Announcement

Collapse
No announcement yet.

Repsahtavia alustanosia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #91
    Jahas. Tiet ovat kuin jyrsimellä ajettuja ja rengasmeteli alkaa häiritsemään. Alla uudet renkaat ja etutukivarsien gummit ovat nyt myös uusia. Siitä huolimatta takaraivoon hiipi ajatus että mahtaakohan tuolla alustassa olla myös jotain sanomista.

    Samalla kun räpläsin autoon hiukan korkeampia vietereitä ja vetarit oli irti niiin satuin pyöräyttämään irtonaista etunapaa. Niin kyllähän tuo napa melkoista sorvaamisen ääntä piti. Kuinkas näistä nelikoista on mennyt pyöränlaakereita? Taitaa näillä laakereilla ehtoopuoli jo häämöttää :think Tuskin noi pyörän ääniä vähentävätkään tuollaisenaan... saattaa olla että pyörittäessä pyöriminen myös ei ollut enää aivan tasaista...

    Tässä video äänestä: https://streamable.com/jswng
    Last edited by fraatti; 08-05-2019, 21:29.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • atcc
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2014
      • 373
      • Joensuu

      #92
      Originally posted by fraatti View Post
      Jahas. Tiet ovat kuin jyrsimellä ajettuja ja rengasmeteli alkaa häiritsemään. Alla uudet renkaat ja etutukivarsien gummit ovat nyt myös uusia. Siitä huolimatta takaraivoon hiipi ajatus että mahtaakohan tuolla alustassa olla myös jotain sanomista.

      Samalla kun räpläsin autoon hiukan korkeampia vietereitä ja vetarit oli irti niiin satuin pyöräyttämään irtonaista etunapaa. Niin kyllähän tuo napa melkoista sorvaamisen ääntä piti. Kuinkas näistä nelikoista on mennyt pyöränlaakereita? Taitaa näillä lääkereilla ehtoopuoli jo häämöttää :think Tuskin noi pyörän ääniä vähentävätkään... saattaa olla että pyörittäessä pyöriminen myös ei ollut enää aivan tasaista...

      Tässä video äänestä: https://streamable.com/jswng
      Mulla meni vänkärin puolelta edestä jossain 130tkm kohdalla, ja kyllähän se ajaessa sellaista jurinaa piti. Tuo sinun laakeri kuulostaa jo aika pahalta. Ei pitäisi kunnossaolevasta laakerista kuulua mitään ääntä pyöritellessä.
      F15 X5 M50d -15
      Ex:
      F11 530dA xDrive -11
      E61 530xdA M-sport LCI -07

      Comment

      • suosukeltaja
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 111
        • Vantaa

        #93
        Originally posted by suosukeltaja View Post
        Kiitos kommentista.

        Osia on tilailtu ja ensin vaihdetaan toi tukikumi, samalla kardaanin limput.

        Kun niiden vaihdosta on vaikutukset arvioitu, voi alkaa suunnittelemaan esim. takakelkan puslien vaihtoa. Tämä kuitenkin käsittääkseni astetta isompi operaatio ja hyvä tietää vähän osissa mikä vaikuttaa mihinkin.
        Nyt on limput, kardaanin tukilaakeri ja vaihdelaatikon tukikumi vaihdettu.

        Kuminauhamaisuus ja joskus tulleet muljaukset kun veto tulee päälle, näyttäisivät olevan poissa.
        Samoin adaptiivisen vakkarin jarruttaessa edessä ajava autoa oli valillä aikamoista tärinää, tämäkin linee nyt poissa.

        Oli kannattava homma, Strandelille kiitokset.

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7518
          • Jyväshyvä

          #94
          Originally posted by fraatti View Post
          Jahas. Tiet ovat kuin jyrsimellä ajettuja ja rengasmeteli alkaa häiritsemään. Alla uudet renkaat ja etutukivarsien gummit ovat nyt myös uusia. Siitä huolimatta takaraivoon hiipi ajatus että mahtaakohan tuolla alustassa olla myös jotain sanomista.

          Samalla kun räpläsin autoon hiukan korkeampia vietereitä ja vetarit oli irti niiin satuin pyöräyttämään irtonaista etunapaa. Niin kyllähän tuo napa melkoista sorvaamisen ääntä piti. Kuinkas näistä nelikoista on mennyt pyöränlaakereita? Taitaa näillä lääkereilla ehtoopuoli jo häämöttää :think Tuskin noi pyörän ääniä vähentävätkään... saattaa olla että pyörittäessä pyöriminen myös ei ollut enää aivan tasaista...

          Tässä video äänestä: https://streamable.com/jswng
          Kuulostaa kuivalta tuo laakeri. Mites se täristyttää sitä jousta kun pyörität rengasta, tuntuuko selvää tärinää jousessa? Harvemmin näistä laakerit menee...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            #95
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Kuulostaa kuivalta tuo laakeri. Mites se täristyttää sitä jousta kun pyörität rengasta, tuntuuko selvää tärinää jousessa? Harvemmin näistä laakerit menee...
            Tuossa nokassa on vetoakselit yms muut roippeet niin pyörittäminen vapaasti on hiukan haastavaa. Tuo vaan sattui muun remontin yhteydessä eteen ja ajattelin että uhraan sitten myöhemmin siihen enemmän ajatusta.

            Ajatus mitä mietin että johtuuko se noista laakereista on tavallaan ulina tai joku vastaava ääni. Jostain syystä 110-130km/h on sellainen nopeus missä se kuuluu varsin hyvin ja siihen kiinnittää huomiota. Mielestäni saman äänen pystyy toteamaan myös alhaisemmillakin nopeuksilla ja myös esim hiekkatiellä. Tämä tosin vaatii että tietää mitä kuunnella.

            Jo saksassa kiinnitin asiaan huomiota ja oletin että se on renkaista kiinni(saksan kitkat). Viime talvi meni nastarenkailla joten sillon oli myös turha kuunnella mitään ääniä. Edellisessä E90:ssä oli samanmerkkiset gumit ja niillä auto kulki sukkasilteen. Nyt kuitenkin ääntä on omaan makuun turhan paljon kabiinissa. Pyöränkulmatkin tuli hiljattain säädettyä. Taka camberista pitikin mainita että tähän sai säädettyä 1 asteen ja 15 minuuttia takapäähän kun säädöt oli tapissa.

            Eipäilen että autossa olleet 20" runflatit tuskin ovat auttaneet asiaan. Samoin saksan motorbahnaa vauhdeilla tuskin niilläkään on lisättävää laakerien kestoon. Toki mikään ei ole ikuista...

            Tuo jousitesti on usein hyvä mutta tästä ei ole kuin hetki aikaan kun eräässä Passatissa oli takaa myös vastaava navallinen laakeripaketti kypsä ja tuokaan ei oireillut kuten yleensä. Ei klappia sivuittain eikä jousessa tuntunut mitään. Mutkittelukaan ei vaikuttanut ääneen.

            Jollain swedulla laakeri näyttää pitävän hiukan samanlaista rohinaa.


            Alkuperäinen laakeri 31206868480 näyttää olevan FAGin käsialaa.


            Orggis laakeri maksaa vajaat 300€. FAGina (FAG 713649630) nuo saa molemmat pariin hunttiin ja mukana tulee laakerit, kiinnityspultit sekä vetarin pultit. Jostain syystä kiinnityspulttien nousuun on tullut jotain muutoksia ajansaatossa. Uudempi ohje tuossa: https://e-katalog.intercars.com.pl/d...33421171822108
            Nopea katsaus ebayn tarjontaan näyttää että samoja laakereita on myyty kymmeniä joten tuskin kyseessä mikään aivan ainutkertainen vika on...
            Last edited by fraatti; 08-05-2019, 23:28.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • atcc
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2014
              • 373
              • Joensuu

              #96
              Minä ostin Fixukselta Ruvillen laakerin n.90e ja kappas, laatikosta löytyikin FAG:n laakeri. Siellä se on nyt pyörinyt 40tkm.
              F15 X5 M50d -15
              Ex:
              F11 530dA xDrive -11
              E61 530xdA M-sport LCI -07

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #97
                Originally posted by atcc View Post
                Minä ostin Fixukselta Ruvillen laakerin n.90e ja kappas, laatikosta löytyikin FAG:n laakeri. Siellä se on nyt pyörinyt 40tkm.
                Joo, Ruville merkillä myydään myös tuohon laakeria. Sama konserni myös niiden takana.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #98
                  Mikäs näissä tyypillisesti alkaa narisemaan takana? Lähinnä hidasteissa äänen voi kuulla.

                  Ääni samankaltainen kuin videossa mutta tuo tulee jostain perästä etupään sijaan.
                  Last edited by fraatti; 21-05-2019, 01:14.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Puuankkuri
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 161
                    • Ylöjärvi

                    #99
                    F07 vasen moottorinkannatinkumi ihan morjes, molemmat tietty vaihtoon. Onko kokemuksia miten isot talkoot edessä?
                    Oli miten oli mutta näin on

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1230
                      • Kainuu

                      Originally posted by Puuankkuri View Post
                      F07 vasen moottorinkannatinkumi ihan morjes, molemmat tietty vaihtoon. Onko kokemuksia miten isot talkoot edessä?
                      Millaisia oireita?
                      BMW i4 M50, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                      Comment

                      • Puuankkuri
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 161
                        • Ylöjärvi

                        Sellainen välyksen tunne taka-akselilla joka tuntuu liikkeellelähdettäessä ja risteyksissä reippaammin kaasuttaessa. Ja olisi voinut vaikka vannoa että vika on taka-akselistolla, mutta moottorin kannatikumi niin finaalissa että koko voimalinja pääsi heilahtamaan ja aiheutti tuon ikävän muljahduksen tunteen perseessä.
                        Oli miten oli mutta näin on

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          Originally posted by Puuankkuri View Post
                          F07 vasen moottorinkannatinkumi ihan morjes, molemmat tietty vaihtoon. Onko kokemuksia miten isot talkoot edessä?
                          Vaatii moottorin saamisen kannatukselle. Tuossa ohjeita: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...gine-mounting/

                          Jonkun kertomuksen mukaan heikot vaihdelaatikon kannakekumit oireilevat tyhjäkäynnillä rinteessä kun keula on alaspäin. Ilmeisesti tälöin tärinä tulee läpi eri tavalla kuin muuten.
                          Last edited by fraatti; 21-05-2019, 16:25.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4595
                            • Tampere

                            Sattui vahingossa tuollainen silmiin. Onko kukaan koskaan katsonut onko tuolla 15mm:llä mitään tekemistä todellisuuden kanssa takakelkan puslien kunnon kanssa? Käsittääkseni tuossa sanotaan että tuo väli pitää olla vähintään 15mm.

                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • makebm5
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2009
                              • 1230
                              • Kainuu

                              Pientä jyrinä ongelmaa ollut niin tänään tarkastuksessa oli moottorin ja laatikon tukikumit. Sellainen havainto että kun otat vasemmanpuolen moottorin tuki kumista alipaineletkun irti vaivannut sama jyrinä muuttuu selvästi isommaksi. Voiko päällepäin katsottuna sanoa onko moottorin tuki kumi ehjä vai viallinen?
                              BMW i4 M50, BMW E89 35is
                              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2673
                                • Tampere

                                Originally posted by makebm5 View Post
                                Sellainen havainto että kun otat vasemmanpuolen moottorin tuki kumista alipaineletkun irti vaivannut sama jyrinä muuttuu selvästi isommaksi. Voiko päällepäin katsottuna sanoa onko moottorin tuki kumi ehjä vai viallinen?
                                Tyhjäkäynnillä moottorin tukikumeja jäykistetään alipaineen avulla, mikä vähentää värinöitä ja vaimentaa moottorin värinästä aiheutuvia ääniä.

                                Tukikumin rakenne voi olla pehmentynyt vaikkei alipainevuotoa vielä todettaisikaan tukikumista. Yli 200 tkm ajetuissa tukikumit ovat yleensä ainakin jonkin verran pehmenneitä.

                                Kuvaamassasi tilanteessa voidaan päätellä, että alipaine kyllä jäykistää tukikumia, mutta tukikumin pehmentymistä ei voida näin poissulkea. Huomaatko eroa vasemman ja oikean puolen välillä kun letkun irroittaa toiselta puolelta ja letkun pään tukkii alipaineen ylläpitämiseksi systeemissä?
                                B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎