xHP vaihteistosofta (8HP)
Collapse
X
-
Auto N47 F11 ja xhpn sovelluksessa suurin osa sarakkeista oli harmaana, eli vaihtokohtia ei pysty ilmeisesti muokata?
-
-
Itsellä f30 340ix. Ja oikeastaan ainoa asia mikä autossa ärsyttää on kuminauhamainen liikkeelle lähtö. Eli olisko xhp lääke siihen? Tuntuu moposkootterilta kun täytyy antaa kaasua paljon enemmän kun toivoisi liikkeelle lähtiessä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostEi vedättäessä, vaan "sukkasilleen" ajaessa ja lipuessa. En oikein allekirjoita tuota, että se laatikkoa hirveästi rasittaisi kun vaihdellaan vaihteita, jotta rasitus nimenomaan olisi pienempää.
2017 320d sporttilaatikolla toimi ihan D:lläkin todella mukavasti hyödyntäen vääntöää jo pienemmillä kierroksilla. Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin vanhempien laatikoiden kahden vaihteen pienemmälle vaihtaminen vaikka miten vähän yrittää painaa kaasua kun kiihdyttää. Kone rääkyy aivan turhaan 3000rpm:n tuolla puolen kun se 2000rpm olisi riittänyt vallan hyvin siihen ohitukseen. Kunhan vain vaihteisto käyttäisi sitä vääntöä eikä luistattaisi tai vaihtaisi aina monta pykälää pienemmälle. Nuo havainnot toki eri luokkaa 6hp laatikoilla kuin 8hp.
Itsellä ainakin 8HP toimii D:lla normaaliajossa siten, että pintakaasulla/kevyellä kaasulla kun normaalisti ajellaan, vaihtaa D-asento jatkuvasti isompaa 1500-1600rpm kohdalla. Täten keskimääräiset kierrokset ovat kiihtyvässä tilassa ~1300-1400 ja sitten kun nopeus on saavutettu, rpm on 1100-1200. Joskus jopa 1000rpm kun ajelee aivan pintakaasulla. Tällöin kone ei jaksa vetää, vauhti jopa laskee ja kulutusmittari hilautuu ylöspäin siitä 5L/100km kohdalta jossa se normaalisti on vakaata vauhtia ajaessa. Sanomattakin selvää, että mitään varsinaista kiihtymistä ei tapahdu 1100rpm kierroksilla lievästi kaasua lisätessä. Kulutusmittari vaan nousee. Hiukan kun tempoo kaasua niin vaihtaa yhden pienemmällä, hieman isommalla kaasulla vaihtaa kaksi pienemmälle. Ja kun höllää kaasua niin taas vaihtaa pari kertaa isommalle > 1100rpm matelu jatkuu.
Eilen kokeilen manuaalilla vetoja (esim. pakkovitonen päällä). 1100-1200rpm lähdöltä kiihtyvyys erittäin olematonta, 1400rpm kohdiltakin aika huonoa. Selvä kiihtyvyyspotku sigun autossa on 1700rpm kohdalta eli jos tasaisen ajon kierrokset olisi 1600rpm niin kiihtyy kivasti. Mutta 1500rpm olisi makuuni ihan passeli kompromissi.
Leave a comment:
-
-
kiitoksia tähän astisista vastauksista
on apua,nyt tietää sentään jo miten
testata
itsellä 320i b48 ja pintakaasulla heittää
xhp stage2:lla D llä jopa 7. vaihdetta
sisään taajamassa n 50 kmh nopeudella,
kierrokset n 1100..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by alspe View PostTuo tietysti lisää vaihteiden vaihtumista jos laatikosta käytetään vaihteiden aivan viimeisetkin mehut niiden toiminta-alueen alapäistä (mutta ei kumminkaan käytetä vaan vaihdetaan isommalle). Varsinkin kaupungissa luulisi lisäävän vaihdelaatikon toimintaa jos millään vaihteella ei oikein voi vedättää, joka perinteisesti on ahdetun dieselin ominaisuus.
2017 320d sporttilaatikolla toimi ihan D:lläkin todella mukavasti hyödyntäen vääntöää jo pienemmillä kierroksilla. Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin vanhempien laatikoiden kahden vaihteen pienemmälle vaihtaminen vaikka miten vähän yrittää painaa kaasua kun kiihdyttää. Kone rääkyy aivan turhaan 3000rpm:n tuolla puolen kun se 2000rpm olisi riittänyt vallan hyvin siihen ohitukseen. Kunhan vain vaihteisto käyttäisi sitä vääntöä eikä luistattaisi tai vaihtaisi aina monta pykälää pienemmälle. Nuo havainnot toki eri luokkaa 6hp laatikoilla kuin 8hp.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostNäissä kannattaa huomioida sekin, että vakionakin eri mallisissa ja ikäisissä autoissa on isoja eroja laatikon käyttäytymisessä vaikka samaan 8hp laatikkoon perustuukin. Esim. Siinä missä 2011 N57 F11 saattoi vähän täristääkin alle 1500rpm kierroksilla, niin 2017 B47 F31 menee todella hienosti jopa 1000rpm, kun BMW on muokannut softaa niin, että sillä ei yritetä vedättää vaan heti vaihdetaan isompaa jos tulee ylämäki tai painaa enemmän kaasua. Eikä mitään merkkejä tärinöistä.
Leave a comment:
-
-
Näissä kannattaa huomioida sekin, että vakionakin eri mallisissa ja ikäisissä autoissa on isoja eroja laatikon käyttäytymisessä vaikka samaan 8hp laatikkoon perustuukin. Esim. Siinä missä 2011 N57 F11 saattoi vähän täristääkin alle 1500rpm kierroksilla, niin 2017 B47 F31 menee todella hienosti jopa 1000rpm, kun BMW on muokannut softaa niin, että sillä ei yritetä vedättää vaan heti vaihdetaan isompaa jos tulee ylämäki tai painaa enemmän kaasua. Eikä mitään merkkejä tärinöistä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by paapaa View Post
Millä asetuksilla shiftpointilla saisi tuon ettei käyttäisi alle 1300 tai 1400 kierrosta? kun olette testanneet, niin onko 1300 vai 1400-1500 optimaalinen
alue pintakaasulla kaupungissa max 60 km/h nopeuksilla?
---
Mun mielestä 520d N47D20c käy kivasti 1500-1600rpm alueella, kuten käy sen tuplassakin eli noin 2800-3300rpm aluella. (en tiedä onko tasaisella käynnillä ja hyvällä "tehopiikillä" mitään tekemistä keskenään, mutta kys. alueella auto vetää ihan hyvin)
1200-1400 rpm selvästi huonommin käyvä alue.Last edited by alspe; 24-09-2020, 15:07.
Leave a comment:
-
-
Kopsasin tämän jo aiemmin toiseen topiikkiin kopsaamani kommentin, kutoskoneisilla on toiset 'ongelmat' vs. pikkunelosmoottorit. Oma kutosdiesel menee nyt älyttömän tyylikkäästi oheisen isommalle vaihteelle siirtämisen päivityksen myötä Comfort-modella, pyörittää kierroksia 1200 ja 1700 välillä.
Ja Sport-nappulalla sitten sitä 'muuta'
Originally posted by palze View PostAjelin pari vuotta stage 2:lla, auto 2006 335i. Stage 2 on muuten todella hyvä kaikilla moodeilla, mutta D:llä vaihto 2 > 3 tapahtuu kaupunkiajossa sen verran liian myöhään, että se saattaa alkaa ennen pitkää ärsyttää. Saattaa olla sama stage 3:lla, mutta sillä sentään shiftpointeja pystyy muokkaamaan (yksittäisten custom-asetusten toimivuus stage 2 vs 3 on ala-arvoisesti dokumentoitu, mutta omien havaintojen mukaan vaihtokohtien säätämisellä ei ole mitään vaikutusta stage 2:lla).
Joka tapauksessa eilen vihdoin laitoin kolmosen sisään vähän muokattuna ja pikaisen 20km kaupunkiajon perusteella näyttäis toimivan nyt aika hienosti. Käytin lähtökohtana tätä kehittäjän antamaa esimerkkiä:
Here is an example, how to turn the standard Stage-3 Map of a 335i in D-Mode into a very comfortably and early shifting Map:
Upshifts:
1 -> 2: - 20%
2 -> 3: -16%
3 -> 4: -12%
4 -> 5: -8%
5 -> 6: - 4%
Downshifts:
2 -> 1: 0%
3 -> 2: 0%
4 -> 3: -2%
5 -> 4: -2%
6 -> 5: - 2%
Leave a comment:
-
-
Originally posted by paapaa View PostItsellä 320i F30 ja ärsyttävä kaupungissa etenkin kun heittää nopeasti 7 vaihteelle ja n 1000-1200 rpm. Välillä laitan D->S asentoon, että pitää isompaa kierrosta, mutta sitten heittikin jo n.2300 rpm.
Millä asetuksilla shiftpointilla saisi tuon ettei käyttäisi alle 1300 tai 1400 kierrosta? kun olette testanneet, niin onko 1300 vai 1400-1500 optimaalinen
alue pintakaasulla kaupungissa max 60 km/h nopeuksilla?
---
mitenköhän menisi asetuksilla..
UPSHIFTS:
• 1->2: +20%
• 2->3: +16%
• 3->4: + 12%
• 4->5: + 8%
• 5->6: + 4%
DOWNSHIFTS:
• 2->1: 0%
• 3->2: 0%
• 4->3: + 2%
• 5->4: + 2%
• 6->5: + 2%
Minulla on lisäksi käytössä Bootmod3 Stage1 eli voimaa on vakiota 320i:tä enemmän, mutta nuo vaihteistomuutokset kyllä tein jo vakiona olevaan autoon.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by alspe View PostKuka tekee Pirkanmaalla xHP -säätöjä ja saako F10 8HP-laatikkoon yksinkertaista modausta jolla vaihtokohdat saisi ylemmäs? Minusta auton kokoon ja tehoon nähden aika turhaa, että softa kepittää 1500-1600rpm kohdalla isompaa silmään jolloin kierrokset valahtaa 1200rpm tienoille. Siitä vielä kierrokset valuu 1100rpm kun ajelee pintakaasulla. IMO, olisi hyvä jos ajossa ei 1100-1500 rpm olisi ollenkaan "käytössä.
Millä asetuksilla shiftpointilla saisi tuon ettei käyttäisi alle 1300 tai 1400 kierrosta? kun olette testanneet, niin onko 1300 vai 1400-1500 optimaalinen
alue pintakaasulla kaupungissa max 60 km/h nopeuksilla?
---
mitenköhän menisi asetuksilla..
UPSHIFTS:
• 1->2: +20%
• 2->3: +16%
• 3->4: + 12%
• 4->5: + 8%
• 5->6: + 4%
DOWNSHIFTS:
• 2->1: 0%
• 3->2: 0%
• 4->3: + 2%
• 5->4: + 2%
• 6->5: + 2%Last edited by paapaa; 24-09-2020, 08:32.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by fraatti View PostPystyt laittamaan sen omalla kännyllä sinne autoon. Mulla on tarvittava kaapeli ja virtalähde.
Virtalähdettäkään ei tarvi kunhan akussa vaan on virtaa, ohjemointi kestää pari minuuttia.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by alspe View PostKuka tekee Pirkanmaalla xHP -säätöjä ja saako F10 8HP-laatikkoon yksinkertaista modausta jolla vaihtokohdat saisi ylemmäs? Minusta auton kokoon ja tehoon nähden aika turhaa, että softa kepittää 1500-1600rpm kohdalla isompaa silmään jolloin kierrokset valahtaa 1200rpm tienoille. Siitä vielä kierrokset valuu 1100rpm kun ajelee pintakaasulla. IMO, olisi hyvä jos ajossa ei 1100-1500 rpm olisi ollenkaan "käytössä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by alspe View PostKuka tekee Pirkanmaalla xHP -säätöjä ja saako F10 8HP-laatikkoon yksinkertaista modausta jolla vaihtokohdat saisi ylemmäs? Minusta auton kokoon ja tehoon nähden aika turhaa, että softa kepittää 1500-1600rpm kohdalla isompaa silmään jolloin kierrokset valahtaa 1200rpm tienoille. Siitä vielä kierrokset valuu 1100rpm kun ajelee pintakaasulla. IMO, olisi hyvä jos ajossa ei 1100-1500 rpm olisi ollenkaan "käytössä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by alspe View PostKuka tekee Pirkanmaalla xHP -säätöjä ja saako F10 8HP-laatikkoon yksinkertaista modausta jolla vaihtokohdat saisi ylemmäs? Minusta auton kokoon ja tehoon nähden aika turhaa, että softa kepittää 1500-1600rpm kohdalla isompaa silmään jolloin kierrokset valahtaa 1200rpm tienoille. Siitä vielä kierrokset valuu 1100rpm kun ajelee pintakaasulla. IMO, olisi hyvä jos ajossa ei 1100-1500 rpm olisi ollenkaan "käytössä.
Leave a comment:
-
Leave a comment: