiheuttanu, mitä olin koko reissun vikonu.
                              Good yearin runflatit oli ja ei voi muuta sanoa et pas....at renkaat kyllä oli.

                              Tästä alkoi sitten henkinen taistelu, aiheuttaako tuo 1.7cm kehän ero jakolaatikkoon oireita. No sehän alkoi nypyttämään kiihytyksissä ja paheni syksyä kohden.
                              Tässä tapauksessa öljynvaihto ja adaptaatioiden päivittäminen auttoi ja ei sen jälkeen ole nypyttänyt. Silloin oli vielä kesärenkaat alla, mutta aika pian piti laittaa talvikumet alle.

                              Comment

                              • TinoTK
                                BTCF Member
                                • Apr 2009
                                • 810
                                • Kirkkonummi

                                Edit: ei mitn
                                ///BMW M550d LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎