Announcement

Collapse
No announcement yet.

Repsahtavia alustanosia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #76
    Niin ihmettelin tuota jouset asentoa.
    Voiko se olla kun ei ajoon mitään huomaa ja kori on mielestäni suorassa? Käyn heti mittaamassa korkeudet kaariin, kai siin joku ero pitäisi olla korkeudessa?
    Jousen alapään kärki kuulunee olla tuota kumin päätyä vasten.



    Voit tunnustella jousen päätä että onko se suora vai ei. Katkenneen jousen tunnistaa myös siitä että sen pää ei ole enää suora.


    Puolikkaan kierroksen puuttuminen ei välttämättä näy vielä korkeudessa silmälle. Molempien puolien jouset sitten vaihtoon samaan aikaan.
    Last edited by fraatti; 10-04-2019, 15:14.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      #77
      Joo tuosta pohjauskumin "päätteestä" tajusinkin kysellä, muissa autoissa aina ollut siten että jousen pään menee nätisti. Ajattelin, että onko nämä uudet autot niin hienoja että on jousetkin erilailla. Ja kun ajoo ei mitään huomaa niin....

      Harmillinen homma tosiaan kun ajoo ei huomaa pl. taitaa ääntä toisinaan kun haitarikumi nirskuu siellä raossa. Katkennut jousi johtaa nyt isompaan remppaan koska autolla on ajettu 230tkm niin ei vanhoja osia sinne enää takaisin kasata.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #78
        Jousen alapään asennosta vs. kumin kohouma:
        Eri korimalli, mutta 5-sarjaa kuitenkin, eli e39:ssä ei ole jousen pää maalaisjärjen mukaisesti kumia vasten.
        Tässä kuvia kun hiukan skrollaa alas:


        Meinaan vaan, ettei tuosta voi aina päätellä onko poikki vai ei.
        Siis ettei ole tuota porrasta vasten jousen pää...

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #79
          Ilmeisesti siitä, että jousi on banaanilla, voi päätellä, että jousi on poikki? Jos jousta katkeaa puoli kierrosta niin menee juuri tuollai mutkalle?
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #80
            Originally posted by alspe View Post
            Ilmeisesti siitä, että jousi on banaanilla, voi päätellä, että jousi on poikki? Jos jousta katkeaa puoli kierrosta niin menee juuri tuollai mutkalle?
            Siitäkin. Ja ihan tuon alapään kierre "jaon" suhteesta. Kädellä kokeilet ympäri sen jousen niin löydät katkeama kohdan.

            Käy samalla kaikki jouset läpi.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #81
              Nämä repsahtavat osat, kardaanit, ja katkeilevat jouset ilmeisesti on F10 mallisarjan ongelmia kun E60 ei ole tarvinnut osan osaa alustaan vaihtaa 350tkm matkalla.

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #82
                Originally posted by Risto113 View Post
                Jousen alapään asennosta vs. kumin kohouma:
                Eri korimalli, mutta 5-sarjaa kuitenkin, eli e39:ssä ei ole jousen pää maalaisjärjen mukaisesti kumia vasten.
                Tässä kuvia kun hiukan skrollaa alas:


                Meinaan vaan, ettei tuosta voi aina päätellä onko poikki vai ei.
                Siis ettei ole tuota porrasta vasten jousen pää...
                Hyvä huomio noista munanmallisista jousilautasista. Kuitenkin tässä nuo tulevat aivan perinteisellä tavalla päätä vasten. Pää ei tosin ole tuo aikaisemmin laittamani kohta vaan se on tuossa hiukan aikasemmin. Hankala tuota on ainakin saada väärin asennettua ellei sitten ymmärrä mitä tuossa lukee. Väli tuohon vahvimpaan kohtaan kuitenkin jää...

                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #83
                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Nämä repsahtavat osat, kardaanit, ja katkeilevat jouset ilmeisesti on F10 mallisarjan ongelmia kun E60 ei ole tarvinnut osan osaa alustaan vaihtaa 350tkm matkalla.
                  Kyllä niitä jousia menee poikki mallista tai merkistä riippumatta. Kaverilla on korjaamo missä hän rassaa pelkästään volvoja ja totesi vain taannoin että nykyään jouset eivät kestä enää samalla tavalla kuin aikaisemmin. Ettei taustalla olisi taas EU ja lyijykielto (eika sentään....)
                  Last edited by fraatti; 10-04-2019, 17:32.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • HV530XD
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2015
                    • 399
                    • Lappeenranta

                    #84
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Säädöt tappiin veivattuna tuonne taakse sai camberia sen 1,25 astetta (1 aste 15min). Auraus toleranssin puitteissa niin että sitä tuli mahdollisimman paljon. Edessä auraus toleranssin keskelle.
                    Eli cambereissa tuli sama tulos kun mulla aiemmin, tuo on toimiva lukema. Ja aurausten osalta myös mielestäni järkevät säädöt

                    Comment

                    • suosukeltaja
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 111
                      • Vantaa

                      #85
                      Osaisiko joku asiantuntea kaveri noista videoista kommentoida onko ihan normaalia, että laatikko liikku noin paljon ilman suurempaa voimaa?

                      Kuskin vierestä, hiukan taaempaa klonksahtelee välillä ajossa kun veto tulee päälle ja lisäksi auto ravistelee kun adaptiivinen vakkari jarruttaa vähänkin rajummin edessä olevan auton takia.

                      Päädyttiin kokeilemaan vaihtaa tuo laatikon tukikumi ja kardaanin tukilaakeri seuraavalla kerralla.

                      Onko kokemuksia tai vastaavasta tai ajatuksia?

                      Autona F11, 535d, -11, ajettu 220tkm.

                      Comment

                      • alpine3
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2010
                        • 1266
                        • Kajjjaani

                        #86
                        Originally posted by suosukeltaja View Post
                        Osaisiko joku asiantuntea kaveri noista videoista kommentoida onko ihan normaalia, että laatikko liikku noin paljon ilman suurempaa voimaa?

                        Kuskin vierestä, hiukan taaempaa klonksahtelee välillä ajossa kun veto tulee päälle ja lisäksi auto ravistelee kun adaptiivinen vakkari jarruttaa vähänkin rajummin edessä olevan auton takia.

                        Päädyttiin kokeilemaan vaihtaa tuo laatikon tukikumi ja kardaanin tukilaakeri seuraavalla kerralla.

                        Onko kokemuksia tai vastaavasta tai ajatuksia?

                        Autona F11, 535d, -11, ajettu 220tkm.

                        https://photos.app.goo.gl/8kbtk2iPBjiU9rPD6
                        Juu tukikumi vaihtoon. Ainakaan omassa manuaalilaatikko ei anna perään kun noin heiluttelee.
                        BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                        BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                        Comment

                        • atcc
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2014
                          • 373
                          • Joensuu

                          #87
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Perän puslat tuli vaihdettua, tuo olikin helpompi homma kuin olin aikaisemmin ajatellut.

                          Pakoputkea on aivan turha ottaa irti. Sen voi laittaa kannatukselle roikkumaan kallistuksenvakaajista kiinni. Perää voi laskea niin paljon alaspäin hallitusti kunnes vetoakselit ottavat tukivarsiin kiinni.

                          Kun puslan ympäristöön tarjoaa vähän kuumailmapuhallinta niin puslat lähtevät huomattavasti helpommin irti. Itse salvasin nuo uudet puslat bemarin the virallisella asennussalvalla paikoilleen laitettaessa.
                          Oliko sulla millainen työkalu millä otit puslat irti?
                          F15 X5 M50d -15
                          Ex:
                          F11 530dA xDrive -11
                          E61 530xdA M-sport LCI -07

                          Comment

                          • kallek77
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2018
                            • 66
                            • Turku

                            #88
                            Originally posted by zakspeed View Post
                            F11 ei käytännössä väliä kuormalla auton takapään osalta , koska auto on aina oikeassa korkeudessa lastista riippumatta.

                            Toki säädön aikana mietittävä kuinka alustan on tarjoitus toimia ajotilanteessa (ilmajousitus) ja ottaa tämä huomioon säätöä tehdessä, että auto on mittauksen ja säädön aikana siinä korkeudessa mitä se tulee olemaan tien päälläkin.

                            Perussääntö on kuitenkin puntittaa auto suuntauksen ajaksi.
                            Ja riippuen mittausvehkeistä arvot annettu määrätylle korkeudelle. Eli punteilla säätö voi näyttää eri arvoa mitä sitten ajossa on totuus. En tiedä kunka paljon noiden painojen merkitystä pajoilla tiedetään, on tullut vastaan säädettyjä autoja jossa arvot juurikin persiillään kun väärällä korkeudella tehty.

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4595
                              • Tampere

                              #89
                              Originally posted by atcc View Post
                              Oliko sulla millainen työkalu millä otit puslat irti?
                              Tarkoitus oli aluksi lainata/vuokrata noita tarkoitukseen tehtyjä ulosvetäjiä Takur-nimimerkiltä. Kuitenkin kun puslat saapuivat niin kävikin ilmi että omissa kokoelmissa löytyi jo laakeri- sekä puslatyökaluja yhdistelemällä sellainen kombo joka sopi hommaan kuin nyrkki silmään.

                              Pois ja paikalleen vetämisessä käytin erillistä 10.9 kovuuden M12 kierretankoa sekä jatkomutteria. Koska tanko oli irtotavaraa niin naputtelin puslat pulttipyssyllä. Ois ne käsinkin kiertämällä mennyt mutta olishan tuossa ollut hommaa...

                              Tässä vastaavalla tavalla menossa reaktiotangon pusla paikalleen. Oli nuokin sen verran ottaneet itseensä 168tkm matkan aikana että toisesta puslasta tuli nesteet pihalle kun irtonaisen puslan käänsi kyljelleen.
                              Last edited by fraatti; 15-04-2019, 14:13.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • suosukeltaja
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2009
                                • 111
                                • Vantaa

                                #90
                                Originally posted by BMWjunkie View Post
                                Juu tukikumi vaihtoon. Ainakaan omassa manuaalilaatikko ei anna perään kun noin heiluttelee.
                                Kiitos kommentista.

                                Osia on tilailtu ja ensin vaihdetaan toi tukikumi, samalla kardaanin limput.

                                Kun niiden vaihdosta on vaikutukset arvioitu, voi alkaa suunnittelemaan esim. takakelkan puslien vaihtoa. Tämä kuitenkin käsittääkseni astetta isompi operaatio ja hyvä tietää vähän osissa mikä vaikuttaa mihinkin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎