Announcement

Collapse
No announcement yet.

Repsahtavia alustanosia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 2000
    • Tampere/kainuu

    Jarrupalojen ja levyjen virallisia vaihto-ohjeita kannattaa lukea ajankuluksi läpi ja todeta kuinka useita merkittäviä työvaiheita ja näinollen työvirheitä niinkin yksinkertaisessa työsuoritteessa on mahdollista tehdä.

    Lopputulemana voi pitää sen, ettei niissä juurikaan tyhjän takia ole lueteltu puhdistus ja rasvaus yms seikkoja niinkin laajasti.

    Monimäntä satuloissa joissa palat liimalla männissä kiinni on taas omat niksinsä.

    Liukutappien rasvauskiellossa ei tule muuta mieleen, kuin sama juttu mitä lukkopatruunoiden voitelukiellossa. Eli liukasteesta tulee lian ja irtoavan ainesosan kanssa hiomatahnaa.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4630
      • Tampere

      Originally posted by zakspeed View Post
      Jarrupalojen ja levyjen virallisia vaihto-ohjeita kannattaa lukea ajankuluksi läpi ja todeta kuinka useita merkittäviä työvaiheita ja näinollen työvirheitä niinkin yksinkertaisessa työsuoritteessa on mahdollista tehdä.

      Lopputulemana voi pitää sen, ettei niissä juurikaan tyhjän takia ole lueteltu puhdistus ja rasvaus yms seikkoja niinkin laajasti.

      Monimäntä satuloissa joissa palat liimalla männissä kiinni on taas omat niksinsä.

      Liukutappien rasvauskiellossa ei tule muuta mieleen, kuin sama juttu mitä lukkopatruunoiden voitelukiellossa. Eli liukasteesta tulee lian ja irtoavan ainesosan kanssa hiomatahnaa.
      Näihän siinä voi käydä. Osaakos kukaan kertoa miksi renkaiden kiinnitys voisi vääntää sen levyn kieroksi? Kukaan tuskin vääntää auton kanttakaan rannemomentilla kiinni mutta joku syy tuohon taitaa olla ja se lienee epätasainen kiinnitysmomentti. 12x1,5 8.8 pultilla saadaan jo 4,5tn puristusvoima aikaiseksi... Kaikki varmaan tietävät mitä tapahtuu prikalle kun siihen kohdistetaan liian suuria voimia...

      Mutta minkäs takia vasemmalta puolelta löysät pultit irtoavat ja oikealta puolelta menevät poikki?

      Siihen löytyy vastaus tästä:
      Mark Bailey, MSc, PE, is a Director in the Vancouver, BC office of MEA Forensic Engineers & Scientists. He is a mechanical and metallurgical engineer, and is responsible for determining root and contributing causes of aviation and other large losses.
      Last edited by fraatti; 23-12-2020, 19:16.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4630
        • Tampere


        Bolt connection, FEM-Modelling, connection preload, Gap-elements, Boundary conditions.





        ja vielä laikkavalmistajalta mustaa valkoisella. Käytän momenttiavainta jatkossakin.


        Disc Brakes Australia is an Australian manufacturer and designer of OE & aftermarket brake rotors, brake pads, calipers, hydraulics and other ancillary items.


        Ainakaan kaikissa rengasliikkeissä ei käytetä momenttiavainta. Onkohan merkkarilla asia toisin?
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          Originally posted by zakspeed View Post
          Jarrupalojen ja levyjen virallisia vaihto-ohjeita kannattaa lukea ajankuluksi läpi ja todeta kuinka useita merkittäviä työvaiheita ja näinollen työvirheitä niinkin yksinkertaisessa työsuoritteessa on mahdollista tehdä.

          Lopputulemana voi pitää sen, ettei niissä juurikaan tyhjän takia ole lueteltu puhdistus ja rasvaus yms seikkoja niinkin laajasti.

          Monimäntä satuloissa joissa palat liimalla männissä kiinni on taas omat niksinsä.

          Liukutappien rasvauskiellossa ei tule muuta mieleen, kuin sama juttu mitä lukkopatruunoiden voitelukiellossa. Eli liukasteesta tulee lian ja irtoavan ainesosan kanssa hiomatahnaa.

          Luikutapit, en kuolemaksikaan muista millaiset bemarissa on mutta jarrurasvaa olen sinne laittanut joka puolelle, hyvin on huoltovälin (1v) toiminut.

          Tässä eri merkin autosta jarrut ja mietin että jos nuo merkityt tapit jättää rasvaamatta niin kauanko niissä on pinnoite paikallaan ?
          Last edited by BMW525Xda; 26-12-2020, 01:50.

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2284
            • Vantaa

            CRC:n jarrurasvaa itsekkin tappeihin laittanut, mutta huomannut myös sen että vaatii määräajoin uudet rasvat. Menee aika äkkiä kuivaksi ja ei niin liukkaaksi. Ilmeisesti kerää paskaa itseensä, eli sinänsä jos ei jatkuvasti tahdo huoltaa niin ilman rasvaa sitten.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              Originally posted by fraatti View Post
              Joo, katsoin myös profiteilen hinnat. Taisi olla samalla sisällöllä noin 320e + pk muistaakseni 20e. Tosin edellinen kokemus tuosta liikkeestä sellainen että ajattelin että toiminta muistuttaa pyramidihuijausta. Toki sain loppujen lopuksi ilmaiset pyöränlaakerit. Saattaapi olla että maksan hiukan siitä ettei tarvi ottaa tuosta enää ressiä.

              Aten kanssa ei kyllä ole osunut koskaan pettymyksiä. Keraamisissa askarruttaa millainen jarrutuntuma noissa on. Orggiksissa se on ainakin hyvä ja joskus jotkut ovat sanoneet että jarrutuntuma on keraamisissa huonompi. Itsellä ei ole kokemuksia keraamisista. Vakioden hyvästä jarrutuntumasta olen itse pitänyt.
              Vilkaisin nyt uudestaan, niin noilla ebay osanumerolla 283,12€+ok profiteilellä keraamisilla paloilla. Sopivalla prosentti koodilla vielä joku ~10% pois, niin aika edullinen hinta. Itselle on kyllä aina tullut romut, mutta viimeksi oli hieman hidasta toiminta, mutta tuollaiset ennakkoon suunnitellut huolto-osat itse tilaisin kyllä tuolla hintaerolla sieltä. Sulla ei kuitenkaan tainnut mikään kiire niillä jarruosilla olla?

              Tuntuma on mielestäni hyvä, mutta purevuus on kyllä BMW leimoilla olevissa "herkempi". Itsellä kun oli nuo keraamiset, niin oli kyllä hienoa kun jarrupölyä ei vaaleissa vanteissa huomannut, orkkis paloilla on parissa viikossa melko likaiset vanteet. Orkkis paloilla taitaa olla se purevuus kovin, mutta niin on pölyn määräkin suurin. Itse viimeksi laitoin normi palat ihan puhtaasti hinnan takia, ate keraamiset olisi maksanut yli tuplat silloin. Itsellä ei myöskään ole tullut koskaan pettymyksiä ATE osilla, niin niitä voi kyllä varauksetta suositella.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4630
                • Tampere

                Jahas, taisi tultua tehtyä hätiköityjä johtopäätöksiä. Iskareiden sijaan vialla taisikin olla tonttiin laskenut perä eli vuoto ilmajousituksessa. Auto on vielä yleensä perä edellä katoksessa ja jumi on iskenyt aina kun on ollut pimeää niin tuohon ole osannut kiinnittää huomiota. Nyt sitten kerrankin sattui auto olemaan katoksessa toisinpäin niin tuon huomasi heti että perä on maassa molemmilta puolilta.

                Mahtaisiko vika olla kuitenkin ilmapussien tyhjennysventtiil(e)issä? Jos tuo jää vuotamaan niin se varmaan voisi sitten laskea molemmat puolet alas samaan aikaan? Usein ajon jäljiltä auto laskee tuota perää kun autosta nousee pois ja tuossa olisi varmaan mahdollisuus että se jää sitten jumiin ja tyhjää pussit loppuun saakka pikkuhiljaa. Joskus aikaisemmin muistan että näissä oli jotain kuivainputuja kompressorin yhteydessä. Vieläkö näissä on sellaisia?
                Last edited by fraatti; 30-12-2020, 16:12.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4630
                  • Tampere

                  Tuossa sattui silmiin tuollainen wanha kaaviokuva aiheesta. Kuvaa lienee ihan validi vaikka onkin vanhemmista malleista. :think



                  Jotta nuo molemmat pussit tyhjenevät niin tuo vaatinee melkein että useampi venttiili vuotaa tai sitten että molemmat pussit ovat rikki. Ellen nyt väärin muista niin saattaapi olla että jo viime talvena tuo perä oli kova mutten silloinkaan tehnyt asialle mitään kun se taisi olla vain yksi kerta tms... Kuitenkaan kesällä ei ole ollut mitään murhetta asian suhteen vaan tuo perä on ollut aina ryhdissä joten mahtaisiko olla vain kyse siitä että järjestelmässä on kosteutta joka jumittelee venttiilit pakkasella kosteuden/veden jäätyessä? Tuossa wanhassa dokkarissa oli maininta että tuo kuivain imaisee 30g kosteutta ja ainakin silicagelin tapauksessa se vaatii regeneroinnin esim uunissa kun tuo rae on tullut täyteen kosteutta ts. toimintakyky loppuu aikanaan.



                  Tuossa kuvassa näkyy nuo venttiilit eli kompressorin hantaakissa tuo tyhjennysventtiili ja sitten molemmille pusseille omat venttiilit lisäksi.


                  Kaikkia näyttää näköjään saavan erikseen.
                  Wabco 4722555610



                  Tosin tuota tyhjäysventtiiliä, wabco 4420510211 ei taida saada kuin kinukkiversiona.


                  Jos kuitenkin haluaa saada tuoreet "rakeet" niin tuota sylinteri/kuivain pakettia näyttää löytyvän 70 euroon.

                  Last edited by fraatti; 30-12-2020, 16:10.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4630
                    • Tampere

                    Englannista näyttää saavan myös noita pelkkiä rakeita.


                    Ja männänrenkaita


                    Rae ja männänrengassarja


                    Engelsmannin rakeiden vaihto stoori:


                    Jonkun venäläisen rakeiden uunitus vastaavaan kompressoriin:
                    Очень стал надоедать шум компрессора Беркут-Р20. Решил установить компрессор (а по сути блок подготовки воздуха) Wabco от штатных пневмосистем Audi, Mercedes, BMW и т.п. На профильном форуме приобрел…


                    Mitähän tuossa nyt kannattaisi vaihtaa? Pelkät rakeet vai rakeet ja männänrenkaat? Jos koko sylkyn vaihtaisi niin sitten varmaan kannattaisi myös vaihtaa tuo männänrengaskin ja sitä ei näytä saavan kuin tuolta englannista.

                    Vai onko vika jossain muualla?
                    Last edited by fraatti; 30-12-2020, 19:20.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      Originally posted by fraatti View Post
                      Englannista näyttää saavan myös noita pelkkiä rakeita.


                      Ja männänrenkaita


                      Rae ja männänrengassarja


                      Engelsmannin rakeiden vaihto stoori:


                      Jonkun venäläisen rakeiden uunitus vastaavaan kompressoriin:
                      Очень стал надоедать шум компрессора Беркут-Р20. Решил установить компрессор (а по сути блок подготовки воздуха) Wabco от штатных пневмосистем Audi, Mercedes, BMW и т.п. На профильном форуме приобрел…


                      Mitähän tuossa nyt kannattaisi vaihtaa? Pelkät rakeet vai rakeet ja männänrenkaat? Jos koko sylkyn vaihtaisi niin sitten varmaan kannattaisi myös vaihtaa tuo männänrengaskin ja sitä ei näytä saavan kuin tuolta englannista.

                      Vai onko vika jossain muualla?
                      Rakeet uuniin siksi aikaa kun vaihtaa kompuraan männän renkaat, jos kompuran tuoton kanssa on ongelmia. Ei olisi ainakaan kallis kokeilla tuleeko tuolla kuntoon.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Rakeet uuniin siksi aikaa kun vaihtaa kompuraan männän renkaat, jos kompuran tuoton kanssa on ongelmia. Ei olisi ainakaan kallis kokeilla tuleeko tuolla kuntoon.
                        Tuoton kanssa ei siis ole ollut ongelmia. Lähinnä ajattelin siis että vaihtaako sitten samalla männänrenkaan jos tuon kompuran ottaa auki muutenkin.

                        Venäläisen tekstin googlekäännös menee "frying pan" joten en tiedä onko sitten lämmitellyt noita rakeita paistinpannulla. Silicageliä nuo rakeet eivät ainakaan ole koostumuksensa/ulkonäkönsä puolesta. Silicagelin regenerointi onnistuu uunissa noin 110-120 asteessa kun pitää niitä siellä vaikka tunnin pari. Sitä mulla löytyskin kilokaupalla valmiiksi. Tuosta toisesta aineesta en tiedä että voiko sitä regeneroida. Meillä duunissa tulee noita pussukoita raaka-aineiden mukana ja osa on silicaa ja osa jotain savea kasittääkseni.

                        Itse epäilen perän laskemisen syyksi sen että kosteus jäädyttää nuo venttiilit jotka jäävät sitten vuotamaan. Voin olla kyllä väärässäkin mutta kummalliselle kyllä tuntuu että molemmat puolet laskevat samaan aikaan. :think

                        Ongelma on siinä että joskus ja jouluna auton perä on laskenut itsekseen tonttiin ja perä on kuin kivireki ajoon lähtiessä. Syytin alkuun iskareita että ovat jäässä tai muuten jumissa. En ollut siis huomannut pimeässä että perä on alhaalla ja auto pompottaa montuissa 50-100 metriä ennekuin kompura on kerinnyt työntämään pussit täyteen ilmaa. Joku tuon nyt tyhjää ja tähän saakka itsellä on tullut vastaan vain näitä murheita missä pusseissa on isompi tai pienempi reikä/vuoto.

                        Last edited by fraatti; 30-12-2020, 22:20.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4630
                          • Tampere

                          Sen verran olin kuitenkin vielä utelias että katsoin mitä tuo aine on. Se näyttää olevan molekyyliseula(Molecular Sieve) eli tasaisen huokoista kamaa joka napsii ilmasta sopivat molekyylit sitten sisäänsä. Ulkonäkö ainakin täsmää.


                          Kuivausaineita on erilaisia ja sen tiesinkin jo että silicagel hyytyy kylmässä. Tuo molekyyliseula näyttää olevan ominaisuuksiltaan hyvä moneen muuhun verrattuna. Todennäköisesti myös luonnollisesti arvokkainta noista.


                          Regeneroinnista näytetään mainitsevan sellaisia temppuja että taidan ostaa vaan suosiolla uuden aineen. Nuo elvyttämiset talliolosuhteissa ei kyllä onnistu tuossa mainituilla tavoilla ja näin ollen lopputuloskin saattaisi olla epävarma. :think

                          Regeneration
                          Methods for regeneration of molecular sieves include pressure change (as in oxygen concentrators), heating and purging with a carrier gas (as when used in ethanol dehydration), or heating under high vacuum. Regeneration temperatures range from 175 °C to 315 °C depending on molecular sieve type.[12] In contrast, silica gel can be regenerated by heating it in a regular oven to 120 °C (250 °F) for two hours.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4630
                            • Tampere

                            No perkules, tuohan on alkanut nyt laskemaan perää niin että alle 16h seisominen saa ainakin kuskin puolen laskemaan alas asti. Aloin jo epäilemään että eihän perkule kyseessä ole nyt vain kuitenkin tuo pussi kun kuskinpuoli tuntuisi vajoavan enemmän tai ainakin se on helpommin todettavissa. Ja vaikka ajoin auton talliin yöksi niin siitä huolimatta tuo oli laskenut.

                            Vai onko vaan ollut jäässä vielä talliin ajaessakin?

                            Kuitenkaan vuotoja ei löytynyt pussista vaikka suihkin tuon läpi saippuavedellä.


                            Onkohan näissä ollut vikoja?
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4630
                              • Tampere

                              Auto oli nyt toista päivää lämpöisessa tallissa ja perä oli nyt pysynyt ylhäällä. Kai se sitten ensimmäisenä yönä oli vain ollut vielä niin jäässä että perä oli kerennyt jo laskemaan ennen venttiilien sulamista.

                              Tilasin vuodenvaihteen tienoilla briteistä setin missä on männänrengas sekä nuo kuivainrakeet. Vastaavia ryynejä käytetään myös raskaankaluston paineilmapuolella ja noita vaihdellaan säännöllisesti. Toki määrät ovat luonnollisesti huomattavasti suurempia.

                              Laitetaan sitten muutama foto kun tavarat saapuu ja saan tuon kompuran levälleen. Saas nähdä vaan kauanko kestää kun tuo brexittikin sattui juuri tuohon rakoon. :think
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4630
                                • Tampere

                                Tuntuu paketin tulo kestävän niin ajattelin tutkia löytyykö noita rakeita muualta kuin briteistä.

                                Vastaan tuli tälläinen kaaviokuva tuosta kompressorista. Takapäässä saattaa olla 12 barin paine kun auto on kuormattuna. Tuollainen onneton kompura pystyy työntämään 18 barin painettakin.


                                Männänrengas on noissa teflonia.


                                Kuitenkin mielessä kävi että paljonkohan ilman mukana joutuu kosteutta ajansaatossa tuonne järjestelmään. Siihenkin löytyi vastaus tuolta. Täyttämällä 5l tankki 0-16 bariin kosteutta tiivistyy 1,7g/32 tippaa jos ilma on 30 astetta ja rh 75%. Stuttgartin ilmastossa auton elinikänä vettä on laskettu kondesoituvan 5l. Tuosta syystä rakeiden pitäisi olla regeneroituvia ja sen pitäisi tapahtua kun pusseja tyhjätään.

                                3.4 Air dryer
                                By compressing the air taken in from the atmosphere, the natural humidity has to be considered: during compression, the water content remains constant; however, the relative humidity is increasing. This means that at a certain point water droplets are appearing as condensate. Example: filling of a 5-L reservoir from 0 to 16 bar with air, t D 30Ž C, and 75% relative humidity. Total mass of collected water is 1,767 g, which are about 35 droplets.
                                Car manufacturers expect a maintenance-free system, so a periodical manual drain of the condensate is not acceptable. Consequently, the air dryer is mandatory to avoid humidity/water ingress into the air suspension system. Without an air dryer, the amount of water transported into the air springs would be more than 5 L (considering average climate conditions in Stuttgart) and 20 L in Singapore over the vehicle lifetime with an open system. This calculation does not consider any leakage. In reality, there is always leakage present. Considering a leakage rate of 5%, an open system would be able to provide dry air over the lifetime, as the air dryer regeneration does not need all air back during exhaust to achieve full regeneration.
                                In a closed system, the air dryer is only required in case of system filling in a workshop and in case of leakages. 5% leakage rate means 0.25 L water over the lifetime in Stuttgart or 1 L in Singapore. For this reason, even a closed system has to have an air dryer, and special purge cycles have to be fulfilled (Section 3.1.3).
                                As the air dryer itself has to be maintenance free, it has to provide a self-regenerating function. As desiccant in those applications, special beads of crystalline metal-aluminum silicates are used. These beads are produced synthetically and are highly porous, having a strong affinity to water. Depending on temperature, the desiccant is able to store water mass of 20% of its own weight. Figure 22 shows the principle.

                                Humid air flows through the desiccant cartridge (1). During this process, water is extracted from the air and stored temporarily in the desiccant beads (adsorption). The dry air leaves the cartridge via a check valve (2) into the pneumatic system. During each lowering of the chassis level, the dry air that comes from the bellows flows through the air dryer back into the atmosphere. The 3/2 way solenoid valve (3) is activated and opens the relay valve (5). The air passes the solenoid valve and the throttle (4). In the throttle, the relative humidity of the air further decreases due to expansion. While passing the air dryer, the expanded air is regenerating the desiccant, meaning the air takes the water out of the desiccant beads and carries it through the relay valve (5) out into the atmosphere (desorption).
                                Key for efficient regeneration is the ratio between the nominal width at the entrance of the air dryer (dry air) and at the outlet (humid air). The orifice area at the outlet should be roughly four times bigger than at the inlet. This is to ensure a sufficient expansion of the compressed air. For further reference on this topic, see Section 3.5

                                https://sci-hub.se/https://onlinelib...354179.auto016

                                MOLECULAR SIEVE (SYNTHETIC ZEOLITE, ALSO KNOWN AS ALUMINOSILICATE)
                                Molecular sieve contains a uniform network of crystalline pores and empty adsorption cavities, which give it an internal adsorptive surface area of 700 to 800 m2. Because of its uniform structure, molecular sieve will not desorb moisture into the package as readily as silica gel or clay as temperatures rise. Being synthetic rather than naturally occurring, molecular sieve is higher in cost per unit, but due to its extremely large range of adsorptive capabilities, it might often be the best value.

                                Kiinanpojalla näyttää olevan kaikkea myynnissä. 4A huokoskoolla oleva molekyyliseula näyttää maksavan noin 16e/500g.


                                Myös suomesta näyttää löytyvän tuota. Hinnasta tosin ei ole mainintaa.


                                Katsoin vielä huvikseen regeneroinnista. Kai se jollointapaa voisi onnistua uunissa. 250 astetta vaan lämpöä uuniin ja pari tuntia siellä. Toki ei tuosta tule enää uudenveroista. Jossain näytti kuitenkin lukevan että tuo vaatii aina regeneroinnin kun tuota ostetaan jostain. Mikrossakin saattaa onnistua mutta voipi olla etten raskisi riskeerata talouden mikroa tuollaisella kokeella.

                                A. Regeneration (activation)

                                Regeneration in typical cyclic systems constitutes removal of the adsorbate from the molecularsieve bed by heating and purging with a carrier gas. Sufficient heat must be applied to raise the temperature of the adsorbate, the adsorbent and the vessel to vaporize the liquid and offset the heat of wetting the molecular-sieve surface. The bed temperature is critical in regeneration. Bed temperatures in the 175-260° range are usually employed for type 3A. This lower range minimizes polymerization of olefins on the molecularsieve surfaces when such materials are present in the gas. Slow heatup is recommended since most olefinic materials will be removed at minimum temperatures; 4A, 5A and 13X sieves require temperatures in the 200-315 °C range.

                                After regeneration, a cooling period is necessary to reduce the molecularsieve temperature to within 15° of the temperature of the stream to be processed. This is most conveniently done by using the same gas stream as for heating, but with no heat input. For optimum regeneration, gas flow should be countercurrent to adsorption during the heatup cycle, and concurrent (relative to the process stream) during cooling. Alternatively, small quantities of molecular sieves may be dried in the absence of a purge gas by oven heating followed by slow cooling in a closed system, such as a desiccator.

                                edit. täältä olisi löytynyt huoltosarja suomesta: https://www.mtt-trading.fi/cat/p1150...-wabco-fi.html
                                Last edited by fraatti; 10-01-2021, 23:19.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎