memebuy23buy

xHP vaihteistosofta (8HP)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EeNeljäKuus
    replied
    Auto N47 F11 ja xhpn sovelluksessa suurin osa sarakkeista oli harmaana, eli vaihtokohtia ei pysty ilmeisesti muokata?

    Leave a comment:


  • pwd83
    replied
    Itsellä f30 340ix. Ja oikeastaan ainoa asia mikä autossa ärsyttää on kuminauhamainen liikkeelle lähtö. Eli olisko xhp lääke siihen? Tuntuu moposkootterilta kun täytyy antaa kaasua paljon enemmän kun toivoisi liikkeelle lähtiessä.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Ei vedättäessä, vaan "sukkasilleen" ajaessa ja lipuessa. En oikein allekirjoita tuota, että se laatikkoa hirveästi rasittaisi kun vaihdellaan vaihteita, jotta rasitus nimenomaan olisi pienempää.

    2017 320d sporttilaatikolla toimi ihan D:lläkin todella mukavasti hyödyntäen vääntöää jo pienemmillä kierroksilla. Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin vanhempien laatikoiden kahden vaihteen pienemmälle vaihtaminen vaikka miten vähän yrittää painaa kaasua kun kiihdyttää. Kone rääkyy aivan turhaan 3000rpm:n tuolla puolen kun se 2000rpm olisi riittänyt vallan hyvin siihen ohitukseen. Kunhan vain vaihteisto käyttäisi sitä vääntöä eikä luistattaisi tai vaihtaisi aina monta pykälää pienemmälle. Nuo havainnot toki eri luokkaa 6hp laatikoilla kuin 8hp.
    En tarkoittanut vaihdelaatikon rasitukseen vaan nimenomaan siihen, että olisi mielestäni hyvä että auto kulkisi myös tietyllä vaihteella, ilman että jatkuvasti niitä pitää vaihtaa.

    Itsellä ainakin 8HP toimii D:lla normaaliajossa siten, että pintakaasulla/kevyellä kaasulla kun normaalisti ajellaan, vaihtaa D-asento jatkuvasti isompaa 1500-1600rpm kohdalla. Täten keskimääräiset kierrokset ovat kiihtyvässä tilassa ~1300-1400 ja sitten kun nopeus on saavutettu, rpm on 1100-1200. Joskus jopa 1000rpm kun ajelee aivan pintakaasulla. Tällöin kone ei jaksa vetää, vauhti jopa laskee ja kulutusmittari hilautuu ylöspäin siitä 5L/100km kohdalta jossa se normaalisti on vakaata vauhtia ajaessa. Sanomattakin selvää, että mitään varsinaista kiihtymistä ei tapahdu 1100rpm kierroksilla lievästi kaasua lisätessä. Kulutusmittari vaan nousee. Hiukan kun tempoo kaasua niin vaihtaa yhden pienemmällä, hieman isommalla kaasulla vaihtaa kaksi pienemmälle. Ja kun höllää kaasua niin taas vaihtaa pari kertaa isommalle > 1100rpm matelu jatkuu.

    Eilen kokeilen manuaalilla vetoja (esim. pakkovitonen päällä). 1100-1200rpm lähdöltä kiihtyvyys erittäin olematonta, 1400rpm kohdiltakin aika huonoa. Selvä kiihtyvyyspotku sigun autossa on 1700rpm kohdalta eli jos tasaisen ajon kierrokset olisi 1600rpm niin kiihtyy kivasti. Mutta 1500rpm olisi makuuni ihan passeli kompromissi.

    Leave a comment:


  • paapaa
    replied


    kiitoksia tähän astisista vastauksista
    on apua,nyt tietää sentään jo miten
    testata

    itsellä 320i b48 ja pintakaasulla heittää
    xhp stage2:lla D llä jopa 7. vaihdetta
    sisään taajamassa n 50 kmh nopeudella,
    kierrokset n 1100..

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Tuo tietysti lisää vaihteiden vaihtumista jos laatikosta käytetään vaihteiden aivan viimeisetkin mehut niiden toiminta-alueen alapäistä (mutta ei kumminkaan käytetä vaan vaihdetaan isommalle). Varsinkin kaupungissa luulisi lisäävän vaihdelaatikon toimintaa jos millään vaihteella ei oikein voi vedättää, joka perinteisesti on ahdetun dieselin ominaisuus.
    Ei vedättäessä, vaan "sukkasilleen" ajaessa ja lipuessa. En oikein allekirjoita tuota, että se laatikkoa hirveästi rasittaisi kun vaihdellaan vaihteita, jotta rasitus nimenomaan olisi pienempää.

    2017 320d sporttilaatikolla toimi ihan D:lläkin todella mukavasti hyödyntäen vääntöää jo pienemmillä kierroksilla. Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin vanhempien laatikoiden kahden vaihteen pienemmälle vaihtaminen vaikka miten vähän yrittää painaa kaasua kun kiihdyttää. Kone rääkyy aivan turhaan 3000rpm:n tuolla puolen kun se 2000rpm olisi riittänyt vallan hyvin siihen ohitukseen. Kunhan vain vaihteisto käyttäisi sitä vääntöä eikä luistattaisi tai vaihtaisi aina monta pykälää pienemmälle. Nuo havainnot toki eri luokkaa 6hp laatikoilla kuin 8hp.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Näissä kannattaa huomioida sekin, että vakionakin eri mallisissa ja ikäisissä autoissa on isoja eroja laatikon käyttäytymisessä vaikka samaan 8hp laatikkoon perustuukin. Esim. Siinä missä 2011 N57 F11 saattoi vähän täristääkin alle 1500rpm kierroksilla, niin 2017 B47 F31 menee todella hienosti jopa 1000rpm, kun BMW on muokannut softaa niin, että sillä ei yritetä vedättää vaan heti vaihdetaan isompaa jos tulee ylämäki tai painaa enemmän kaasua. Eikä mitään merkkejä tärinöistä.
    Tuo tietysti lisää vaihteiden vaihtumista jos laatikosta käytetään vaihteiden aivan viimeisetkin mehut niiden toiminta-alueen alapäistä (mutta ei kumminkaan käytetä vaan vaihdetaan isommalle). Varsinkin kaupungissa luulisi lisäävän vaihdelaatikon toimintaa jos millään vaihteella ei oikein voi vedättää, joka perinteisesti on ahdetun dieselin ominaisuus.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Näissä kannattaa huomioida sekin, että vakionakin eri mallisissa ja ikäisissä autoissa on isoja eroja laatikon käyttäytymisessä vaikka samaan 8hp laatikkoon perustuukin. Esim. Siinä missä 2011 N57 F11 saattoi vähän täristääkin alle 1500rpm kierroksilla, niin 2017 B47 F31 menee todella hienosti jopa 1000rpm, kun BMW on muokannut softaa niin, että sillä ei yritetä vedättää vaan heti vaihdetaan isompaa jos tulee ylämäki tai painaa enemmän kaasua. Eikä mitään merkkejä tärinöistä.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Originally posted by paapaa View Post

    Millä asetuksilla shiftpointilla saisi tuon ettei käyttäisi alle 1300 tai 1400 kierrosta? kun olette testanneet, niin onko 1300 vai 1400-1500 optimaalinen
    alue pintakaasulla kaupungissa max 60 km/h nopeuksilla?
    ---
    Optimaalisen alueen taitaa saada aika helposti selville kun ajelee vakkarin kanssa eri vaihteilla manuaaliasennolla. Kliksuttelee vakkaria vaikka 3 km/h pykälissä ylöspäin/alaspäin ja kuulostelee millä kierroksilla auto käy siististi.
    Mun mielestä 520d N47D20c käy kivasti 1500-1600rpm alueella, kuten käy sen tuplassakin eli noin 2800-3300rpm aluella. (en tiedä onko tasaisella käynnillä ja hyvällä "tehopiikillä" mitään tekemistä keskenään, mutta kys. alueella auto vetää ihan hyvin)
    1200-1400 rpm selvästi huonommin käyvä alue.
    Last edited by alspe; 24-09-2020, 15:07.

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Kopsasin tämän jo aiemmin toiseen topiikkiin kopsaamani kommentin, kutoskoneisilla on toiset 'ongelmat' vs. pikkunelosmoottorit. Oma kutosdiesel menee nyt älyttömän tyylikkäästi oheisen isommalle vaihteelle siirtämisen päivityksen myötä Comfort-modella, pyörittää kierroksia 1200 ja 1700 välillä.

    Ja Sport-nappulalla sitten sitä 'muuta'



    Originally posted by palze View Post
    Ajelin pari vuotta stage 2:lla, auto 2006 335i. Stage 2 on muuten todella hyvä kaikilla moodeilla, mutta D:llä vaihto 2 > 3 tapahtuu kaupunkiajossa sen verran liian myöhään, että se saattaa alkaa ennen pitkää ärsyttää. Saattaa olla sama stage 3:lla, mutta sillä sentään shiftpointeja pystyy muokkaamaan (yksittäisten custom-asetusten toimivuus stage 2 vs 3 on ala-arvoisesti dokumentoitu, mutta omien havaintojen mukaan vaihtokohtien säätämisellä ei ole mitään vaikutusta stage 2:lla).

    Joka tapauksessa eilen vihdoin laitoin kolmosen sisään vähän muokattuna ja pikaisen 20km kaupunkiajon perusteella näyttäis toimivan nyt aika hienosti. Käytin lähtökohtana tätä kehittäjän antamaa esimerkkiä:

    Here is an example, how to turn the standard Stage-3 Map of a 335i in D-Mode into a very comfortably and early shifting Map:

    Upshifts:
    1 -> 2: - 20%
    2 -> 3: -16%
    3 -> 4: -12%
    4 -> 5: -8%
    5 -> 6: - 4%

    Downshifts:
    2 -> 1: 0%
    3 -> 2: 0%
    4 -> 3: -2%
    5 -> 4: -2%
    6 -> 5: - 2%

    Leave a comment:


  • kobluna
    replied
    Originally posted by paapaa View Post
    Itsellä 320i F30 ja ärsyttävä kaupungissa etenkin kun heittää nopeasti 7 vaihteelle ja n 1000-1200 rpm. Välillä laitan D->S asentoon, että pitää isompaa kierrosta, mutta sitten heittikin jo n.2300 rpm.

    Millä asetuksilla shiftpointilla saisi tuon ettei käyttäisi alle 1300 tai 1400 kierrosta? kun olette testanneet, niin onko 1300 vai 1400-1500 optimaalinen
    alue pintakaasulla kaupungissa max 60 km/h nopeuksilla?
    ---
    mitenköhän menisi asetuksilla..

    UPSHIFTS:
    • 1->2: +20%
    • 2->3: +16%
    • 3->4: + 12%
    • 4->5: + 8%
    • 5->6: + 4%

    DOWNSHIFTS:
    • 2->1: 0%
    • 3->2: 0%
    • 4->3: + 2%
    • 5->4: + 2%
    • 6->5: + 2%
    Itse laitoin jokaiseen ylösvaihtoon +10% ja jokaiseen alasvaihtoon +5%. Tuolla se pitää aikalailla kierrokset yli 1300 koko ajan, paitsi todella kevyellä kuormalla esim. ruuhkamatelussa. Jyrinää ei kuitenkaan enää tuolla muutoksella kuulu. Tuon lisäksi otin käyttöön kakkosella lähdön D-modessa, mikä rauhoittaa menoa hitaassa nopeudessa.


    Minulla on lisäksi käytössä Bootmod3 Stage1 eli voimaa on vakiota 320i:tä enemmän, mutta nuo vaihteistomuutokset kyllä tein jo vakiona olevaan autoon.

    Leave a comment:


  • paapaa
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Kuka tekee Pirkanmaalla xHP -säätöjä ja saako F10 8HP-laatikkoon yksinkertaista modausta jolla vaihtokohdat saisi ylemmäs? Minusta auton kokoon ja tehoon nähden aika turhaa, että softa kepittää 1500-1600rpm kohdalla isompaa silmään jolloin kierrokset valahtaa 1200rpm tienoille. Siitä vielä kierrokset valuu 1100rpm kun ajelee pintakaasulla. IMO, olisi hyvä jos ajossa ei 1100-1500 rpm olisi ollenkaan "käytössä.
    Itsellä 320i F30 ja ärsyttävä kaupungissa etenkin kun heittää nopeasti 7 vaihteelle ja n 1000-1200 rpm. Välillä laitan D->S asentoon, että pitää isompaa kierrosta, mutta sitten heittikin jo n.2300 rpm.

    Millä asetuksilla shiftpointilla saisi tuon ettei käyttäisi alle 1300 tai 1400 kierrosta? kun olette testanneet, niin onko 1300 vai 1400-1500 optimaalinen
    alue pintakaasulla kaupungissa max 60 km/h nopeuksilla?
    ---
    mitenköhän menisi asetuksilla..

    UPSHIFTS:
    • 1->2: +20%
    • 2->3: +16%
    • 3->4: + 12%
    • 4->5: + 8%
    • 5->6: + 4%

    DOWNSHIFTS:
    • 2->1: 0%
    • 3->2: 0%
    • 4->3: + 2%
    • 5->4: + 2%
    • 6->5: + 2%
    Last edited by paapaa; 24-09-2020, 08:32.

    Leave a comment:


  • janilind
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Pystyt laittamaan sen omalla kännyllä sinne autoon. Mulla on tarvittava kaapeli ja virtalähde.
    Ääni tälle. Jos jotain haluaa säätää normista poikkeavaksi niin tarvis pystyä kokeileen ja muuttaan ja kokeileen jne. Hommaa itelle kaapelin ja lisenssin softaan ja sit vaan kokeilemaan. Suht helppoa kunhan eka saa kaapelin pelittään.
    Virtalähdettäkään ei tarvi kunhan akussa vaan on virtaa, ohjemointi kestää pari minuuttia.

    Leave a comment:


  • Baijeri03
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Kuka tekee Pirkanmaalla xHP -säätöjä ja saako F10 8HP-laatikkoon yksinkertaista modausta jolla vaihtokohdat saisi ylemmäs? Minusta auton kokoon ja tehoon nähden aika turhaa, että softa kepittää 1500-1600rpm kohdalla isompaa silmään jolloin kierrokset valahtaa 1200rpm tienoille. Siitä vielä kierrokset valuu 1100rpm kun ajelee pintakaasulla. IMO, olisi hyvä jos ajossa ei 1100-1500 rpm olisi ollenkaan "käytössä.
    Meillä onnistuu. Heitä privaviestiä!

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Kuka tekee Pirkanmaalla xHP -säätöjä ja saako F10 8HP-laatikkoon yksinkertaista modausta jolla vaihtokohdat saisi ylemmäs? Minusta auton kokoon ja tehoon nähden aika turhaa, että softa kepittää 1500-1600rpm kohdalla isompaa silmään jolloin kierrokset valahtaa 1200rpm tienoille. Siitä vielä kierrokset valuu 1100rpm kun ajelee pintakaasulla. IMO, olisi hyvä jos ajossa ei 1100-1500 rpm olisi ollenkaan "käytössä.
    Pystyt laittamaan sen omalla kännyllä sinne autoon. Mulla on tarvittava kaapeli ja virtalähde.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Kuka tekee Pirkanmaalla xHP -säätöjä ja saako F10 8HP-laatikkoon yksinkertaista modausta jolla vaihtokohdat saisi ylemmäs? Minusta auton kokoon ja tehoon nähden aika turhaa, että softa kepittää 1500-1600rpm kohdalla isompaa silmään jolloin kierrokset valahtaa 1200rpm tienoille. Siitä vielä kierrokset valuu 1100rpm kun ajelee pintakaasulla. IMO, olisi hyvä jos ajossa ei 1100-1500 rpm olisi ollenkaan "käytössä.
    Olen kyllä saman huomannut että 20d:t pitää liian pieniä kierroksia, ärsyttävästi jyristää hivenen, sama ominaisuus tuntuu olevan kaikissa yksilöissä jos niilä pitempään ajaa...

    Leave a comment:

Working...
X