memebuy23buy

xHP vaihteistosofta (8HP)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ritariässä
    replied
    Neloskoneella. Kyllä se meni noilla pienilläkin kierroksillä ns värisemättä, mutta korvaan äänimaailma ei ollu enää kaikkein rennoin, joten sportilla ajeltiin ja maantiellä sitten 100 alueella oli kasipykälä silmässä ajotilasta riippumatta.

Leave a comment:

• Rattiukko
    replied
    Oliko ritariässällä neloskone vai kutonen diesel? Sekin vaikuttaa. Neloskoneessa tulee 2 iskua per kierros ja kutoskoneessa 3. Kutoskoneessa voima jakaantuu tasaisemmin voimansiirron kannalta. Kyllä 6hp vaihteisto menee 1200rpm myös ja ihan tasaisesti ainakin kutoskoneessa. Jos veto on lukittu niin ei vaihteistolla pitäisi olla merkitystä. Neloskoneen 1800rpm on kutoskoneen 1200rpm voiman tasaisuuden jakamisen kannalta voimansiirtoon. Bensakoneella palotapahtuma on pehmeämpi.
    Last edited by Rattiukko; 13-07-2025, 20:32.

Leave a comment:

• TheRipper
    replied
    Joo noita ei oikein voi verrata ovat niiiin eri sukupolvea..

Itsellä ei juurikaan ole kritisoitavaa 8HP:sta. Ehkä joo vähän turhan matalilla kierroksilla ajattaa 50km/h ja alle vauhdeissa. Mutta eipä tuo bensalla mitään haittaa kun ei rupea täristämään. Diesel sitten onkin eri juttu.

Leave a comment:

• VilleP
    replied
    6hp ja 8hp ovat eri planeetalta nopeuden ja kaiken muunkin suhteen.

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post

Olen kyllä toista mieltä. Comfortilla vaihtaa huomaamattoman pehmeästi ja aivan sama kestääkö vaihtotapahtuma 100 vai 200ms. Sportilla tuntuu rykäisevän nopeasti vaihdetta pesään.

Ongelma kiitoksissa, comfortilla matelee alle 1500 kierroksilla, jopa tonnin pinnassa, ei hyvä. Dieseli jyristi taajama-ajossa lähes aina, joten ajoin sportilla.

Besakoneinen (N55 ) ei jyristä, mutta comfortilla kierrokset naurettavan alhaiset, sportilla taas nostaa turhan paljon vaihtohetkeä. Onneksi manuaaliläpyskät ja voi räpeltää. Olo vähän ettei löydy sitä itselle parasta vaihtohetkeä automaattitilassa ns perusajoon.

Nämä omat kokemukset parista viimeisimmästä kasilovisella.

Jos softauttaisin, comfortin vaihtohetkien muuttaminen ns mummoajelussa olisi kyllä ylivoimaisesti ensimmäinen kohta mihin tarttua.
    Mulla ei kokemusta ole kasilovisesta, joten saattaahan noissa olla eroa.

Vaihdon nopeus korostuu sportilla, jossa sitä tarvitaan. Tehtaan jäljiltä vaihto keeeeeeeeeessssssstäääääääää.

Kuten todettu, niin customointi onnistuu.

Leave a comment:

• ritariässä
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post

Kierrosalueet on säädettävissä custom mapillä.

Mutta mun mielestä noi kierrosalueet ei ole tässä softassa se oleellinen asia. Oleellinen asia on monessa muussa yksityiskohdassa, mm. vaihdon nopeudessa.
    Olen kyllä toista mieltä. Comfortilla vaihtaa huomaamattoman pehmeästi ja aivan sama kestääkö vaihtotapahtuma 100 vai 200ms. Sportilla tuntuu rykäisevän nopeasti vaihdetta pesään.

Ongelma kieroksissa, comfortilla matelee alle 1500 kieroksilla, jopa tonnin pinnassa, ei hyvä. Dieseli jyristi taajama-ajossa lähes aina, joten ajoin sportilla.

Besakoneinen (N55 ) ei jyristä, mutta comfortilla kierrokset naurettavan alhaiset, sportilla taas nostaa turhan paljon vaihtohetkeä. Onneksi manuaaliläpyskät ja voi räpeltää. Olo vähän ettei löydy sitä itselle parasta vaihtohetkeä automaattitilassa ns perusajoon.

Nämä omat kokemukset parista viimeisimmästä kasilovisella.

Jos softauttaisin, comfortin vaihtohetkien muuttaminen ns mummoajelussa olisi kyllä ylivoimaisesti ensimmäinen kohta mihin tarttua.
    Last edited by ritariässä; 13-07-2025, 08:54.

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Originally posted by expertti View Post
    .........millaisia kierrosalueita tuo xHP käyttää vs orkkis? Ajatus heräsi kun miettii miten alhaisilla kierroksilla, alle 1500 rpm moottori useimmiten käy normiajossa ja maanteilläkin. Jos tuosta vielä kierrokset alenee niin sehän on kaikki pois moottorin voitelusta. Täh?
    Kierrosalueet on säädettävissä custom mapillä.

Mutta mun mielestä noi kierrosalueet ei ole tässä softassa se oleellinen asia. Oleellinen asia on monessa muussa yksityiskohdassa, mm. vaihdon nopeudessa.

Leave a comment:

• expertti
    replied
    .........millaisia kierrosalueita tuo xHP käyttää vs orkkis? Ajatus heräsi kun miettii miten alhaisilla kierroksilla, alle 1500 rpm moottori useimmiten käy normiajossa ja maanteilläkin. Jos tuosta vielä kierrokset alenee niin sehän on kaikki pois moottorin voitelusta. Täh?

Leave a comment:

• makebm5
    replied

Juu, tätä just hain, eli osaamista jos ja kun pitää karttoja muokata? Vai toimiiko jo oletuksilla kunhan löytää sen laatikolle parhaiten sopivan stagen..
    Sanoisin että 99% menee valmiilla stagella mikä tuntuu omaan käyttöön vain parhaalta.
    Last edited by makebm5; 07-05-2025, 05:15.

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Aihepiiriin liittyvää kattelin eilen: https://www.youtube.com/watch?v=VZTpSHkBiGs
    Jännitti hetkeän itseäkin kun ei ollut virtalähdettä tukena
    Aika samoja fiiliksiä mulla on ollut kuin mitä tuolla videolla.

Leave a comment:

• Jarger
    replied
    Aihepiiriin liittyvää kattelin eilen: https://www.youtube.com/watch?v=VZTpSHkBiGs
    Jännitti hetkeän itseäkin kun ei ollut virtalähdettä tukena

Leave a comment:

• 34Lee
    replied

Juu, tätä just hain, eli osaamista jos ja kun pitää karttoja muokata? Vai toimiiko jo oletuksilla kunhan löytää sen laatikolle parhaiten sopivan stagen..
    Kannattaa hankkia itse. Säätely onnistuu sitten itse puhelimella/tietokoneella ja saa hierottua haluamakseen. Aika näppärästi ja ymmärrettävästi onnistuu muokkaukset ihan tavan tallaajalta. Jos tiedät minkälaisia lisämuutoksia stage1-3 lisäksi haluat niin voinee porukka neuvoa. Itsellä isomman ahtimen kanssa hiukan shiftpointeja säädettynä, niin mukavempi ajella päivittäisiä ajoja.

Leave a comment:

• expertti
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post

Lisenssi on auto kohtainen ja sen saa helposti netistä ostettua. Jos haluaa jotain väännönrajoituksia, vaihtopisteitä, launch controllia tms muokata ne kyllä onnistuu.
    4 autoon olen itselle laitellut noita.

Leave a comment:

• VilleP
    replied
    Juu varmaan näin. Kun silloin lisenssi pysyy sinulla. Lähinnä kysyjän näkökulmasta ajattelin. Kannattaa ostaa lisenssi itselleen, niin niitä karttoja voi muokata itse.

Leave a comment:

• makebm5
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Varmaan siihenkin, mutta ainakin joitain vuosia sitten se oli liitoksissa Googlen tiliisi, eikä sitä voinut siirtää esim seuraavalle omistajalle. Jos tilanne muuttunut, niin joku korjatkoon.
    Useampana vuotena on saanut siirrettyä lisenssin OMASTA autosta toiseen kun vain sama vaihteisto tyyppi. Esimerkiksi 8HP=>DCT ei onnistu.

Leave a comment:

Working...
X